• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUV

Auteur: RubenPriest, gepost 10 januari 2019 om 09:50 – 57 Reacties

Afbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUVAfbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUVAfbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUVAfbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUVAfbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUVAfbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUVAfbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUVAfbeelding De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUV

De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUV
It’s huuuuuge.

Ford heeft in de Verenigde Staten het doek getrokken van de Explorer. Een enorm grote SUV die we hier in Nederland niet kennen. Zou ook niet kunnen, want de Explorer heeft ingrediënten die hem hier onverkoopbaar zou maken. De auto is is tamelijk groot en levert minimaal 300 pk. Voor de Amerikanen een prima alleskunner die ruimte heeft voor meerdere kinderen, een hond én ook nog bagage.

Er zijn noemenswaardige veranderingen bij de 2020 Explorer. Het voorgaande model was in de basis een voorwielaandrijver, met vierwielaandrijving als optie. De nieuwe Explorer heeft een andere aandrijflijn gekregen en stuurt het vermogen nu standaard enkel naar de achterwielen. De SUV is 5,04 meter lang, 2,0 meter breed en 1,79 meter hoog. Vierwielaandrijving blijft uiteraard een optie.

Zoals gezegd begint het feest al met 300 pk en 420 Nm koppel. Dit is een 2.3 liter EcoBoost viercilinder motor. Meer power krijg je met de duurdere twin-turbo 3.0 EcoBoost V6, goed voor 370 pk en 515 Nm koppel. Voor de transmissie maakt het niet welke motorvariant men kiest. De Explorer komt in alle gevallen standaard met de 10-traps automaat van Ford. Het interieur is standaard voorzien van de nodige luxe. Zo is er altijd een 8.0-inch touchscreen aanwezig. Upgrade naar 10.1-inch display is mogelijk.

Ford lanceert de nieuwe Explorer deze zomer in de Verenigde Staten voor een vanafprijs van 32.765 dollar. De Amerikaanse politie zal straks ook overstappen op dit 2020 model.

Ook interessant!

  • Gratis Ford Explorer voor extreme lefgozer
  • Explorer Timberline
    Explorer Timberline is een 'Allroad Allroad'
  • Video: gewoon lekker doorrijden, joh!
  • compleet nieuwe Ford Mondeo
    Dít is de compleet nieuwe Ford Mondeo!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

Explorer, Ford, SUV

Vorig bericht: « De 15 populairste auto’s ouder dan 30 jaar in Nederland
Volgend bericht: 5 zaken die opvallen aan de verkoop van Porsches in 2018 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    10 januari 2019 om 10:01

    Gewoon een heel fijne alleskunner dus. Hebben we hier in Europa geen hout aan, maar in Amerika voor een schappelijke prijs een ideale gezinswagen waarmee je ook nog eens fatsoenlijk over een bospad komt. De hamvraag blijft, dit of een pick-up?

    Login om te reageren
    • RobUSA zegt

      10 januari 2019 om 17:20

      @dutchdriftking: ?? Waarom niet dan ?? Exclusiever als alles wat er al rijd, ruimer dan de meeste,meer power als de meeste, betrouwbaarder als de meeste (heb er zelf 1 gehad vorige generatie) enz enz.

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 januari 2019 om 17:29

        @robusa: Met ons belastingstelsel koop je voor dit geld ook een Macan. Minder ruim en praktisch, maar wel een premium badge, en daar gaat het om bij kopers van dit soort wagens in Europa.

        Login om te reageren
        • beefcake zegt

          10 januari 2019 om 19:54

          @dutchdriftking: makkelijk om het slechts aan een badge toe te schrijven. Durf te wedden dat weggedrag en bouwkwaliteit bij de Macan toch echt op een hoger plan staan.

          Login om te reageren
  2. berlinetta zegt

    10 januari 2019 om 10:05

    Kan me nog herinneren dat de stiefzoon van een vriend van me vroeger een Explorer had (de 2e van links op de laatste foto, in het zwart). Hij had ook een zwaailicht in de auto liggen dat hij op het dak kon plakken. Was lachen op de snelweg. Iedereen gauw aan de kant voor die grote zwarte SUV.

