Nieuwe Camaro komt naar Nederland, kost schofterig veel

Auteur: , 120 Reacties

Een nieuwe Amerikaan is absoluut een liefhebbersauto, en dat wordt alleen nog maar meer zo. Als je hoort wat je hier voor de gefacelifte Camaro moet betalen, verschiet je spontaan van kleur.

Chevrolet laat de V6 voor wat hij is, en importeert alleen de Camaro SS naar ons land. Met handbak levert deze 6,2 liter V8 430 pk, maar wij krijgen alleen de zestraps-automaat, die het met 405 pk moet stellen. De prijs: vanaf € 104.995,- voor de Coupé en € 109.995,- voor de Convertible. *slik*

We mogen het eigenlijk niet doen, maar we doen het toch: in de VS betaal je voor zoiets € 27.580,- ($ 36.135,-). De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat daar nog wel belastingen overheen komen, maar die zijn daar wat minder extreem dan hier.

Op zich is het lovenswaardig dat Chevrolet Nederland de klant deze keuze geeft, maar ik snap het niet helemaal. Als je dan al besluit meer dan een fokking euroton aan een Camaro uit te geven, dan neem je toch direct de Z/28, of je wacht op een krachtigere variant, zoals de ZL1, die er ongetwijfeld gaat komen?

Update – Plop! Bij de oosterburen doet hij v.a. 39.990 euro.



120 reacties

Neem aan dat niemand dat gaat betalen.
@renesf: Nou… Dit of een 650i met 450 pk en 650 Nm (v.a. 107k euro), ik weet nog niet wat ik zou kiezen… Lastig, lastig.
@sir_smokalot: Echt waar? Voor mij is die overweging echt niet lastig. BMW it is. Heb je de binnenkant van zo’n Camaro wel eens van dichtbij gezien? Net of je in een Taiwanese plastic fabriek stapt.
@TimoBac: holds up sarcasm sign
@darkpluisje: Haha I see.. Ik kon me ook al echt niet voorstellen dat iemand echt twijfelde!
@TimoBac:

goedzo .. dameskappers hebben immers ook recht op een auto ..
@sir_smokalot: De Bimmer, geen twijfel mogelijk. Interieur stukken beter en ongetwijfeld ook een compleet andere ervaring. De charme van musclecars was juist dat ze bang for buck zijn, maar dat issie met 100k echt niet.
@jzaero: En als je de keuze in de States moet maken? 35k voor een 425pk Camaro of 80k voor een 650i. Voor 80k heb je een HPE1000 kit van Hennessy en nog 30k over voor andere grappen. Prijsverschil is gewoon veel te groot. Voor de NL aanschafprijs van de Camaro koop je bijna 3 nieuwe Camaro’s in de states.
@E34M5Touring: Klopt, dan zou ik voor de Camaro gaan (ondanks dat ik een BMW fan ben). 335i F30 erbij voor daily en voor de pre-facelift Camaro (of Mustang) gaan en die gebruiken als hooligan wagen. De facelift Camaro vind ik trouwens echt vreselijk aan de achterkant (qua looks).
@jzaero: Ik ook hoor. Achterkant is bijna 1 op 1 overgenomen van de nieuwe Malibu. Die double taillights maakte de achterkant een beetje. Dit is een stuk anoniemer.
@sir_smokalot: Er gaan (nieuwe en full option) M5’s voor onder de 100k uit tegenwoordig bij div. dealers..
@kaasboerin: Die mag je mij uitleggen. Een nieuwe M5 is in de basis al 128000. En full option is makkeijk +25K. Een M5 van 150000 weg voor minder dan 100K. Welke dealer geeft 35% korting??? Dan ga ik er morgen heen :)
@Joerek: Google maar de betekenis van “voorraad”..
En daarna “crisis”.
@kaasboerin: Dan nog, zoveel korting (50K+) voor een relatief nieuw model is uiterst onwaarschijnlijk.
@Joerek: Helaas niet, ik ga dat soort dingen niet voor m’n lol verzinnen.
@kaasboerin: en “facelift model”…
@sir_smokalot: voor die 100 k verwacht ik wel dat dat ding kan transformen!
@sir_smokalot:

Voor de Camaro:
1. Mooier
2. Mooiere sound
3. Het is geen BMW

Tegen; meer dan een ton voor een auto die een land verder 40000 kost.

