De nieuwe BMW 5-serie Touring is officieel!

Auteur: , 96 Reacties

Guten Morgen!

Patsa! De nieuwe 5-serie (rijtest) staat nog niet eens bij de dealer of het doek wordt al van de Touring gejast, die op de beurs in Genève voor het eerst aan het publiek zal worden getoond. De Touring is volgens BMW ontwikkeld met het oog op de Europese markt, aangezien dakkapellen hier nu eenmaal populairder zijn dan elders. In juni staat ‘ie bij de dealer, terwijl de gewone versie daar al vanaf 11 februari te bewonderen is.

De Touring is bij de introductie leverbaar met vier motoren, twee van deze krachtbronnen kunnen in combinatie met xDrive AWD worden besteld. BMW is behoorlijk fier op de ondersteltechniek die niet alleen zorgt voor een lager gewicht, maar die ook nog standaard is uitgerust met automatische niveau regeling. Wie nog meer rijplezier en stabiliteit wenst kan uiteraard lekker aanvinken op de optielijst. Daar staan zaken als Dynamic Damper Control, Adaptive Drive en Integral Active Steering.

Met een paar man op wintersport is dankzij de bagageruimte van 570 liter geen enkel probleem. Met neergeklapte achterbank kun je maar liefst 1.700 liter of 730 kilogram aan spulletjes kwijt. Het interieur is voorzien van dezelfde luxe als dat van de gewone 5-serie, wat eveneens geldt voor de veiligheidssystemen.

Bij de introductie in Nederland zijn de volgende motoren leverbaar:

  • 530i: 2.0 vier-in-lijn met 252 pk, 0-100 km/u in 6,5 seconden, topsnelheid 250 km/u
  • 540i: xDrive 3.0 zes-in-lijn met 340 pk, 0-100 km/u in 5,1 seconden, topsnelheid 250 km/u
  • 520d: 2.0 vier-in-lijn met 190 pk, 0-100 km/u in 8 of 7,8 seconden (xDrive), topsnelheid 230 of 225 km/u
  • 530d: 3.0 zes-in-lijn met 265 pk, 0-100 km/u in 5,8 of 5,6 seconden (xDrive), topsnelheid 250 km/u

Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Tot die tijd vermaak je je met de megagallery!

UPDATE: voor bewegende beelden check je dit filmpje!



96 reacties

Ik krijg een beetje 2-serie Active Divorce gevoel bij die achterlichten. En het is jammer dat er niet gewoon ronde uitlaten onder zitten (ik weet het, in andere uitvoeringen wel). Maar verder is het weer een heel net geproportioneerde wagen. Zal weer een verrijking zijn op ’s lands wegen.
@jochempie: waarom heeft BMW eigenlijk heel veel foto’s van 2 wagens in dezelfde kleur in dezelfde uitvoering gemaakt? Ik zou bijvoorbeeld graag zien hoe het er zonder M sport uitziet. Dat aanplak plastic aan de achterbumper past niet zo bij een 5 serie. En een zwarte dakhemel is voor mij altijd een enorme afknapper. Meer wagens, meer uitvoeringen, meer kleuren graag.
@mashell: Ja, ben ik met je eens. Ik denk dat het in de aanloop naar Geneve wel wordt uitgebreid, die gallery.
@mashell: neem je toch gewoon een jap met wolkjesbekleding en lichtgrijze hemel.
@Jochempie: zonder M-pakket zijn de uitlaten wel rond.
@3246cm252kw: Wat schrijf ik nou?
@Jochempie: ahhh ja K zie het nu. Dyslectie… lees er gewoon overheen dan sorry
@jochempie: Ik heb hem zojuist in het echt gezien. (Ik werk in het kantoorgebouw naast BMW Tsjechië) Toevallig kwam hij net aanrijden. In het echt zien die lampen er niet zo slecht uit. Het is gewoon een erg mooie auto geworden.
@kilum: Ik vind ze ook niet lelijk, maar ze deden met gewoon denken aan die steenpuist uit de range…
@jochempie: Op basis van deze foto’s snap ik dat wel. Maar in het echt valt het dus heel erg mee. :)
@jochempie: Hmm ik vind die achterlichten echt totaal niet op elkaar lijken. Als je deze foto(https://www.google.nl/search?q=bmw+2+serie+active&espv=2&biw=1309&bih=705&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiiwvzIl-_RAhXCLMAKHbKJCXgQ_AUIBigB#tbm=isch&q=bmw+2+serie+active+achterkant&imgrc=mv49wbWwbcl-RM%3A) naast die van hierboven zet zie je toch wel dat de lampen totaal niet op elkaar lijken…
@drivingpleasure: Ja, ik bedoelde de Gran Tourer, niet de kortere Active Tourer
@jochempie: Ahh oke dat verklaard het. Dan moet ik zeggen heb je wel een punt hebt. Wel vind ik dat de lampen er heel anders uit ziet op de 5 serie, maar zij zouden wel wat kleiner mogen van mij..
Wat een verandering!
Kom maar door Alpina!
@kp92: ik vind de voorkant nu al op een Alpina lijken!
Achterkant doet mij sterk denken aan de Volvo V90
@pindakoning: ik wou net hetzelfde reageren
@pindakoning: Hij doet mij vooral aan de huidige/vorige 5 serie denken.
@Breinstein: maar dan met te grote achterlichten. Veel te lomp.
Op het eerste oog lijkt het wel een regel rechte concurrent voor de V90…
@abdoelklapstoel555: Goh…dat is het ook ;-)
Het is gewoon weer een prachtige auto geworden!
Enorme achterlichten zeg.
Je krijgt wel een goed beeld van de auto, 78 foto’s lol
@keesieboy2:

En geen 1 van hoe die staat in de file of een Ikea parkeerterrein ..
@lincoln: of met golden retriever in de kofferbak, voor de ‘Urban Explorers’ onder ons…
Wel een pareltje hoor, maar nog geen E39 touring…
@tenaci: wat is die nogsteeds sexy he?
@tenaci: zo’n model komt helaas eens in het 100 jaar!!
@tenaci: ik ben geen station liefhebber, maar was is de E39 touring toch prachtig. Die zou ik graag als 540i op de oprit willen hebben.

Ik vind het overigens irritant dat de nieuwe 540i een zes-in-lijn heeft. Waarom noemen ze het niet gewoon een 530i, zoals ze het altijd hebben gedaan? Dit is gewoon bedrog.
@e550: inderdaad, maar dat zijn we al een tijdje kwijt dat de cijfers iets zeiden over de cilinderinhoud. Bij de vrienden uit Stuttgart ook trouwens.
@e550: nog irritanter is dat een 530i een fucking 4 cilinder is! ?
Potverdorie, dit vind ik wel weer een pareltje. Evolutie met klasse.
Tsja, het is niet verrassend maar wel netjes. Ja, netjes is het woord.
Met halve slaapogen lijkt het vanachter net een E-klasse. Zeker met die niet ronde uitlaten.
BMW wat doe je jezelf aan? Door deze wagen meteen al vanaf de introductie mooie geheel rode achterlichten te geven weet je straks niet meer wat te veranderen bij de facelift.
Ja, duidelijk BMW fans hier op AB.
Het is een mooie auto, maar bij de A6 en E zegt iedereen dat het eenheidsworst is en dat het model precies tussen de A4-8 of CenS zit, maar hier vindt iedereen hem mooi.
Dan zeg ik t wel: mooie auto. Maar ik zie 0.0 verrassingen.
@gregorius: ik vind m helemaal niet mooi en hetzelfde als bij Mercedes en Audi, het is bijna hetzelfde als de vorige
@gregorius: Echt verrassend is het model niet te noemen. De S90 was mij veel meer een aangename verrassing dan deze mini 7 serie. Vooral het interieur had ik liever meer in de 5-serie stijl gezien dan dit (zo te zien wel erg mooi afgewerkte) 3-serie dashboard.

