Het is toch even wat anders dan rondcrossen met een compact SUV'tje.
Het leuke van een Porsche 911 is dat er een 911 is voor iedereen. Er is altijd wel een 911 die goed aansluit bij je wensen. Behalve dan bij @Wouter. Hij wil namelijk een 911 GT3 Touring, maar dan met PDK. Oh, en een handgeschakelde 911 Turbo Targa met achterwielaandrijving lijkt mij wel leuk. Gelukkig bouwen de heren van Ruf deze nog.
Maar mocht je een redelijk goede managementfunctie bekleden en een auto zoeken voor de dagelijkse kilometers, kan het rijden in een Porsche een kostbare aangelegenheid zijn. Je kan natuurlijk uitwijken naar een Boxster of Cayman, maar als zelfs dat te duur is, is er nog een oplossing. Namelijk een tweedehands 911! Er zijn heel veel redenen om het niet te doen. Dit zijn 6 redenen om het juist wel te doen:
1. Het is een stijlvolle kleurencombinatie
Porsches 911 kun je krijgen in heel erg veel kleuren. Maar om één of andere manier kiezen de meeste mensen voor een grijstint. Dat past immers goed bij de haarkleur van de eigenaar. Maar zeker een 996 kan dankzij zijn cleane lijnen best wel een kleurtje hebben. Speedgelb of Indisch Rot zijn twee (goedkope, want gratis) opties, maar dit donkerrood geeft de 911 zowaar wat klasse. In combinatie met het caramel-interieur heb je wel iets bijzonders.
2. Het is een Cabrio
Natuurlijk. Je hebt nu minder stijfheid en een hoger gewicht. Voor de betere ringtijden niet handig, maar voor je dagelijkse auto maakt dat niet zo veel uit. Vanaf de 996 zit het dak (eindelijk) keurig weggewerkt als het neergeklapt is. De 993 heeft had nog zo’n lelijke kraag, net als een Kever Cabriolet.
3. Het is een automaat
Net als het puntje hierboven iets voor de purist. Natuurlijk heeft de handbak de voorkeur wanneer je er eens lekker voor gaat zitten. Maar wie wel eens een automaat heeft gereden in de file, wil niet snel meer terug. Daar komt bij dat de automaten van Porsche rond die tijd heel aardig waren. Niet supersnel als een PDK tegenwoordig, maar in die tijd waren voldoende automaten die echt heel erg traag waren.
4. Er zit een LPG tank in!
Jazeker! Waarom er niet meer auto’s rijden op autogas is soms een beetje onduidelijk. Maar LPG heeft wel een paar voordelen. Met name bij het tanken merk je een groot verschil. Een litertje LPG doet op dit moment zo’n 80 cent. Niet meer zo spotgoedkoop als vroeger, maar bij een auto die een slokje lust betaalt het zich snel uit. Volgens de adverteerder haal je zo’n 1 op 8 met deze auto.
5. De motor is gereviseerd
De Porsche 996 kreeg destijds een compleet nieuwe motor. Deze 3.4 liter grote zescilinder boxermotor had voor het eerst waterkoeling. Puristen schreeuwden moord en brand, maar de 911 mocht wel ietsjes efficiënter worden. Dat zorgde helaas voor de nodige kinderziekten met enge afkortingen als EMS. @CasperH verteld je in deze video van de hoed en de rand. Maar alles is hier dus al aangepakt. Dat is wel een geruststelling, want de kosten kunnen toernhoog zijn bij een slecht onderhouden exemplaar.
6. De prijs
Daarmee komen we op de prijs uit. De verkoper wil er namelijk heel erg graag 23.000 euro voor hebben. Inderdaad, dat is 17.000 goedkoper dan de instapversie van de Volvo XC40. Dus in plaats van zo’n verkeersdrempel-specialist kun je er ook bij rijden als Hank Moody. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken.
53 reacties
Wel helemaal oprijden, tot 700.000km ofzo. Dat is wel tof, om na verloop van tijd met zo’n versleten, maar goed onderhouden 911 rond te rijden. Krijg er een beetje een ‘in Zeist wonende architect met Volvo 240’ gevoel van.
-Edit: waarschijnlijk bleef het knopje met het uitroepteken hangen. Is nu gefixt-
Kleur is wel gaaf!
Lees de advertentie even . . .
Tuurlijk, je gaat een motorrevisie doen en laat de rest crummy.
Het is dat ik de omelet koplampen echt verschikkelijk vind, anders zou ik m voor de grap een jaartje kopen en voor dezelfde prijs door proberen te kopen.
Dat is toch het uitgelezen moment om lekker een tijdje voordelig te gaan sturen?
En dan nog op LPG, ik roep altijd, gas is om op te koken!
Rijdt echt zalig! Met 300 pk is de auto serieus snel. Elke dag opnieuw met een glimlach instappen en op werk aankomen.
Enige serieuze punt om nog eens over na te denken is onderhoud: ik zit op15k in 6 maanden! (Nieuw blok, banden, draagarmen, gaspedaal) de auto is nu in nieuwstaat, dus elke dag met een lekker gevoel de kilometers maken!
Geen spijt van! 😎
Ook al een ander/revisieblok. Zijn die 996 blokken zo kwetsbaar ? Na hoeveel kilometer was de oude kaduuk ?
Ik heb een volledig nieuw onderblok vanuit Duitsland.
Die van mij is op 180.000 kapot gegaan. Je kan dit voorkomen door je lagers in het blok eens in de zoveel tijd te vervangen. Kost je 2000,- per keer….
Ook de 997 heeft dit (soort) problemen trouwens.
Oki, duidelijk. Hopen, dat een (atmosferische) 991 geen last meer van die lager-narigheid heeft.
Heb er een.
Ik rijd nu een jaar of 3 LPG, en kan me niet herinneren dat ik ooit meer dan €0,65 heb betaald. Gisteren was het €0,599, en dan nog weet ik wel een paar pompen (zelfs langs de snelweg) die daar onder zitten.