• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdak

Auteur: autoblogger, gepost 23 maart 2016 om 07:47 – 73 Reacties

Afbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdakAfbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdakAfbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdakAfbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdakAfbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdakAfbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdakAfbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdakAfbeelding De nieuwe Mazda MX-5 RF heeft een klapdak

Mazda MX-5 RF
Mazda toont op de New York International Auto Show 2016 de wereldpremière van de Mazda MX-5 RF, dat laatste staat voor Rectractable Fastback.

Je kan het een fastback noemen, maar ik zie helaas geen ‘elegante daklijn’ bij deze nieuwe versie van de MX-5. Mazda wil ook nog geen exacte specs geven, het dak opent daarom ‘in weinige seconden’. Tijdens het dichtklappen wordt het dak opgeborgen achter de stoelen, samen met de achterruit.

De MX-5 is populair bij ‘autoliefhebbers‘ over de gehele wereld en Mazda vergeet niet om ons dat nog even te melden. Met dit model hopen ze nog meer units te verkopen, waardoor men binnenkort de grens van het miljoenste exemplaar zal bereiken. Meer plaatjes in de onderstaande gallery.

Ook interessant!

  • Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
    Het geheime recept van de nieuwe Mazda MX-5 NE
  • Mazda MX-5 met treinhoorn voorkomt ongelukken!
  • opgefriste Mazda MX-5
    Opgefriste Mazda MX-5 stuurt nu eindelijk beter
  • Mazda MX-5 990S
    Mazda MX-5 990S is lichtere en sportievere MX-5

Nieuwste artikelen

  • Video: en daarom bezuinig je niet op banden en remmen
  • Deze optie heb je nog niet eerder gezien op een Porsche
  • Koop een Brabus SLS AMG op Marktplaats
  • Gespot – Deze Ferrari 512 TR is om te smullen
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, mx-5, mx-5-rf, new-york-2016

Vorig bericht: « Dit is de Mercedes GLC Coupé
Volgend bericht: Aanschouw de Lincoln Navigator Concept, de SUV met trap »

Lees Interacties

Reacties

  1. bram95 zegt

    23 maart 2016 om 07:52

    Ik vind m dik, heeft meer “body” dan de standaard MX-5??

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      23 maart 2016 om 09:22

      @bram95: ik wil niet vloeken in de kerk maar op Autoweek staat een filmpje hoe het dak open gaat. Echt een briljant stukje techniek. Zelfs het achterraam kan open.

      Login om te reageren
      • burninrubber zegt

        23 maart 2016 om 09:45

        @janjansen: In dat filmpje lijkt het echt maar 11sec te duren ofzo om open te klappen

        Login om te reageren
  2. ar156sw zegt

    23 maart 2016 om 07:53

    Het zal ongetwijfeld tegen alle principes van de MX5 en haar liefhebbers zijn… maar ik vind het een gaaf ding :)

    Login om te reageren
    • donvincenzo zegt

      23 maart 2016 om 11:36

      @ar156sw: Het is niet echt nieuw. De vorige generatie had het ook al: http://www.miata.net/news/images/rht06_001s.jpg

      Login om te reageren
  3. agera zegt

    23 maart 2016 om 07:53

    Leuk ding!
    Ik zou het ook leuk vinden als ze een coupé zouden maken

    Login om te reageren
    • scottishcarspotter2000 zegt

      23 maart 2016 om 09:24

      @agera: precies. Gewoon dit als vast dak, en dan in carbon oid

      Login om te reageren
    • mrdjm zegt

      23 maart 2016 om 13:17

      @agera: Daar is deze nu juist voor. De ultieme combi tussen cabrio met klapdak en een coupé! Ik vind hem gaaf!

      Login om te reageren
    • hight96 zegt

      23 maart 2016 om 13:50

      @agera: Ze zijn natuurlijk ook nog bezig met een “RX-9”. Vraag is alleen wanneer die komt, als ie al komt…

      Login om te reageren
  4. dieselaer zegt

    23 maart 2016 om 08:03

    Hij ziet er goed uit maar druist in tegen dat waar de mx-5 voor staat: lichte en simpele sportauto.

