Waarom Ferrari’s nieuwe F1 motor enorm hard zuigt

Auteur: , 28 Reacties

En waarom dat precies is wat de technici voor ogen hebben.

Ferrari

Net als bij bijna alle andere F1-teams, wordt er bij Ferrari momenteel hard gewerkt om de bolides voor 2017 zo goed mogelijk voor elkaar te hebben voor de eerste race. De nieuwe rode godin heeft nog geen definitieve naam, maar intern wordt de auto de ‘668’ genoemd. Over een dikke drie weken wordt de auto voor het eerst voorgesteld op het eigen testcircuit Fiorano.

De 668 wordt de eerste auto van het raceteam waar Mattia Binotto zijn handtekening onder mag zetten. De Zwitser volgde afgelopen jaar officieel James Allison op. Onder het toeziend oog van eindbaas Sergio Marchionne is er hem uiteraard veel aan gelegen dat de auto een groter succes wordt dan de SF16-H. Met die auto won het team afgelopen jaar immers precies nul keer, terwijl aan het begin van het jaar nog gehoopt werd dat de auto het op zou kunnen nemen tegen de Silberpfeile.

Mattia heeft volgens Autosport zijn hoop in grote mate gevestigd op Sassi Lorenzo en Enrico Gualteri. Deze mannen zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling en fabricage van de nieuwe F1-krachtbron van de renstal. Binotto zelf werkte ook op de motorenafdeling voor zijn promotie. Voor 2017 zet het merk in op een nieuwe aanpak, die vooral gericht is op het verbeteren van de verbranding van de verbrandingsmotor. Die zal voltrekken onder hoger druk en bij hogere temperaturen dan voorheen.

Om dit mogelijk te maken zonder dat de motor in vlammen opgaat, zijn er onder andere nieuwe zuigers nodig. Tot op heden wordt voor de zuigers doorgaans aluminium gebruikt omdat het sterk maar licht is. Doch onder extreme omstandigheden kan aluminium sneller stuk gaan dan staal. Ferrari is nu bezig om nieuwe staal legeringen te incorporeren in haar zuigers.

Om dit voor elkaar te krijgen maken de Italianen gebruik van 3D-printing oftewel Additive Manufacturing. Deze laatste techniek komt neer op het ‘laagje voor laagje’ opbouwen van 3D objecten met verschillende materialen. Met de oude technieken was het geen optie om stalen zuigers te gieten voor een F1 motor, maar dankzij de nieuwe tech kan het materiaal nu wel in de gewenste hoeveelheid en de gewenste vorm vervaardigd worden. Als alles naar wenst gaat in het lab, zouden de rode rossen bij de race in Australië al kunnen beschikken over de nodige extra kracht.



28 reacties

Klinkt allemaal erg fragiel en experimenteel naar mijn goesting, volgens mij hebben ze hier ook een redelijk kans op falen en een belabberd seizoen tegemoet te gaan.
@misterdrogba: oke , simpel samengevat:
Ze willen dat de motor harder boem doet, maar dat wou eerst niet omdat hij daarvoor steviger moest, dus zou je hem van staal moeten maken, alleen met de technieken die voorhand waren was dat niet goed mogenlijk, met 3d print techniek wel
@misterdrogba:
Zo’n ‘dat klinkt allemaal wel erg fragiel en experimenteel’ opmerking, daar snap ik dus niks van.
Ze hebben daar een motorenafdeling met vreselijk veel kennis en ervaring. De bouw van nieuwe motoren is een combinatie van slimme ideeen en de wetenschappelijke uitwerking daarvan. Een legertje mensen met supercomputers ontwerpen componenten en rekenen die door en een laboratorium vol praktijkproeven checken al dat virtuele voodoo-werk nog een keer.
Vervolgens meent iemand hier, aan de hand van een vertaald quootje, het hele circus te bestempelen als ‘erg fragiel en experimenteel’…
@ramshoek:
Zo.. is het er allemaal uit? Kan je weer verder?

