Het verhaal van de Mercedes G-Klasse SLK

Auteur: , 13 Reacties

Zoiets rij je alleen als je echt niet meer kan lachen van de kwartjes.

Jim Rogers SLK

Afgelopen IAA struikelde je er nog over: aangepaste G-Klasses. Zelfs op de Mercedes-Benz stand was het bijkans onmogelijk om een standaard G-Klasse te vinden. Het mag duidelijk zijn: als je echt veel geld hebt, rijd je rond in een gemodificeerde G-Klasse. Het is het rijdende symbool om te zeggen: “Financieel heb ik mijn schapen (of geiten) op het droge”. Het nadeel van al die Mansory’s, TopCars en Brabussen, is dat het rijdende statussymbolen zijn. Ze worden niet meer gebruikt waarvoor ze zo geschikt zijn.

Gelukkig is er nog über-held Jim Rogers. De Amerikaan begint na zijn studie Geschiedenis een baantje op Wall Street. Hij blijkt een bezige bij. Hij studeert door (filosofie) en behaalt zijn diploma. Wanneer hij terugkomt van de oorlog (Vietnam), begint hij bij een investeringsbank te werken. Daar ontmoet hij George Soros. Lang verhaal kort: enkele jaren later richten zij het ‘Quantum’-fonds op. Dit was een van de eerste grote internationale hedgefondsen. Jim Rogers heeft hier onnoemelijk veel geld mee verdiend. Op zijn 41e gaat hij al met pensioen.

En wat doe je als je vroeg met pensioen kan gaan vanwege te veel dollars? Inderdaad, je gaat een wereldreis maken. Aanvankelijk wilde Rogers met een motor de wereld rondreizen, maar dat zag zijn vrouw Paige niet zitten. Het moest een auto worden. Nu moet je begrijpen, Jim woonde jarenlang in New York en daar heeft bijna niemand een auto. Je kan er nauwelijks mee rijden en parkeren is een ramp. Een zakenman van stand pakt standaard een Lincoln Town Car.

Mede daardoor wist Jim Rogers eigenlijk niet zo veel van auto’s. Wat Rogers wel weet is dat hij de tocht het liefste met een open sportwagen doet. Maar hij realiseert zich dat de slecht begaanbare wegen onmogelijk te doen zijn met zo’n auto. En die wegen ga je toch tegenkomen tijdens een toertocht. Tijdens het zoeken naar de ideale auto weet Rogers nog beter wat hij wil, maar makkelijker wordt het niet. Zo wil hij vierwielaandrijving voor een betere tractie. Een dieselmotor is ook vereist, want dat is overal verkrijgbaar. De cabriokap moet van metaal zijn, want een stoffen kap is kwetsbaarder. Zijn directe omgeving gniffelt al want zij weten dat zo’n auto niet bestaat.

Jim Rogers SLK

Jim Rogers komt in München een zekere Gerhard Steinle tegen. Deze man had een bedrijf ‘Prisma Design Group’, onder meer verantwoordelijk voor diverse extreme modificaties. Steinle heeft het glorieuze idee om de auto voor hem te bouwen. Hij weet ook al precies hoe. Allereerst de basis, dat moest een G-Klasse worden. De G-Klasse is een van de betere terreinwagens. Het valt Steinle op dat de afmetingen van de ‘korte’ G-Klasse behoorlijk overeenkomen met die van de toen net nieuwe SLK. De wielbasis is zelfs gelijk.

Steinle maakt een dealtje met Mercedes North-America en laat hen twee auto’s leveren. Dat was nog een dingetje, want de G-Klasse werd op dat moment niet geleverd in Amerika. Op aanraden van Steinle is de G-Klasse voorzien van een dieselmotor en automaat. Eten en schoon drinkwater kunnen schaars zijn, maar Mercedes-onderdelen zijn werkelijk overal te vinden. Zeker voor voor Mercedes diesels kun je overal terecht. Jim wilde liever een handbak, maar Steinle wist dat gelukkig uit zijn hoofd te zetten.

Mercedes SLK

De auto werd daadwerkelijk ingezet voor een wereldreis. Jim en Page Rogers hebben alle continenten afgereisd met hun G-Klasse met SLK body. De auto had een geheim vakje (om geld te bewaren, ook als had Rogers voldoende) en een aanhangwagen (ook in SLK stijl). Ook volgde er een ‘normale’ G-Klasse die de wereldreis op film vastlegde.

Met dank aan Michiel voor de tip!



13 reacties

Top Gear challenge?
Geniaal. En alleen al omdat ie geel is keur ik hem goed.
Cute ..
Echt 1 van de leukste Benzen ever ..

De leukste zelfs ..
@lincoln:
Het is altijd zo aandoenlijk als jij een positieve comment post.
Het voelt altijd alsof je heel hard je best doet om tóch je zure-reaguurder te laten gelden. Het is zo doorzichtig dat ik een beetje met je te doen heb. Enfin..
@jvt:

Klopt .. ook dit artikel gaat over mij ..

Fuck Mercedes …
Fuck Jim Rogers ..

Elk artikel gaat over mij ..
Aan Soros gelieerd dus dat maakt mijn +1 voor dit soort projecten helaas weer een 0
The grand tour praktijken..
Die ken ik! Ooit een keer in een tijdschrift gezien in de states.
Van G-klasse naar Gay-Klasse…

Het is dat die Jim Rogers een snor heeft, anders had ik het wel geweten…
ierwielaandrijving? Zeker 4 ieren nodig als aandrijving ;)
@dare2think: loopt op Whisky
Heb de poster nog op m’n kamer gehad van deze creatie. Moet zo omtrent ’99 geweest zijn dat deze gemaakt is. Hij had ‘m zelf GLK gedoopt, wat een veel betere naam is voor dit, dan dat miskraam van Mercedes zelf.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).