    Login om te reageren
    • cadrez zegt

      23 maart 2016 om 08:06

      @dieselaer: inderdaad. Als je luxe wil koop je maar een jonge tweedehands premiums. Een mx5 koop je voor het lage gewicht en de daaraan verbonden funfactor.

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        23 maart 2016 om 08:31

        @cadrez: en deze is nu ineens giga zwaar en geen fun????? Gaat om hoogstens wat kilo’s…

        Login om te reageren
        • Tonnie zegt

          23 maart 2016 om 08:48

          @punicaoase: beter gaat ’t om grammen, helaas kilo’s, maar gelukkig geen tonnen.

          Login om te reageren
          • cadrez zegt

            23 maart 2016 om 09:43

            @Thijsj: het zal niet zoveel extra zijn maar toch druist het wat in tegen de basisfilosofie van de mx5 he. Goed dat je nog altijd de keuze hebt. Vind het wel niet mis.

            Login om te reageren
        • dieselaer zegt

          23 maart 2016 om 16:40

          @PunicaOase: tuurlijk is het geen compleet drama, maar het is zwaarder en de kilo’s komen er op de verkeerde plek bij. Het zwaartepunt komt dus hoger te liggen.

          Login om te reageren
      • potver7 zegt

        23 maart 2016 om 10:01

        @cadrez: Van de vorige MX-5 was ook een coupé-cabrio-versie (met harde klapdak dus), inclusief extra gewicht, en die verkocht best goed. Dat gezegd hebbende is het wel jammer dat ze het nodig vonden om die hele achteropbouw te moeten optillen om het dak te kunnen wegvouwen.

        Login om te reageren
  5. ocda zegt

    23 maart 2016 om 08:13

    Waarom zo’n hopeloos zware constructie? Had gewoon een uitneembaar targadak gemaakt

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    23 maart 2016 om 08:14

    Het is het nét niet…

    Zoals vrijwel alle cabrio’s met een stalen vouwdak. Stof staat zoveel mooier, en dat niet alleen, met een stoffen dak biedt veel meer beleving: het gekletter van regendruppels op het dak als je door een bui rijdt, het motorgeluid dat ook met een dichte kap het interieur binnendringt, de wind die zelfs als het niet waait van zich laat horen…

    Bovendien verstoort dit dak de vloeiende lijnen van de MX-5 omdat het dak niet mooi doorloopt. Een echte coupé op basis van de MX-5 zou daarentegen wel heel erg mooi kunnen zijn.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      23 maart 2016 om 08:34

      @moveyourmind: volgens mij geven targa-daken open juist meer windgeluiden…

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      23 maart 2016 om 08:48

      @moveyourmind: Ik verdedig de stalen-tops wel even. Ik vind erg vaak de stoffen daken erg lelijk.
      Daarnaast wil ik, gedurende de winter de ‘beleving’ graag buiten houden!
      En als je een goede motor in het vooronder hebt, komt het geluid ook wel binnen met de dak er nog op.

      Login om te reageren
  7. kahraman11 zegt

    23 maart 2016 om 08:16

    Ik vind hem mooi, want hij kijkt wel erg veel op een BMW z4 coupé!

    Login om te reageren
    • jochempie zegt

      23 maart 2016 om 08:23

      @kahraman11: leek ‘ie daar maar op, dan was het een hatchback!!

      Login om te reageren
      • donvincenzo zegt

        23 maart 2016 om 11:37

        @Jochempie: Ben je niet in de war met de Z3 Coupé?

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          24 maart 2016 om 10:12

          @donvincenzo: Nee, de Z4 Coupé was ook een hatchback

          Login om te reageren
  8. norge zegt

    23 maart 2016 om 08:19

    Tof ding, is dus een soort targa geworden..