Ik weet natuurlijk ook dat er een “leger” mensen dit allemaal berekenen en uitwerken. Maar het is en blijft onbewezen techniek.
Als die zuigers tijdens de testweken, of nog erger de testweken doorkomen en in AUS de de geest geven staat je “legertje” daar met hun mond vol tanden.

Praktijk en labotesten blijven verschillend, maar ja ik ben dan ook maar een simpel reageerder hé.

@misterdrogba: Jaa nee want de Mercedes en redbull zijn natuurlijk niet aan het experimenteren met nieuwe technieken…

Het schijnt zelfs dat Mercedes terug gaat naar de tweetakt turbo diesel.
Als Ferrari nog een top zuiger nodig heeft kan ik ze het nummer van m’n ex wel doorgeven.
@str8six: waarom is het je ex dan ;-)
@stgp: Mijn gedachte. Doe eens verklaren @str8six!
@vonklausenburg: die vraag stel je niet meer als je iedere avond de lakens uit je reet kan trekken
@ricksmits: *trekt lakens weg*
@ricksmits: ik moest even gniffelen:):)
@stgp: Omdat een kreng die naast je op de bank op haar duim zit te zuigen best wel verschrikkelijk is…
@stgp: andere kwaliteiten zijn ook belangrijk. Pro’s & con’s. Deze pro woog niet op tegen de con’s. Het leven bestaat nou eenmaal niet uit gezogen worden. Zou erg prettig zijn, maar de realiteit ligt toch anders. ;-)
@str8six: Nou kom maar op met dat nummer dan
@stgp: misschien zoog ze alleen zijn bankrekening leeg?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Dat zal dan wel weer ouderwets, op zijn Ferrari’s in brand vliegen worden.
@aeromax:
Afgezien van Vettels motorschade tijdens de eerste (?) race van 2016, is Ferrari’s PU bijzonder betrouwbaar geweest. Bekijk de statistieken van de afgelopen kwart eeuw en Ferrari doet het even goed, misschien wel iets beter dan Renault en zeker beter dan Mercedes.

Maar jah, Mercedes is Duits, dus dat is altijd goed, zegt de buurman.
En Ferrari en Renault zijn Italiaans resp. Frans, dus dat zal wel slecht zijn, zegt de buurman.

Niet met de meute meehuilen a.j.b.
@ramshoek: Excuses, dat krijg met van die buren die alleen Duitse auto’s op tijdelijke duitse kentekenplaten rijden. Dan hoor je dat inderdaad.
Nog een extra jaartje waarin het moeizaam gaat bij Ferrari zal in ieder geval mooie televisie opleveren. Vettel zit elke race te zeuren om blue flags en zich af te vragen what we are doing here. Seriously.
@viezefreddyw: ik begreep dat Brawn van de blauwe vlaggen af wil, en maar goed ook.
Honestly, ze zijn alleen maar aanwezig zodat de leider kan roepen: blue flags!
De SF16-H was zo slecht niet.
Zelfs na de zomerstop nog een podium mee gescoord! Vettel werd 3e in Mexico, opdat we de triomftocht vanaf de pitstraat nooit meer vergeten.

Oh snap! Dat was natuurlijk de race waarin hij helemaal geen 3e werd maar een tijdstraf kreeg voor een regel waar hij zelf op aan had gedrongen… honestly.
Het is misschien een stomme vraag maar kunnen ze geen keramische zuigers gebruiken zoals koenigsegg? Zelf weet ik er niet veel van
@trolle: Zuigers vervaardigen uit keramiek kan eigenlijk niet vanwege de materiaal eigenschappen. Koenigsegg gebruikt niets nieuw onder de zon. De zijkant van de zuiger coaten met een substantie die lage weerstand heeft (teflon?) op de cilinderwand en op de bovenkant van de zuiger zit een keramische coating. Het is dan ook niet meer dan een coating en Ferrari gebruikte dit al in hun V10s in F1.
Wanneer is de laatste keer dat een Ferrari de eerste plaats heeft gehaald. Dat is al een eeuwigheid.
@pinut187: Singapore 2015.
@pinut187: en bijna Barcelona 2016 ;-).
Interessante move van Ferrari, waarom zouden ze dat naar buiten. Brengen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).