Dan maar een F-type
Dont like that ass..
Haha wat een grap! Koop dan toch de Challenger SRT8.. Beter, mooier, goedkoper,..
@4poorte: Goedkoper heeft een hele goede reden. Ik ga hier niet zeggen dat de Camaro een toonbeeld is van gebruikte materialen maar wat dat betreft voelt een Challenger toch nog een stuk goedkoper aan. Bovendien heeft die exact hetzelfde dashboard/interieur als elk ander Dodge product. We hebben ze beide gereden en de Dodge verliest het eigenlijk op bijna alles. 300kg zwaarder, minder felle motor en een verouderd onderstel. De Camaro voelt veel ‘Europeser’ aan en heeft een bespoke dash en een recent onderstel. Mooi is natuurlijk persoonlijk. Zeker van buiten is de Challenger een aantrekkelijke auto. Vanbinnen laat ie het gewoon afweten in mijn ogen.
@E34M5Touring: Interessant. Ik vind de Challenger van buiten een hele gave auto. Bij Top Gear USA was de Camaro ook al beter getest meen ik me te herinneren. Ik vind de oude Camaro overigens een stuk beter ogen dan deze nieuwe die de plank mis slat qua achterkant.
@E34M5Touring: Goh, mijn pa heeft een SRT8 van 2008. Ik heb nog nooit in een camaro gezeten dus over het materiaal kan ik niets zeggen maar ik vond het interieur van de SRT8 mooier dan die van de Camaro. Smaken verschillen natuurlijk ;)
@4poorte: Tuurlijk en nogmaals zeker een gaaf ding. Wij vonden de Camaro fijner en dus is de keuze daar op gevallen. Kan me voorstellen dat het ‘retro’ dash van de Camaro niet ieders smaak is.
De vorige generatie vind ik 10x gaver en meer uitstraling hebben dan deze. Jammer dat ze haar zo braaf hebben gemaakt van achter…

Voor zoveel geld moet je wel een heel grote liefhebber zijn :P
Vind de achterkant echt een stuk minder geworden. Die dubbele taillights van de 1ste serie vind ik mooier. Ik houd het wel bij de mijne.
Echt te schandalig hoe we hier genaaid worden, heb je hier net een golf 1.4 voor met een dsg echt belachelijk.

En wij maar milieuheffingen betalen en uitstoot onzin terwijl daar elke redneck in een v8 rondblaast, wat een belachelijk landje wonen we in zeg, zakkenvullers.
@amgpower63:

tja .. je kan dat wel denken .. maar is dat wel zo ??
@lincoln: wat bedoel je? Naast het feit dat we ons kapot betalen in dit soort gevallen, hebben we 1 van de hoogste brandstof prijzen terwijl bij veel landen zelfs de wegenbelasting erin zit, daarom dat ik zeg dat het hier gewoon lachwekkend is hoe we genaaid worden. Melkkoe van nederland de auto!
@amgpower63:

en waarom betaal je dan ??

laat me raden ..
omdat anderen dat ook doen ..
@lincoln: of omdat je niet echt een keus hebt…..
@kimi100:

je hebt ALTIJD een keus ..
@lincoln: wat zit je nou stom te ouwehoeren ik heb een auto nodig, ga hier niet zo bijdehand zitten doen ik vergelijk het en dan kom je zo op deze conclusie.
@amgpower63:

ik stom ouwehoeren ??

jij bent degene die verontwaardigd aan het tjenken is om aan het eind van de dag gewoon te betalen wat Rutte van je eist ..

