• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De beste Lamborghini die er nooit kwam ‘bestaat’ 10 jaar

Auteur: Loek, gepost 6 oktober 2024 om 12:04 – 15 Reacties

Lamborghini koos, min of meer terecht, voor de Urus als melkkoe. Hoe anders had dat kunnen zijn…

Merken als Lamborghini zaten rond de jaren ’10 in een lastig parket. Als je hele businessmodel rust op het verkopen van nogal onpraktische schreeuwende V10- en V12-modellen met flinke uitstootcijfers, hoe ga je dan in godsnaam binnen de EU-regels vallen die je gaan verplichten om veel lagere uitstootcijfers te realiseren? En wanneer de weelde van de wereld zo tegenvalt, hoe ga je dan hogere volumes bewerkstelligen? Vragen die Lamborghini anno 2024 eigenlijk perfect heeft beantwoord als je de bonentellers vraagt. De Revuelto en Temerario bestaan nog met dikke motoren, mits je een elektro-component accepteert. En voor volume heb je de Urus en dat werkt prima.

Coole volumemodellen

Eigenlijk wil je balans. Als Lambo zijnde is zo’n veredelde Q8 eigenlijk de makkelijke manier. Er waren twee concepts die zowel antwoordden op de vraag van de markt, als best cool waren. De Estoque uit 2008, een vierdeurs Panamera-rivaal, en de auto die sinds deze week tien jaar geleden het daglicht zag als concept. De Lamborghini Asterion LPI 910-4.

Lamborghini Asterion LPI 910-4

De Lamborghini Asterion zou een beetje Lamborghini’s eerste Gran Turismo worden. Uiteraard met een schuin oog gekeken naar Ferrari, die met modellen als de 456/612/FF en 575/599/F12 al scoorden met dat recept, met het grote verschil dat in de Asterion de motor achterin ligt (terwijl het toffe van een GT nou juist is dat achterin genoeg ruimte is voor bagage). Net als de Estoque was het idee voor de Asterion om de 5.2 liter grote V10 uit de Huracán te gebruiken. Qua sound zit je dan dikke prima en gewoon nog lekker met tien cilinders blazen.

Naast de wat praktischere Gran Turismo-insteek van de Asterion, wat als een allrounder mensen wat sneller over de streep kan trekken, had de Asterion ook als voordeel dat het een plug-in hybride was. ‘LPI’ in plaats van ‘LP’ in het namenschema van Lamborghini heeft dan ook de i van Ibrido, Italiaans voor hybride. De 610 pk sterke V10 dreef de achterwielen aan en drie elektromotoren op de vooras gaven nog eens 300 pk extra aan de voorwielen. 910 pk! Dat kwam des tijds in de buurt van het toen gloednieuwe heilige drietal 918, LaFerrari en P1. Maar dan in een wat praktischere vormfactor. Let wel dat PHEV’s des tijds nog allerlei belastingvoordelen hadden in bijna elke Europese markt, dus dan had je de motor van een Huracán voor best weinig geld kunnen hebben.

Afgeschoten

De Lamborghini Asterion LPI 910-4 leek dus in alle aspecten een goed verkooppraatje en belangrijker nog: hij combineert de echte Lambo-insteek met de veranderende regelgeving. Vroegere Lamborghini’s waren immers ook soms wat meer met een Gran Turismo-invalshoek. De Asterion werd getoond op de Autosalon van Parijs in 2014, precies tien jaar geleden. Daarna zag CEO Stephan Winkelmann het eerst wel zitten om de Asterion in productie te nemen.

Helaas belandde de Asterion niet heel lang daarna in de ijskast en kwam daar nooit meer uit. Lamborghini zag hoe hun Huracán en Aventador het nog dikke prima deden en dat tweetal heeft het merk op hun schouders gedragen totdat de Urus kwam in 2019. Vanaf toen ging het zo hard dat Lamborghini eigenlijk nu pas serieus bezig is met plug-in hybrides met de Temerario, Revuelto en Urus SE. Jammer, want een dikke historisch verantwoorde Gran Turismo die toch klaar is voor de moderne wereld, dat was eigenlijk top geweest.

Ook interessant!

