• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Audi A3 Sedan is officieel onthuld!

Auteur: willeme, gepost 21 april 2020 om 09:00 – 50 Reacties

nieuwe Audi A3 Sedan

We hebben de compleet nieuwe Audi A3 in sedan-uitvoering voor je.

De nieuwe Audi A3 Sportback is onlangs geïntroduceerd op de ‘niet-Salon van Genève’. Dat was nog de luxe compacte middenklasser in ‘Sportback’-trim. Nu heeft Audi alle afbeeldingen en informatie prijs gegeven over de nieuwe Audi A3 sedan.

Keurig geproportioneerd

Laten we beginnen met het uiterlijk van de auto. De vorige generatie van de Audi A3 Sedan was namelijk een keurig geproportioneerde vierdeurs. Meestal ziet een C-segment sedan er nogal gekunsteld uit. Daar was met vorige generatie absoluut geen sprake van. Dat kwam mede door de flexibiliteit die het MQB-platform biedt. Daardoor kon met de achterwielen wat meer naar achteren plaatsen. Het resultaat: een heel ordentelijke sedan.

Zijkant, achter

Evolutie

In principe is de nieuwe Audi A3 Sedan meer evolutie dan revolutie. Dat is natuurlijk volkomen logisch. Het eerste model viel heel erg goed in de smaak, dus waarom zou je er te veel aan veranderen? Of de nieuwe auto mooier is of niet, laten we graag aan jullie over. Maar het is wederom een evenwichtig ontwerp. Aerodynamisch gezien ging de auto erop vooruit, want de cW-waarde is nu 0,25.

nieuwe Audi A3 Sedan

Iets groter

De nieuwe Audi A3 Sedan is in vergelijking met zijn voorganger 4 hele centimeters langer (nu 4,50 meter), terwijl de wielbasis gelijk bleef. Wel is de breedte toegenomen met 2 centimeter (nu 1,82 meter). De hoogte is 1 centimeter meer dan voorheen (1,43 meter). De hoofdruimte nam iets toe (2 centimeter), mede doordat de stoelen 1 centimeter lager zit. Een verademing in een tijd dat autostoelen vaak hoger geplaatst worden.

Vierkant huis

Fully Connected

De nieuwe A3 Sedan is volgens Audi ‘fully connected’, zonder associaties op te willen roepen met FlabberTV (Hallo Deutschland, was gibt?). Het dashboard is gelijk aan de Sportback, net als alle mogelijke opties qua luxe en infotainment. Standaard zitten de meeste veiligheidsfeatures erop, maar je kan enorm veel opties bestellen.

nieuwe Audi A3 Sedan

Motoren

Dan de motoren. De nieuwe Audi A3 Sedan is leverbaar met diverse TFSI (benzine) en TDI (diesel) motoren. Deze hebben de inmiddels bekende doch verwarrende namen. De A3 35 TFSI heeft een 1.5 TSI Evo onder de kap, goed voor 150 pk. Je kan deze motor krijgen met een handgeschakelde zesbak of een zeventraps automaat met dubbele koppeling, S Tronic genaamd. kies je voor de S Tronic-transmissie, dan is de auto meteen een Mild Hybrid, middels 48V-ondersteuning.

Achterzijde

Diesel

De 2.0 TDI (35 TDI) levert 150 pk en heeft standaard de S Tronic-automaat. Wil je dieselen met een handbak, dan kan dat ook, maar moet je even wachten. De 2.0 TDI met 116 pk krijgt de zesbak, maar arriveert iets later bij de dealers. Dan is er ook een 1.0 TFSI (30 TFSI) met een driecilinder turbomotor.

nieuwe Audi A3 Sedan

Concurrentie

De compacte sedan is nu gemeengoed bij de premium Duitsers. De nieuwe Audi A3 Sedan zal concurreren met de BMW 2 Serie Gran Coupé, bijvoorbeeld. Mercedes-Benz heeft zelfs twee concurrenten, de A-Klasse Limousine (wat eigenlijk een sedan is) en CLA Coupé (wat eigenlijk ook een sedan is).

Op de weg

Levering

De voorverkoop van de nieuwe Audi A3 Sedan begint aan het einde van deze maand, de eerste levering zullen in de zomer plaatsvinden.

Ook interessant!

  • Gespot - De gloednieuwe Audi RS3 Sedan
  • Video: nieuwe Audi RS3 gespot
    Video: nieuwe Audi RS3 gespot
  • Video: Audi A3 probeert juist niet te ontwijken
  • Audi A7 L
    Audi A7 L wordt prachtige, gestrekte sedan

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

a3, Audi, sedan

Vorig bericht: « CBR: ‘Klaar om rijexamens af te leggen’
Volgend bericht: Tesla met schade: cabrio ‘gewoon’ rijdbaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. focusrs1 zegt

    21 april 2020 om 09:03

    Ziet er goed uit echt een mooie auto.
    Vind de sedan mooier als de hatchback, bij de vorige generatie ook al, en dat terwijl ik zelf een hothatch fan ben.