put your money where your mouth is ..
@lincoln: ach jongen je hebt nog veel te leren, het is geen sigaret wat je niet nodig hebt en waar 70% belasting op zit, het is een auto die ik wel nodig hebt, zit een klein verschilletje in.
@amgpower63:

auto,s kosten geen kut in NL ..
er worden zelfs prima exemplaren in de schredder getyft ..

voor 300 euro heb ik een prima barrel waar in 100X NL mee kan doorkruisen ..
@lincoln: wat rij jezelf dan? Want je lult gewoon onzin, nederland is gewoon duur door al die bpm en onzin heffinkjes, jij bent serieus de eerste die zegt van niet.
@amgpower63:

heb aardig wat auto,s ..
en als ik ze niet kan betalen verkoop ik er gewoon wat ..
@lincoln: To do that, one first needs money… ;-)
@lincoln: Om daadwerkelijk daad bij het woord te kunnen voegen heb je nog veel meer geld nodig dan je nu ‘teveel’ betaalt aan het autorijden in Nederland. Dat is het probleem volgens @amgpower63, en dat probleem hebben er een hoop.
@E320cdi:

mwah .. een paar ballen volstaat ook wel hoor ..
@lincoln: Inderdaad, wat lul je nou? Jij betaalt geen belasting over je gekochte brandstof?
@lemans96:

yep .. hoor je mij niet over klagen ..
@lincoln: Nogmaals, dus jij betaald geen belasting over je gekochte brandstof? Leg dat ‘ns uit?
@lemans96: Ik ook niet. Wel accijns.
@amgpower63: Het trieste is dat het gros van de Nederlanders hier schoorvoetend gewoon mee instemmen(zie huidige VVD-PvdA kabinet). Als je dan bijvoorbeeld hier op autoblog het lef hebt om te durven wijzen op onze godsongelofelijk inhalige en crimminele ‘bestuurders’ dan heb je nog van die jojo’s die je gaan verwijten dat je ‘je onderbuik gevoelens’ voor je moet houden! Onze (r)overheid is zeer goed in het kapotbelasten van haar bevolking en het en passant vernietigen van de Nederlandse automarkt.

Echt zonde van die Camaro want het is wel een erg gave bak. Lekkere ‘in y’r face’ auto…
@lemans96:

hoe kom je erbij om te denken dat dit een middenklasse auto is ??
dat is hier niet zo .. en in Amerika ook niet ..
@lincoln: qua prijs komt hij in de VS wel aardig in de buurt bij auto’s die we hier middenklassers noemen. En als je ziet dat hij in België maar 40k kost vraag je je toch af hoe belachelijk wij (want we kiezen immers voor zo’n regering) bezig zijn.
@lincoln: Waar gebruik ik hier de term ‘middenklasser’ ? Besides, de term middenklasser is in dit land nog harder aan inflatie onderhevig dan die fijne euroot…
@lemans96:

is toch nix nieuws onder de zon ..

je stadje/dorpie zal je naaien ..
je provincie zal je naaien ..
je landje zal je naaien ..
en eussr zal je naaien ..

iedereen die een grens om jouw maakt zal je keihard naaien ..
@lemans96: Welke partijen kon ik kiezen die deze regel af wilden schaffen dan? Er zijn overigens ook weinig partijen vóór, maar op een of andere manier is deze regel erdoor gedrukt, en alle partijen vinden de hoeveelheid geld die er nu binnenkomt wel heel erg verleidelijk om er lekker niets meer aan te veranderen, ook al zijn ze er in principe op tegen.
En dat allemaal dankzij de rovers uit Den Haag. In the U.S. koop je zo’n auto waar je in dit land voor dezelfde prijs een Polo oid koopt. Te triest voor woorden, Nederland en auto’s.
@str8six: Gewoon een voorbeeld van protectionisme zoals dat vroeger afgekeurd werd. Maar wij mogen het wel schijnbaar
@nsmvo: Geen protectionisme, eerder milieunazi’s dwingelandij. Wij worden hier allemaal in peperdure zielig kleine autootjes gedwongen door een politieke elite(Den Haag & EU) die zich stuk voor stuk in dikke BMW’s, Audi’s, Mercedessen en Jaguars laten rondchauffeuren
@lemans96:
iedere samenleving krijgt de bestuurders die ze verdienen.

