• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alle NADELEN van strooizout op een rij

Auteur: autoblogger, gepost 10 februari 2017 om 10:05 – 65 Reacties

Strooizout


Er wordt afgelopen weken flink gestrooid. Maar het is net zoals fietsen met een helm; heel veel gedoe om iets dat niet echt nodig is.

De ‘gladheidbestrijders’ van Rijkswaterstaat zijn deze winter weer volop aan het werk. Met 61,5 miljoen kilo(!) zout is er al 50% meer gestrooid dan vorige winter. Hoppa, alles voor een beetje extra veiligheid. Er zitten echter ook veel nadelen aan dat zout. Bij die negatieve gevolgen van strooizout zijn we geneigd om in eerste instantie aan onze auto te denken, het is immers slecht voor de carrosserie. Het milieu heeft echter ook te lijden onder al die tonnen pekel die over de weg worden uitgestrooid.

Hoe werkt het?
Eerst even kort iets over de werking van het betreffende zout, met dank aan het almachtige Wikipedia. Strooizout maakt dat het vriespunt van water daalt. Zodra het zout zich mengt met water krijg je pekel, een goedje dat bij een lagere temperatuur bevriest dan water. Zodoende wordt ervoor gezorgd dat de wegen minder glad zijn. In principe wordt voor strooizout gebruik gemaakt van natriumchloride. Bij serieus koude omstandigheden is het dit calciumchloride dat een nog lager vriespunt heeft.

De nadelen voor je auto
Pekel is niet goed voor de koets van je auto, zoveel is duidelijk. Het spul treedt namelijk op als een soort katalysator waardoor metalen sneller kunnen gaan roesten. Het zout kan zich bovendien door de laklaag van je auto heen vreten. De oplossing? Niet rijden of meteen na de rit afspoelen met koud(!) water. Warm water kan de situatie namelijk verergeren. Rij je een oudere auto? Let dan helemaal op. Vroeger werd het metaal van de auto’s nog niet goed bewerkt en vooral bij auto’s uit de mediterrane landen werd geen rekening gehouden met de weersomstandigheden van Noord-Europa.

De nadelen voor de natuur
Er zal altijd een deel van het strooizout opspatten door passerend verkeer, hoe nauwkeurig het goedje ook op de weg wordt gestrooid. Bomen en planten die in aanraking komen met dit spul hebben er behoorlijk onder te lijden. “Als je over wegen rijdt die worden omgeven door dennen, zie je dat de naalden bruin kleuren”, zegt Frank Moens van de Bomenstichting. Bijkomende omstandigheden (droge zomers bijvoorbeeld) maken dat een boom door toedoen van strooizout kan komen te overlijden. Heel zielig voor die bomen natuurlijk, maar het schijnt dat wij mensen die bomen nodig hebben.

Ook bomen die ‘s winters geen bladeren hebben, worden getroffen door de zoutnevel. Als het zout op de knoppen komt, leidt dat tot vochtonttrekking, waardoor de bladeren kunnen verdorren voordat ze uit de knop komen. Of de bladeren komen nog wel uit, maar met een gele of bruine bladrand. Meer daarover lees je op groen7.nl.

De nadelen voor ons water
Stervende bomen/planten zijn nog maar een deel van de gevolgen, want het zout komt ook in grond- en oppervlaktewater terecht. Voor ons op het eerste gezicht niet zo’n probleem, voor het milieu des te meer. We hebben er voor de verandering eens een wetenschappelijk rapport bij gepakt om aan de hand daarvan de gevolgen van het gebruik van strooizout uiteen te zetten. Het rapport is getiteld “Gladheidbestrijding en waterkwaliteit, een verkenning naar de gevolgen van het gebruik van strooizout voor grond- en oppervlaktewater in Twente“. Dit rapport werd in 2004 geschreven door werknemers van de Universiteit Wageningen (PDF).

