• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Mazda RX8 gaat evolueren

Auteur: Alwood, gepost 24 oktober 2009 om 15:48 – 54 Reacties

Mazda RX-8


Het goede nieuws: er komt een nieuwe RX8! Het slechte nieuws is dat we er nog een kleine twee jaar op moeten wachten.

Verder heeft Mazda bekend gemaakt dat ze geen heel nieuw concept gaan ontwikkelen. Een nieuwe RX8 moet voortborduren op de auto die nu rondrijdt. De vier deuren blijven, de achterwielaandrijving blijft en de wankelmotor ook. Mazda gelooft er nog steeds in dat we in de toekomst op waterstof rijden, en dan zou de wankelmotor echt winst moeten gaan behalen.

De in de nieuwe RX8 zal wat extra ademruimte krijgen. Mazda wil vooral meer koppel zien in de volgende generatie wankels, en door toepassing van de nieuwe groeneblauwe SKY-technologie moet het verbruik binnen de marges blijven. Als de markt het vervolgens toelaat zal er binnen afzienbare tijd ook een RX7 komen. Het management heeft aangegeven graag weer zo’n snelle tweezitter te zien, deze zal echter ruim na de RX8 (2011) worden geïntroduceerd. (bron: autocar)

Ook interessant!

  • Puntgave Mazda RX-7 op Marktplaats is heerlijk retro
  • Mag de Mazda RX-Vision er ook komen met 'gewone' motor?
  • Mazda stelt toch de rotatiemotor weer uit
  • Mazda 2 Hybrid
    Nieuwe Mazda 2 Hybrid komt heel bekend voor

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Mazda, rx-7, rx-8

Vorig bericht: « Video: Bob’s voorbereiding op een gevecht met de XF-R
Volgend bericht: Lingenfelter Pontiac Trans Am concept »

Lees Interacties

Reacties

  1. jzaero zegt

    24 oktober 2009 om 15:55

    Blijft een van de vetste Japanse wagens op de markt. Vooral de facelifts zijn erg mooi. Mooie velgen ook op die foto hierboven

    Login om te reageren
  2. Lan_Evo zegt

    24 oktober 2009 om 15:55

    Ben eigenlijk meer geïnteresseerd in een nieuwe RX7 dan een RX8 om eerlijk te zijn. ;)

    Login om te reageren
  3. guzmann zegt

    24 oktober 2009 om 16:00

    Goed nieuws! Houdt de variatie erin… ;)

    Login om te reageren
  4. RaKiM zegt

    24 oktober 2009 om 16:01

    is dit ook door mazda zelf bevestigt

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 oktober 2009 om 19:54

      @RaKiM:

      Nee, net ter plekke verzonnen. Ga nou eerst maar verder dromen voordat je commentaar geeft. Misschien kan je die witte dan eindelijk halen.

      Login om te reageren
  5. Esprit_de_Flandre zegt

    24 oktober 2009 om 16:05

    Geen plannen voor een Wankel-Hybride?

    Login om te reageren
  6. Ferdinand1 zegt

    24 oktober 2009 om 16:08

    Wat mij opvalt zijn de kleine remschijven op de afbeelding hierboven. Raar! Oké, het weegt allemaal niet veel, maar toch.

    OT: liever een 370Z voor mij. Of mag ik het zo niet vergelijken (2-zits vs. 4-zits)

    Login om te reageren
    • MRStephan zegt

      24 oktober 2009 om 17:33

      @Ferdinand1: Volgens de standaard specs zitten er 323 mm schijven onder (voorkant dan), dat is toch best groot?

      Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 oktober 2009 om 19:42

      @Ferdinand1:

      Kleine remschijven? 32cm voor en 30 achter achter 19 inch velgen(eerste model 18 inch).

      Remweg is behoorlijk bizar te noemen.
      100-0 in 2.5 seconden en 34 meter.

      Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 oktober 2009 om 19:45

      @Ferdinand1:

      De 350Z was een concurrent. De 370Z is gewoon te snel.

      Waarom worden dit soort berichten geplaast tijdens mijn verhuizing? :roll:

      Het is dat ik nu aan het eten ben en dus even pauzeer. :P

      Login om te reageren
  7. BananaFlip zegt

    24 oktober 2009 om 16:14

    Oe, goed nieuws!
    Vooral lekker eigenwijs dat ze gewoon blijven wankelen, wat de maatschappij daar ook allemaal tegenin te brengen heeft.

    Login om te reageren
  8. matthisl zegt

    24 oktober 2009 om 16:17

    blij dat ze die motor houden!

