• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De motor van de toekomst is gemaakt van plastic

Auteur: ricardo, gepost 13 april 2015 om 18:20 – 66 Reacties

De motor van de toekomst is gemaakt van plastic


Nee, dat smelt niet.

Autofabrikanten gaan in hun queeste naar brandstofbesparingen steeds verder. De winst wordt voornamelijk geboekt door het downsizen en drukvullen van motoren, evenals het steeds weer lichter maken van carrosserieën. Voor de hand liggende zaken. Maar er is nóg een manier om het gewicht van auto’s verder te laten zakken: door plastic onderdelen te gebruiken. En nee, dan doelen we niet op een plastieken body (dat deed Trabant al een halve eeuw geleden), maar op een motor die deels van plastic is gemaakt.

Dat is althans waar het Duitse Fraunhofer Institute for Chemical Technology ICT zich mee bezig houdt. Ze doen onderzoek naar de haalbaarheid van plastic motoronderdelen die op grote schaal kunnen worden gemaakt. hun meest recente creatie is een ééncilinder motorblok met een cilinder van plastic (de cilinderkop is wel van metaal).

De onderdelen worden opgetrokken uit een composiet waarbij kunststof met hars wordt vermengd, waardoor er een vezelversterkt kunststof ontstaat. Middels spuitgieten krijgen de onderdelen hun vorm. Om de onderdelen hittebestendig te maken (lees: om te voorkomen dat de boel smelt) is gekeken naar de plekken waar de temperatuur het hoogst oploopt, daar is vervolgens metaal ingezet. Het spreekt ook voor zich dat de cilinderwand eveneens van metaal is. Het plastic is verder zo gemaakt dat het niet aangetast kan worden door olie, brandstof en koelvloeistof.

De cilinder (zwart) is van plastic.
De cilinder (zwart) is van plastic

Toch komt de motor 20 procent lichter uit de bus dan zijn tegenhanger die volledig uit metaal is opgetrokken. Ook zou de geluidsproductie lager liggen en straalt het blok minder warmte af, terwijl de kosten voor de productie gelijk zouden liggen. Meer uitleg in dit PDF’je (punt 4).

De volgende stap van Fraunhofer is om een semi-plastic motor met meerdere cilinders te maken, waarbij ook de krukaslagers van plastic worden gemaakt. Ergens aan het einde van het volgende decennium zien we dit ongetwijfeld wel ergens doorsijpelen bij een grote autofabrikant.

Ook interessant!

  • Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
    Video: wanneer je de motor laat draaien tijdens het tanken
  • Video: Nico Rosberg crasht motor tegen Audi e-tron
  • In welke auto zou jij deze 8.0 V10 motor leggen?
  • Video: past deze motor ertussen, nee of nee?

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, plastic, Techniek

Vorig bericht: « Mercedes-AMG GT-S: rijtest en video
Volgend bericht: De bierfiets wordt vermoord door boze Amsterdammers »

Lees Interacties

Reacties

  1. JamesBond007 zegt

    13 april 2015 om 18:22

    Mijn grootste vraag hierbij is hoe het dan zit met de duurzaamheid van het blok? Gaan we hier ook Volvo’s (als voorbeeld) zien die 500k halen met zo’n blok erin?.. Of zal dit net als de Amerikanen worden die 30k op de klok al een reden vinden om een nieuwe auto te kopen..

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      13 april 2015 om 18:44

      @jamesbond007: ik was onlangs bij een firma in zuid-Holland die lopende band systemen maken bijvoorbeeld voor Heineken flesjes in de fabriek of voor de voorstuwing van je auto in de krasstraat. Die banden zijn van hard plastic, dat tot 235 graden niet smelt en ook nog eens een kwart eeuw mee gaat. Vaak wordt het alleen vernieuwd omdat de productielijn wordt aangepast, maar wat ik wil schetsen is dat ik dus denk dat slijtage wel meevalt.

      Login om te reageren
      • JamesBond007 zegt

        13 april 2015 om 19:50

        @ghost: hier heb ik dus wat aan, thanks!

