De minst verkochte sportwagens van Nederland in 2014

Auteur: , 74 Reacties

Als je vorig jaar één van onderstaande (super-)sportwagens aanschafte, verkeerde je in een select gezelschap. Van de volgende modellen werden niet meer dan 5 exemplaren verkocht.

De enige P1 op gele platen

De supercarmarkt is een kleine, selecte markt, zeker in Nederland. Wij gingen – met hulp van de VWE – na hoeveel registraties van sportieve modellen vorig jaar op 1 hand te tellen waren.

Aston Martin verkocht maar liefst 5 Vanquish Volantes met een heerlijke V12, en ook bleven 2 Donkervoort D8 GTO’s gewoon in Nederland. 1 Nederlander had het genoegen de eerste Huracan op gele platen te zetten, en McLaren verkocht evenveel 12C’s als 650S-modellen.

Ook wist nog iemand een exemplaar van de reeds uitgeproduceerde LFA te bemachtigen. De Porsche 918 Spyder valt met 6 registraties net buiten de boot.

We kunnen nog even doorgaan, maar wellicht bekijk je liever gewoon de lijst, zonder commentaar:

Merk
Model
2014
2013
Mercedes-benzSLS roadster16
Aston martinDB9 volante11
Aston martinV12 Vantage11
LexusLFA11
LotusExige11
MorganRoadster11
JaguarXFR Sportbrake10
LamborghiniHuracán10
LotusEvora10
MclarenP110
Aston martinVanquish25
DonkervoortD8 GTO23
Aston MartinRapide22
LotusElise22
MaseratiGrancabrio22
AudiR821
MorganPlus20
PorscheCayman S316
JaguarXKR35
LamborghiniAventador31
Mclaren650S30
MclarenMP4-12C30
PorscheCayman GTS30
NissanGT-R46
Mercedes-benzSLS coupe45
AudiR8 Spyder44
MaseratiGranturismo43
Aston martinVanquish Volante50
Bron: VWE Trendweb

Niks nakkes nada

Dan waren er ook nog een paar auto’s die – in tegenstelling tot 2013 – buiten de boot vielen. Van de volgende modellen werd geen enkel exemplaar op geel kenteken gezet.

Merk
Model
2014
2013
Nissan370z roadster04
LamborghiniGallardo03
Aston martinV8 vantage roadster02
MorganAero 802
Aston martinV12 vantage roadster01
Chevrolet usaCorvette01
FerrariFF01
Nissan370z01
TeslaRoadster01
Bron: VWE Trendweb

Foto credit: gemaskerdemuchacho, autojunk.nl



74 reacties

Tjemig, ik was dus de enige die de Mclaren P1 heeft gekocht……….En toen werd ik wakker…..
Rij je met een Evora of Exige toch even net zo exclusief als met een P1.
@knipperlichtje:
Yep, en dat voor een fractie van de kosten..
Lotus, 4 NL registraties… Yikes… Hopen dat die nog wat de grens over hebben getrapt. Want van 4 registraties kan de schoorsteen niet roken lijkt me.
@E34M5Touring: Ik denk dat geen een van de bovenstaande merken het van ons land moet hebben.
Lotus gaf eerder dit jaar zelf aan een record verkoop te hebben gehad.
http://www.lotuscars.com/gb/news/corporate/lotus-records-its-best-half-year-car-sales-200809
@sketcher: Dat is zeker waar. Wat dat betreft is NL gelul in de marge. Maar toch, Lotus zat voorheen bij mij in het dorp. Die hebben nu in Houten een grotere locatie genomen en vestiging Amsterdam en Lochem daar naartoe verhuisd. Als je die kosten moet dekken met 4 nieuw registraties…
@E34M5Touring: Dat, en van der Kooij is op zich al een vrij klein bedrijf.Hopen dat ze lage kosten hebben en een uitstekend draaiende werkplaats.Symphatieke winkel hoor.Ik kwam er met m’n schoonvader wel eens(op de Amsteldijk)die had een Europa en Elise.Doen ze Noble ook nog?
@sydney: Voor zover ik weet: Caterham, Noble en Lotus. Willem deed Lochem en Jan Amsterdam. Die zitten nu samen in Houten. Wel jammer, Lotus clubdagen stonden altijd garant voor een hoop getrap in de omgeving. Heb vaak zat een beetje lopen spelen met die gasten op de binnendoorweggetjes rond het dorp. Erg vermakelijk!
@E34M5Touring: En tegenwoordig Zenos. Waarschijnlijk liggen de verkoopaantallen net als bij Donkervoort een stuk hoger dan het aantal kentekenregistraties.
@E34M5Touring:
Dat hoeven ze gelukkig ook niet, naast andere merken hebben ze natuurlijk ook nog het gros van het onderhoud aan die dingen. naast v/d Kooij heb je in Denhoorn nog van Sten en dan heb je het met de onderhoudsadressen voor je lotus wel een beetje gehad.
Daarnaast wordt er nogal eens schade gereden door ons lotus gekken dus dat vult de kassa ook aardig bij..
@E34M5Touring: veel Lotussen (met name Elises en open Exiges) en Caterhams worden wel verkocht aan Nederlanders via Van der Kooi, maar niet op NL kenteken. De meeste gaan naar zuidelijke landen om daar op kenteken gezet te worden (de prijs zonder BTW en BPM zijn lager dan in de rest van Europa.)
Ik vraag me dan ook af hoe een dealer als Louwman kan overleven. Misschien een extra hobbies gestald in die gigantische kelder van hun?
@screamgt: Louwman is importeur van oa Toyota en Lexus. die kan de kosten wel een beetje verdelen hoor. Bovendien, van die merken/auto’s hoef je er geen 100 te doen om rendabel te zijn. Die marges zijn van een totaal andere waarde dan bij een Prius of Avensis.
@screamgt: onderhoud? tweedehandsjes?
@screamgt: occasions.
@screamgt:

