• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De naam waar alle ellende mee begon is terug

Auteur: Loek, gepost 13 augustus 2024 om 19:02 – 14 Reacties

De eerste auto die deze naam droeg wist in 2005 de wereld op zijn kop te zetten en een trend te starten, eentje waar we nu nog last van hebben.

Vrijwel elke autofanaat haat ze, maar ze blijven maar als paddenstoelen uit de grond schieten: coupé-SUV’s. En wiens schuld is dat? Je zou zeggen BMW, want dankzij hun X6 had ineens iedereen het erover, en ook dankzij de X6 weet je vrij zeker dat Mercedes en Audi volgen met een soortgelijk model. Nu kun je echter zelfs voor een coupé-SUV shoppen bij Volkswagen, Renault, Peugeot en vele anderen.

Aanstichter

Voor de X6-gekte waren er echter al andere auto’s die experimenteerden met het zijn van een ‘sportwagenontwerp op een kleine SUV’. En ja, dat citeren we uit de persmap van de SsangYong Actyon uit 2005. Het was namelijk dat Koreaanse merk dat met de Actyon, wat overigens een combinatie tussen ‘Action’ en ‘Young’ is, al een SUV met aflopende daklijn in de aanbieding had. Nou weet een SsangYong niet makkelijk potten te breken, maar het werd vrij snel duidelijk dat de wereld nog niet klaar was voor de Actyon.

Actyon: the return

Welnu, zet je schrap. De naam Actyon keert terug. De Koreanen vonden de naam Actyon zo perfect, dat er een nieuw model verschijnt met deze naam. Overigens is het geen SsangYong Actyon, want het merk hernoemde zichzelf naar KG Mobility in 2023. Wellicht dat gedrochten als de Actyon en Rodius toch niet zo best waren voor de wil van men om een auto met ‘SsangYong’ achterop te kopen.

En de Actyon? Surprise surprise, dat wordt een crossover. We zouden zeggen een coupé-achtige, maar vergeleken met de originele Actyon valt dat mee. Het is een verlengde versie van de Torres, het eerste ‘nieuwe’ model van KGM. De Actyon leent dan ook diens basis en 1.5 liter benzinemotor met 170 pk. Het 4,74 meter lange apparaat krijgt overigens in elke configuratie 20 inch velgen mee. Heet!!1!

Design

Het design van de KGM Actyon is nogal inwisselbaar. Goed, de lichtsignatuur voorop lijkt op die van de Torres, maar dan meegaand met de trend van gesplitste koplampen. Het gedeelte bovenaan de voorbumper is dus enkel een LED-kermis, met de daadwerkelijke koplampen eronder. De achterkant conformeert aan diezelfde inwisselbare designtrends: dit had echt elke willekeurig Chinees merk kunnen zijn. Oh ja, en vreemd genoeg staat er nergens een merknaam op de Actyon, alleen de modelnaam.

Het interieur heeft last van hetzelfde eenheidsworstprobleem. Op zich oogt het allemaal niet slecht, maar het inspireert ook niet. Ook het lijstje rijhulpsystemen en comfortopties is wat je verwacht in 2024, maar niks daarboven. Kortom: een wat moeilijk verkooppraatje.

Korea

Gelukkig hoef je nog niks te vinden van de KGM Actyon, want het model debuteert nu op de Koreaanse markt. Export naar andere markten volgt spoedig en ja, er zijn nog KGM-dealers in Nederland. Een bitterzoete return: het is niet alsof een naam van een sportwagen op een saaie crossover wordt geplakt. Maar of je nou de origine van de naam Actyon wil herinneren?

Ook interessant!

  • Mitsubishi kopieert Opel en brengt historische naam terug
  • Gespot - De Audi RS6 Sedan keert terug
  • De Honda Prelude keert terug terug: Allememaggies!
  • Video: Nederlandse dashcam ellende compilatie

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

actyon, KG Mobility

Vorig bericht: « Blijf weg van de A2, ik herhaal, blijf weg van de A2!
Volgend bericht: Gespot – Porsche 718 Cayman GTS 4.0 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Lambrusco zegt

    13 augustus 2024 om 19:10

    Hmmmm.. Landrover kopietje. Beetje drukke voorkant maar ik ken lelijkere auto’s .

    Login om te reageren
  2. ghengiskhan zegt

    13 augustus 2024 om 19:22

    Bla bla bla niet interessant. Maar dan: flashback! De Rodius! Wat was dat een fenomenaal ding (ik ga het geen auto noemen) met zowaar een dakkapel achterop! En lilluk! Zelfs zijn moeder zou ‘m verstoten, om zo het gevaar op oogbolontsteking te vermijden. Toen kon je tenminste nog eens lachen, het was niet de zoveelste grijze managermobiel.
    Goede tijden…

    Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    13 augustus 2024 om 19:22

    Parkeerde gisteren naast een GLC coupé. Als je dan naar binnen kijkt, is toch bijzonder hoe ze het formaat en gewicht van een 7 zitter combineren met de binnenruimte van een C segment auto. Erg bijzonder. Wat was het USP ook alweer van dat segment?

    Login om te reageren
  4. Mini Joe zegt

    13 augustus 2024 om 19:52

    Geen ellende maar super mooi, zeker in 2005: Citroën C-Sportlounge, als die Duitsers afkijken, en dat doen ze altijd, dan kijken ze meestal naar Francia

    Login om te reageren
    • Johanneke zegt

      13 augustus 2024 om 19:55

      Das een MPV met oplopende kont, geen crossover met aflopende daklijn.

      Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    13 augustus 2024 om 20:03

    De echte schuldige aan het fenomeen SUV coupé is volgens mij de AMC Eagle SX4. Overigens is die nieuwe Actyon wel een fraaie auto. Mooie kleuren ook aan zowel de buiten- als binnenkant.

    Login om te reageren
  6. Exit Luminar zegt

    13 augustus 2024 om 20:49

    kruising tussen een range rover velar jeep cherokee en een dacia

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    13 augustus 2024 om 21:45

    Nee, de Ssangyoung Rodius, de fullsize MPV/SUV met een C-stijl van een coupé en een soort van dakkapel op de achterklep, díe was pas afzichtelijk.

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    13 augustus 2024 om 21:51

    Voor een SsangYong….ehhh KGM is het gewoon een hele fraaie auto geworden. Maar goed, dat is een beetje alsof je een SOA oploopt en dan blij bent dat het in ieder geval geen aids is.

    Login om te reageren
    • okdoei zegt

      14 augustus 2024 om 08:14

      Damn son

      Login om te reageren
    • z3cabby zegt

      14 augustus 2024 om 16:39

      Oemph, on the edge!

      Login om te reageren
  9. drdre1 zegt

    13 augustus 2024 om 22:52

    Aaargh! Dat dashboard! My eyes! Beetje alsof je in een oude radio van Philips zit.

    Login om te reageren
  10. dolledries zegt

    14 augustus 2024 om 07:58

    Eigenlijk gewoon zoals alle andere merken nu zijn. Inwisselbaar, identiteitscrisis, kopieerwonderen. Dit artikel kan voortaan bij de elke introductie van zo’n nieuw hok. Merknaam/modelnaam vervangen en hop.

    Login om te reageren
  11. thjvanvlerken zegt

    14 augustus 2024 om 08:55

    Best geinig die saangyongs, jammer dat ik de torres nog niet met awd heb gezien.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North