De McLaren 570GT: de meest luxueuze Mac ooit

Auteur: , 44 Reacties

Supercars uit Woking te hardcore? Da's vanaf nu geen geldig excuus meer.

Hoewel McLarens (effe afgezien van de legendarische F1 en de hardcore P1) al werden geroemd om hun dagelijkse bruikbaarheid, kon het volgens de relatief jonge supercarbouwer nog wel een tandje comfortabeler. Zie daar: de McLaren 570GT, die het beste van twee werelden zou moeten bieden.

Zo krijgt de 570GT twee bagageruimtes (220 liter achter, 150 liter vóór) om de welbekende vakantiestress in de kiem te smoren. Ergo: de baas hoeft haar chihuahua en beautykoffer niet meer achter te laten en dat scheelt jou een hoop gezwam onderweg. Wel fraai is het glazen deksel dat de kofferruimte achter bedekt. De klep gaat bovendien zijwaarts open. Kijk maar.

McLaren 570GT

Het derde model van de zogeheten Sports Series na de 570S (rijtest) en 540C Coupé krijgt in Nederland een prijskaartje van maar liefst 250.200 euro en is daarmee zo’n 23.000 euro duurder dan de meer sportieve 570S. Da’s een hoop geld voor wat bagageruimte. Maar wacht, er is meer!

De 570GT staat namelijk op speciale Pirelli’s die het afrolgeluid in het interieur met maar liefst 3 dB reduceren. Keerzijde van de medaille is ongetwijfeld een wat mindere plakfactor, maar daar rept het betreffende persbericht uiteraard niet over. Overigens is de GT wel voorzien van een stillere uitlaat, parkeersensoren, elektrisch verstelbare stuurkolom en *tada* “zacht sluitende portieren”.

McLaren 570GT

Het interieur is onder de noemer By McLaren opgedirkt en een stukje luxueuzer aangekleed en om het afgenomen uitlaatgeluid te compenseren zit er een audiosysteem in met maar liefst acht speakers. Inderdaad, vier speakers de neus, want meer mensen passen er niet in een 570. Om ook de rijervaring meer ‘GT’ te maken is de 570GT een tandje minder straf afgeveerd.

Aan het blok werd verder niks gedaan, dus dat betekent 570 pk en 600 Nm. Daarmee gaat de 1.350 kg wegende 570GT in 3,4 tellen naar 100 km/u en de top bedraagt liefst 328 km/u. Dat alles mondt uit in een opgegeven verbruik van 10,7 l/100km. In Genève wordt de 570GT officieel onthuld, vermaakt u zich tot die tijd met de plaatjes.

UPDATE: Louwman Exclusive maakt direct de Nederlandse prijs bekend: de McLaren 570GT kost 250.200 euro levering vanaf eind 2016. Filmpje!



44 reacties

Prachtige auto! Als ik het geld had wist ik het wel.
@maxximum:
Dus met het geld verwacht je ook dat er extra hersencellen komen?
-edit: easy tiger-
@maxximum:
Verstand heb ik weinig, maar mijn lieve mama zegt dat mijn humor dat geheel weet te compenseren…
@StijnB: ik lach hard mee, André van Duin!
@maxximum:
Het is trouwens André van Tuin. Ik werk in tuincentra ‘Het Stinkertje’, waar ik bloembollen sorteer op formaat…
@StijnB: daar krijg je wel een like voor 😂
@maxximum:
Centjes ook hoor, op het einde van de maand geeft de zaakvoerder, Meneer Willy, me wel 1250 klinkende euros! Mevrouw Truus geeft me daarenboven soms ook nog wel eens een aai over mijn bloembollen en stengel…
@StijnB: Cabaretier??
@till: ik hoop t niet.
Ik moet zeggen dat die achterruit en dat grote panorama dak de auto veel mooier maken en hij is nog praktischer ook!
Benieuwd of ze over een paar maanden hier weer een hardcore variant van uitbrengen die weer duurder is… niche vullen to the max!
@Michiel1:
De 570 GTS.
Zou op zich het beste van 2 werelden zijn ;-)
@michiel1: Gelukkig gaat de bagage ruimte niet aan de wegkant open, dat zou pas vervelend zijn.
Hmmm… Ik vind het eigenlijk lang niet zo gek dit. Ziet er best nog wel goed uit. Onlangs een 570S in het echt mogen aanschouwen, vond hem lang niet zo lelijk dan ik van te voren had gedacht.
Dat dak vind ik wel erg fraai gemaakt. Mooier dan bij de C en de S.