Desondanks lijkt het me een van de prettigste langeafstandspakezels.
Slechte photoshop zeg. Verder een nette stationwagen.
Wow het is wel zoek de verschillen met de voorganger… Nou ja ook wel weer goed nieuws dan ziet mijn F11 er nog wel een tijdje “current” uit :D Maar wat zie ik nu aan de voorkant, een led stripje? Lijkt wel zo’n goedkope Franse versie van LED verlichting (neem aan dat het mistlampen zijn en dat de dagrijverlichting op de HALO’s blijft). Het voor BMW kenmerkende kouder/warmer wieltje tussen de luchtroosters lijkt verdwenen?
De techniek uit de nieuwe 7er en deze 5er is wel gaaf, hopelijk valt er nog wat te retrofitten naar mijn F11!
@okmer: niet doen. Retrofitten is zo fout. Zelfde als Angel-eyes op een pre-facelift E39: vreselijk goedkoop!
@e550: Eensch!!!
@e550: Eens hoor maar ik had vooral over de niet zichtbare techniek zoals zelf rijden, AAC, iDrive met touchbediening etc. Ik heb al eerder in mijn auto bijv. de NBT en iDrive vervangen zodat ik nu een sneller systeem heb met groter scherm, handschriftherkenning, internet, RTTI etc. Was behoorlijke klus maar da’s juist leuk!
Het artikel wekt de indruk dat de xDrive versies een snellere acceleratie zouden hebben, lijkt me vreemd met het extra gewicht? Of is dat zogenaamd door de betere tractie?
@okmer: De 4WD biedt in dat geval zoveel tractie dat dat het extra gewicht wel compenseert, althans bij acceleratie.
@berlinetta: ook bij een 520d? Om wielspin te krijgen moet je daar toch aardig je best doen dus kan met niet voorstellen dat een betere tractie hier (ook al is het maar marginaal) winst gaat brengen. Klinkt gewoon als marketingpraat…
@okmer: Vergis je niet. Zo’n 520d heeft toch 400 Nm koppel. Dat is niet weinig.
Beter in verhouding dan de sedan uitvoering; mooie verschijning maar leading man in deze klasse is wat mij betreft toch de V90 met toonaangevend en vooruitstrevend design.
Blijf toch zo’n klapscherm minder mooi vinden dan een geïntegreerd scherm maar ja het is nu eenmaal al een tijdje de trend… Zou een groter scherm ook mogelijk zijn??
@okmer: dit is geen klapscherm, dit is een vast staand scherm. En veel groter kan het ook niet worden, je wilt immers ook nog wat door de voorruit kunnen zien.
Vind er persoonlijk niks aan. Vorige generatie is naar mijn mening vele malen tijdlozer. Mocht ik in de markt zijn voor zo’n nieuwe overpriced auto zou ik toch bij Mercedes shoppen momenteel.
Ziet er goed uit zo in het blauw. Mooier dan de sedan zelfs!
Hij is precies zo geworden zoals je hem had kunnen verwachten. Ik persoonlijk ben er niet helemaal kapot van eerlijk gezegd. De neus is van de 7-serie weggeplukt en de kont, en dan met name de achterlichten, lijken zo van de 2-serie Active Tourer, of hoe dat ding ook heet, te zijn weggeplukt. Het interieur is ook net een 7-serie en dat vind ik jammer. Vind het namelijk geen mooi interieur. Een geintegreerd scherm vind ik veel mooier.

Ik zal wel aan een paar benen schoppen, maar ik vind het interieur veel te veel lijken op dat van een Audi A6. Erg jammer.
http://www.carprousa.com/wp-content/uploads/2015/08/news-2016-audi-a6-interior-02-e1438635948635.jpeg

Ik zou een van de laatste F11 ophalen tegen een schappelijke prijs. Vind ik een veel mooiere auto.
@viezefreddyw: Wauw, prachtige uitvoering met dat hout en geperforeerd leer. Dat kunnen ze toch wel bij Audi.
Nette wagen.
Toch fijn dat die toch al zuinige BMW’s tegenwoordig standaard, gratis zijn uitgerust met automatische 8-versnellingsbak. Daar zijn ze dan maar mooi niet zuinig in.
Mooie auto. Vind alleen de normale versies bij de nieuwe 5 een stuk mooier dan de M versies. En helaas nog steeds zo’n homp plastic in de bumper voor de radar. Doen veel merken een stuk netter…
Een 2.0 4 cilinder voor de 530i.. wat een armoe. En pas een 3liter als je de 540i besteld. Er gaat toch niks boven een soepele 6 inlijn als je 90k voor een auto neertelt?
@wheresmycossie: De 540i is wel te krijgen voor die prijs.
@skinnybmw: ongetwijfeld maar toch geen high exec met m pakket denk ik
@wheresmycossie: Dat zei je er niet bij. Maar wel met 6IL.
Nee maar! Een lamp/gril/lamp met 3 openingen-neusconfiguratie! Dat zie je nou bijna nooit, op werkelijk geen 1 auto! In combinatie met een downsize turbomotortje is dit vast upwards van, wat vragen ze voor deze gerardjolingmobiel, 70.000? Vingers gekruisd dat ze ook zon heerlijk fijn kontfonteintje in de stoel hebben gemaakt.
Jammer dat ze nu ook al de 530d van die vieze hoekige uitlaatsierstukken geven. Gewoon 2x links is mooier. En anders zoals bij de 535d/i links en rechts rond. Veel mooier en meer ingetogen.

Verder een mooie kleurencombinatie. Heb op m’n eigen e91 ongeveer de zelfde combi.

@cpp1: Op de foto’s zie je de 5-serie met een M-pakket. Of de 530D er ook zo uitziet als normale uitvoering vraag ik mij af. Ik denk gewoon twee pijpjes links zoals bij de F10/F11.
@cpp1: hoe kan 2 uitlaateindstukken links nou mooier zijn? Dat is in strijd met de heilige wetten van de symetrie.
@mashell: Hij zei: hoekige. En hij heeft gelijk. Wtf zijn dat voor neptieten?
Ik zie in de gallery zowel Apple CarPlay als draadloos opladen.
Is die laatste optie niet heel erg zinloos, aangezien er geen iPhone is die draadloos kan laden?
@awesome: https://draadloos-laden.com/hoe-werkt-het/iphone-6-draadloos-opladen
@skinnybmw: dit doen alleen droeftoeters.
Echt, zo’n hoesje over je telefoon is toch geen porem?