Zag gisteren onze ‘vriend’ Koenders (die man die tijdens een of andere actie voor het goede doel het bedrag zo maar verdubbelde -van onze poen natuurlijk-) op het journaal, die schijnt Mali te gaan redden…………..

Maar de meeste Malinezen willen gewoon dat de Fransen er blijven.
Neem aan dat je voor 100k aan euro’s een hele mooie klassieke Camaro kunt kopen/opknappen?
@Entwicklung88: vast wel. Je kan voor dat geld een klassieke kopen, opknappen, onderhouden en dan heb je later volgens mij nog wisselgeld over!

OT: Die achterkant is idd minder. En dat bedrag :'( Liever grijze import of net zo goed doorsparen voor een ‘Vette.
@Entwicklung88: De laatst geproduceerde Yenko SS staat sinds deze week te koop in de States. Als je echt iets superspeciaals zoekt. Wel ff iets meer poen meenemen dan 100k maar dan heb je wel echt iets speciaals. Dealer tuned Camaro’s (oftewel COPO cars) zijn de meest begeerde modellen.
Vind de achterkant nou niet echt mooi… Vergeleken met de vorige
typisch een auto voor liefhebbers ..

het lease / lenen.nl / huur / afbetalingsvolk kunnen hun hart ophalen bij Porsche / MB / BMW / Audi ..
Tja…bij onze Belgische vrienden kost de huidige Camaro v.a. 40k…. Maar daar rij je weer op gatenwegdek…..
Dat wordt dus de grijze markt :) Lekker zelf gaan kopen in de VS, doe er de douanetaksen bij, komt wellicht nog een stuk goedkoper uit.
@Apache: Dit dacht ik dus eigenlijk ook meteen, kan je er misschien eerst een mooie roadtrip in Amerika houden, daarna naar NL verschepen, op kenteken zetten en dan alsnog goedkoper uit zijn.
@drsnuggles: Het is moeilijker gemaakt, de ouderwetse ‘350km op de teller = 2e hands dus veel minder BPM’ geld niet meer.
Is dat de nieuwe Camaro?

Wat hebben ze nou met die achterkant gedaan….. Zucht.
@kaasboerin: Malibu rear end my boy.
@E34M5Touring:
Malibu rear end? Ehm, no…..
Zoek maar eventjes een foto van een ’69 Camaro op.
Ik wacht nog om ze in het echt te zien voordat ik mijn oordeel uitspreek. Blijkbaar is er een 3D effect in de achterlichten ingebouwd die niet zo goed over komt in fotos.
@featherlight: Ik bedoelde ook de huidige Malibu maar haalde de achterlichten in de war met de vorige Camaro. Check 2013 Malibu rear.
@E34M5Touring:
Ok, maar de 2013 Malibu heeft juist vorige generatie Camaro achterlichten meegekregen. Niet anders om. En deze Camaro refresh lijkt helemaal niet op de Malibu, dus ik snap niet zo goed wat jij bedoeld.
@kaasboerin: De voorkant is een stuk fraaier en agressiever. De achterknt oogt nergens na met die “diffusur” en lichten.
@paulaner: *naar
@paulaner: Ik zie geen verschil in die voorkant……
@kaasboerin: De luchthapper is weg, en alles is iets scherper getekend. Niet heel veel verschil maar iets strakker imo.
@kaasboerin:

Ze hebben geprobeerd te verwijzen naar de achterlichten van de eerste generatie Camaro´s.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/97/1969_blue_Chevrolet_Camaro_SS_rear.JPG/800px-1969_blue_Chevrolet_Camaro_SS_rear.JPG

Niet echt gelukt dus.
Dan maar een lupo 3L of iets dergelijks. Wel jammer dat autoliefhebbers in nederland niet gewaardeerd worden door de overheid/dealers.
Ook erg jammer is die kont. Was een lekker (retro) model en nu verpesten ze het alweer.
Ford doet het beter in mijn ogen. Nu is het een retro jap:

http://www.netcarshow.com/honda/1997-prelude_type_sh/1280×960/wallpaper_06.htm
@vider:

Het is nog steeds een retro-model, gebaseerd op de ´69 Camaro.
Ze hebben nu alleen ook geprobeerd de achterlichten na te maken.
En dat is dus niet echt gelukt.
http://image.camaroperformers.com/f/34280391/camp_1009_26_o+1969_chevy_camaro+rear.jpg
@carmasterr: Klopt dat ze getracht hebben hem daarop te laten lijken maar is alles behalve gelukt. Vooral door om de hoek te gaan met lamp.
Zijn trouwens nog steeds aardig aan de prijs in hun geboorteland zie ik:
http://www.carsforsale.com/used_cars_for_sale/1967_Chevrolet_Camaro
@vider:

1st gen Camaro´s zijn altijd al duur geweest.
Het word pas echt goedkoop bij de derde generatie.

http://link.marktplaats.nl/636187615?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=59526

Niet zo mooi, en dus ook niet zo geliefd.
Nederland is een duur land, geen nieuws. Wist niet dat hij zo goedkoop was in The U S of A.
Dat moet je toch wel goed gek zijn om meer dan een ton uit te geven aan dat ding. Die achterkant ziet er trouwens best vreemd uit. Dan maar een Mustang of Challenger…
In m’n garage heb ik een putje… daar kunnen mensen hun poen ook in flikkeren!
Dus als je er een ziet rijden graag even een dankbare buiging voor de enorme schatkist aanvulling.
Haha, 107K voor een camaro… belachelijk. Waarde is wat een gek eraan wil geven maar als de totale waarde van de arbeid en de gebruikte materialen nog niet in de buurt komt van een 4e van de prijs die je eraan zou betalen dan ben je gek.

Dat ben je als je producten koopt die opgeblazen zijn door marketing boys en dat ben je als je producten koopt waarmee je de begroting overdreven sponsort.

Om maar niet te zeggen dat het faciliteren van de overheid gewoon ronduit misdadig is.
Iemand die hier de importregeltjes en berekeningen onder de knie heeft? Hoeveel zou je nu betalen voor een nieuwe Camaro als je hem via de VS of België importeert? En dan mag er natuurlijk gebruik gemaakt worden van de versie die we ook in Nederland krijgen. Die 3.6L V6 van $24.000 kun je immers niet vergelijken met die 6.3L V8 die wij krijgen.
@Edge: Goeie vrind van me(brit) kocht een hagelnieuwe Shelby GT500 die hij vanuit Miami liet importeren. Alles bij elkaar kostte hem dat net geen 38 duizend pond…
@Edge: als de auto nog nieuw is als je hem importeert wordt er bij de grens btw gevraagd en BPM even hoog als op een nieuwe in NL.
@papa: er komt ook 10% belasting bij voor goederen die komen van buiten de EU. Hierover wordt dan vervolgens de BTW berekent. Plus nog kleine kosten voor het aanpassen van de auto om door de homologatie te komen (denk aan andere kleuren voor verlichting)
achterkant is drama.
Ze zullen deze auto voor de Duitse markt toch wel een ander naampje gegeven hebben?
Denk niet dat een Camaro SS daar gewaardeerd wordt.
@bertorelli: Of juist wel…
@bertorelli: Inderdaad. Speciaal voor Duitsland heet hij de Camaro Waffen-SS. (spreek uit op je hoogste stemvolume)
Wat een prijs! Die gaat hooguit 1x verkocht worden hier in Nederland.
importeren dus
@umadbrah:

Dan komt het extra bedrag er toch gewoon net zo hard weer overheen?
@carmasterr: nee, 104k euro zal importeren niet kosten…
@mercedesclk350:

Nee, maar de slurptaks/BPM/BTW wel…
Zonde, is een mooie auto die veel fun zal bieden denk ik. Maar voor dat geld rijdt men in Europa liever Duits. Nogmaals, zonde.
Bizar! er moet echt een beter belasting stelsel komen. Ik begrijp niet dat alle auto belasting afhangt van de co2 uitstoot als nooit bewezen is dat co2 slecht voor het milieu is.
Je betaalt dus zo’n 84% aan belasting hier voor deze auto. Top land! Je hebt immers €105.000 nodig ná inkomstenbelasting à 52%. Dus maak van die 105k maar eerst €218.000, waar je dus minder dan de helft van over houdt. Vervolgens denk je: *Ik ga een Camaro kopen!* Dan mag je van je miezerige overblijfsel ook nog eens €70.000 aan extra belasting betalen…

Tweehonderdachttienduizend euro verdienen voor een auto die nog geen €35.000 kost. Schande.
@E320cdi:

En dan te zeggen dat ze in de middeleeuwen in opstand kwamen voor belastingen die een tiende bedroegen van je inkomen. En dat was dat.

Zwakkelingen zijn we.
@E320cdi: Ja en dan heb je een Camaro. En dan? Je moet ook nog voedsel en onderdak hebben, verzekeringen betalen, MRB betalen etc. Dus ook 218.000 euro is niet genoeg om een Camaro te kunnen betalen en onderhouden.
@Edge: Je onderstreept nog maar eens wat ik al zei; deze auto is door de staat overpriced tot en met. Van alleen de BPM kan je al jaren leven…
Wat ik ook een vreemd idee van Chevrolet Nederland vind, is dat ze alleen de automaat importeren.
Ze weten toch wel dat Europeanen het liefst een handbak hebben?
@carmasterr: nee, op dure auto’s wilt niemand een automaat. Alleen Amerikanen zijn nog zo dom om een handgeschakelde versie aan te schaffen.
@e550:

Wat zeg je nou?
Ik volg je niet helemaal.
@e550: precies wat ik zeg.
@e550:

Precies wat ik niet volg
Hij komt niet naar Nederland, hij is er al.
Werd gisteren nog ingehaald op de A27 bij Breda door een zwarte versie, hagelnieuw. Was alsof ik stil stond, en ik reed toch echt iets over de 150 (want geen controles en haast lege autobaan) !
@JaxDryke: Die is gewoon geimporteerd, niet via een dealer o.i.d.
Waar een klein land (NL.) groot in kan zijn…. Portemonnees leeg trekken van haar eigen burgers.
@pagani86: Je hoeft deze auto niet te kopen, en je bent vrij om te verhuizen.
@stirling: gaat niet alleen om deze auto. Door mensen zoals jij die er zo over denken gebeurt er wat er gebeurt in dit land en dat is alleen geld betalen en er meer shit voor terug krijgen. En je reactie slaat nergens op om te verhuizen. Als jij wilt weglopen dan doe je dat maar. Zo ben ik niet. En trouwens we leven toch in Nederland? Dan mag je toch zeggen wat je wilt?!?!
Je wil niet verhuizen, dan moet je ook niet zeuren.
Al dat geklaag, doe er dan wat aan, het gaat toch niet veranderen.
@stirling: is niet alleen zeuren is vrijheid van meningsuiting!!!
Zullen nog genoeg mazen in de wet zijn om hem toch goedkoper binnen te krijgen , bvb in belgie kopen , zoon tijdelijke verzekering afsluiten voor het keuren bij de rdw , en dan geef je een of ander scooter knaapje een paar meijer om zn brommertje er tegen aan te knallen , reken uit je winst ;)
wat een gelul zeg over de camao , nou heb hem pas gekocht in rdam bij pietersen , full options metallic orange met zwarte stripping ss , , is gewoon een dikke auto niks mis mee , ook een zeer goede wegligging, hebben een aantal vrienden , die in het bezit zijn van duitse bolides in gereden , waren er zeer over te spreken , zeker kwa weggedrag , dus als je in een basis model hebt gereden tsja , maar rij eens in de ss uitvoering, en dan de gm performance edition. topauto
wanneer komt de review rijtest

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).