  • Deze Lamborghini mag je in 15 jaar afbetalen
    Deze Lamborghini mag je in 15 jaar afbetalen
  • Gespot - Lamborghini mist achterwerk
  • Lamborghini puristen
    Lamborghini komt puristen tegemoet
  • De Lamborghini die er niet kwam, maar wel bestaat

Nieuwste artikelen

  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
  • Dit waren de dikste spots van 2025!
  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
FacebookTweetPinLinkedIn

asterion, concept, Lamborghini

Vorig bericht: « Emissievrije zones vanaf 2025 komen er toch
Volgend bericht: Ferrari 250 GT California Spider: de mooiste cabrio ooit? »

Lees Interacties

Reacties

  1. HZW zegt

    6 oktober 2024 om 12:24

    Deze auto zou er met wat aanpassingen nog steeds kunnen komen met een 4.0 V8 Hybrid aandrijflijn.

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      6 oktober 2024 om 12:38

      Ja, waarom niet? Echte GT ontbreekt nog steeds in hun gamma. Of er echt vraag naar zou zijn is wel een tweede…

      Login om te reageren
  2. wjeurs zegt

    6 oktober 2024 om 12:31

    Dat zij-aanzicht rijmt niet echt met 10cilinders voorin, tenzij je hem voor de vooras legt

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 oktober 2024 om 15:08

      Lees de tekst nog eens:
      “De Lamborghini Asterion zou onder het Audi-regime de eerste Lambo worden met de motor voorin…”
      Geheel in lijn dus met wat Audi al jaren deed en doet.

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      6 oktober 2024 om 16:28

      De hele auto klopt niet met een motor voorin configuratie.
      De grote lucht openingen voor de achter wielen en de lucht openingen bij de achter ramen, zeggen mijn dat de motor gewoon achterin gemonteerd zit.

      Een V10 voorin gaat never nooit niet passen zonde mega bult op de voor deksel.
      Ook het hele verhaal over de auto lijkt niet te kloppen met wat je ziet.

      Login om te reageren
      • Loek zegt

        6 oktober 2024 om 16:33

        @HZW: @Robert: @wjeurs: na nader onderzoek blijkt dat ik al tien jaar het verkeerde heb onthouden en de motor inderdaad gewoon achterin ligt. Oeps!

        Login om te reageren
  3. Richmond zegt

    6 oktober 2024 om 13:01

    Ik vind de estoque mooier

    Login om te reageren
  4. Mike zegt

    6 oktober 2024 om 13:43

    Bloedmooie wagen, erg jammer dat ze deze niet hebben uitgebracht

    Login om te reageren
  5. Ghiacciato zegt

    6 oktober 2024 om 13:44

    Heel erg mooi. Waar die v10 voorin moet worden gelepeld zie ik even niet maar de vorm is mooi ingetogen, een beetje Miura-gevoel, en niet schreeuwerig. Ook nu nog een interessante uitbreiding van het gamma, ik denk dat dit andere klanten zou trekken dan wat ze nu aanbieden.

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      6 oktober 2024 om 16:33

      @Ghiacciato: de motor ligt inderdaad achterin ;)

      Login om te reageren
  6. chrisc zegt

    6 oktober 2024 om 17:02

    @Loek de beste Lamborghini die er nooit kwam is 16 jaar oud inmiddels, de Estoque.

    Login om te reageren
  7. rob5nismo zegt

    6 oktober 2024 om 19:49

    Het lijkt wel de temerario of hoe die ook heet

    Login om te reageren
  8. verdebosco zegt

    6 oktober 2024 om 20:41

    Erg hoog Audi-gehalte. Nog uit hun topjaren. Laten ze bij Audi deze Asterion omvormen tot een hedendaagse grancoupe. Luchtinlaten weg of minder. E-tron (EV, PHEV) erin en gaan met dit ontwerp. Weg van de huidige Lelijke ontwerpen.

    Login om te reageren
  9. 550maranello zegt

    6 oktober 2024 om 21:45

    Het had natuurlijk de opvolger van de Espada moeten worden, jammer inderdaad de auto er niet is gekomen. In tegenstelling tot de Bugatti prototypes van gisteren is dit ontwerp na 10 jaar nog actueel en bloedmooi.

    Login om te reageren
  10. mustang750supersnake zegt

    7 oktober 2024 om 19:39

    deze…de miura-opvolger en de estogue…allen veel mooier dan al wat lambo nu in de aanbieding heeft…als ik nu het geld had…zou er helaas geen lambo komen…..n ferrari trouwens ook niet maar das vers 2

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North