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      10 januari 2019 om 10:26

      @berlinetta: Die oude explorers waren vroeger (jaren ‘90) nog best populair in Europa. Kan me nog herinneren dat op Schiphol er heel wat rondreden destijds. Toen was er nog geen ML, X5, Cayenne of Touareg. Als je een grote en redelijk snelle SUV wilde had je eigenlijk alleen de keuze tussen een Range Rover, Grand Cherokee of deze Explorer.

      Login om te reageren
  3. ancipanci zegt

    10 januari 2019 om 10:12

    Mooie auto, maar hoe zit dat nou in Amerika met die jaren joh? Het is net of ze een model dat in 2017 op de markt komt de naam model 2019 geven.
    Ben ik de enige die dit niet begrijpt?

    Login om te reageren
    • str8six zegt

      10 januari 2019 om 11:00

      @ancipanci: in de U.S. noemen ze het modeljaar altijd een jaar vooruit. Dus een model dat dit jaar uitkomt heet daar “2020 Ford Explorer”

      Login om te reageren
    • Gulli zegt

      10 januari 2019 om 11:02

      @ancipanci: het is me ooit uitgelegd maar dat is mijn andere oor meteen weer uitgegaan. Ik wijt het aan marketingbullshit; waarom zou je in 2019 een model uit 2019 kopen als je die van volgend jaar ook al kan kopen! Dat is één nieuwer! Kun je lekker de buurman pesten met zijn 2019 model.

      Ik verwacht dan ook dat je in 2025 het model uit 2030 al op je Amerikaanse stoep kunt hebben staan, méér vooruit is natuurlijk méér beter!!

      /sarcame

      Login om te reageren
      • ancipanci zegt

        10 januari 2019 om 11:27

        @Gulli: gekke mensen daar aan de overkant van de plas, laat ze maar een goed grote muur bouwen, voor die waanideeën hiernaartoe overwaaien?

        Login om te reageren
        • str8six zegt

          10 januari 2019 om 12:24

          @ancipanci: * was een getypt op een iPhone ontwikkeld in het land van die mafkezen met waanideeen..

          Login om te reageren
          • ancipanci zegt

            10 januari 2019 om 14:43

            @str8six: Haha betrapt.;)

            Login om te reageren
        • RobUSA zegt

          10 januari 2019 om 17:21

          @ancipanci: Had Merkel/EU ook moeten doen nu te laat.

          Login om te reageren
    • kminne zegt

      10 januari 2019 om 14:18

      @ancipanci: Ik weet niet wanneer jij voor het laatst op je kalender hebt gekeken, maar het is toch echt al 2019 vandaag hoor. In de VS is het opnemen van het modeljaar in de typeaanduiding de normaalste zaak van de wereld. En dat is ook oneindig veel beter dan hoe het hier in Europa werkt, want hier weet vrijwel niemand welk modeljaar auto men rijdt. Zo worden ook hele volksstammen opgelicht met de verkoop van zogenaamd nieuwe auto’s (omdat ze nul km op de teller hebben) maar die in werkelijkheid overjarige exemplaren van een jaar of nog ouder zijn. De productie van een nieuw modeljaar start meestal direct na de zomersluiting (die wordt gebruikt om de productiestraat aan te passen), vandaar dat je in de VS dus over een half jaar al een 2020 Explorer, Fusion of Mustang kunt kopen.

      Login om te reageren
      • ancipanci zegt

        10 januari 2019 om 14:48

        @kminne: heb even gekeken, je blijkt inderdaad gelijk te hebben..

        OT: duidelijke verklaring, klinkt ook best logisch als je het zo uitlegt.

        Login om te reageren
      • Gulli zegt

        10 januari 2019 om 17:50

        @kminne: in de VS is het ook gebruikelijk om ieder jaar een lichte facelift uit te brengen, vandaar dat modeljaren daar belangrijker zijn dan hier

        Login om te reageren
  4. vonklausenburg zegt

    10 januari 2019 om 10:14

    Fraai verhikel! Gek eigenlijk dat dit niet aanslaat in Europa: veel ruimte, genoeg vermogen, hoge zit en dat voor een zeer schappelijke prijs (tot de overheid met de fiscale trucjes komt).