        Login om te reageren
      • Smokey zegt

        13 april 2015 om 20:42

        @ghost: Bizar, knap zeg!
        OT: de krasstraat

        Login om te reageren
  2. kennone zegt

    13 april 2015 om 18:23

    Dat gaat nooit lang mee

    Login om te reageren
    • bouwvakkert zegt

      13 april 2015 om 18:35

      @kennone: lekker onderbouwd ook.

      Login om te reageren
      • 888natan zegt

        13 april 2015 om 19:43

        @bouwvakkert: bouw jij het dan van onder naar boven

        Login om te reageren
        • lamborgfan zegt

          13 april 2015 om 20:57

          @888natan: De meeste bouwvakkers doen dat. Die beginnen met de fundering en eindigen met het dak.

          Login om te reageren
          • raym zegt

            13 april 2015 om 22:49

            @lamborgfan: haha briljant opgemerkt.

            Login om te reageren
          • 888natan zegt

            13 april 2015 om 22:51

            @lamborgfan: anders klopte het niet zonder onder te gebruiken.. Moest wel he ;)

            Login om te reageren
  3. remylahaye zegt

    13 april 2015 om 18:31

    Sorry mensen, maar ik moet even mijn verhaal kwijt… Denken we nou serieus dat autofabrikanten er niet over na denken dat een motorblok wel 200000 KM plus moet kunnen? Weet het haast zeker dat ze daar wel over na denken.

    Zelfde verhaal voor de 1.0 Ecoboost van Ford. In het begin zij iedereen, dat houdt zich nooit lang zo’n 1 liter 3 cilinder met 125 Pk. In de Autoweek stond laatst een test waar ze een 1L Ecoboost helemaal uit elkaar hebben gehaald na 125000 KM. Niks aan de hand terwijl ze er stevig mee door reden. Sterker nog, bij een normale motor moet de distributie riem worden vervangen bij 90000 KM geloof ik. Bij de Ecoboost pas bij 250000 KM. Ze denken over betrouwbaarheid en die dingen écht wel na hoor. Ze testen die motor echt jaren voordat ze op de markt gaan.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      13 april 2015 om 18:35

      @remylahaye: De toekomst zal uitwijzen of je gelijk hebt. VAG ging IIG behoorlijk onderuit met de 1.4 TSI. De reden waarom de Polo GTI nu een 1.8 heeft….. OT, het idee is leuk, maar ik moet het nog zien. Maar er over na denken kan zeker geen kwaad.

      Login om te reageren
      • imdoctorbob zegt

        13 april 2015 om 18:51

        @dutchdriftking: Volgens mij heeft de toekomst weinig te maken met de uitslag van de Autoweek. Daarnaast was de 1.4 TSI best een dure motor om te maken, die in 2005-6 ofzo voordelen had kwa soepelheid en koppel bij lage toeren tov andere technieken in die tijd. Helaas leverde die techniek ook wat problemen op. Nu 10 jaar later, heeft VW echt daarvan wel geleerd, plus de technologie is ook zover dat ze nu met enkel een turbo hetzelfde/meer kunnen. Dus en goedkoper en minder gekompliceerd = minder dingen die fout kunnen gaan.

        Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        13 april 2015 om 20:59

        @dutchdriftking: vergeet niet dat bijna elk merk met een distributieketting de sjaak is geweest. Denk dat het eerder met het soort blok te maken heeft dan van welk merk zijn zooi bij welke leverancier koopt

        Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          13 april 2015 om 21:17

          @lamborgfan: Klopt, ik zeg ook absoluut niet dat vroeger alles beter was. Maar deze techniek moet zich zelf wel bewijzen voor dat ik het aanschaf.

          Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 april 2015 om 18:46

      @remylahaye: Je scheert alle motoren over dezelfde kam…Er zijn ook motoren met distributieriemen die om de 180.000 km pas hoeven vervangen worden.

      Login om te reageren
      • remylahaye zegt

        13 april 2015 om 18:58

        @SimonMc: Ohh wist ik niet, dacht dat Ford een uitzondering daarmee had

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          13 april 2015 om 19:10

          @remylahaye: Zie bv nu ook dat de distributieriem van een VW 2.0 liter Diesel vanaf 2010, slechts om de 210.000 km vervangen moet. Zeg nu VW, omdat ik dit toevallig het eerste tegen kwam in mijn zoekopdracht, maar er zijn er ongetwijfeld nog veel meer.

