• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe BMW Garmisch is niet nieuw

Auteur: Loek, gepost 24 mei 2019 om 20:51 – 24 Reacties

BMW Garmisch


Maar… huh?

Het is weer tijd voor het Concours d’Elegance Villa d’Este. De Europese versie van het prestigieuze auto-evenement is meestal niet per se noemenswaardig, maar het is interessant om te volgen. Tevens is het leuk dat sommige automerken een primeur(tje) bewaren voor het event. Zoals BMW, waar ze de ‘Garmisch’ onthullen, een concept car. Het is echter niet voor het eerst dat de wereld kan genieten van deze mooie middenklasser: hij stond namelijk ook al op de autoshow van Genève in, eh, 1970.

De reden dat je waarschijnlijk nog nooit gehoord hebt van de Garmisch is dezelfde reden dat BMW hem nu onder de aandacht brengt. De auto was een vingeroefening voor BMW in 1970, getekend door Marcello Gandini. De auto droeg de logo’s van Bertone, waar Gandini de auto voor tekende. De Italiaanse designlegende zette uiteindelijk zijn handtekening onder de BMW 5 Serie (E12). Eerlijk is eerlijk deze Garmisch heeft er wel wat van weg. De Garmisch was daarom niet bedoeld voor productie. Sommige elementen zagen we later terug op andere BMW-modellen.

BMW Garmisch

Het was eenvoudige docht fraaie verschijning, zowel van buiten als van binnen. Een mooi toonbeeld voor wat we vanaf 1970 konden verwachten van het merk uit München. Na de autoshow van Genève in 1970 verdween de auto waarschijnlijk ergens in een kelder onder een afdekhoes. De auto verdween een lange tijd van de radar.

Dat is uiterst jammer, want de designrichting van deze auto vormde de basis voor vele creaties. Het bekendste voorbeeld zijn natuurlijk de sharknose-BMW’s. De bijzonder gevormde nieren en de koplampen maakte ruimte voor kleine niertjes en ronde koplampen. Bepaal zelf maar of ze de goede keuze hebben gemaakt voor de productiemodellen.

Garmisch interieur

We horen je denken: als de Garmisch verloren is gegaan, waarom kijken we dan nu naar foto’s die duidelijk zijn gemaakt ná de introductie van digitale fotografie? BMW vond het zonde dat de Garmisch nu alleen op plaatjes te zien is in het plakboek van het merk. Speciaal voor het Concours d’Elegance Villa d’Este in Italië heeft BMW de Garmisch van de grond af aan opnieuw opgebouwd. Niet alleen omdat ze het mooi vinden om er een fysiek model van te hebben, maar ook om een eerbertone… eh, eerbetoon te bouwen aan Gandini en Bertone.

De Garmisch is een bijzonder stukje BMW-geschiedenis: ook al heb je er nog nooit van gehoord, het is een belangrijke auto geweest voor het merk. De Garmisch-revival is globaal gezegd een bedankje voor de E12 die Gandini heeft getekend voor het merk. Beter laat dan nooit, toch?

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Nieuwe BMW benzinemotoren én diesels op komst
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Officieel: dit wordt het nieuwe zelfstandige BMW M-model!

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, concept, concours-elegance, Klassiekers, Marcello-Gandini

Vorig bericht: « Er klopt iets niet aan deze Lamborghini Veneno
Volgend bericht: BMW M8 Competition lekt wederom op het net »

Lees Interacties

Reacties

  1. autodidact zegt

    24 mei 2019 om 21:06

    Best strak zo! Heeft schuin van achter wel wat weg van een oude Saab 900.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    24 mei 2019 om 21:10

    Heerlijk avant garde .. dig it 100% ..

    Enne .. dit evenement heeft toch maar 1 sponsor .. BMW ..

    Login om te reageren
  3. arielatom35sc zegt

    24 mei 2019 om 21:15

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      24 mei 2019 om 21:18

      @arielatom35sc:

      Gemaakdt zullen ze wel bedoelen ..

      Login om te reageren
    • lecomte zegt

      24 mei 2019 om 21:18

      @arielatom35sc: Het was best een goed ontwerpen auto; dus dat.

      Login om te reageren
      • sjonniecamaro84 zegt

        25 mei 2019 om 14:00

        @lecomte:

        Login om te reageren
  4. smoked zegt

    24 mei 2019 om 21:48

    Van voren een Citroen SM met BMW nieren..

    Login om te reageren
  5. utregcity zegt

    24 mei 2019 om 22:05

    Wow, een Alfa uit Duitsland.

    Login om te reageren
    • gandini zegt

      24 mei 2019 om 22:12

      @utregcity: Hey doe is lief. Ik heb serieus mijn best gedaan om BMW een beetje de goede richting op te sturen!

      Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    24 mei 2019 om 22:29

    Die louvres op de achterruit. Geniaal!

    Login om te reageren
  7. harrie zegt

    24 mei 2019 om 22:38

    Soort BMW met Citroen SM neusje.

    Login om te reageren
  8. e38ossie zegt

    24 mei 2019 om 22:49

    Ik heb er een schaalmodelletje van.

    Login om te reageren
  9. stationcar zegt

    25 mei 2019 om 00:02

    Ja maar hij is wel heel erg uitwisselbaar met andere merken in die tijd, het typische BMW sausje mist gewoon.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      25 mei 2019 om 07:26

      @stationcar: het typische BMW-sausje zoals jij dat nu kemt bestond toen nog niet, dus je opmerking slaat als een tang op een varken.

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        25 mei 2019 om 07:59

        @potver7:
        Sla lekker zelf met een tang tegen een varken, het is helemaal niet zo dat er voor deze auto geen BMW bestonden, en ook niet dat er voor deze auto geen BMWs waren met herkenbare BMW stijlelementen. De 02 reeks is bijvoorbeeld heel erg typisch BMW, de 1500 ook, om maar wat te noemen. Vanaf de jaren 60 hebben we dus al zeer typische herkenbare BMWs, niet pas vanaf de jaren 70.

        Login om te reageren
  10. alfablog zegt

    25 mei 2019 om 00:26

    De achterlichten vind je terug op de E28

    Login om te reageren
  11. vonklausenburg zegt

    25 mei 2019 om 02:18

    BMW meets Citroën SM en Renault 12!

    Login om te reageren
  12. hehe zegt

    25 mei 2019 om 07:36

    Koplampen die doorlopen tot aan de nieren, zijn tijd ver vooruit.

    Login om te reageren
  13. van1 zegt

    25 mei 2019 om 08:17

    Salutkes.

    Login om te reageren
  14. dirkv zegt

    25 mei 2019 om 08:49

    Prachtige kleur!
    Zal ook goed staan op een moderne 5 of 7 serie. MB S klasse ook trouwens.

    Login om te reageren
  15. romeo_milan zegt

    25 mei 2019 om 09:00

    Op de BMW nieren na ( die erg doen denken aan een dubbel Renault logo) een mooie auto.

    Login om te reageren
  16. autopetje zegt

    25 mei 2019 om 10:14

    Wat is hier mooi aan ??? Ik zie 0,0 Bmw hierin. Wel een fiat met particuliere tuning.

    Login om te reageren
    • dirkv zegt

      25 mei 2019 om 12:36

      @autopetje: Haha, zo zagen BMW’s er ooit uit. Kan je na gaan hoe snel de evolutie van dat merk is gegaan.

      Login om te reageren
  17. autodrome zegt

    25 mei 2019 om 11:33

    Aahh, daar komt die die monster grille vandaan ….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North