    Login om te reageren
  9. horza zegt

    23 maart 2016 om 08:22

    Ziet er zeker niet verkeerd uit! Ik zal het eerder de MX5 Targa noemen…

    Login om te reageren
  10. jochempie zegt

    23 maart 2016 om 08:28

    Ik voorzie dodehoek-problemen… Bovendien had dit natuurlijk een shooting-break moeten zijn met een flinke kofferbak.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 maart 2016 om 08:51

      @Jochempie: ja een shooting break! Geweldig idee

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        23 maart 2016 om 08:52

        @pomoek: is uiteraard al een tender van : http://blog.caranddriver.com/miata-to-the-max-mazda-miata-shooting-brake-rendered/

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          23 maart 2016 om 08:56

          @pomoek: Als ‘ie kwam was ik naar de dealer gerend! Ok, ik was er waarschijnlijk met m’n huidige MX-5 naartoe gereden. Maar toch. I need one! De ultieme vakantiemobiel. Tweepersoons, achterwielaandrijving, veel bagageruimte. De enige alternatieven zijn een Z3/Z4 Coupé en een Cayman..

          Login om te reageren
          • Rob zegt

            23 maart 2016 om 10:55

            @Jochempie:
            Je vergeet de aller-aller-allermooiste!
            http://www.caranddriver.com/photo-gallery/2009-pontiac-solstice-gxp-coupe-instrumented-test

            Al zit daar volgens mij een minuscule kofferruimte in…

            Login om te reageren
        • pomoek zegt

          23 maart 2016 om 20:01

          @pomoek: tender: render

          Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      23 maart 2016 om 11:04

      @jochempie: ja leek mij ook meer logisch.. Met je vrouw lekker weekje de Alpen in kan dan ivm bagageruimte.

      Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    23 maart 2016 om 08:31

    Het is natuurlijk tegen de traditie in, maar tsjonge wat is ie mooi geworden zeg! Het enige nadeel is misschien dat ‘ie ietsje zwaarder gaat worden, maar als ik ‘m zo zie vind ik ‘m erg tof!

    Login om te reageren
  12. Dutchdriftking zegt

    23 maart 2016 om 08:32

    Ik vind ehm echt heeel dik! Targa mocht natuurlijk niet…..

    Login om te reageren
  13. PunicaOase zegt

    23 maart 2016 om 08:36

    Vind de softtop, en sowieso de Fiat/Abarth interessanter.

    Login om te reageren
  14. linkador zegt

    23 maart 2016 om 08:39

    Dat er een hardtop ging komen was zeker, maar zo een ding zag ik toch niet aankomen. Een gemiste kans. Wel een gemakkelijke keuze voor de liefhebbers. Of je gaat voor een open roadster of voor de “wel willen maar niet durven” uitgave.

    Login om te reageren
    • Bender zegt

      23 maart 2016 om 10:43

      @linkador: “Wel willen maar niet durven” dat is jouw mening. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je deze auto dagelijks gaat gebruiken voor woon werk verkeer. Je wilt wel een lekker rijdende auto, zo snel al mogelijk open rijden maar met voor de rest wel een beetje beschermt zitten tegen het Nederlandse weer. Ook iets meer comfort kan een keus zijn als je een auto dagelijks gebruikt. Niet iedereen wil elke kilometer ‘hardcore’ rijden.

      Ik denk dat het een mooi compromis is.

      Login om te reageren
      • linkador zegt

        23 maart 2016 om 12:40

        @Bender: De vorige hardtop oplossing was eleganter en even functioneel, maar het bleef een zuiver open design. In top-down modus had je een roadster. De uitdaging was: “Wil ik een pluimgewicht ter compensatie van mijn dikke buik? Of, ik neem de hard-top en ga ik naar de gym”. Och, deze opstelling is gelukkig een protoype, de lijn van een GT86 minus 2 plaatsen. Wellicht gemaakt om een pleziertje aan Fiat te geven.

        Login om te reageren
  15. stfu zegt

    23 maart 2016 om 08:40

    Bij het vorig model hadden ze ook een klapdak. Vond die ook erg mooi en gaf zelfs wat meer hoofdruimte. Deze heeft weer een wat bijzondere raampartij. Tof!