    Login om te reageren
    • db86 zegt

      21 april 2020 om 09:06

      Pertinent mee oneens, maar mooi om te zien dat (hot)hatch fans wel omkunnen, misschien dat ik ooit milder wordt.

      Login om te reageren
    • drsjeroen zegt

      21 april 2020 om 09:51

      @focusrs1: mee eens, normaal gesproken ben ik niet echt een billenman. Die mistlampen voor zien er niet uit op een donkere wagen

      Login om te reageren
      • rutgerg zegt

        21 april 2020 om 10:08

        @drsjeroen: ik zie veel. Maar geen mistlampen….

        Login om te reageren
        • drsjeroen zegt

          21 april 2020 om 15:50

          @rutgerg: even worse… die lelijke uitsparingen die geaccentueerd zijn dienen dus ook nog eens nergens voor….

          Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 april 2020 om 10:10

      Dat is ook niet zo moeilijk, de vorige sportback was een rare half avant, zag er niet uit. De huidige A3 sportback is dat helaas nog steeds maar net iets iets frivoler vormgegeven.

      Login om te reageren
  2. db86 zegt

    21 april 2020 om 09:05

    Wat is ie toch lelijk als sedan. Ik meen dat echt, heb langlopende discussies met m’n neef erover. Zo’n klein model in sedan uitvoering (net als de A-Serie van MB) is gewoon niet mooi. Enigszins bevooroordeeld uiteraard, heb ooit een mooie hatchback A3 gehad, maar toch.

    Login om te reageren
    • knapzuur zegt

      21 april 2020 om 09:16

      Tsja je beeld is vertekend want vroeger was dit een prima formaat sedan.. ik vind het dan ook de enige mooie Audi in de huidige line-up en ben blij te zien dat ze niet te veel van die fake-RS fratsen naar het basis model hebben gehaald.

      Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 april 2020 om 10:10

      Ik vind hem vooral saai. Maar dat hij op het saaie af strak is past wel goed bij het model. De A4 is echter een stuk beter geproportioneerd simpelweg omdat bij de A3 sedan de motorkap nét wat te kort is om het model lekker uit de verf te doen komen. En daar waar de A3 wat bol overkomt door het gebrek aan lengte kwam (komt, volgens velen) bij de CLA juist de kromming in het plaatwerk en de raamlijn niet mooi tot z’n recht.

      Alleen BMW doet het wat dat betreft correct met de 2-Serie coupé: Twee deuren minder en een motorcompartiment groot genoeg om een 6-in-lijn in de lengte in te kunnen huisvesten. Achter de voorwielen.

      Login om te reageren
      • db86 zegt

        21 april 2020 om 10:24

        Wellicht is dat het inderdaad, dat bolle met die korte motorkap.
        En ik ben het met je eens dat 2 deuren minder (BMW) er wel gewoon goed uitziet.

        Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        21 april 2020 om 11:50

        @karhengst: 2 serie is een coupe, dat is gewoon een ander model auto. De 2 serie gran coupe (die naam…) is de echte concurrent van deze auto. En die vind ik echt hondslelijk. De A klassr sedan vind ik wat dat betreft een stuk beter gelukt. Maar de Audi blijft voor mij de mooiste. Het vorige model vind ik ook nog steeds een plaatje

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          21 april 2020 om 12:48

          Het zijn allebei Duitse C-Segmenters met een achterbank en kofferbak die voor grofweg dezelfde prijs de deur uitgaan, dus wat dat betreft zijn het gewoon concurrenten. Alleen biedt de 2-Serie Coupé twee deuren minder waar je betere looks en een andere / betere rijervaring voor terugkrijgt. Doe er je voordeel mee zolang het model nog te krijgen is. Want als ze straks alleen nog de 2 “Grand Coupé” (ik deel je mening) aanbieden is het leukste model in z’n segment dus niet meer te krijgen.

          Login om te reageren
    • quinn zegt

      21 april 2020 om 21:18

      @db86: hij heeft en profil veel weg van de nieuwe Lada Vesta.

      Login om te reageren
  3. barendbotje zegt

    21 april 2020 om 09:14

    Een stompje als pook, sorry dat ziet er echt niet uit hahaha

    Login om te reageren
  4. Pordon zegt

    21 april 2020 om 09:15

    Kijk, dit lijkt er meer op. De hatchback vond ik eigenlijk niet zo goed geslaagd maar dit is een hele mooie auto geworden. Jammer dat het interieur nu juist een stuk minder is. Geef me deze koets met het vorige interieur en dan had de Audi de keuze lastig kunnen maken om niet voor de CLA te kiezen.

    Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    21 april 2020 om 09:34

    Hij is fijn. Sterker nog, ik denk dat ik deze verkies boven de A4. Dit neusje is net wat sprekender.

    Login om te reageren
  6. pyrat zegt

    21 april 2020 om 09:38

    Mooie strakke auto!
    Audi is zo’n beetje het enige merk dat een goed geproportioneerde kleine sedan kan maken.
    Vooral BMW (2 GC) kan daar wat van leren en in mindere mate MB met de A-klasse sedan/CLA.

    Login om te reageren
  7. jer81 zegt

    21 april 2020 om 09:39

    Mooie auto geworden, alleen de voorbumper vind ik niet geslaagd en het interieur wat te druk.

    Of mensen voor deze prijzen nog bij Audi gaan shoppen vraag ik me wel af. Zeker nu Mazda, Honda en Toyota ook mooie sedans hebben in dit segment.

    Zelf heb ik voor de Mazda 3 sedan gekozen. Scheelt behoorlijk in prijs bij gelijke uitrusting.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      21 april 2020 om 11:55

      De Mazda 3 is al een prachtige auto en die kan je waarschijnlijk nog wat voller uitrusten voor de gelijke prijs. Als je geld hebt voor een A3 sedan komt een Mazda 6 eigenlijk ook binnen budget, wat een stuk meer auto is. Heb je bovendien een fraaier interieur, mét premium infotainment, want Audi biedt alleen nog maar touch screen zoals de fransozen het doen. Beetje jammer.

      Login om te reageren
      • meetsysteem zegt

        21 april 2020 om 12:06

        Mazda is echt mooi inderdaad, alleen krap als je langer bent dan 1,90 m

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 april 2020 om 12:26

        De Mazda 6 is natuurlijk een oud model, met niet zo zuinige motoren en dus duur in de lease (in deze klasse wordt geleased). En ik denk niet dat het Mazda infotainment (met het bedieningsconcept gejat van BMW) zo goed is als dat van Audi.

        Login om te reageren
  8. r525 zegt

    21 april 2020 om 09:43

    Ik vind het een erg mooi ding.
    Maar de normale A3 is al fors geprijsd, Ben benieuwd wat het verschil tussen een A3 Limousine en een A4 wordt. Dat zal niet zo heel groot meer zijn, en dan brengt een A4 toch een stuk meer comfort en ruimte.

    Login om te reageren
    • meetsysteem zegt

      21 april 2020 om 12:04

      A4 heeft alleen meer ruimte in de kofferbak, motor in de lengte.. De A3 is moderner en strakker en zal wel iets beter sturen. Wordt een kwestie van smaak en/of leasebudget…

      Login om te reageren
  9. Jochempie zegt

    21 april 2020 om 09:46

    Mij lijkt de 2.0 TDI met 116 pk wel wat. Zal een extreem ondergestresste motor zijn met zo’n slagvolume.

    Login om te reageren
  10. bsxc2 zegt

    21 april 2020 om 09:50

    Ik zou de A4 sedan gewoon uit het gamma halen en de avant behouden. De A3 en A4 sedan komen gewoon te dicht in elkaars vaarwater.

    Login om te reageren
  11. viezefreddyw zegt

    21 april 2020 om 09:56

    Mooi? Mehh… Weet ik niet. Vanaf de zijkant wel veel gekke fratsen en ‘design dingetjes’. Ben niet zo dol op van die gekke vlakken.

    Login om te reageren
    • dedude zegt

      21 april 2020 om 13:56

      De vraag is … Beter of slechter dan de BMW 5 serie (G30)? ;-)

      Login om te reageren
  12. spollie zegt

    21 april 2020 om 09:58

    Jammer dat de karakteristieke heuplijn wat minder uitgesproken is dan bij het vorige model, dat onderscheidde hem juist van de sportback. Verder wel een nette auto, misschien dat over een paar jaar een jonggebruikte S3 interessant is.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    21 april 2020 om 10:03

    Best wel flink opgeknapt. De vorige was op zich een mooie auto maar wel erg gedrongen en had van die hele rare spatbord randen. Dit is meer in balans en wat liefdevoller vormgegeven. Een kanshebber.

    Login om te reageren
  14. gregorius zegt

    21 april 2020 om 10:14

    Het is mn genre niet, maar vrijwel overal elders in de wereld, is dit het soort model waar mensen voor gaan.

    Dus:
    @BMW met M235i van 70k op de advertentie hier: Zo doe je dat.
    Kan er prima mee door Audi.
    Ja, dit koplampen zijn niet geweldig met die lelijke druppel.
    Dat ventilatie rooster voor de bestuurder is ook wat apart.
    Maar verder is het dag en nacht met die 2-grand-coupe.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      21 april 2020 om 10:32

      @gregorius: gelukkig verschillen smaken. Ik zou de m235i xdrive kiezen boven deze Audi. En wat betreft die 70k, daar zal deze Audi ook heen gaan als S3 versie.