Zout wordt na het strooien verspreid door smeltwater, passerend verkeer, de wind en tal van andere factoren. Uiteindelijk komt het goedje deels terecht bij de waterzuiveringsinstallaties. Een deel wordt echter opgenomen in het grondwater en volgens genoemd onderzoek kan het daar tot anderhalf jaar blijven zitten. Aangezien er elk jaar flink gestrooid wordt, neemt dat alleen maar toe.

Moet er echt op elke cm gestrooid worden?
Er zijn alternatieve oplossingen, zoals verwarmde wegen. Men verwacht dat de exploitatiekosten van zulke wegen lager zullen uitvallen dan bij strooien. Ondertussen hebben de strooiwagens van Rijkswaterstaat deze winter al ruim 500.000 km gestrooid, dat is 13 keer de wereld rond! Laat dat even bezinken… is het niet handiger, zuiniger en duurzamer om gewoon zelf een beetje op te letten als je zo nodig de weg op moet?

Ook interessant!

  • 2.500.000 kilo zout
    Afgelopen nacht 2.500.000 kilo zout gestrooid
  • strooizout
    Strooizout heeft er geen zin in deze week
  • Het wordt bloedheet en dus grijpt Rijkswaterstaat in
  • Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie
    Video: Maserati Quattroporte Trofeo rij-impressie

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

lijstjes, rijkswaterstaat, strooizout

Vorig bericht: « Ghanese president is ruim 200 overheidsauto’s kwijt
Volgend bericht: Held verkoopt Peugeot 106 met flitsfoto »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    10 februari 2017 om 10:10

    Verwarmde wegen lijkt me perfect. Dan kan regen ook lekker snel wegdampen. En in de zomer koeling er door zodat de bruggen open en dicht kunnen.

    Login om te reageren
  2. oemplus zegt

    10 februari 2017 om 10:10

    Als het 0 graden is word er al volop gestrooid, je zou haast denken dat er een houdbaarheidsdatum op het zout zit dat ze er zo graag van af willen..

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 februari 2017 om 10:15

      @oemplus: precies, het is echt bizar hoe vaak er in Nederland gestrooid wordt.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 februari 2017 om 13:34

        @autoblogger: nee hoor. Het is bizar hoeveel wegenbelasting we betalen, dat er van al die wegenbelasting royaal gestrooid kan worden is slechts een logisch gevolg.

        Login om te reageren
    • scottreeder zegt

      10 februari 2017 om 10:16

      @oemplus:
      Precies. Rijkswaterstaat strooit heel veel en heel snel (better safe than sorry) en de strooiers (vaak ZZP’ers) vinden het best. Hoe meer ze strooien, op de gekste tijden, betekent meer toeslagen.
      Da’s een beetje het beeld dat ik krijg. En als we dan 50 % meer strooien dan vorig jaar, ondanks het nieuwe peperdure (hihi) GPS systeem…

      Login om te reageren
    • ronnys zegt

      10 februari 2017 om 11:51

      @oemplus: Het probleem is nu eenmaal dat je niet in 10 minuten alle wegen kan strooien.
      Als je wacht totdat het al glad is voordat je begint met strooien is het 1 lastig voor de zwaar beladen strooiwagens en is de werkdag zowat voorbij voordat je klaar bent met strooien. Dan kiept iedereen waarom strooien ze pas als iedereen al op het werk is… MAW je doet het nooit goed.

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      10 februari 2017 om 12:39

      @oemplus:
      Nee, dat noemen ze risico analyse, als je NIET strooit en de weg wordt glad en er gebeuren ongelukken, krijg je de hele goegemeente over je heen als wegbeheerder !
      Dus strooit men kwistig zout om het gezeik van Nederlanders (onze NATIONALE HOBBY dat zeiken) voor te zijn !

      Login om te reageren
  3. pjotr zegt

    10 februari 2017 om 10:15

    Voordeel: je ligt niet in de sloot.

    Login om te reageren
  4. patje206 zegt

    10 februari 2017 om 10:15

    #opzouten

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 februari 2017 om 10:19

      @patje206: die reactie neem ik met een korreltje zout.