    Login om te reageren
  9. sebastianchubasco zegt

    24 oktober 2009 om 16:17

    schitterende auto ;)

    Login om te reageren
  10. smeck zegt

    24 oktober 2009 om 16:25

    mogelijk een nieuwe RX7 :O

    sinterklaas is vroeg dit jaar :D

    Login om te reageren
  11. yanktank zegt

    24 oktober 2009 om 16:33

    maar komt hij ook naar nederland ze hebben de huidige rx-8 hier ook van de markt gehaald.

    Login om te reageren
  12. de sjonnies zegt

    24 oktober 2009 om 17:07

    Ik neem mijn hoed af voor deze Mazda, lekker anders lekker tegendraads en gewoon lekker

    Login om te reageren
  13. sir_smokalot zegt

    24 oktober 2009 om 17:18

    RenesisHP, kom er maar in!

    Login om te reageren
  14. RaKiM zegt

    24 oktober 2009 om 17:19

    Ferdinand1 de rx-8 weegt idd bijna niks en de 370z en de rx-8 kan je goed met elkaar vergelijken want een gt-r is toch een sport-klasse hoger

    Login om te reageren
  15. bozewolf zegt

    24 oktober 2009 om 17:38

    RX8’je weegt nog altijd dikke 1300 kilo’s. Geen George Foreman maar een vedergewichtje wil ik het nu ook weer niet noemen.

    Wel goed van Mazda dat ze de rotary trouw blijven.

    Nieuwe RX-7, FAP!

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 oktober 2009 om 19:40

      @bozewolf:

      Leeggewicht is 1290 kilo.
      Rijklaargewicht 1390 kilo.

      Ik hoop wel dat de nieuwe RX-8 een stuk beter oogt dan het huidige model(wij hebben het eerste model). Dat is namelijk kwa uiterlijk een zwaar mislukte facelift. Het geheel klopt niet meer.

      Brandstofbesparing met een wankel? Relatief dan. Brandstof is ook nodig voor de koeling. Met 1200 graden uitlaatgastemperatuur is dat wel nodig. Ik weet wat voor een effecten het heeft als de brandstoftoevoer afgeknepen is. Dat kan ik niet aanraden. Het nieuwe systeem is dan bijna wonderbaarlijk te noemen.. Als het daadwerkelijk lukt.

      Meer koppel over het gehele toerengebied is ook wenselijk. Het soepele karakter moet echter behouden worden. Dat maakt de wankelmotor juist uniek.

      Ik ben echter blij dat Mazda doorgaat met dit concept.
      Met het juiste uiterlijk en bijpassende bankrekening wil ik hem waarschijnlijk best graag hebben.

      Login om te reageren
  16. Tombnolz zegt

    24 oktober 2009 om 17:45

    Respect voor Mazda voor het behoud van de wankelywankely! Ferme wagen, de RX8, maar wel zéér zelden spotbaar.

    Login om te reageren
  17. NemoN zegt

    24 oktober 2009 om 17:53

    “De in de nieuwe RX8 zal wat extra ademruimte krijgen. ”
    Lijkt me niet zo juist? Verder wel een leuke auto natuurlijk!

    Login om te reageren
  18. sven2 zegt

    24 oktober 2009 om 18:17

    Het blijft een fantastische bak, en zoals het er nu uitziet: ook mijn volgende!

    Login om te reageren
  19. AMG Powerrr zegt

    24 oktober 2009 om 18:31

    ik hoop dat er een nieuwe versie van de RX7 (FD3S) komt. Dat vind ik echt een van de dikste Mazda’s aller tijden.

    Login om te reageren
  20. EJS zegt

    24 oktober 2009 om 19:01

    Fijn dat er een opvolger komt voor beide auto’s! Vooral de RX7 is één van mijn favorieten, maar de RX8 kan me ook wel bekoren…

    Login om te reageren
  21. EJS zegt

    24 oktober 2009 om 19:03

    irritant overigens dat ik de helft van de keren het knopje mis om aan te vinken dat ik op de hoogte wil worden gehouden, en met missen bedoel ik dattie er dan niet staat^^

    Login om te reageren
  22. Roy zegt

    24 oktober 2009 om 19:05

    Af en toe rij ik wel eens in de FD, maar wat een onderstel heeft dat ding. Echt iedere beweging van de banden wordt gelijk naar je lichaam door gegeven. Alleen in en uitstappen is een totale ramp, maarja dat is een bijzaak.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 oktober 2009 om 19:58

      @Roy:

      Bij de RX-8 is het wat minder stug, echter stevig genoeg voor met z’n 2en. Zwaar beladen is het mij iets te soft.