    Login om te reageren
  16. acst zegt

    23 maart 2016 om 08:40

    Misschien handig om in het bericht te zetten dat het om een targa-constructie gaat… Maar goed waarom zou je je best doen bij autoblog, just copy/paste…

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      23 maart 2016 om 09:18

      @acst: Misschien omdat het geen targa is, het achterraam klapt namelijk ook weg. Of noem je een 458 Spider ook een targa?

      Login om te reageren
      • acst zegt

        23 maart 2016 om 09:34

        @motoragent: Ben benieuwd wanneer je doorhebt dat je onzin verkondigd… het achterraam gaat namelijk weer terug als de dakconstructie in de auto is verdwenen… Misschien nog wat andere foto’s bekijken voordat je nog meer onzin gaat uitkramen…

        Login om te reageren
        • Bender zegt

          23 maart 2016 om 10:39

          @acst: quote van Autoweek:

          De C-stijlen blijven staan, terwijl de glazen achterruit te openen is zodat je het uitlaatgeluid beter kunt horen.

          Lijkt mij dat je dus kunt rijden met het dak en achterraam omlaag.

          Heb jij nu door dat je onzin uitkraamt??

          Login om te reageren
        • motoragent zegt

          23 maart 2016 om 11:04

          @acst: Zoals Bender al weet te zeggen gaat dat achterraam wel degelijk omlaag met het dak open, het is wel weer te sluiten als geluidsscherm. Andersom is ook mogelijk, namelijk het dak dicht en de achterruit open.

          Login om te reageren
          • Bender zegt

            23 maart 2016 om 11:28

            @motoragent: Wat mij eigenlijk best een gave optie lijkt!

            In de winter als het zonnetje schijnt maar de lucht nog koud is: Dak open maar achterraam dicht (en verwarming aan)

            In de zomer als het een beetje regent maar de lucht nog lekker warm is: Dak dicht en achterraam en e.v. zijramen open

            Heerlijk toch?

            Login om te reageren
  17. erik64 zegt

    23 maart 2016 om 08:43

    Iemand volgend jaar een ND kopen ?
    Het zou maar zo eens kunnen dat als deze cc bij de dealer staat dat we onze ND inruilen, wat een gave auto is dit zeg..

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      23 maart 2016 om 09:00

      @erik64: Is het een GT-M 160?

      Login om te reageren
      • erik64 zegt

        23 maart 2016 om 09:02

        @Jochempie: Nee, het is een 1.5 TS

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          23 maart 2016 om 09:04

          @erik64: Ah, oké. Dan wil iemand anders ‘m vast hebben! :)

          Login om te reageren
  18. Den zegt

    23 maart 2016 om 08:46

    Gaaf! Mazda is echt goed bezig!

    Login om te reageren
  19. mrB zegt

    23 maart 2016 om 08:48

    Net als de normale mx5, eerst in het echt tegenkomen. Dan is het waarschijnlijk een prachtige auto. Op de foto’s is het dak een beetje vreemd.
    Btw, bij een fastback hoort de daklijn ich afgelopen tot de achterkant? Dit is dus eigenlijk geen fastback.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      23 maart 2016 om 08:58

      @mrB: ik applaudisseer uw punt. Autofabrikanten plakken te pas en onpas geweldig klinkende termen op auto’s die niet zijn wat de term inhoudt. Shooting break is zo’n veel misbruikte term.

      Login om te reageren
  20. genesis zegt

    23 maart 2016 om 08:56

    Het lijkt van opzij net op een Opel GT.

    Login om te reageren
  21. spidermann zegt

    23 maart 2016 om 08:57

    Weet iemand al het meergewicht van deze versie?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      23 maart 2016 om 09:04

      @spidermann: En wat het doet met het zwaartepunt..