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      10 januari 2019 om 10:18

      @vonklausenburg: Even los van de belastingen die dit soort auto’s hier erg duur maken, is ons wegennetwerk en daardoor onze autocultuur ook anders. De VS is een land dat nog geen 250 jaar bestaat. Hun wegennetwerk (vooral in de steden) is daarom ook heel anders ingericht dan bij ons. Hier zijn de wegen in de steden gewoon te krap voor dergelijke auto’s.

      Login om te reageren
      • dirkv zegt

        10 januari 2019 om 10:21

        @berlinetta: Alsof dit ding in de stad moet rijden.

        Login om te reageren
        • karhengst zegt

          10 januari 2019 om 10:34

          @dirkv: Ook op een P&R heb je twee plekken nodig met een dergelijk model. Maar dat zou wel de betere oplossing zijn.

          Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 januari 2019 om 10:49

          @dirkv: Nee dat moet niet, maar mede als gevolg van ons Europese wegennetwerk hebben wij andere auto’s dan in de VS en daar zijn parkeerplekken natuurlijk ook op aangepast. Ga maar eens lekker parkeren met je Explorer. Komt je gauw genoeg de keel uit.

          Login om te reageren
          • dirkv zegt

            10 januari 2019 om 11:18

            @berlinetta: Het klopt dat zo’n Explorer geen parkeer wonder is maar dat is een SUV uit Duitsland ook niet. Een Audi Q7 bijvoorbeeld is ook 5 meter lang en 2 meter breed en die kan je regelmatig spoten op de snelweg of in de binnensteden.
            Waarom Exporers niet verkocht worden in Nederland of Europa weet ik eigenlijk ook niet zo goed.
            Hoewel ik zo’n Amerikaanse sloep erg geslaagd vind zou ik denk ik toch voor een Duits apparaat gaan als ik daar voor in de markt was.

            Login om te reageren
            • inoh zegt

              10 januari 2019 om 14:10

              @dirkv: In Amerika zijn deze midsize SUV’s logisch geprijsd doordat je minder tot niet wordt ‘gestraft’ voor een grotere motor. De motoren van veel Amerikaanse auto’s presteren slecht in de verbruikstesten hier, waardoor ze qua prijs snel in de regionen van de Duitse auto’s vallen, en dan gaan mensen die kopen. De ‘2018-19’ Explorer heb ik altijd een gave auto gevonden, maar het interieur mist wat kwaliteit.

              Login om te reageren
            • RobUSA zegt

              10 januari 2019 om 17:39

              @dirkv: Zeer eens, maar het komt vaak door belastingen en onbekend maakt onbemind en veel mensen zijn kudde dieren of er moet een “premium” logo op zitten en denken dan exclusief te gaan rijden lol.
              Mensen die verder kijken dan hun neus lang is komen uit bij dit soort auto’s en wel echt iets exclusiefs willen wat niet op elke hoek staat.
              En dan te bedenken dat dit Ford’s kleinste SUV is :))) erboven komen nog de Expedition (ook nog niet zolang geleden vernieuwd ) en de Excusion maar ik dacht dat die niet meer gemaakt worden op dit moment.

              Login om te reageren
              • RobUSA zegt

                10 januari 2019 om 17:39

                @robusa: Excursion sorry

        • E550 zegt

          10 januari 2019 om 11:00

          @dirkv: Je moet serieus heel goed uitkijken met zo’n auto in Nederlandse parkeergarages.

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            12 januari 2019 om 02:14

            @e550: onzin, wij rijden een Suburban, is nog een slagje groter. Nooit parkeerproblemen, ook m’n vrouw doet er gewoon de boodschappen mee.

            Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 januari 2019 om 10:51

        @berlinetta: hoe lang denk je dat Nederland al bestaat? In Amerika is gewoon alles groter. Van hamburgers, parkeerplaatsen, auto’s tot de leugens van de politci, alles is er groter. Helaas voor hen is groter niet altijd ook beter.

        Login om te reageren
        • karaya zegt

          10 januari 2019 om 11:03

          @mashell: Jij hebt liever een Volkswagen Polo.