      Het voordeel ten opzichte van de FD is dat je op hobbelige wegen meer stabiliteit en controle hebt. De FD is erg goed voor het circuit, echter iets te stug voor dagelijks gebruik.

      De FD kan in vlakke bochten harder, de RX-8 in hobbelige bochten.

      Login om te reageren
  23. Jesper zegt

    24 oktober 2009 om 19:16

    Kan ik hier dan uit opmaken dat de RX7 gelijk gaat uitkomen en dus gaat concurreren met bijv. de FT86?? :D

    Login om te reageren
  24. Wouter zegt

    24 oktober 2009 om 19:27

    ‘k Vind het 2009 model echt lelijk…
    Het oudere model is veel mooier…

    Login om te reageren
  25. Bartes zegt

    24 oktober 2009 om 19:35

    SKY gaat toch over conventionele motoren en niet wankelmotoren?

    Login om te reageren
  26. Jerow zegt

    24 oktober 2009 om 20:27

    goed nieuws ! Hopen dat er in de eerste versie niet teveel problemen zitten. En ook dat het olie en benzineverbruik mee gaat vallen.

    Helaas verbruikt een wankelmotor vaak wel meer, en dat zou slecht zijn voor de prijs met namelijk een hogere BPM.

    Maar ik vindt de huidige RX-8 echt een mooie wagen. Helaas heb ik wel het idee dat er na 100.000 veel problemen komen.

    Login om te reageren
  27. RaKiM zegt

    24 oktober 2009 om 20:37

    @ RenesisHP
    hoebedoel je witte ik weet ik niet waar je het over hebt

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 oktober 2009 om 20:43

      @RaKiM:

      Je had toch eerst een witte RX-8(dat zei je tenminste regelmatig).
      Na tig keer verder vragen ben ik daar maar even aan gaan twijfelen.

      Login om te reageren
  28. Rick dos zegt

    24 oktober 2009 om 20:55

    RX-7 ruim na 2011…schrijf ‘m dus maar op je buik.

    Login om te reageren
  29. RaKiM zegt

    24 oktober 2009 om 21:13

    @ RenesisHP
    srry mijn excuses dat ik niet reageerde, ik had er mss ook bij moeten zitten dat die officieel van mijn pa is ik was er gewoon zo trots op dat ik het vergeten was te zeggen.

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      24 oktober 2009 om 21:16

      @RaKiM:

      Dat verklaard een hoop. ;)

      Maar goed, dat is dus een speciale editie?

      Er zijn maar weinig witte. Ik weet er 1 en die is van Ceacil.

      Login om te reageren
      • Ferdinand1 zegt

        25 oktober 2009 om 00:21

        @RenesisHP:
        Nee, feitelijk zijn het geen kleine schijven, maar het oogt klein (ik weet dat er 19 inch velg omheen zit). En de 34 meter die je noemt vind ik eigenlijk wel normaal voor een performance auto. Het zou niet goed zijn als de RX8 een remweg had van 36 meter zoals een Golf… ;)

        Succes met de verhuizing! Jij liever dan ik…! :D

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          25 oktober 2009 om 00:33

          @Ferdinand1:

          Vergeet alleen niet dat het boven de 100 ook reeeeemt.
          Het is dat er ABS op zit. Ik heb wel wat kruisjes geslagen bij vol remmen vanaf 230+. :shock:

          PS. Van de week de rest.

          @RaKIM.

          Dat kan natuurlijk ook. ;)

          Login om te reageren
          • Ferdinand1 zegt

            25 oktober 2009 om 01:08

            @RenesisHP:
            Kruisjes slaan als je met 230 km/h vol remt! Je kunt dan beter gewoon je handen aan het stuur houden!! ;)
            Maar stel dat de RX8 vergelijkbare prestaties had met de 370Z, dan zou de 370Z wel een concurrent zijn, dus zo eenzaam is de RX8 niet in zijn klasse. Of je moet gaan letten op de twee extra zitplaatsen (niet echt bepalend voor wie een sportieve coupe zoekt, misschien wel voor jou) en de wankelmotor… Dan zul je geen échte concurrent vinden.

            Login om te reageren
            • RenesisHP zegt

              25 oktober 2009 om 01:21

              @Ferdinand1:

              Die “of” gaat het nou net om.

              Voor mij waren die twee extra zitplaatsen een bewuste keuze. We hadden al een tweezitter.

              Daarbij sprak deze auto ons echt aan. Iets wat de “concurrentie” niet echt deed.

