• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De leukste compacte roadster is terug van weggeweest

Auteur: RubenPriest, gepost 29 oktober 2025 om 12:57 – 9 Reacties

Daihatsu K-Open

De vraag is of lange Nederlanders lekker comfortabel in deze roadster zitten. Denk het niet. Toch wil je deze Daihatsu K-Open.

Een maandje. Zolang was de Daihatsu Copen dood. Met wat bombarie werd het einde van dit model aangekondigd. Maar wat blijkt nu? Tijdens de Japan Mobility Show is gewoon een nieuw concept gepresenteerd. Een soort terug van weggeweest, maar eigenlijk was de Copen nooit helemaal verdwenen natuurlijk.

De K-open: klein, licht en achterwielaandrijving

Daihatsu presenteerde in Tokio niet één, maar twee varianten van de iconische roadster: de K-open en de K-open Running Prototype. En vooral die laatste wekt de indruk dat de Japanse fabrikant nog lang niet klaar is met plezierige kleine cabrio’s. Beide modellen volgen trouw het kei-carformat: 3,39 meter lang, 1,47 meter breed en slechts iets meer dan 1,2 meter hoog. Compact, licht en gebouwd met één doel: rijplezier binnen het aantrekkelijke Japanse belastingstelsel.

Daihatsu blijft bij het front-engine rear-wheel-drive-recept. Dat maakt het een unicum in deze klasse. De meeste kei-cars in Japan hebben de motor voorin met voorwielaandrijving. Dat het dak ook nog open kan maakt het alleen maar gaver.

Daihatsu K-Open

Eerbetoon aan het origineel

Qua styling grijpt de K-open terug op de eerste generatie Copen uit 2002. De ronde koplampen keren terug, en de compacte proporties maken hem direct herkenbaar. Het dak? Daarover zwijgt Daihatsu nog, maar de afwezigheid van beelden met dak suggereert dat we opnieuw een inklapbare hardtop mogen verwachten. De vormgeving oogt wat gespierder dan voorheen, met bredere heupen en een iets langere neus. Dit is vermoedelijk gedaan om ruimte te bieden aan die nieuwe RWD-layout.

Binnenin is het lekker minimalistisch. Geen centrale tablet, geen digitale overdaad: een klassiek analoog dashboard met een vijfversnellingsbak, een ouderwetse handrem en stoffen deurtrekkoorden.

Interessant detail: niemand minder dan Akio Toyoda, voorzitter van Toyota, gaat zich bemoeien met de ontwikkeling. Toyoda staat bekend als een echte autoliefhebber en dat is alleen maar goed nieuws voor Daihatsu. Het merk is overigens al jaren niet meer actief in Europa.

Daihatsu K-Open

Over de motor houdt Daihatsu de lippen stijf op elkaar. De huidige Copen gebruikt een 0,66-liter driecilinder turbomotor met 63 pk, maar er wordt gefluisterd over een grotere 1.3-liter krachtbron.

Met de K-open blijft de Daihatsu Copen in leven. Hier in Nederland zo’n auto copen is niet eenvoudig, dan ben je op de grijze markt aangewezen. De keicar is echt bedacht en ontwikkeld voor de thuismarkt in Japan. En met de naam k-open kan de ‘kopen’ grap gewoon nog eens 10 jaar gemaakt worden. Top.

Ook interessant!

  • Gespot - Schitterende 300SL Roadster in Laren
  • Gespot - De gloednieuwe Vantage Roadster in het wild
  • Gespot - Deze retro roadster is stiekem een Z4
  • Nieuwe Vantage Roadster heeft het snelste cabriodak ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, copen, Daihatsu, roadster

Vorig bericht: « Bestverkochte auto ooit is er nu (eindelijk?) ook als EV
Volgend bericht: Wauw, er is eindelijk nieuws over Seat te melden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    29 oktober 2025 om 13:32

    K-oop dan?

    Login om te reageren
  2. Motomoto zegt

    29 oktober 2025 om 13:42

    Wordt een gevalletje k-ijken, k-ijken niet k-open

    Login om te reageren
  3. jayhovah zegt

    29 oktober 2025 om 14:06

    1.3-liter motor? Lijkt me sterk want een Kei-car mag maximaal een motor van 660cc hebben…

    Login om te reageren
    • Who_carez zegt

      29 oktober 2025 om 15:41

      Ik ben niet helemaal zeker maar ik denk dat ze in Japan wel degelijk maar 660cc hadden maar hier in Europa een 1.3 liter motor hadden gekregen om het verkoopbaar te krijgen.
      Maar het lijkt me dan alsnog straf dat dit dan een Kei-car is vermits een Copen toch iets te groot is voor deze regels in te houden?

      Login om te reageren
  4. drdre1 zegt

    29 oktober 2025 om 15:08

    Dus als je ‘m niet makkelijk hier kan k-open, kan je ‘m nog altijd wel ver-k-open?

    Login om te reageren
  5. T-Lens zegt

    29 oktober 2025 om 15:29

    Ziet er echt wel een leuk karretje uit. Jammer dat hij niet naar onze contreien komt. Ik zou hem zo k-open! 🙈

    Login om te reageren
  6. lekkerlinksrijden zegt

    29 oktober 2025 om 15:45

    Leuke auto, beetje leuk torretjes erin van 100 à 120 pk en het is gewoon helemaal leuk voor de zonnige dagen

    Login om te reageren
  7. Roskampies zegt

    29 oktober 2025 om 16:11

    K-ei gaaf ding. Kleine audi tt gen-1.
    Pas er niet in maar voor straatbeeld verbetering zeker mooi

    Login om te reageren
  8. mashell zegt

    29 oktober 2025 om 16:19

    K-appers auto, de echte hairstylist wil niet gezien worden in zo’n Daihatsjoe nep TT.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North