      Login om te reageren
    • DennisS65B40 zegt

      10 februari 2017 om 19:39

      @patje206: #behoorlijkzout

      Login om te reageren
  5. mrrallycross zegt

    10 februari 2017 om 10:16

    Gore bende dat zout. Ben wel eens dat er minder gestrooid kan worden als mensen zelf beter opletten.

    Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    10 februari 2017 om 10:17

    Er zijn bepaalde chassis’ van Aziatische merken die er ook niet goed tegen kunnen.

    Login om te reageren
    • phevtreb zegt

      10 februari 2017 om 11:08

      @cossiekiller: Je bedoelt de Nissan (K)na(k)vara hiermee??

      Login om te reageren
  7. maxidyne zegt

    10 februari 2017 om 10:23

    In Canada gebruiken ze bietensap. Misschien een idee voor hier?

    Login om te reageren
    • garp zegt

      10 februari 2017 om 11:33

      @maxidyne: stinkt behoorlijk heb ik gemerkt. In Alberta strooien ze vooral (grof) zand. Maar ja, veel meer auto’s zijn daar AWD, en mensen zijn winterse omstandigheden meer gewend.

      Login om te reageren
    • venckman zegt

      10 februari 2017 om 20:28

      @maxidyne: er worden tegenwoordig wel proeven gedaan met grassap ( en nee, dit is geen grap)

      Login om te reageren
    • venckman zegt

      10 februari 2017 om 20:30

      @maxidyne: gemaaid gras uit de wegberm wordt geperst. Het vocht dat hier uit komt, wordt vervolgens gebruikt als strooimiddel. Schijnt goed te werken

      Login om te reageren
  8. str8six zegt

    10 februari 2017 om 10:26

    En zoals een bekende Nederlander ooit zei: “Het smaakt wel erg zout.”

    Login om te reageren
    • mooshamstra zegt

      10 februari 2017 om 13:19

      @str8six: welke bn’er dan?

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        10 februari 2017 om 14:29

        @mooshamstra: Patricia “Pee-Pee” Paay

        Login om te reageren
  9. cla220 zegt

    10 februari 2017 om 10:29

    Ik zou’t gewoon zo laten zolang er nog niet veel beters is..

    Login om te reageren
  10. esprit84 zegt

    10 februari 2017 om 10:30

    Nadeel 4:

    Zoutwinning is gevaarlijk voor grond / milieu

    Login om te reageren
  11. str8six zegt

    10 februari 2017 om 10:38

    Ok nog eentje dan:

    Willen we méér of minder zout?!

    Login om te reageren
  12. Jochempie zegt

    10 februari 2017 om 10:47

    Ik vind strooizout vervelend omdat mensen daardoor niet van de weg af glibberen en ik geen vrij baan heb om op de verse sneeuw een driftje neer te leggen op weg naar m’n werk.

    Login om te reageren
    • gregorius zegt

      10 februari 2017 om 11:05

      @jochempie: Kom maar op met die FWD drifts in je focus! Zijn genoeg ongestrooide weggetjes in dat kanton waar je woont :) .

      Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        10 februari 2017 om 11:11

        @gregorius: ESP uit en gaan! (Uit de tijd dat ESP nog echt uit kon <3 )

        Login om te reageren
      • Jochempie zegt

        10 februari 2017 om 11:14

        @gregorius: Maar eerlijk is eerlijk, ik mis m’n MX5 wel tijdens dit soort weersomstandigheden… die FWD Scandinavian Flicks zijn ook niet alles…

        Login om te reageren
        • allesmetturbo zegt

          10 februari 2017 om 11:20

          @Jochempie: same here

          Login om te reageren
        • hight96 zegt

          10 februari 2017 om 17:19

          @Jochempie: Hèhè… Een MX-5 is zo slecht nog niet :p

          Login om te reageren
  13. viezefreddyw zegt

    10 februari 2017 om 10:52

    Gelukkig valt er in Zwitserland genoeg te driften.