          Login om te reageren
        • Erik zegt

          13 april 2015 om 20:27

          @remylahaye: SKODA FABIA 1.2 TDI Greenline, distributieriem bij 210:000 km!

          Login om te reageren
    • arjontje zegt

      13 april 2015 om 18:54

      @remylahaye: nadeel van die eco boost is dat je een enorme rekening krijgt wanneer die riem vervangen moet worden. Die riem zit volledig in de motor weggewerkt.
      Is een natte distributie riem.
      tevens zijn er ook al verhalen te vinden van te vroege breuk van de distributie riem.

      Geef mij maar een motor waar (in mijn geval) om de 150k een riem vervang. tegen een fractie van de kosten.

      Login om te reageren
    • gop1 zegt

      13 april 2015 om 21:53

      @remylahaye: Als ingenieur in opleiding kan ik je vertellen dat niet duurzaamheid, maar kostprijs (helaas) altijd op nummer één staat.

      Login om te reageren
    • wjeurs zegt

      14 april 2015 om 13:06

      @remylahaye: *zei

      Maar ja je hebt gelijk. De techniek is zo ver tegenwoordig. Ik hoorde laatst een verhaal dat je bij oude auto’s de zuiger in de cilinder heen en weer kan wiebelen(ook als ze nieuw zijn) een speling in de orde van millimeters. Tegenwoordig schijnt het te zijn, dat wanneer je een zuiger in een goed afgesloten cilinder zet, het enkele minuten kan duren voor hij volledig naar beneden gezakt is. Speling in de orde van micrometers (dacht ik)

      Om alleen al aan te geven hoe ver de efficiëntie gestegen is ;)

      Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    13 april 2015 om 18:44

    Als die motor ook in races gebruikt gaat worden dan worden de gridgirls ook van plastic zeker…

    Login om te reageren
    • turboturbo zegt

      13 april 2015 om 19:25

      @VeniVidiVici: Zijn ze toch al grotendeels?

      Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      13 april 2015 om 23:28

      @venividivici: die verdwenen, remember… :(

      Login om te reageren
  5. SimonMc zegt

    13 april 2015 om 18:48

    Als mensen écht brandstofbesparing willen, moeten ze in de eerste plaats stoppen met idioot brede banden op hun auto’s te zetten. Maar nee, want niet stoer he?

    Login om te reageren
    • FlighTom zegt

      13 april 2015 om 18:54

      @SimonMc: ik heb persoonlijk nooit verschil in verbruik gemerkt tussen 195 (zomer) of 165 (winter) banden. Maar dat zijn natuurlijk sowieso al niet te breedste banden.

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        13 april 2015 om 19:02

        @FlighTom: Is ook niet idioot breed ;) . Plus, winterbanden hebben plakkeriger rubber ( want wordt sneller zacht op lagere temperaturen ) dan zomerbanden, dus ik vermoed dat het breedteverschil opgeheven wordt door het meer grip hebben van de winterbanden bij “normale” temperatuur. Is maar een gok overigens, ben geen kenner.

        Login om te reageren
    • hoonigan247 zegt

      13 april 2015 om 19:41

      @SimonMc: Ik blijf mooi 255 – 295 rijden…. wat fijner in de bochten ;)

      Login om te reageren
      • SimonMc zegt

        13 april 2015 om 20:08

        @hoonigan247: ha FOUT !

        Login om te reageren
        • hoonigan247 zegt

          13 april 2015 om 21:38

          @SimonMc: nee joh…. fietsbanden zijn FOUT

          Login om te reageren
          • SimonMc zegt

            13 april 2015 om 21:44

            @hoonigan247: Nee, ik bedoel niet dat je banden fout zijn, ik bedoel dat het fout is dat bredere banden = beter in de bochten.