              Een wankelmotor is een liefhebbersspeeltje. Daar hou je van,.. Of juist niet.

              De meeste andere motoren zijn dan spontaan een beetje saai en gewoontjes. Helemaal met de vele V6 blokken in de concurrentie.

              Login om te reageren
      • Ferdinand1 zegt

        25 oktober 2009 om 00:31

        @RenesisHP:
        Nog even over de 370Z. Prijstechnisch is het wel een concurrent ( €2000 duurder dan de Renesis HP). Maar hij is idd veel sneller. En heeft grotere remschijven (355 en 350 mm) ;) Ik lijk nu wel remschijf-geil…

        Login om te reageren
        • RenesisHP zegt

          25 oktober 2009 om 00:45

          @Ferdinand1:

          En hij weegt een stukje meer. Verklaring grotere remschijven.
          De 370Z heeft overigens ook een akelig korte remweg.

          Concurrent kwa prijs? Ja.
          Japanse sportauto? Ja.

          Eigenlijk kun je daar al stoppen.

          Met de 350Z overigens ook.
          Die heeft alleen vergelijkbare performance.

          Voor de rest staat de RX-8 wel behoorlijk eenzaam in zijn klasse. ;)

          Login om te reageren
  30. Osca zegt

    24 oktober 2009 om 23:52

    wooto nieuwe RX7 *___*

    Login om te reageren
  31. RaKiM zegt

    25 oktober 2009 om 00:07

    @ RenesisHP
    nee niet echt hij heeft hem gewoon laten overspuiten:-P

    Login om te reageren
  32. RenesisHP zegt

    25 oktober 2009 om 00:47

    Laatste puntje. De 370Z is ook een stuk jonger dan de RX-8.

    Dat 2009 model is niet veel meer dan een gefacelifte update van het bestaande concept.

    Een 350Z en 370Z zijn kwa dat betreft twee unieke auto’s.

    Login om te reageren
  33. reggiane zegt

    25 oktober 2009 om 08:46

    Goed te horen dat Mazda nog in waterstof geloofd.
    Ik begrijp niet waarom sportieve auto’s vaak uitgerust worden met 2 extra (kinder)zitplaatsen. Is alleen maar extra gewicht en die zitplaatsen worden toch nooit gebruikt.
    Ik kan me niet voorstellen dat mensen ervoor kiezen om met 2 kinderen achterin te gaan “sportief” rijden.
    Maak dan wat extra bagage-ruimte voor lang weekendje weg naar de Alpen ofzo. :)

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      25 oktober 2009 om 15:43

      @reggiane:

      Ik heb ook vrienden en een sociaal leven.
      Dan zijn 2 zitplaatsen extra wel handig.

      En zoals ik al aangaf. Wij hadden toen al een tweezitter.
      Hartstikke leuk, maar wel onhandig voor praktische zaken.

      Login om te reageren
  34. Cantago zegt

    25 oktober 2009 om 14:34

    Gaaf! Nu maar hopen dat hij er ook een beetje gaaf uit ziet;)

    Login om te reageren
  35. RaKiM zegt

    25 oktober 2009 om 16:28

    @ reggiane
    4 zitplaatsen is ook handig als je 3 knappe meiden mee wilt nemen

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      25 oktober 2009 om 16:41

      @RaKiM:

      Zolang de meiden achterin niet bezopen zijn.
      Met het minimale zicht achterin kan dat wagenziekte opleveren. Dan moet je die meiden weer achterlaten.

      Ik wil geen puke in mijn auto. ;)

      Login om te reageren
  36. RaKiM zegt

    25 oktober 2009 om 18:14

    ik neem aan dat ze niet perce bezopen hoeven te zijn om er 3 te scoren :lol: en smokers hoezen van mij ook niet of heb ik dat fout begrepen :p

    Login om te reageren
    • RenesisHP zegt

      25 oktober 2009 om 18:20

      @RaKiM:

      Het gaat niet om het scoren, dat is geen probleem.
      Maar op een Zaterdagavond/nacht kun je wel verwachten dat er een paar Martini’s doorheen zijn gegaan.

      Puke=kots. ;)

      Login om te reageren
  37. reggiane zegt

    25 oktober 2009 om 18:58

    Ok ik begrijp dat de twee extra stoelen in de rx8 volwaardige zitplaatsen zijn i.p.v. de gebruikelijke noodzittingen. Ja dan is het wel een knap design van die mazda…sportief uiterlijk en een volwaardige 4 zitter.
    In mijn oude Fiat 124 spider kan mijn dochter alleen maar haar barbies kwijt op de zitplaats achterin.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North