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      10 februari 2017 om 11:02

      @viezefreddyw: Misschien in een droomversie van Zwitserland, maar in het eggie strooien ze hier meer dan in NL, en waar niet gestrooid wordt zijn de passen afgesloten.. :(

      Login om te reageren
    • gregorius zegt

      10 februari 2017 om 11:08

      @viezefreddyw: Het jammere is dat je vrijwel niet die mooie bergachtige weggetjes opkomt met je RWD.
      Ik bedenk me wel 2 keer voordat de M3 de garage uitkomt als ik de berg op ga in de wintermaanden.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        10 februari 2017 om 11:16

        @gregorius: Ik kan het met voorstellen… Nog eventjes en de winter is over, dan kan het genieten weer beginnen. Ik kan in ieder geval niet wachten.

        Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 februari 2017 om 11:48

      @viezefreddyw: We hebben een hutje in La Tzoumaz (andere kant van Verbier) waar je eerst een prachtige hairpinweg op moet. Daar strooien ze wel. In het dorp niet. Ff wachten tot iedereen in de Apresski zit en lekker de lege parking op. AWD drifts met de Cayenne gaat dan prima! Kun je nog een hoop lol mee hebben, ondanks z’n formaat.

      Login om te reageren
      • viezefreddyw zegt

        10 februari 2017 om 11:58

        @e34m5touring: Alleen al daarvoor zou ik op wintersport willen gaan terwijl ik niks met skiën en snowboarden heb.

        Ikzelf ben van plan om in de zomer een paar ritjes door België en Luxemburg te maken. In de buurt van Kautenbach in Luxemburg kan je heel mooi rijden.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 februari 2017 om 12:12

          @viezefreddyw: Ik ski of board ook niet. Kom er puur om te relaxen. Dan is het altijd wel ff lachen om een beetje met die trekker rond te knallen. Lux en BE zijn ook leuk. Maatje van me organiseerde altijd van die ritten. Aantal jaren gedaan. Ook door die contreien. Leuk rijden daar.

          Login om te reageren
          • viezefreddyw zegt

            10 februari 2017 om 12:15

            @e34m5touring: Kijk, mooi dat het een leuk gebied is om doorheen te rijden. Ben er nog niet eerder geweest maar heb het van horen zeggen. Het is lekker dichtbij en je kan alle kanten uit.

            Login om te reageren
            • E34M5Touring zegt

              10 februari 2017 om 12:26

              @viezefreddyw: Zit ook nog een klein belastingvrij dorpje daar ergens. Kan ff niet op de naam komen. De wegen rondom zijn ook spectaculair. Probeer die naam nog ff te scoren voor je. PM ik je nog wel ff.

              Login om te reageren
              • viezefreddyw zegt

                10 februari 2017 om 12:29

                @e34m5touring: Is goed, ben zeer benieuwd! Alvast bedankt.

              • bmwzcsi zegt

                10 februari 2017 om 13:49

                @E34M5Touring: Livigno?

  14. bmw335icoupe zegt

    10 februari 2017 om 10:58

    Er wordt natuurlijk veel te snel en veel te veel gestrooid zonder dat dit nodig is. Daarnaast spoelt door het vaak aanwezige ZOAB op snelwegen het grootste deel gewoon weg zonder effect te hebben (enige effecten zijn negatief). RWS en de politiek zouden hier eens heel goed naar moeten kijken, de nadelen zijn evident en er lijkt inderdaad een prikkel te zijn om zoveel mogelijk en zo snel mogelijk duizenden tonnen op de weg te strooien. Als je kijkt hoe ze dit in landen als Oostenrijk en Zwitserland oplossen, daar wordt hoofdzakelijk zand gebruikt, veel beter en effectiever. Zeker op ZOAB. Nederland op zijn smalst, als het vier graden is met 0 gevaar rijden de strooiwagens alweer massaal uit. Net als het gas moet het zout blijkbaar zo snel mogelijk op, van de zotte, zeker als je de nadelen onder elkaar ziet.