            Login om te reageren
            • hoonigan247 zegt

              13 april 2015 om 22:22

              @SimonMc: ik kan je wel vertellen dat harder door de bocht kan met 295 banden dan met 195 bandjes hoor

              Login om te reageren
              • hoonigan247 zegt

                13 april 2015 om 22:23

                @hoonigan247: kom zelfs niet eens fatsoenlijk weg met 195

      • terminator zegt

        13 april 2015 om 20:14

        @hoonigan247: ik rijd ook met 275

        Login om te reageren
        • draadloos zegt

          13 april 2015 om 20:47

          @terminator: ik ook, voor en achter op 20″

          Login om te reageren
  6. arjontje zegt

    13 april 2015 om 18:50

    Even de zeik modus aan. De cilinder is niet van plastic maar het onderblok is van plastic met een metalen bus er in (cilinder).

    Ben benieuwd of we het op de weg gaan zien.
    vind het wel een interessante ontwikkeling.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 april 2015 om 19:02

      @arjontje: klopt. Dit gaan we wel op de weg zien, een besparing van 20% op het motorblok heeft heel gunstige effecten voor het verbruik (en daarmee de heilige CO2 uitstoot) en weggedrag.

      Login om te reageren
      • ettie zegt

        13 april 2015 om 19:29

        @mashell: ik betwijfel of we dit op de weg gaan zien. Het blok moet tegen hitte kunnen en het is daarom aannemelijk dat hier een thermoharder voor is gebruikt. Thermoharders zijn zo goed als niet recyclebaar. Om nog maar te zwijgen over de energie die het kost om zo’n blok te maken en de hoeveelheid olie die er aan te pas komt, ook is het principe van de motor hetzelfde als een blok van aluminium en zal daar dus ook niet milieuvriendelijker zijn. Ik heb er niet heel erg veel kennis van maar ik denk dat dit geen duurzame oplossing is maar gewoon een visitekaartje van de ontwikkelaars over de mogelijkheden van kunststoffen.

        Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      13 april 2015 om 21:25

      @arjontje: Idd, de werkende delen blijven gewoon metaal. De delen die niet per se metaal hoeven te zijn, zijn vervangen door plastiek.

      @Ricardo: Misleidende titel. Let op, of je wordt nog een echte krantenjournalist…

      Login om te reageren
  7. mercedesbenz63 zegt

    13 april 2015 om 18:53

    Oftewel zuinige nopowerengines?

    Login om te reageren
  8. Arno's zegt

    13 april 2015 om 19:03

    Een natte cillinderbus….daar ben ik niet kapot van.

    Login om te reageren
  9. mobieler zegt

    13 april 2015 om 19:06

    De verbrandingsmotor gaat sowieso verdwijnen. Ouderwetse techniek met slangen, vloeistoffen, pompen, noem maar op. Elektriciteit gaat het echt vervangen.

    Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      13 april 2015 om 19:19

      @mobieler: dan is er aan een auto geen flikker meer aan

      Login om te reageren
    • Dev zegt

      13 april 2015 om 19:22

      @mobieler: Elektriciteit gaat het niet vervangen zo lang het nog met accu’s gedragen moet worden. Denk dan eerder aan waterstof.

      Login om te reageren
      • mobieler zegt

        13 april 2015 om 19:26

        @Dev: verkeerde aanname. Waterstof is net als een accu een energiedrager. Alleen voor elektriciteit ligt de infrastructuur er al gewoon. Waterstof wordt het nooit. In Amerika is vorige week het begin gemaakt van een batterij van aluminium met grafiet. Laadt je straks je smartphone al mee op in 30 seconden. Een auto binnen enkele minuten. En dat kun je tienduizenden keren herhalen zonder verlies. Ik zie daar veel meer in dan in waterstof waar eerst elektriciteit in gestopt moet worden om het daarna te vervoeren en er weer elektriciteit uit te halen. Te omslachtig. Te duur. Te inefficiënt.

        Login om te reageren
        • SimonMc zegt

          13 april 2015 om 19:39

          @mobieler: Ik lees maandelijks wel iets over één of andere doorbraak inzake batterijen, maar verder hoor je er niks meer van. Vele nieuwe technologieën zijn zo anders dan het huidige productieproces, dat het ofwel nog 15 jaar gaat duren ofwel zijn ze stervensduur.