      Login om te reageren
  22. Gulli zegt

    23 maart 2016 om 09:00

    Het lijkt wel alsof hij door deze dakconstructie bredere heupen heeft gekregen. Ik zie een hintje Z3, ik zie wat 350z, een snufje 70’s 911 Targa, allemaal auto’s die ik zo voor mijn deur zou zetten. Maar ik zie vooral een hele coole MX-5 :)

    Login om te reageren
  23. pagani86 zegt

    23 maart 2016 om 09:13

    Ziet er bad ass uit! Vind dit zo wel wat stoerder.

    Login om te reageren
  24. sleepyj zegt

    23 maart 2016 om 09:18

    van de NB was ook een coupe http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/08/bieden-maar-mazda-mx-5-coupe ik vind het in beide gevallen beter

    Login om te reageren
  25. dondeboer zegt

    23 maart 2016 om 09:19

    Dit is een beetje de geestelijke opvolger van de CRX del Sol,met targadakje en inschuifbare rechtop staande achterruit.

    Mooie constructie, leuk coupé’tje, ziet er beter uit dan de cc. Maar de gewone mx5 is mooier.

    Login om te reageren
  26. jrsmoke zegt

    23 maart 2016 om 09:39

    LS3 erin en gaan!

    Login om te reageren
  27. mashell zegt

    23 maart 2016 om 09:42

    Het is wel een beetje een poor man’s 911 targa. Zitten de klanten er op te wachten. Als ik in de markt zou zijn voor een MX5 is de 124 toch de leukere optie.

    Login om te reageren
  28. Breinstein zegt

    23 maart 2016 om 09:52

    Kijk, eindelijk een betaalbaar alternatief voor de 911 targa.

    Login om te reageren
  29. Tuono zegt

    23 maart 2016 om 09:53

    Wat een beauty!

    Login om te reageren
  30. berlinetta zegt

    23 maart 2016 om 10:48

    Ik vind de constructie erg gaaf, maar het dak lijkt wel iets te hoog t.o.v. de rest van de auto. Ik krijg er een beetje een pausmobiel-gevoel bij.

    Login om te reageren
  31. kwatkam zegt

    23 maart 2016 om 11:03

    Geniaal ding. Ik begin steeds meer Mazda fan te worden. Ook geen gezeur met downsizing motoren en turbo’s. Nee gewoon slimme benzinemotoren met volodoende inhoud. Het lijkt wel of alle slimme Honda engineers tegenwoordig bij Mazda werken. Top.

    Login om te reageren
  32. mellie zegt

    23 maart 2016 om 11:22

    Wow wat een dikke MX-5, had me eigen voorgenomen om me 3 de komende 10 jaar te rijden maar misschien dat ik hem hier toch op inruil.

    Login om te reageren
  33. pinut187 zegt

    23 maart 2016 om 13:48

    Hij kan zeer goed hebben, en blijft natuurlijk een tof bakkie.

    Login om te reageren
  34. Edge zegt

    23 maart 2016 om 14:10

    Gezien het feit dat ik geen garage heb en mij er niet prettig bij voel om een wagen met stoffen kap langs de straat zetten zou dit de versie voor mij zijn. Het ziet er ook verrassend goed uit!

    Login om te reageren
  35. budha zegt

    23 maart 2016 om 16:13

    Eigenlijk wil ik ‘m haten, omdat de MX-5 een pure roadster hoort te zijn, maar damn! Hij is wel mooi zeg.

    Login om te reageren
  36. sulobb zegt

    23 maart 2016 om 16:52

    Het dak ziet er langs de zijkant gewoon afschuwelijk uit.

    Login om te reageren
  37. martijndh zegt

    23 maart 2016 om 19:12

    Heel dik!

    Login om te reageren
  38. MontegoBlue zegt

    23 maart 2016 om 21:11

    Verrassend mooie lijn deze targa-versie van de MX-5. Beetje jammer dat er in de C-stijl een zijruitje ontworpen is dat er uiteindelijk niet gekomen is. Marketingtechnisch een goede zet, wat meer afstand creëren tussen softtop en de klapdak-versie: Rijd je meestal met het dak los dan kies je de softtop, en anders deze RF.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North