    Login om te reageren
    • garp zegt

      10 februari 2017 om 11:37

      @bmw335icoupe: is zand op zoab wel een goed idee? Het moet er daarna wel goed uit spoelen, anders is die hele ontwatering ontregeld, lijkt me.

      Login om te reageren
      • bmw335icoupe zegt

        10 februari 2017 om 12:00

        @garp: snelwegen zo minimaal mogelijk strooien, haalt allemaal weinig uit om het wel te doen. En inderdaad zand op zoab is ook geen goed idee. En lokaal en provinciaal lekker met zand aan de slag. De wintersportlanden doen dit al decennia zo en daar hebben ze genoeg redenen voor.

        Login om te reageren
        • n0zem zegt

          10 februari 2017 om 12:10

          @bmw335icoupe: haalt weinig uit? Ik wil jou nog wel eens horen als je met een gangetje van 130 in die flauwe bocht op de snelweg die tóch aangevroren bleek te zijn rechtdoor rijdt…

          Login om te reageren
          • bmw335icoupe zegt

            10 februari 2017 om 13:14

            @n0zem: strooien haalt weinig uit op zoab, tot die conclusie komt RWS ook steeds vaker, denk maar aan het rampenweekend in januari toen al dat strooien totaal geen zin had en veel snelwegen gevaarlijk glad bleven. Snelheid aanpassen en doorgeven op de matrix borden. En wellicht aan de winterbandjes? Nu geloven veel Nederlanders dat als er gestrooid wordt het wel goed zit met de veiligheid (ik praat nu over snelwegen), niets is minder waar. Ophouden met dat gestrooi op die snelwegen.

            Login om te reageren
  15. kalslasie zegt

    10 februari 2017 om 11:06

    Bomenknuffelaars

    Login om te reageren
    • fanboy zegt

      10 februari 2017 om 11:20

      @kalslasie: Ja als er minder gestrooid wordt inderdaad :D

      Login om te reageren
  16. PunicaOase zegt

    10 februari 2017 om 11:11

    De zin: “is net zoals fietsen met een helm; heel veel gedoe om iets dat niet echt nodig is”… Misschien niet als je rustig naar je werk fietst over een fietspad, maar bij elektrische fietsen, wielrenners en mountainbikers naar mijn mening een must, tenzij je geen hersens hebt dan hoef je ze ook niet te beschermen.

    On topic: wat mij betreft wordt er ook te snel gestrooid tegenwoordig…

    Login om te reageren
    • prod zegt

      10 februari 2017 om 14:00

      @punicaoase: Helemaal mee eens. Fietshelmen zijn nuttiger dan sommige nietsnutsen die zich hier “redacteur” mogen noemen.

      Login om te reageren
  17. cjdg zegt

    10 februari 2017 om 11:13

    In Scandinavie strooien ze met zand, aarde en grind. Voordeel, het is goed voor het milieu.
    Alleen vriest het daar langer en harder, zodat de laag aarde een soort van vastgevroren nieuwe weg wordt.

    Login om te reageren
  18. allesmetturbo zegt

    10 februari 2017 om 11:22

    50% minder strooien lijkt me beter. Elke x huilen als je ziet hoeveel vieze meuk er op de auto zit. Een beetje glijden maakt het autorijden juist leuk

    Login om te reageren
  19. mashell zegt

    10 februari 2017 om 11:23

    Opvallend om op autoblog zoveel milieubegaandheid te zien.
    Ik heb eigenlijk helemaal niet het idee dat er nou zo veel of zelfs te veel gestrooid wordt.

    Login om te reageren
  20. dare2think zegt

    10 februari 2017 om 11:46

    Er is een te groot gedeelte van de Nederlanders dat niet kan rijden in sneeuw en gladde omstandigheden. (Aygo rijders die in de sneeuw nog met 120 links langs komen blazen, precies gas geven bij staand water etc) Zolang de rijvaardigheid niet verbetert levert minder strooien direct meer ongelukken op.