Mijn lexus is daar in onderhoud net zoals vele andere lexussen…maar elke keer als ik daar ben staan er Dikke sportwagens voor onderhoud zoals Ferrari en Lamborghini etc maar ook Bentley etc.

En ze verkopen veel gebruikte sportwagens en die komen niet in dit lijstje voor.
Prachtig lijstje! Deze aantallen moeten ook niet te hoog worden, maar 5x hoger zou wel mogen :D Toch?
@motiondrive: 5 X 0 …?
@caferacer: nog steeds bar weinig :D
Hieronder vallen ook de auto’s die uit Duitsland zijn geimporteerd?
Lijkt me toch wel iets dat veel wordt gedaan met zulke dure auto’s.
Iemand heeft even dik 57000 euro aan BPM bijbetaald op z’n Huracan.
Zou hij hebben besloten deze auto nu pas op NL kenteken te zetten had dat al 15000 euro gescheeld, dit is na slechts een half jaar!
Fascinerend lijstje om te zien. Het doet je inderdaad afvragen hoe sommige dealers rondkomen met de verkoop van maar 1 of 2 auto’s. Als je daar autoverkoper bent spring je dan als een hongerige wolf op je klant af als die naar 5 maanden eindelijk binnenwandelt
Er is wel een V12 Vantage Roadster op kenteken gezet in 2014. Staat bij mij hier in de stad. 24-10-2014. Dus klopt de rest wel?
@dennisjuh95: Ik denk dat het hier gaat om het aantal nieuwe verkopen, dus geen import misschien?
@roberto: dan zou het kunnen kloppen. Maar dan kun je niks afleiden uit die lijsten eigenlijk…
Interessant lijstje. Nog niet eens één 370Z?!
@kapiteinaudi: ja, dat verbaast mij ook.
ik heb em begin Januari op kenteken gezet ..

meer sporten hoorde bij mijn goede voornemen nml ..
@lincoln: en “em” is een?
@lincoln: wat heb je nu dan op kenteken gezet?
Ik mis Spykers in het lijstje…?
@potver7: Spyker heeft nou niet bepaald een top jaartje gedraait, ook wat mot met onderdelen leveranciers etc.
Hoeveel autobloggers zitten daartussen?
Ik zou best willen helpen om de McLaren 01 uit dit lijstje te halen. Helaas rijkt het buget nog niet
Geen FF in 2014, praise the lord!
@beatipauperesspiritu: of meer dan 5…
@scott5701: oh, laat maar. Had eroverheen gelezen
@scott5701: In het twee de lijstje staat toch echt een 0 achter de Ferrari FF in het kolommetje voor 2014.
mrcarfreak via iPhone app
Is een beetje logisch denk ik dat er geen v12 vantage cabrios meer verkocht zijn. Er zijn er maar 101 van gemaakt en zijn uitverkocht dusja…
@mrcarfreak: Toch wel een verkocht in 2014.
heeft iemand een verklaring voor de Porsche cayman S? van 16 naar 3.. vind het nogal wat! de aventador van 1 naar 3! Daar wordt ik dan wel weer blij van!
@derek306:
Wat de Cayman betreft, meer liefhebbers telt dit land helaas niet, hier is de markt voor handtasjes nu eenmaal veel groter..
Dan zijn er nog aardig wat LaFerrari’s verkocht!
spijker staat er niet tussen…


