• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Nederlandse Subaru Impreza op waterstof is stuk

Auteur: ricardo, gepost 16 mei 2012 om 16:07 – 52 Reacties

WERELDPRIMEUR DIKSTE VAN NEDERLAND

Pech voor de afdeling Automotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Sinds jaar en dag hebben zij namelijk een Impreza staan die op waterstof rijdt, maar vanochtend heeft dat project een serieuze deuk opgelopen.

Ongeveer vier jaar geleden begonnen studenten met het ombouwen van de Subaru in kwestie. In plaats van het monteren van een brandstofcel, waarmee de rallybak elektrische aandrijving zou krijgen, koos men ervoor om de viercilinder boxermotor gewoon aan te passen op het daadwerkelijk verbranden van waterstof. Met als resultaat dat er slechts water uit de uitlaat pruttelt. De nadelen, zoals het moeilijk opslaan van waterstof, werden opgevangen door twee tanks van 330 liter (350 bar) die versterkt zijn met koolstofvezel.

Het is ze onlangs zelfs gelukt om de auto op kenteken te krijgen – vandaar de wereldprimeur-sticker op de voorruit – en hij mag dus de weg op. Maar zo’n weg kan soms glibberig zijn. Ergo, nadat de auto gisteren nog op een beurs in Houten te zien was en vanochtend weer naar Arnhem afreisde, pakte hij een boompje mee. Balen. Een AB-lezer zag de waterstofbolide staan bij een rotonde tussen Renswoude en Veenendaal, en schoot een reeks foto’s. Check ze op Autojunk!

PS: We namen even contact op met de gedupeerde Automotive-afdeling, waar de waterstof-Soeb net was aangekomen, en die wisten ons te vertellen dat ze uiteraard doorgaan met het project. Er zijn dus een aantal studenten die nog even wat werk hebben te verzetten. Binnenkort zal hij trouwens bij een paar rally’s acte de Présence geven, waarvoor hulde.

Ook interessant!

  • Onverzekerde Subaru rijdt tegen verzekerde Subaru
  • Subaru Impreza maximumsnelheid
    Nederlandse Impreza rijdt 183% boven de maximumsnelheid
  • onbetrouwbare Subaru Impreza
    Onbetrouwbare Subaru Impreza mag de weg niet op
  • Iemand betaalde 260.000 euro (!) voor deze Subaru

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

arnhem, crash, impreza, Subaru, waterstof, wrx

Vorig bericht: « MTM prepareert Audi RS5 voor Superstars Series
Volgend bericht: Slim: Peugeot 508 behoudt 14% bijtelling »

Lees Interacties

Reacties

  1. snorris zegt

    16 mei 2012 om 16:09

    Das pittig zonde!

    Login om te reageren
  2. 240sx zegt

    16 mei 2012 om 16:11

    Jammer. Ga over een tijdje naar die school en wil hem wel helpen opbouwen :)

    Login om te reageren
  3. AutomotivePassionNL zegt

    16 mei 2012 om 16:18

    De waterstoftank achterin de Subaru. Foto van de beursvloer gister: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/292119_410670878973855_126726300701649_1217714_408936632_n.jpg

    Login om te reageren
  4. Justawheelchairguy zegt

    16 mei 2012 om 16:18

    Zonde! Leuk project!

    Login om te reageren
  5. The360box zegt

    16 mei 2012 om 16:21

    Staat dat dan gelijk aan 660 kg/liter omdat het onder een niet misse druk wordt bewaard?

    Login om te reageren
    • Larick zegt

      16 mei 2012 om 16:36

      @The360box: Volgens mij is het max. 660 liter H(2) in gas vorm.

      Login om te reageren
      • undifined1 zegt

        16 mei 2012 om 16:41

        @Larick: het staat onder hoge druk, dus als het vrij zou komt, wordt het volume veel groter

        Login om te reageren
        • Larick zegt

          16 mei 2012 om 16:44

          @undifined1: Dat doet toch niet af aan de hoeveelheid gas? Als de maximale hoeveelheid gas in de tank 660 liter is zal het buiten een tank niet ineens meer zijn.

          Login om te reageren
          • bartjuh zegt

            16 mei 2012 om 17:12

            @Larick: uhh wel want het zit onder 350 bar in de tank. uit de tank is er 1 bar druk.. zonde van de auto! ben een grote impreza fan, maar had nog nooit van dit project gehoort. hoe klinkt een boxer op waterstof?

            Login om te reageren
            • 240sx zegt

              16 mei 2012 om 17:48

              @bartjuh: hoeveelheid gas zal hetzelfde blijven. Alleen het volume zal toenemen.