    Login om te reageren
  21. postzegel zegt

    10 februari 2017 om 11:51

    Snelwegen en provinciaal met zout. De rest met zand ; daar liggen de snelheden lager en is het opspatten van steentjes in het zand niet zo erg.

    Login om te reageren
  22. hugoe zegt

    10 februari 2017 om 12:17

    Ik voorzie een typisch gevalletje van Nederlands bij uitstek. Als we ervoor kiezen om minder te gaan strooien is dat ook weer niet goed, omdat niemand de weg op durft of er op iedere hoek van de straat schade op je wacht. Ik zou dolgraag willen dat er minder of niet wordt gestrooid, maar een alternatief is lastig.

    Login om te reageren
  23. ghost zegt

    10 februari 2017 om 13:47

    Is het strooizout ook eetbaar op je eitje bijvoorbeeld?

    Login om te reageren
  24. kimbo12 zegt

    10 februari 2017 om 13:58

    Voorkomen is beter dan genezen. Prima, dat preventieve strooien wat mij betreft. Ik denk 50% van de mensen op de weg eigenlijk al een gevaar zijn, laat staan met gladheid. Nee, we kunnen dus niet uitgaan van de voorzichtigheid van de mens en haar kunnen. Lekker blijven rijden en niet zo paranoia worden, een auto kan wel tegen een stootje en gewoon goed onderhouden.

    Login om te reageren
  25. larsyboy1997 zegt

    10 februari 2017 om 14:28

    Heb ik hier met een clear bra dan geen last van? Behalve de onderkant uiteraard.

    Login om te reageren
  26. martijn11 zegt

    10 februari 2017 om 19:07

    Ze kunnen beter geld investeren in vierwielaandrijfing voor auto’s

    Login om te reageren
  27. schuimbekje3 zegt

    10 februari 2017 om 21:23

    strooien is onzin… mensen die uit de bocht vliegen doen dat ook wel met zout.. immers ze leren zich nooit aan te passen aan weersomstandigheden want dat hoeft toch niet. en waarom wordt er dan ook niet in de wijk gestrooid?… mensen moeten gewoon leren autorijden… en aanpassen aan hun kunnen en het kunnen van hun auto en aan de weersomstandigheden… zachte heelmeesters, stinkende ongevallen..
    mensen gaan dan vanzelf met de trein of kopen een echte auto ..

    Login om te reageren
  28. tjorque zegt

    10 februari 2017 om 22:34

    op de motor ben ik blij wanneer er gestrooid is, ook al vreet het alles aan, crashen vreet meer aan…
    Wanneer (tegenwoordig zeldzaam) ik met de auto rij, hoeft dat strooien voor mij helemaal niet. Ik ben altijd blij als autorijden weer wat uitdaging inhoud. Alleen jammer dat in zulke situatie de rest van het verkeer meestal niet meevalt…

    Login om te reageren
  29. elemento zegt

    11 februari 2017 om 01:04

    Ervaring en vroegtijdig strooien……kijk naar duitsland alle banen zijn goed…geen gladheis of ijs. In nederland is meestal 1 baan gestrooid
    Het heeft te maken met.juiste.timing…. wij maken paar keer dit mee.Buitenland 4.maanden lang.wat doen zij anders

    Login om te reageren
  30. faalhaas zegt

    11 februari 2017 om 07:56

    Waarom kiest Nederland niet voor zand ipv zout?

    Login om te reageren
  31. klausie zegt

    11 februari 2017 om 20:31

    Vrijdag om 4.50 (s’morgens) op de fiets naar het werk.
    Was -1, ja hoor strooitraktor voor me op fietspad…
    Het is een beetje te goed geregeld in NL…(lees onnodig/gekkenwerk wat hier gebeurd)
    Ben overigens wel veilig op mijn werk gekomen…hahaha

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North