          Dat het gaat komen, daar ben ik wel overtuigd van, maar niet op korte termijn.

          Bij het waterstof verhaal geef ik je volkomen. Een auto met behulp van elektriciteit aan boord waterstof laten maken is zinloos, omdat er meer energie in moet gestoken worden, dan dat er uit komt. M.a.w. kan je beter de auto rechtstreeks op die elektriciteit laten rijden.

          Bestaande verbrandingsmotoren laten rijden op waterstof lijkt me eventueel wel een mooie tussenoplossing tot de elektrische wagens écht de moeite zijn, en om de fossiele brandstoffen te sparen. Niet omwille van het rendement, omdat waterstof wederom moet opgewekt worden door energiecentrales, en dan kan je evengoed de elektriciteit gaan stockeren in batterijen ofzo, maar als was het maar om de fossiele brandstoffen te sparen.

          Login om te reageren
        • lekbak zegt

          13 april 2015 om 19:46

          @mobieler: infrastructuur voor elektrische auto’s is er helemaal nog niet. Er moet nog gigantisch geïnvesteerd worden in het hedendaagse netwerk wil het genoeg capaciteit hebben om alles weer op te laden mochten bijna alle auto’s vervangen worden door ev’s. Er is ook niks voor waterstof maar dat kan gewoon bij de tankstations verkocht worden. Dat kan je dus aardig tegen elkaar weg strepen.

          Login om te reageren
          • w0o0dy zegt

            14 april 2015 om 08:13

            @lekbak: grappig dat mensen dan altijd weer uit gaan van 100% vervangen dmv 1 alternatief… Als nou eens 1/3 van het wagenpark elektrisch wordt en opladen kan bij opalaadpunten in minuten.. Gaat je verhaal dan nog steeds op? Ik denk dat ev’s de meest efficiënte keuze zijn maar er moeten nog wel een paar plooien glad worden gestreken.

            Login om te reageren
            • ya314 zegt

              14 april 2015 om 10:15

              @w0o0dy: Grappig dat mensen denken dat als je een mobieltje in een paar minuten op kan laden, dat ook met een auto kan. Wanneer je een accu van 80 Kwh (tesla) in 5 minuten op wil laden heb je bij een spanning van 400 volt een stroomsterkte van ongeveer 1800 Ampere nodig (nog los van eventuele verliezen). Gelijk aan 100 huizen waar 3 pitten van de kookplaat op vol vermogen staan. Als laadkabel heb je dan een 15 cm dikke kabel nodig, lijkt me niet handig om in je kofferbak te hebben. Nog los van het feit dat het het energienet dat niet trekt, al laad je 1 auto te gelijk per wijk op.

              Login om te reageren
              • w0o0dy zegt

                14 april 2015 om 10:27

                @ya314: ooit gehoord van de Tesla supercharger? 120kw laadpunt die nu al auto’s oplaad in minder dan 30minuten.. Daarvan is een groot gedeelte de laatste 20%. Inductie opladen wordt nu al gebruikt voor bussen. 700kw is dan nu al mogelijk. Groot nadeel is het gewicht van het systeem (nu nog)…
                Voorlopig is het idd niet mogelijk maar waar waren we 3 jaar geleden? Waar staan we nu? Het gaat heel hard.

              • ya314 zegt

                14 april 2015 om 11:25

                @w0o0dy: Ja ik ben bekend met de supercharger, je zou je er ook eens in moeten verdiepen, mooi apparaat ;). http://www.teslamotors.com/nl_NL/supercharger
                Die supercharger laad je accu voor 80% op in 40 minuten en voor 100% in 75 minuten.
                Dat scheelt nogal, daarnaast is de rekensom makkelijk. Om een accu van 80 kWh in een uur op te laden heb je een 80 kW lader nodig (gerekend dat de laadcurve over de hele lading gelijk is en zonder verliezen). Wanneer je dit in 5 min zou willen doen 1/12 van een uur, dan moet het vermogen van de lader keer 12 oftewel een 960 kW lader, das slechts 8 keer zoveel als een supercharger.
                Inductie werkt wel op grote objecten als bussen, wil je dit in een personenauto toepassen dan is de auto te klein letterlijk is het systeem bij dergelijke vermogens groter dan de auto. Daarnaast komt er een grote hoeveelheid magnetische straling vrij, beetje zoals bij een goedkope magnetron op vol vermogen je hoofd tegen het deurtje houden.
                Ik zeg niet dat het niet mogelijk is om een auto met deze snelheid te laden, alleen dat de infrastructuur er nu nog niet geschikt voor is.