Maar een echte GT vind ik het ook niet. Eerder een slecht compromis. Hij is slechter dan een echte sportwagen, maar biedt ook niet de luxe en kofferbak van een echte GT. En dat voor dat geld.
@berlinetta: ik respecteer je mening verder hoor, maar hoezo is ‘ie slechter dan een echte sportwagen?
@MauritsH: Ik heb besloten mezelf in deze discussie te mengen. Want ik denk dat ik jullie bij elkaar kan brengen. (#Bromance).

In principe begrijp ik @Berlinetta. En ik zou het bijna met hem eens zijn, ware het niet dat dit een McLaren is en geen Ferrari. Dankzij de carbon tub waar het chassis als het ware aanhangt, heeft de auto een waanzinnige stijfheid. Dit betekent dat je de auto niet kneiterhard hoeft af te veren wil je er een goede wegligging mee bewerkstelligen. Tel daarbij op dat de 4 wielen compleet onafhankelijk zijn en je kunt begrijpen dat er enorm afstellingspotentieel zit in de McLaren.

Dankzij deze bouwwijze kunnen ze er een zeer snelle en strakke auto van maken (675LT), maar ook die is niet té hard, zoals een GT-R dat wel is. De 570S heeft een goede, effectieve DCT, geen irritant sperdifferentieel, een motor met veel koppel onderin, soepel onderstel en alle technische noviteiten die je mag verwachten. En daarmee kom je dus een heel eind om een 911 Turbo concurrent te maken.

En als je elke dag met je auto rijdt, is zo’n 570GT net even wat fijner. En als je kijkt naar de prestaties, kom je totaal niets te kort.
@gtwillem: Je geeft mijn woensdag een gouden randje, dank!
@gtwillem: @MauritsH: Ik bedoelde eigenlijk dat zijn prestaties minder zijn dan die van een 570S. Een echte GT vind ik het daarentegen ook niet. Nu weet ik dat je het moet vergelijken met bijv. een 911 Turbo. Dat is ook geen echte GT. Toch is het een steengoede auto. Deze McLaren zal dat ook wel zijn, maar ik zou het niet zo snel aanschaffen. Dan heb ik liever een echte GT en een echte hardcore sportwagen.
@berlinetta: Een 911 Turbo geen echte GT?? Weet je dat zeker? Of moet het in de naam zitten? Zoals een Opel GT, Ford GT, Laguna GT, Alfa GT, 530d GT, XK-RS GT en Carrera GT. ;-)
@gtwillem: Een 911 Turbo is wat mij betreft meer sportwagen dan GT. Onder GT versta ik een DB9, Granturismo of een XK. Een 911 verslaat die auto’s qua prestaties met twee vingers in de neus. Als de 911 wat betreft comfort en ruimte ook mee kan doen met deze auto’s, dan heb ik niks gezegd ;)
@berlinetta: een 911 is ruimer dan een Aston.. Achterbankje enzovoort.

Een superstijve chassis ism carbon tub is zelfs met softe afstelling niet per se comfortabel. Je hebt een vergevingsgezinde chassis nodig om comfortabel te zijn. Comfort zit hem ook echt niet alleen in hoe het afgeveerd is. De mogelijkheid tot flex in de rubbers, flex in ophangrubbers van blok indirecte stuurinrichting, indirectere pedaalbediening, aflegmogelijkheden in interieur, ruimte in interieur, bewegingsvrijheid in interieur, isolatie, algehele relaxte rijervaring, souplesse motor ofwel platte koppelkromme.. Dat maken een GT! En in dat rijtje hoort de 911 toch echt wel.
@giulio: Nou dat kan, dan heb ik me vergist in de vele kwaliteiten van de 911!
@gtwillem: hoeveel Modellen hebben ze nu?ik ben het kwijt
Goeie zet van McLaren! Als je niet naast een circuit woont de fijnere keuze
Om eerlijk te zijn begin ik een klein beetje te wennen aan het design van de 570. Ik vind het nog steeds geen mooie sportwagen, (Zet hem eens naast een Huracan, R8 of 488) maar zo in deze kleur en deze wielen is het te doen. Alleen al die opsmuk op die kont…. Hopelijk doet een facelift daar een keertje goed aan.
Kwart miljoen voor dit porsche cayman achtige design…
Ding ziet er in het echt van achteren uit als een Kia.
Leuk alle auto’s het zelfde model maar daardoor rij je altijd in een nep P1
@thierryvth: ‘…rij je altijd in een nep P1…’