          Login om te reageren
          • lekkerlinksrijden zegt

            10 januari 2019 om 11:18

            @karaya: in de steden hier in Nederland zeker

            Login om te reageren
            • karaya zegt

              10 januari 2019 om 11:36

              @lekkerlinksrijden: Ligt dat aan de steden of aan de auto?

              Login om te reageren
              • mashell zegt

                10 januari 2019 om 12:35

                @karaya: aan de auto naturulijk. Een Polo is veel wendbaarder en daarmee ben je in een klein druk land met dure brandstof veel gelukkiger dan met SUV formaatje stadsbus.

              • berlinetta zegt

                10 januari 2019 om 13:47

                @mashell: En waarom denk je dat er zoveel van die wendbare Polo’s rondrijden in Europa en geen grote slagschepen zoals in Amerika?

      • RobUSA zegt

        10 januari 2019 om 17:25

        @berlinetta: En de GLE/X5/Q7/RR/Bentayga/Sprinter bus zijn allemaal klein ja lol. Wat een gelul altijd als je nou zegt de F650 is te groot zeg ik ja je hebt gelijk maar dit is onzin. De grootste vrachtwagen leveren hun goederen af bij de kleinste AH in de steden en der kan geen Explorer in volgens jou ???

        Login om te reageren
        • berlinetta zegt

          10 januari 2019 om 17:40

          @robusa: Ik zeg niet dat een Explorer er niet in kan. Ik zeg alleen dat het met een kleinere auto een stuk makkelijker is in Europese steden. En de reden dat Amerikaanse auto’s veelal groter zijn, is omdat het daar juist ook kan. En dat komt mede doordat het land nog zo jong is en daardoor heel anders is opgebouwd dan de Europese landen.

          Login om te reageren
          • phevtreb zegt

            12 januari 2019 om 02:18

            @berlinetta: @robusa:

            Dat is echt onzin, wij rijden met een Suburban, die is nog net een slagje groter en we hebben echt nooit parkeerproblemen, ook m’n vrouw niet die gewoon de boodschappen doet bij de Albert Heijn.

            We zijn op dit moment in de USA en natuurlijk valt het dan altijd weer op dat hier meer ruimte is, maar je kunt in NL echt prima met zo’n auto uit de voeten.

            Login om te reageren
  5. toyotafortuner zegt

    10 januari 2019 om 10:14

    Ziet er nog steeds goed uit!

    Login om te reageren
  6. exclusiveyoungtimers zegt

    10 januari 2019 om 10:31

    5 meter auto, minimaal 300pk, veel ruimte en veel auto voor $33.000.

    Als ik dan even aan NL specifiek denk en ook NL binnen EU qua auto beleid, dan krijg ik zo’n hoofdpijn en misselijkheid ter verstoring van mijn autovreugde dat ik liefst nog even op bed blijf liggen.

    Maar gelukkig ben ik zo gek (en zeker ook van auto’s) dat ik alleen klaag hierover op AB, verder niks doe en erger nog gewoon weer lekker BPM aangiften en btw aangifte vandaag de deur uit doen.
    Had ik ook maar de volle krullen van een mak schaap, behhhh.

    Login om te reageren
    • Olleh zegt

      10 januari 2019 om 10:47

      @exclusiveyoungtimers: waar je Amerika enkel (legaal) in komt als je wat mee te brengen hebt, hebben wij weer een prachtig immigratiebeleid, inclusief huisvesting en alles wat een mens verder kan wensen! Tevens de mogelijkheid om tot je 75e door te mogen werken! Dat is toch ook wel wat waard?

      Login om te reageren
  7. rammillius zegt

    10 januari 2019 om 10:37

    Voor de auto’s zou ik zo emigreren naar Amerika. Mooie geschiedenis van auto’s. Het is dat de cultuur van Amerika (en waarschijnlijk mijn vakgebied (verzekeringen)) mij tegenhouden

    Login om te reageren
  8. m54b25 zegt

    10 januari 2019 om 10:38

    Wat een gaaf ding is dit toch. Het vorige model vind ik wel nog karakteristieker met z’n simpeler lijnen. Ik vraag me overigens af of zo’n 2.3 EcoBoost in Nederland daadwerkelijk zo zwaar fiscaal belast zal worden?

