
Welke auto’s kwamen via import het vaakst de grens over naar Nederland in 2021? De cijfers zijn bekend!
Import is heter dan ooit. Dat komt mede doordat nieuwe auto’s nauwelijks geleverd kunnen worden door de chiptekorten. Waar merkdealers voorheen liever het importeren van occasions vermeden, is dit nu de gewoonste zaak van de wereld. Ga maar naar een merkdealer en bekijk de occasionvoorraad. De K-, L- en N-kentekens op oudere auto’s vliegen je om de oren. Dealers kopen deze auto’s vaak in bij collega merkdealers in onder andere Duitsland en Frankrijk.
Import 2021
En dat brengt ons bij de importcijfers van 2021. Afgelopen jaar was goed voor een record. Niet eerder kwamen er zoveel import auto’s het land binnen als in 2021. Het gaat hier om 294.119 gebruikte personenauto’s om precies te zijn. Dat blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC. Een stijging van bijna 36 procent in vergelijking met 2020. Toen kwamen 216.629 importoccasions naar Nederland. Er werden vorig jaar bijna meer gebruikte auto’s geïmporteerd dan nieuwe auto’s verkocht (circa 323.000).
Brandstof of elektrisch
Laten we de cijfers eens wat meer uitdiepen. Van al die import bedroeg slechts 29.062 een diesel. Dat is dus minder dan 10 procent van de totale import. Niet eerder kwam dit voor. Diesel is duidelijk op z’n retour. Daarnaast kwamen er 9.652 EV’s het land binnen en 34.669 (plug-in) hybrides. Het overgrote deel, driekwart van de auto’s, betreft een benzineauto. Het gaat hier om bijna 220.000 voertuigen.
Merk en model
Maar wat kwam dan naar Nederland als het gaat om de import in 2021? Hieronder een top 5 lijstje met de merken, gevolgd door de modellen.
Merk
- Volkswagen (47.751)
- Audi (20.800)
- Mercedes (20.749)
- BMW (20.059)
- Ford (18.573)
Model
- Volkswagen Golf (12.052)
- Volkswagen Polo (9.994)
- Volkswagen Tiguan (5.707)
- Nissan Qashqai (5.330)
- Renault Captur (5.195)
Foto: Ford Focus ST, Ford behoort tot de top 5 meest geïmporteerde merken
Nieuwste artikelen
-
Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
-
Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
-
Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
-
Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na





En ik maar denken dat de import vooral uit Alpina’s, RS6, AMG’s, Guilia’s en andere dikke bakken zou bestaan. Het blijken gewoon vooral de saaibakken te zijn. Ik pleit voor een importheffing!
Probeer is een Polo of Golf te vinden van een jaartje of 5-7 oud die niet geïmporteerd zijn. Das een sport op zich.
Kenteken check. Bouwjaar 6 jaar geleden. Geïmporteerd 4 jaar geleden. Aantal eigenaars: 5.
@Johanneke: haha precies. Bij ons rijdt ook iemand in zo’n Mercedes GLA. Ding is 6 jaar oud, geïmporteerd en heeft in NL al 7 eigenaars gehad… hoe dan… autobedrijven die hem in handelsvoorraad hebben gehad tellen volgens mij niet mee als eigenaar bij de RDW
Gelukkig zoek ik nooit naar een tweedehands Polo of Golf, so keine ahnung
Snap het ook wel. Van de week nog een Octavia geimporteerd voor een vriend. 14k voor een 150pk 2017 model met de nodige opties.
Dat scheelt gewoon een paar duizend euro.
En vooral PHEV’s is leuk importeren nu. Je betaald bijna niets aan BPM omdat die dingen op papier bijna niets uitstoten.
Ik heb een Focus ST (ja echt) en een M140i geïmporteerd. Fleurt het lijstje al wel wat op toch? Bijna ook een S63 AMG maar de importheffing was me toch iets te gortig…
Geloof niet dat die importheffing te gortig was. De prijs was gewoon niet goed genoeg om er winst op te maken. Begrijpelijk en voor mij zal dat ook een no-go zijn.
Quasqai en Captur in de top 5.. wat een armoe. Vergrijzing is a b*tch..
@variomatic: ehhh, de hele top 5 is armoedig
@lekkerlinksrijden: nah, van een Golf en een Polo kun je van alles vinden maar het zijn tenminste nog wel ‘normale’ ‘lage’ auto’s met een rustig gelijnd uiterlijk dat geen pijn aan je netvlies doet en het zijn niet van die opgehoogde wannabee drollen op wielen (lees: ‘crossovers’ 🤮)
Vorig jaar ook zelf gedaan, voordeel 3000 totaal. Ook ik moet er hard voor werken.
Hoe zit dat eigenlijk met later inruilen van een importauto, ik neem aan dat je dan ook minder krijgt dan met een Nederlandse auto? Of zakken de inruilprijzen van een Nederlandse auto ook naar het niveau van de geïmporteerde?
@ronaldotour: stel dat ik m ooit in zou ruilen bij de dealer en ik merk dat import invloed heeft op de inruilwaarde dan sla ik de dealer weer over. Kortom; dan gooit hij of zij (weer) zijn eigen ruit in.
@ronaldotour: denk dat dat wel mee zal vallen. De meeste Nederlandse merkdealers importeren zelf ook massaal auto’s uit o.a. Duitsland. Auto is een auto toch.
@rutgerg: Dus stel dat iemand een Nederlandse occasion koopt voor 30K en iemand anders een zelfde import voor 25K en deze auto’s na 2 jaar verkopen of inruilen dat ze dan allebei dezelfde prijs opbrengen? Dan gaat iedereen toch importeren? Je zou dan wel gek zijn om dat niet te doen.
@ronaldotour: als je een auto koopt die door een dealer of handelaar is geïmporteerd is hij niet goedkoper dan een Nederlandse auto.
Als je het zelf doet kost het je tijd, reistijd, papierwerk, en toch het risico dat het niet goed gaat of je een miskoop doet. Dat wil niet iedereen doen…
Volgens mij maakt het qua verkoop of inruil inderdaad geen snars uit na verloop van tijd.
Vind het maar niks al die auto’s waarbij de kentekenreeks niet klopt bij het bouwjaar. Ben ik de enige met zo’n afwijking? Voor mij een van de redenen om niet te importeren of een importauto te kopen.
Haha. Aanstellerij. Autisme. Iets met een a.
@DIG-T 190 GT: haha klopt
@dree16v: je zal vast niet de enige zijn met deze afwijking. Ik vind het in iedergeval wel een afwijking. Op zich snap ik je wel maar bij een jonge auto waarbij het model ook nog nieuw in de showroom staat valt het toch niet op?
Misschien heeft die vervelende buurman er nog wel veel meer last van. Klipklaar aankoopargument.
Ik snap je, vind het ook altijd raar om een nieuw kenteken op een oudere wagen te zien. Lijkt op mooier voordoen dan je bent.
Ik had de return of the Outlander in de top 5 verwacht!
Heb de cijfers zo niet paraat, maar als je nieuwverkopen import doet en dat vergelijkt met vorig jaar, hebben de 2021 verkopen dan stiekem toch geplust?