Sowieso een hoesje over je telefoon…
@awesome: ‘Droeftoeter’ of niet…het kan ;-) En ik ben maar al te blij met m’n lelijke, doorzichtige, rubberen hoesje om m’n 6s van AliExpress…0,67 cent en dat gladde ding glijdt nooit meer uit m’n hand! :-P
@awesome: Voor in de toekomst. Apple loopt altijd een paar jaar achter maar komt vast ook wel eens op de iPhone…
Als ik hem straks voorbij zie rijden zal het mij niet opvallen dat het model nieuw is. Duitse autofabrikanten worden steeds behoudender
Hee, zie ik daar zowaar een 5-serie met een echte kleur? Doe mij maar zo’n blauwe 540i. Afgezien daarvan, is het gebrek aan innovatie wel teleurstellend. Motoren zijn nog (bijna) precies hetzelfde, interieur wel een upgrade maar ook niet dramatisch. Luchtvering met niveauregeling was al standaard op de F11. Heel conservatief allemaal, terwijl Mercedes wel behoorlijk innovatief bezig is met de E-klasse.

Te zijner tijd vast wel een goede vervanging voor mijn huidige F11, maar ik ga dan ook zeker even rijden met een E43 AMG. Terwijl ik vroeger absoluut nooit een Mercedes zou hebben overwogen.
Kwalitatief zal het wel goed zitten en het zal ongetwijfeld goed rijden, maar hebberig word ik er niet van.
Ik heb niet gevoel dat ik naar een nieuwe generatie 5er Touring zit te kijken, wat wel spijtig is.

Een gemiste kans BMW..
Mooier dan de sedan. Maar dat vind ik wel vaker bij BMW.
Veel mooier dan de sedan.
Wat me vreselijk lijkt aan zo’n auto is de pook van de automaat. Heel de tijd op unlock drukken om te wisselen van versnelling. Heb de automaat liever achter het stuur. Overigens ben ik meer gecharmeerd van de nieuwe e-estate. Ik was laatst in Düsseldorf waar ik er eentje zag. Ster op de kap en die 20″ meerspaaks velgen die je ook onder de S-klasse en volgensmij Maybach kan laten schroeven.
@henkhupelschoten: om in de manuele stand te wisselen van versnelling hoef je geen “unlock” te gebruiken. Pook naar rechts en je kunt handmatig omhoog en omlaag schakelen. Schakelpeddels achter het stuur kunnen ook.
@Mars2: van drive naar return
Dat patroontje op die speakertjes ook, heerlijk.
“530i: 2.0 vier-in-lijn”. Ik ben vóór vooruitgang, maar hier word ik nog steeds een beetje verdrietig van… *snif*
En nu maar wachten op de 550D !
Ik moet er nog een beetje aan wennen. Zoals zo vaak met een vernieuwd model. Wellicht dat ik hem binnen een jaartje heel geslaagd vind, voorlopig nog niet 100% overtuigd. Contrasterend M-pakket vind ik langs de achterkant te opzichtig, zou wellicht een kleur kiezen waardoor contrast niet opvalt en de wagen rustiger oogt. Ik vind de wagen wel beter geproportioneerd dan de E-klasse break. Dus ja, de 540i Touring zou voor mij een ideale familiewagen kunnen zijn.
Persoonlijk vind ik hem mooier dan de concurrenten. Al wint de Audi A6 het qua interieur. Ik ben wel benieuwd wat voor effect de achterlampen in het echt hebben, lijkt de 5serie er door wat kleiner (wat positief zou zijn) of lijkt hij juist wat groter en hoger? De rails in de vloer van de achterbak zien er alleen niet zo fraai uit.
En wat nou als ik een 540i wil zonder xDrive? Dat kan toch wel? Zo niet is dat wel een grote afknapper.
Mooie auto! Hopelijk is het panoramadak nu technisch wel een keer goed, de swirlflaps en de bedrading van de kofferbak!!
Wat is de Fabriekscodering van dit nieuwe model eigenlijk? Gaat dat verder op de F of weer anders ?
Ziet er wel dik uit aan de achterkant
Mooie auto zeg wauw wat een gave wagen
Als ik deze op straat zou zien zou ik niet weten of het de nieuwe of de oude 5-serie is.
78 foto’s van een BMW die lijkt op een uitvergrote 1 serie. Mooi ding hoor, maar vind bij BMW het allemaal veel op elkaar lijken. Behalve dan de 2 serie ?
Prachtige auto!!
Laat Alpina t maar eerst betasten. Vind er tot zover nog weinig aan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).