Zucht… Jij bent waarschijnlijk het type dat vind dat je met een Cayman ook voor lul rijdt, omdat het geen 911 is. Of met een S500 coupe, ook voor lul rijdt, omdat het geen AMG is?

Tijd om volwassen te worden kul! Duurder en sneller is niet altijd beter!
Iemand die dit koopt, omdat dit z’n favoriete auto is, is meer ‘mannelijk’ dan iemand die een P1 koopt, omdat dat de snelste is!

Zoo… dat is er uit.
@reactief: Geweldig PLus #3
@reactief: lol d’r is zo weinig voor nodig
Het was denk ik slimmer geweest kwa marketing om eerst deze te verkopen en dan pas de meer circuitgerichte versie te onthullen (de normale dus)
Kom maar door met die McLaren, Panamera, of andere sportieve 5 duurtjes
Het nieuwe achterkantje staat hem goed! Ik vraag me wel af in hoeverre het praktisch is, en hoe het met de warmte-isolatie zit, aangezien je bagage praktisch op/tegen het motorblok ligt. Het lijkt me Ik kan me voorstellen dat je kipfilet al voor gegaard is tegen
@Edge: Oeps! Iets te vroeg op de “plaats reactie” geklikt. Het moet natuurlijk “tegen de tijd dat je thuis bent van de slager” zijn.
@Edge: er zit een speciale laag isolatiemateriaal onder de kofferruimte om de warmte van de motor buiten te houden. Volgens mij is het moeilijker de boel koel te houden als de zon vol op die platte achterruit staat.
3db minder. Dat is de helft van het geluid dus!
Erg slim van McLaren. Ben geen eigenaar van een echte hardcore sportwagen, verre van dat, maar ik stel mij zo voor dat het begin van het bezit het einde van het genieten is. Kneiterharde afstelling, geen goed zicht naar buiten, geen plek om een kleine weekendtas op te bergen, en dan in de file bij Breukelen te belanden. Op je 55e want dan (misschien) pas heb je het geld bij elkaar om zo’n ding zonder gezeik van de eerder genoemde baas bij elkaar te sparen. Dit is het beste van 2 werelden. Volgens sommigen.

Volgens mij kun je voor je zuurverdiende centjes beter een comfortabele V70 of iets dergelijks kopen en voor het plezier een Elise. Hou je een enorme hoeveelheid geld over om de baas in de watten te leggen.
Kan die glazen achterklep ook openen naar de Continentale voetpadzijde?

Zou wel handig zijn…
@Esprit_de_Flandre: Dat kan als het stuur ook aan de goede kant zit!
(staat op een foto op McLaren’s website)
Fuck Yeah! Dit is mijn absolute droomauto! De 570S vond ik al de lekkerste auto van McLaren, alleen die achterzijde was het net niet. Nu is hij perfect! En dan ook nog wat luxer, stiller en ruimer! :)

Hopelijk wordt dit als een raket verkocht en blijven die McLaren’s afschrijven als een malle, dan kan ik alvast gaan dromen over deze auto voor over een jaar of tien :P
@reactief: Goed bezig,wat is je rekeningnummer,krijg je van mij vast eurootje spaargeld hehe
Het het horen van een titel als GT denk je toch dat je eerder met een meer hardcore versie te maken hebt.
@ghost: Voor mensen die niet weten waar GT voor staat misschien..Een beetje kenner weet wel beter..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).