      Login om te reageren
  15. haroldt zegt

    21 april 2020 om 10:41

    Nette Auto. Jänner van die wel erg dominante voorrijden en luchtinlaten.

    Login om te reageren
    • 87sandyd zegt

      21 april 2020 om 11:52

      @haroldt: Google translate mislukt?

      Login om te reageren
    • dedude zegt

      21 april 2020 om 13:56

      Knäckebröd!

      Login om te reageren
  16. tvr1974 zegt

    21 april 2020 om 10:43

    Had eigenlijk bij de motoren ook wel één of twee hybrides verwacht (dezelfde motoren die in de nieuwe golf liggen).. of komen die alleen voor de hatchback?

    Login om te reageren
  17. Gulli zegt

    21 april 2020 om 10:46

    Tegenover Miss Piggy (BMW 2GC) en de Naaktslak (Mercedes CLA) is dit eindelijk weer een frisse nieuwe sedan in het C-segment die er wél mooi uit ziet. Ben alleen geen fan van die extra brede achterste wielkasten, maar misschien is dit de S-versie en ziet de normale er wat rustiger uit?

    Login om te reageren
    • boomvalk zegt

      21 april 2020 om 11:06

      Dit is de Proline versie als ik hem vergelijk met de bumpers van de S line. De S line versie krijgt ook de 3 inkepingen onder de motorkap zoals de A1.

      Login om te reageren
  18. jaapiyo zegt

    21 april 2020 om 10:46

    Wat is er gebeurd met het premium interieur? Lijjkt wel alsof ze dit van oude petflessen gemaakt hebben…

    Login om te reageren
  19. lebeaunl zegt

    21 april 2020 om 10:50

    Jammer dat ik naar een andere app moet om de foto’s goed te kunnen bekijken.. (pls fix het nou eens)

    Login om te reageren
  20. harrie zegt

    21 april 2020 om 11:11

    Die ‘dikke’ wielkasten wordt echt een lachertje met 15 inch instapschraapleasetopper wielen.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      21 april 2020 om 11:26

      @harrie: Daarom doen ze dat ook, hopen dat je -al dan niet achteraf als accessoire- een groter setje Audi-velgen bij de dealer bestelt.

      Login om te reageren
  21. tttijn zegt

    21 april 2020 om 13:19

    Erg mooie auto weer.

    Login om te reageren
  22. tmenges zegt

    21 april 2020 om 13:36

    Mooi ding! Alleen die grote gaten naast de grill had niet direct gehoeven van mij maar verder hele nette auto , misschien tikkeltje saai zoals velen zeggen maar dat zorgt er wel voor dat dit model over een jaar of acht nog steeds prima oogt

    Login om te reageren
  23. bernoulli zegt

    21 april 2020 om 14:19

    Ik vind het een mooie auto, maar ik denk dat ik het uitgaande model mooier vind. Minder opsmuk, meer cleane lijnen. Neus mooi in proportie, waar hij bij deze eigenlijk op een grotere auto lijkt te passen.
    Ook het dash van het uitgaande model is minimalistisch chique. Deze lijkt teveel op zijn MQB-neven met al die schermen.

    Maar toch, een mooie auto.

    Login om te reageren
  24. smex zegt

    21 april 2020 om 14:36

    Ik vind hem goed geslaagd, prachtige vormen, mooi interieur. Niet super fan van de voorkant, maar toch een mooi geheel.

    Login om te reageren
  25. johnwaters zegt

    21 april 2020 om 15:30

    Opvallend is dat bij een auto waarbij het grote verschil zit in de koffer, er geen gegevens zijn over de kofferinhoud, stond waarschijnlijk niet in het persbericht, dus bij deze: 425 liter.

    Login om te reageren
  26. bernoulli zegt

    21 april 2020 om 17:50

    Heet hij nu officieel A3 Sedan, zoals in het artike, of is het weer een ‘Limousine’?

    Login om te reageren
    • jer81 zegt

      22 april 2020 om 07:13

      Op de Audi site noemen ze hem de nieuwe A3 limousine.

      Login om te reageren
  27. Esprit_de_Flandre zegt

    21 april 2020 om 19:51

    Komt er ook een All-Road versie, met extra plastiek… ?

    Login om te reageren
  28. audirs3 zegt

    22 april 2020 om 10:32

    Is wel 16cm langer dan de Sportback. Stiekem hoop ik dat ze op de sedan basis een A3 Avant gaan bouwen, net wat langer en ruimer dan de Sportback

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North