Alleen heeft BMW-dochter MINI er nu niets mee te maken.
MINI-topman Wolfgang Armbrecht was in 2010 nog vol goede moed over een terugkeer van de Moke, het guitige en opengewerkte autootje dat vol zat met Mini onderdelen en tot 1993 in Portugal werd gebouwd. Maar tot op heden hebben we, afgezien van een Beachcomber Concept, nog geen Moke-revival meegemaakt.
Nu heeft Moke International, helemaal los van de BMW Group, de handschoen opgepakt. Dit bedrijf heeft banden met het Chinese Chery Automotive Manufacturing Company en Sicar Engineering, en zal daar de productie laten uitvoeren. Zelf hebben ze een kleurrijke site opgetuigd, maar fatsoenlijke opties over het model ontbreken. Bij de prijzen en beschikbaarheid wordt “to be announced soon” aangegeven. Ook een goedkeuring voor de EU zit er (nog) niet in, maar het bedrijf zegt te werken aan een typegoedkeuring voor kleine hoeveelheden, waarmee een introductie in Europa wel haalbaar is.
Wat ze verder kwijt willen is dat er twee versie komen. Een met een verbrandingsmotor onder de naam Classic Moke, en een elektrisch aangedreven model: de eMoke. De techniek zal ongetwijfeld een inhaalslag hebben gemaakt, maar het lijkt allemaal behoorlijk basic, wat dan wel weer recht doet aan het origineel. Wel hebben ze een koelkastje ingebouwd en het dashboard herzien. Onder de kap ligt een viercilinder met 50 pk, waarmee een topsnelheid van 100 km/u mogelijk is.
Het (her)ontwerp is gedaan door de Britse designer Michael Young. Tegenover Designboom zegt hij het volgende over de Moke.
“As a moke enthusiast when the email came asking if I was interested to talk about the project it was more like a call for duty. I had recently rebuilt a moke from the ground up out of old parts so I was fully aware of what was needed to be done. you must remember that this car is from the 70’s, I knew for a fact there was no way we could just replicate it, times have changed and the car needed enhancements, improved road holding, breaking, suspension and so on. I was equally aware that I had to respect the past and make sure the over all visual aspect be kept in tact. let’s say this is the first version, it was essential for find a balance in equal terms for the old enthusiast and also the new generation.”
Moke International zegt dit jaar een eerste run van 1.000 exemplaren op de markt te willen brengen.
Onlangs was er in Pattaya, Thailand een lancering van het autootje. Kort videoverslag daarvan vind je op Autojunk.nl.
23 reacties
Of omdat ze helemaal niet mini zijn.
Of omdat je weinig tot niks van de opbouw overlaat, en het een wel erg dure start van zo’n projectje wordt.
De eerste generatie “new Mini” klonk als Cooper S nog als een oude Mini. De jankende compressor klonk als de bak van de oude.
Zelfs die overeenkomst is hij nu kwijt, het is nu slechts een hipster handtasje dat zijn naam met het origineel deelt.
Mocht je ooit de kans hebben, koop een oude Cooper. Je zult een grijns ontwikkelen die op je gezicht gebeiteld staat.
Ik heb ze alle 3 gereden, de nieuwe rijdt heel goed maar kan qua fun niet in de schaduw staan van het origineel.
Jep, dat had ie nou net nodig.
Trouwens, met een classic Mini als donor, kun je helemaal zelf, volgens je eigen specs een Moke helemaal nieuw bouwen.
En BMW zal er nooit aan beginnen, veel te kleine niche in de markt.