
Pech voor de afdeling Automotive van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Sinds jaar en dag hebben zij namelijk een Impreza staan die op waterstof rijdt, maar vanochtend heeft dat project een serieuze deuk opgelopen.
Ongeveer vier jaar geleden begonnen studenten met het ombouwen van de Subaru in kwestie. In plaats van het monteren van een brandstofcel, waarmee de rallybak elektrische aandrijving zou krijgen, koos men ervoor om de viercilinder boxermotor gewoon aan te passen op het daadwerkelijk verbranden van waterstof. Met als resultaat dat er slechts water uit de uitlaat pruttelt. De nadelen, zoals het moeilijk opslaan van waterstof, werden opgevangen door twee tanks van 330 liter (350 bar) die versterkt zijn met koolstofvezel.
Het is ze onlangs zelfs gelukt om de auto op kenteken te krijgen – vandaar de wereldprimeur-sticker op de voorruit – en hij mag dus de weg op. Maar zo’n weg kan soms glibberig zijn. Ergo, nadat de auto gisteren nog op een beurs in Houten te zien was en vanochtend weer naar Arnhem afreisde, pakte hij een boompje mee. Balen. Een AB-lezer zag de waterstofbolide staan bij een rotonde tussen Renswoude en Veenendaal, en schoot een reeks foto’s. Check ze op Autojunk!
PS: We namen even contact op met de gedupeerde Automotive-afdeling, waar de waterstof-Soeb net was aangekomen, en die wisten ons te vertellen dat ze uiteraard doorgaan met het project. Er zijn dus een aantal studenten die nog even wat werk hebben te verzetten. Binnenkort zal hij trouwens bij een paar rally’s acte de Présence geven, waarvoor hulde.
Das pittig zonde!
Jammer. Ga over een tijdje naar die school en wil hem wel helpen opbouwen :)
De waterstoftank achterin de Subaru. Foto van de beursvloer gister: http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/292119_410670878973855_126726300701649_1217714_408936632_n.jpg
Zonde! Leuk project!
Staat dat dan gelijk aan 660 kg/liter omdat het onder een niet misse druk wordt bewaard?
@The360box: Volgens mij is het max. 660 liter H(2) in gas vorm.
@Larick: het staat onder hoge druk, dus als het vrij zou komt, wordt het volume veel groter
@undifined1: Dat doet toch niet af aan de hoeveelheid gas? Als de maximale hoeveelheid gas in de tank 660 liter is zal het buiten een tank niet ineens meer zijn.
@Larick: uhh wel want het zit onder 350 bar in de tank. uit de tank is er 1 bar druk.. zonde van de auto! ben een grote impreza fan, maar had nog nooit van dit project gehoort. hoe klinkt een boxer op waterstof?
@bartjuh: hoeveelheid gas zal hetzelfde blijven. Alleen het volume zal toenemen.
@240sx: hoeveelheid blijft niet hetzelfde, anders zou men geen turbo’s toepassen. en wat doen turbo’s nu? juist, lucht onder druk zetten in je verbrandingskamer. want als je een verbrandingskamer van 1l hebt kan je er meer lucht in persen met een turbo of supercharger.
btw, ben ik de enige die er last van heeft dat sommige “hoofdfoto’s” niet zichtbaar zijn?
@4991: Wet van behoud van massa geldt hier. Als de Turbo op volle druk is kan er niet ineens meer van zijn wanneer alles uitgeblazen wordt.
@4991: jong, het onder druk zetten van lucht of waterstof betekent niet dat het meer wordt. Je perst het samen zodat het minder ruimte inneemt en je dus meer lucht/waterstof in een kamer/tank kan proppen.
@pomfriet: Precies.
@pomfriet: awel dan kunt ge toch meer persen in je kamer van 1000cc
@4991: Als je 1kg lucht hebt onder 1 bar druk en 1 kg hebt onder 2 bar druk zal de lucht onder 2 bar minder ruimte innemen. De hoeveelheid lucht (1kg) blijft hetzelfde.
@240sx: awel dan kunt ge toch meer persen in je kamer van 1000cc
Dat rijdt natuurlijk ook hartstikke lastig met al die letters in je zichtveld
Zonde, maar ik heb trouwens wel vraagtekens bij de keuze om een impreza te gebruiken voor zo’n project.
@bonkers: Inderdaad, zo’n auto vraagt gewoon om een stukje gummen. ’s Morgens vroeg op nat wegdek kan dat wat link zijn. Ze hadden beter iets saais en truttigs kunnen nemen.
