De nieuwe BMW Garmisch is niet nieuw

Auteur: , 24 Reacties

Maar... huh?

BMW Garmisch

Het is weer tijd voor het Concours d’Elegance Villa d’Este. De Europese versie van het prestigieuze auto-evenement is meestal niet per se noemenswaardig, maar het is interessant om te volgen. Tevens is het leuk dat sommige automerken een primeur(tje) bewaren voor het event. Zoals BMW, waar ze de ‘Garmisch’ onthullen, een concept car. Het is echter niet voor het eerst dat de wereld kan genieten van deze mooie middenklasser: hij stond namelijk ook al op de autoshow van Genève in, eh, 1970.

De reden dat je waarschijnlijk nog nooit gehoord hebt van de Garmisch is dezelfde reden dat BMW hem nu onder de aandacht brengt. De auto was een vingeroefening voor BMW in 1970, getekend door Marcello Gandini. De auto droeg de logo’s van Bertone, waar Gandini de auto voor tekende. De Italiaanse designlegende zette uiteindelijk zijn handtekening onder de BMW 5 Serie (E12). Eerlijk is eerlijk deze Garmisch heeft er wel wat van weg. De Garmisch was daarom niet bedoeld voor productie. Sommige elementen zagen we later terug op andere BMW-modellen.

BMW Garmisch

Het was eenvoudige docht fraaie verschijning, zowel van buiten als van binnen. Een mooi toonbeeld voor wat we vanaf 1970 konden verwachten van het merk uit München. Na de autoshow van Genève in 1970 verdween de auto waarschijnlijk ergens in een kelder onder een afdekhoes. De auto verdween een lange tijd van de radar.

Dat is uiterst jammer, want de designrichting van deze auto vormde de basis voor vele creaties. Het bekendste voorbeeld zijn natuurlijk de sharknose-BMW’s. De bijzonder gevormde nieren en de koplampen maakte ruimte voor kleine niertjes en ronde koplampen. Bepaal zelf maar of ze de goede keuze hebben gemaakt voor de productiemodellen.

Garmisch interieur

We horen je denken: als de Garmisch verloren is gegaan, waarom kijken we dan nu naar foto’s die duidelijk zijn gemaakt ná de introductie van digitale fotografie? BMW vond het zonde dat de Garmisch nu alleen op plaatjes te zien is in het plakboek van het merk. Speciaal voor het Concours d’Elegance Villa d’Este in Italië heeft BMW de Garmisch van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Niet alleen omdat ze het mooi vinden om er een fysiek model van te hebben, maar ook om een eerbertone… eh, eerbetoon te bouwen aan Gandini en Bertone.

De Garmisch is een bijzonder stukje BMW-geschiedenis: ook al heb je er nog nooit van gehoord, het is een belangrijke auto geweest voor het merk. De Garmisch-revival is globaal gezegd een bedankje voor de E12 die Gandini heeft getekend voor het merk. Beter laat dan nooit, toch?



24 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Best strak zo! Heeft schuin van achter wel wat weg van een oude Saab 900.
Heerlijk avant garde .. dig it 100% ..

Enne .. dit evenement heeft toch maar 1 sponsor .. BMW ..
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@arielatom35sc:

Gemaakdt zullen ze wel bedoelen ..
@arielatom35sc: Het was best een goed ontwerpen auto; dus dat.
Van voren een Citroen SM met BMW nieren..
Wow, een Alfa uit Duitsland.
@utregcity: Hey doe is lief. Ik heb serieus mijn best gedaan om BMW een beetje de goede richting op te sturen!
Die louvres op de achterruit. Geniaal!
Soort BMW met Citroen SM neusje.
Ik heb er een schaalmodelletje van.
Ja maar hij is wel heel erg uitwisselbaar met andere merken in die tijd, het typische BMW sausje mist gewoon.
@stationcar: het typische BMW-sausje zoals jij dat nu kemt bestond toen nog niet, dus je opmerking slaat als een tang op een varken.
@potver7:
Sla lekker zelf met een tang tegen een varken, het is helemaal niet zo dat er voor deze auto geen BMW bestonden, en ook niet dat er voor deze auto geen BMWs waren met herkenbare BMW stijlelementen. De 02 reeks is bijvoorbeeld heel erg typisch BMW, de 1500 ook, om maar wat te noemen. Vanaf de jaren 60 hebben we dus al zeer typische herkenbare BMWs, niet pas vanaf de jaren 70.
De achterlichten vind je terug op de E28
BMW meets Citroën SM en Renault 12!
Koplampen die doorlopen tot aan de nieren, zijn tijd ver vooruit.
Salutkes.
Prachtige kleur!
Zal ook goed staan op een moderne 5 of 7 serie. MB S klasse ook trouwens.
Op de BMW nieren na ( die erg doen denken aan een dubbel Renault logo) een mooie auto.
Wat is hier mooi aan ??? Ik zie 0,0 Bmw hierin. Wel een fiat met particuliere tuning.
@autopetje: Haha, zo zagen BMW’s er ooit uit. Kan je na gaan hoe snel de evolutie van dat merk is gegaan.
Aahh, daar komt die die monster grille vandaan ….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).