              Login om te reageren
              • 4991 zegt

                16 mei 2012 om 18:02

                @240sx: hoeveelheid blijft niet hetzelfde, anders zou men geen turbo’s toepassen. en wat doen turbo’s nu? juist, lucht onder druk zetten in je verbrandingskamer. want als je een verbrandingskamer van 1l hebt kan je er meer lucht in persen met een turbo of supercharger.

              • 4991 zegt

                16 mei 2012 om 18:03

                btw, ben ik de enige die er last van heeft dat sommige “hoofdfoto’s” niet zichtbaar zijn?

              • Larick zegt

                16 mei 2012 om 18:14

                @4991: Wet van behoud van massa geldt hier. Als de Turbo op volle druk is kan er niet ineens meer van zijn wanneer alles uitgeblazen wordt.

              • pomfriet zegt

                16 mei 2012 om 20:05

                @4991: jong, het onder druk zetten van lucht of waterstof betekent niet dat het meer wordt. Je perst het samen zodat het minder ruimte inneemt en je dus meer lucht/waterstof in een kamer/tank kan proppen.

              • 240sx zegt

                16 mei 2012 om 20:25

                @pomfriet: Precies.

              • 4991 zegt

                16 mei 2012 om 23:21

                @pomfriet: awel dan kunt ge toch meer persen in je kamer van 1000cc

              • 240sx zegt

                16 mei 2012 om 20:26

                @4991: Als je 1kg lucht hebt onder 1 bar druk en 1 kg hebt onder 2 bar druk zal de lucht onder 2 bar minder ruimte innemen. De hoeveelheid lucht (1kg) blijft hetzelfde.

              • 4991 zegt

                16 mei 2012 om 23:21

                @240sx: awel dan kunt ge toch meer persen in je kamer van 1000cc

  6. hp525i zegt

    16 mei 2012 om 16:29

    Dat rijdt natuurlijk ook hartstikke lastig met al die letters in je zichtveld

    Login om te reageren
  7. bonkers zegt

    16 mei 2012 om 16:38

    Zonde, maar ik heb trouwens wel vraagtekens bij de keuze om een impreza te gebruiken voor zo’n project.

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      16 mei 2012 om 16:43

      @bonkers: Inderdaad, zo’n auto vraagt gewoon om een stukje gummen. ’s Morgens vroeg op nat wegdek kan dat wat link zijn. Ze hadden beter iets saais en truttigs kunnen nemen.

      Login om te reageren
      • W115 zegt

        16 mei 2012 om 16:55

        @midasracer: idd, iets als een a2

        Login om te reageren
        • Rotary1 zegt

          16 mei 2012 om 18:59

          @W115: Maar wie intereseerd zich in godsnaam in een A2? Zo’n Subaru trekt veel meer aandacht!

          Login om te reageren
    • baars1992 zegt

      17 mei 2012 om 10:37

      @bonkers: De auto was van een particulier.

      Login om te reageren
  8. sajmun zegt

    16 mei 2012 om 16:38

    Eeuwig zonde natuurlijk, maar zo kunnen die mannen (en vrouwen?) wel mooi wat autoschadeherstel ervaring op te doen. Was het overigens een student die de auto bestuurde? Kan me voorstellen dat uit mijn automotive klas niet iedereen zich zou kunnen gedragen in zo’n auto, inclusief mijzelf.

    Login om te reageren
    • Rotary1 zegt

      16 mei 2012 om 23:47

      @sajmun: Schadeherstel is niet echt een onderdeel van de opleiding, word gewoon door een gespecialiseerd bedrijf gedaan. Het was inderdaad een student die de wagen bestuurde, maar wel een die al vaker in auto’s van de school (waaronder de Go4Dakar wagen) heeft gereden.

      Login om te reageren
  9. KUYL zegt

    16 mei 2012 om 16:40

    Niet de eerste keer dat er zo iets op de HTS gebeurd.
    Wel rare plek trouwens van wat je zo kan zien op de foto`s.

    Login om te reageren
  10. moondustfocus zegt

    16 mei 2012 om 16:46

    ze hadden zeker nog 1 stekkertje over en die bleek van de traction control te wezen.

    Login om te reageren
  11. niekloog zegt

    16 mei 2012 om 17:06

    Heel erg zonde dit. Vanmorgen heb ik hem opgehaald met een autoambulance. Ik heb er ook een paar keer in mogen rijden aangezien het mijn stageopdracht was, maar het is een listige auto.
    Vooral omdat de Subaru nu alleen achterwielaandrijving heeft.

    Login om te reageren
    • bartjuh zegt

      16 mei 2012 om 17:14

      @niekloog: waarom is de 4wd eruit gehaald?