:)
@g40freak: Dat merk bestaat dan ook al sinds 1903 niet meer…
4 Rapides over de laatste 2 jaar. Mn buurman Seppie heeft er 1 (ja, niet in NL) (“foto’s of t is niet gebeurd’–> zie autojunk).
Weet nog steeds niet wat Sep doet voor de kost, behalve het grootste gedeelte van t jaar in een zonnig land zitten en zn Rapide & ML63 stil te laten staan.
En dan zeggen ze dat geld niet gelukkig maakt; nou, om 07:15 vanochtend, had ie wel een smile van z’n linker oor tot aan zn rechter oor toen ie zn Rapide starte!
@gregorius: Niet omdat hij gewoon blij was dat de Rapide nog echt kon starten ;)
@psycholander: als dat zo is, zie ik kansen.
Wil zn auto’s best af en toe warm rijden als ie weg is. Dat doe ik natuurlijk graag als goede buur.
Zijn er meer dan 10 F12’s verkocht???!
Van al die auto’s ben ik het meest jaloers op de Lexus LFA koper
Heb de enige Evora op 2014 platen afgelopen zomer nog met @thomcarspotter gespot:


Hij is alleen wel een 2013 model die in 2014 op geel ging

En een van de 2014 GT-R’s staat geregeld op Schiphol P1. Verdieping -1 achteraan:

@toyotafortuner: hm… K zie dat k niet goed plaatjes kan linken….
Bugatti veyron 0-0
Die P1 is toch een occasion, eerst buitenlands (export?) kenteken daarna Nederlandse platen?
@thomasbol: volgens vwe is er inderdaad sprake van invoer. Datums eerste Internationale en nationale tenaamstelling verschillen.
En suiker dan?
@papa: spyker
Moah, ik wou die V12 Vantage Roadster wel hebben, hoor. Ik zette al mijn spaargeld in maar toch maar niet gedaan. Ik vond die sleutelhanger toch niet zo mooi….
Gelukkig zijn er genoeg Nederlanders die hun bolide trouw bestellen bij de vaderlandse dealer, maar de belastingpot niet spekken met een geel kentekenplaatje. Dus deze statistieken geven echt geen compleet beeld
@jorden: De dealer/importeur(bij exclusieve merken gaat dat vaak samen op) heeft nog liever dat je ‘m wel op gele platen komt ophalen.Behalve de omzet(belangrijk uiteraard) heeft ie niet zoveel aan export.Aan het eind van het jaar haal je daar je aantallen nl. niet mee.Moet je nog zelf gaan registreren om de doelstelling(en dus bonus en kortingafspraken voor het volgende jaar)te halen.En staat er weer een schreeuwend dure auto van een jaar oud (want het jaar over)in je occasionvoorraad waardoor de kans op nieuwverkoop in geval van zeer exclusieve automobielen weer een beetje kleiner wordt.En zo is de cirkel weer rond.Dus voor de prospects hier; bestel ‘m aub even op gele platen.Dank U.
@sydney: als jij een Gloednieuwe Ferrari koopt, wordt deze door de importeur bij Ferrari besteld. Jij maakt een x bedrag over bij de dealer en er is een auto verkocht. De dealer heeft natuurlijk zijn marge gepakt en in welk land jij de staat gelukkig gaat maken zal de dealer een worst wezen.
Die Jaguar XFR Sportbrake zal volgend jaar zeker niet in het lijstje staan. Dat gaat een het worden!
Hoe zit het eigenlijk met de LaFerrari? Zijn daar geen Nederlandse exemplaren van geregistreerd of waren het er meer dan 5?
@Edge: Ik denk dat ze in 2014 nog niet waren geregistreerd op geel kenteken.Of überhaupt nog niet eens geleverd.Ze zijn lang en breed uitverkocht maar nog lang niet allemaal geproduceerd toch?
@sydney: Vraag me überhaupt af of er ooit een op gele platen komt…
Maar 3 R8’s?
Ik mis de Mercedes G63 6×6. En ook wel grappig dat er “maar” 17k bpm op een P1 zit (tov een verkoopprijs van > 1 milioen)
@ricksmits: zegt de term “sportwagen” je iets? Met een soort tank door de pc-Hooftstraat en dan je creditcard verslaan valt niet onder sporten volgens gangbare normen..
Whoops, idd.. te snel reageren :)
1 corvette… Maar ik ken er 3 die parralel zijn geimporteerd en op NL kenteken staan dus zon lijstje zegt echt niets.
Geen een nissan sportauto verkocht :( de spots worden er niet beter op
Maar 1 xfr sportbrake? Wel teleurstellend, maar wel gaaf dat zo’n powerhouse als sportwagen gezien wordt in dit rijtje.
De genoemde XKR is een coupe d
De XKR is neem ik aan coupe, want een bekende van me heeft 2 cabrios gekocht afgelopen jaar…. 1 voor Monaco dan dus die zal wel niet tellen… Maar is wel hier gekocht…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).