@midasracer: idd, iets als een a2
@W115: Maar wie intereseerd zich in godsnaam in een A2? Zo’n Subaru trekt veel meer aandacht!
@bonkers: De auto was van een particulier.
Eeuwig zonde natuurlijk, maar zo kunnen die mannen (en vrouwen?) wel mooi wat autoschadeherstel ervaring op te doen. Was het overigens een student die de auto bestuurde? Kan me voorstellen dat uit mijn automotive klas niet iedereen zich zou kunnen gedragen in zo’n auto, inclusief mijzelf.
@sajmun: Schadeherstel is niet echt een onderdeel van de opleiding, word gewoon door een gespecialiseerd bedrijf gedaan. Het was inderdaad een student die de wagen bestuurde, maar wel een die al vaker in auto’s van de school (waaronder de Go4Dakar wagen) heeft gereden.
Niet de eerste keer dat er zo iets op de HTS gebeurd.
Wel rare plek trouwens van wat je zo kan zien op de foto`s.
ze hadden zeker nog 1 stekkertje over en die bleek van de traction control te wezen.
Heel erg zonde dit. Vanmorgen heb ik hem opgehaald met een autoambulance. Ik heb er ook een paar keer in mogen rijden aangezien het mijn stageopdracht was, maar het is een listige auto.
Vooral omdat de Subaru nu alleen achterwielaandrijving heeft.
@niekloog: waarom is de 4wd eruit gehaald?
@niekloog: Zat die AWD dan in we weg?
De aandrijflijn hoefde toch niet veranderd te worden?
@vale46: @bartjuh:
De testbank op onze school is gemaakt voor 2 wielaangedreven auto’s. En daar staat hij vaak op.
Maar goed dat ie niet van achteren aangereden is door een boom!
Dat is nog eens een prachtige auto! Jammer van het project.
@jordy14: het is juist een spuuglelijke auto, daarom hebben ze ook deze omgebouwd.
@mashell: of je hebt geen smaak?
@jordy14: Ik dit model ook nog is het mooiste subaru impreza model ooit. Daarna de 22b, natuurlijk. Zolang de mooie roffel er nog in zit maakt het niet uit waar hij op rijd, dan wil ik hem als nog wel hebben.
@sjaakk: amen to that!
Waterstof is zoo 2008..
@rotarypowah: LoL
@bartjuh: De massa gas blijft hetzelfde, uit of in de tank hoeft niet uit te maken, de hoeveelheid H blijft hetzelfde.
De vraag is nu, is de inhoud van de tank 330 liter met de een maximum van 350bar, dus 330×350=115.500lt gas/tank of is de inhoud 330lt bij 350bar/tank dus de tankinhoud 330/350=0.95lt. In geval 1 is de 115.500lt H2, in geval 2 330lt H2. Wanneer dit ontsnapt wordt het oppervlakte (volume) waarin het zich verspreid wel groter, maar de hoeveelheid H2 kan niet meer worden.
Vooral lullig dat het een auto van een particulier is! Heb er vorige week nog bijgestaan…
Best zonde, maar doe mij maar gewoon een normale Impreza ;)
@syliaca: deze impreza is ook nog steeds op benzine te rijden. Zie het als een LPG-systeem.
Echt wel vervelend voor de andere studenten die op dit project zitten.
Je moet het maar meemaken.
crash test is goed gelukt!
Tja, ze gaan het daar ook niet leren op die klootjesschool. Niet de eerste keer dat hun rallywagen ofzo crasht tijdens een niet-rally event. Daar gaat veel geld naar projectjes waar weinigen wat aan hebben.
@fortuna: Dit is geen rallywagen, heeft dan ook niks met ons rallyteam te maken. Verdiep je in de zaken voordat je dingen gaat roepen. ;) Er word inderdaad veel geld in dit soort projecten gestoken, maar wel met een doel: namelijk het ontwikkelen van een auto zonder CO2 uitstoot op een niet-fossiele brandstof. En daar heeft iedereen iets aan, dat is de toekomst.
@Rotary1: Dat is een reactie van een niet opgeleid iemand. Die zien het hier en nu.
Vind je het gek met zo’n gigantische wereldprimeursticker op je voorruit…
Stelletje nerds…
Volgende keer iemand achter het stuur zetten die wel kan rijden…. :S