              • e1000bmw zegt

                20 april 2015 om 12:12

                @ya314: @w0o0dy: is de supercharger niet gewoon een transformator…?

    • draadloos zegt

      13 april 2015 om 22:26

      @mobieler: vergeet niet dat in andere landen brandstof geen drol kost, en mensen geen geld hebben voor dure elektrische auto’s. Wet van de grote getallen overheerst dan.

      Login om te reageren
  10. Dev zegt

    13 april 2015 om 19:20

    Er is nog een reden buiten hitte waarom men geen plastics gebruikt voor motoren: De koolstof-waterstof verbindingen in de brandstoffen en olie breken plastics af.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      13 april 2015 om 19:29

      @Dev: Misschien een domme opmerking, maar er zijn toch ook kleppendeksels uit kunststof, en die hebben toch ook te maken met olie?

      Login om te reageren
  11. bozothenutter zegt

    13 april 2015 om 19:43

    Polimotor had jaren geleden ook al zoiets:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Plastic_automotive_engine

    meerdere fabrikanten dus

    Login om te reageren
  12. moveyourmind zegt

    13 april 2015 om 19:44

    Voor het motorblok zelf denk ik dat de kostprijs waarschijnlijk hoger komt te liggen dan die van een aluminium motorblok omdat het blok dan uit meerdere onderdelen samengesteld moet worden (zoals de ingeperste cilinderbussen). Maar voor de aanbouwdelen, zoals de dynamo en aircopomp, kan dit materiaal misschien juist wel heel interessant zijn.

    Login om te reageren
  13. norge zegt

    13 april 2015 om 19:47

    Bij een bekend Duits merk wel zacht plastic natuurlijk..

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      14 april 2015 om 07:03

      @norge:
      Fijn, ben je straks alleen nog maar een autoliefhebber als je naast een aaibaar dashboard ook aaibare cilinders hebt?

      Toch zie ik die nog niet zo snel gebeuren, iets met verschillende uitzettingscoeffcienten.
      Ik heb genoeg van dit soort luchtfietsprojecten in de ijskast zijn verdwijnen. Technisch leuk dat ze het proberen, dat dan weer wel.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        14 april 2015 om 08:17

        @jrk68: denk dat je dit voorlopig moet zien als “zelfs het blok kan van plastic gemaakt zijn”. Ze moeten de industrie overhalen tot het gebruik van plastic voor steeds meer componenten… Neem een carter of het inlaat spruitstuk…motor steunen, bellhousing?

        Login om te reageren
  14. draadloos zegt

    13 april 2015 om 20:48

    Wel handig, kan ik over een aantal jaar de v10 reviseren met een 3d printer

    Login om te reageren
    • jorden zegt

      13 april 2015 om 22:57

      @draadloos: zat ook meteen aan de toepassing van de 3 printers te denken! Je besteld wat metalen onderdelen die in een schoenendoos geleverd worden, zet de 3D printer aan en hoppa na een weekendje is je V8 klaar! :p

      Login om te reageren
  15. Hupke zegt

    14 april 2015 om 10:09

    Ford was hier al eeuwen mee bezig, ik zag ze eerder keramische motoren gaan bouwen, maar die dingen hebben zo hun eigen kwaaltjes.

    Login om te reageren
  16. mrrallycross zegt

    14 april 2015 om 12:14

    Die productietijd vraag ik mij af of het echt sneller is

    Login om te reageren
  17. wjeurs zegt

    14 april 2015 om 13:01

    ’t woord Plastic mag niet gebruikt worden. Dat is een Engels woord en verzamelnaam voor kunststoffen die WEL smelten bij verhitting. Wat mij niet de bedoeling lijkt.

    Correcte term is altijd kunststof. Plastic vallen maar een paar soorten onder.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North