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      16 mei 2012 om 17:22

      @niekloog: Zat die AWD dan in we weg?
      De aandrijflijn hoefde toch niet veranderd te worden?

      Login om te reageren
      • niekloog zegt

        16 mei 2012 om 18:28

        @vale46: @bartjuh:
        De testbank op onze school is gemaakt voor 2 wielaangedreven auto’s. En daar staat hij vaak op.

        Login om te reageren
  12. dotternetta zegt

    16 mei 2012 om 17:22

    Maar goed dat ie niet van achteren aangereden is door een boom!

    Login om te reageren
  13. jordy14 zegt

    16 mei 2012 om 17:23

    Dat is nog eens een prachtige auto! Jammer van het project.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      16 mei 2012 om 18:14

      @jordy14: het is juist een spuuglelijke auto, daarom hebben ze ook deze omgebouwd.

      Login om te reageren
      • jordy14 zegt

        17 mei 2012 om 17:11

        @mashell: of je hebt geen smaak?

        Login om te reageren
    • sjaakk zegt

      16 mei 2012 om 21:46

      @jordy14: Ik dit model ook nog is het mooiste subaru impreza model ooit. Daarna de 22b, natuurlijk. Zolang de mooie roffel er nog in zit maakt het niet uit waar hij op rijd, dan wil ik hem als nog wel hebben.

      Login om te reageren
      • smoked zegt

        17 mei 2012 om 10:53

        @sjaakk: amen to that!

        Login om te reageren
  14. rotarypowah zegt

    16 mei 2012 om 17:24

    Waterstof is zoo 2008..

    Login om te reageren
    • MARS zegt

      16 mei 2012 om 17:43

      @rotarypowah: LoL

      Login om te reageren
  15. Larick zegt

    16 mei 2012 om 18:15

    @bartjuh: De massa gas blijft hetzelfde, uit of in de tank hoeft niet uit te maken, de hoeveelheid H blijft hetzelfde.

    De vraag is nu, is de inhoud van de tank 330 liter met de een maximum van 350bar, dus 330×350=115.500lt gas/tank of is de inhoud 330lt bij 350bar/tank dus de tankinhoud 330/350=0.95lt. In geval 1 is de 115.500lt H2, in geval 2 330lt H2. Wanneer dit ontsnapt wordt het oppervlakte (volume) waarin het zich verspreid wel groter, maar de hoeveelheid H2 kan niet meer worden.

    Login om te reageren
  16. stannl43 zegt

    16 mei 2012 om 18:20

    Vooral lullig dat het een auto van een particulier is! Heb er vorige week nog bijgestaan…

    Login om te reageren
  17. syliaca zegt

    16 mei 2012 om 19:20

    Best zonde, maar doe mij maar gewoon een normale Impreza ;)

    Login om te reageren
    • niekloog zegt

      16 mei 2012 om 19:27

      @syliaca: deze impreza is ook nog steeds op benzine te rijden. Zie het als een LPG-systeem.

      Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    16 mei 2012 om 20:06

    Echt wel vervelend voor de andere studenten die op dit project zitten.
    Je moet het maar meemaken.

    Login om te reageren
  19. 330touring zegt

    16 mei 2012 om 20:37

    crash test is goed gelukt!

    Login om te reageren
  20. fortuna zegt

    16 mei 2012 om 20:45

    Tja, ze gaan het daar ook niet leren op die klootjesschool. Niet de eerste keer dat hun rallywagen ofzo crasht tijdens een niet-rally event. Daar gaat veel geld naar projectjes waar weinigen wat aan hebben.

    Login om te reageren
    • Rotary1 zegt

      16 mei 2012 om 23:41

      @fortuna: Dit is geen rallywagen, heeft dan ook niks met ons rallyteam te maken. Verdiep je in de zaken voordat je dingen gaat roepen. ;) Er word inderdaad veel geld in dit soort projecten gestoken, maar wel met een doel: namelijk het ontwikkelen van een auto zonder CO2 uitstoot op een niet-fossiele brandstof. En daar heeft iedereen iets aan, dat is de toekomst.

      Login om te reageren
      • sjaakk zegt

        17 mei 2012 om 14:53

        @Rotary1: Dat is een reactie van een niet opgeleid iemand. Die zien het hier en nu.

        Login om te reageren
  21. kickass zegt

    16 mei 2012 om 21:54

    Vind je het gek met zo’n gigantische wereldprimeursticker op je voorruit…

    Login om te reageren
  22. kaeser zegt

    17 mei 2012 om 11:08

    Stelletje nerds…

    Login om te reageren
  23. scooby218 zegt

    17 mei 2012 om 16:49

    Volgende keer iemand achter het stuur zetten die wel kan rijden…. :S

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North