    Login om te reageren
    • kminne zegt

      10 januari 2019 om 14:21

      @m54b25: Momenteel doet de 2.3 EcoBoost in de Mustang ongeveer 30.000 euro BPM.

      Login om te reageren
  9. adyton zegt

    10 januari 2019 om 10:45

    Ford blijft maar Aston Martin grillen kopieren. Zie hier in de neus toch echt een afgezwakte versie van de Lagonda Taraf , net als dat de andere grillen ook veel weg hadden van Astons.

    Login om te reageren
  10. mashell zegt

    10 januari 2019 om 10:48

    Geen foto van het dashboard?

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      10 januari 2019 om 11:02

      @mashell: is maar goed ook, het ziet er niet verkeerd uit maar ze verheffen “het tablet op je dashbord geplakt” gevoel tot nieuwe hoogte

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        10 januari 2019 om 12:32

        @edge: na de foto in de link van @gulli kan ik niet anders dan concluderen dat je het bijzonder treffend hebt omschreven.

        Login om te reageren
    • Gulli zegt

      10 januari 2019 om 11:04

      @mashell: bij de buren van Jalopnik te vinden; https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s–RhnEN43y–/c_scale,f_auto,fl_progressive,q_80,w_800/jyshffvmrqea19pf2rda.jpg

      Login om te reageren
  11. E550 zegt

    10 januari 2019 om 10:55

    Echt een heerlijk ding, vooral die rode (4 uitlaten is wel iets te veel van het goede).

    Login om te reageren
  12. birdnerd84 zegt

    10 januari 2019 om 11:52

    Niet mooier of moderner dan de huidige hoor

    Login om te reageren
    • RobUSA zegt

      10 januari 2019 om 17:30

      @birdnerd84: Eens vind de vorige zelfs mooier.

      Login om te reageren
  13. Papageno zegt

    10 januari 2019 om 14:37

    Heb ik al verteld dat ik in het voorjaar naar USA verhuis? En ik heb 3 kinderen, 1 vrouw en 1 hond.. Deze staat al op de short-list. Dan wel de AWD en uit 2016. Verheug me er nu al op zei de Citroen C4 Gr. Picasso rijder.

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      10 januari 2019 om 15:46

      @papageno: Dodge Durango RT zou ik dan ook even proberen. Dan heb je een HEMI ;) Staan er zat te koop 2ehands.

      Login om te reageren
      • RobUSA zegt

        10 januari 2019 om 17:28

        @e34m5touring: Vergeet de Jeep Track Hawk ook niet dan :) wanneer ga jij nou over ??

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          10 januari 2019 om 18:42

          @robusa: Als mn visum er door is. Kan nog wel 2j duren. Shutdowns helpen daarbij ook niet helaas. Ik zit klaar, heb alles klaar staan, goedkeuring = inpakken en wegwezen.

          Login om te reageren
    • gregorius zegt

      10 januari 2019 om 22:28

      @Papageno: Lincoln aviator!! Vrijwel zelfde auto en prachtig interieur!

      Login om te reageren
  14. O plaat zegt

    10 januari 2019 om 14:54

    Leuke wagen voor de ‘stay at home’ moeder die een wagen zoekt om haar kinderen van school naar de voetbaltraining te brengen. In tegenstelling tot de verhoogde hatchbacks die we SUVs noemen kan deze ook nog een aanhangwagen trekken of ergens zonder asfalt komen. Niet dat dit met het gros van de verkochte Explorer ooit zal gebeuren.

    Login om te reageren
    • slowland zegt

      10 januari 2019 om 18:08

      @shiva: Dat denk ik toch wel.
      Wij hebben hier een Ford Edge SEL (AWD) en dat is niet alleen maar voor de leuk.
      Onze Driveway is een 400m lang bospad. Nu ligt er ongeveer 30cm sneeuw en dan heb je ’s ochtends toch echt de AWD nodig.

      Hier in Canada, en ook in de VS zijn dit soort auto’s geen luxe. Mijn ‘daily drive’ naar het werk is een 15km lange dirt road; In de winter is dit een grote ijsbaan en begin je met een 2 wiel aangedreven auto niks.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North