De nieuwe Explorer: dik 5 meter aan Ford SUV

Auteur: , 57 Reacties

It's huuuuuge.

Ford heeft in de Verenigde Staten het doek getrokken van de Explorer. Een enorm grote SUV die we hier in Nederland niet kennen. Zou ook niet kunnen, want de Explorer heeft ingrediënten die hem hier onverkoopbaar zou maken. De auto is is tamelijk groot en levert minimaal 300 pk. Voor de Amerikanen een prima alleskunner die ruimte heeft voor meerdere kinderen, een hond én ook nog bagage.

Er zijn noemenswaardige veranderingen bij de 2020 Explorer. Het voorgaande model was in de basis een voorwielaandrijver, met vierwielaandrijving als optie. De nieuwe Explorer heeft een andere aandrijflijn gekregen en stuurt het vermogen nu standaard enkel naar de achterwielen. De SUV is 5,04 meter lang, 2,0 meter breed en 1,79 meter hoog. Vierwielaandrijving blijft uiteraard een optie.

Zoals gezegd begint het feest al met 300 pk en 420 Nm koppel. Dit is een 2.3 liter EcoBoost viercilinder motor. Meer power krijg je met de duurdere twin-turbo 3.0 EcoBoost V6, goed voor 370 pk en 515 Nm koppel. Voor de transmissie maakt het niet welke motorvariant men kiest. De Explorer komt in alle gevallen standaard met de 10-traps automaat van Ford. Het interieur is standaard voorzien van de nodige luxe. Zo is er altijd een 8.0-inch touchscreen aanwezig. Upgrade naar 10.1-inch display is mogelijk.

Ford lanceert de nieuwe Explorer deze zomer in de Verenigde Staten voor een vanafprijs van 32.765 dollar. De Amerikaanse politie zal straks ook overstappen op dit 2020 model.



57 reacties

Gewoon een heel fijne alleskunner dus. Hebben we hier in Europa geen hout aan, maar in Amerika voor een schappelijke prijs een ideale gezinswagen waarmee je ook nog eens fatsoenlijk over een bospad komt. De hamvraag blijft, dit of een pick-up?
@dutchdriftking: ?? Waarom niet dan ?? Exclusiever als alles wat er al rijd, ruimer dan de meeste,meer power als de meeste, betrouwbaarder als de meeste (heb er zelf 1 gehad vorige generatie) enz enz.
@robusa: Met ons belastingstelsel koop je voor dit geld ook een Macan. Minder ruim en praktisch, maar wel een premium badge, en daar gaat het om bij kopers van dit soort wagens in Europa.
@dutchdriftking: makkelijk om het slechts aan een badge toe te schrijven. Durf te wedden dat weggedrag en bouwkwaliteit bij de Macan toch echt op een hoger plan staan.
Kan me nog herinneren dat de stiefzoon van een vriend van me vroeger een Explorer had (de 2e van links op de laatste foto, in het zwart). Hij had ook een zwaailicht in de auto liggen dat hij op het dak kon plakken. Was lachen op de snelweg. Iedereen gauw aan de kant voor die grote zwarte SUV.
@berlinetta: Die oude explorers waren vroeger (jaren ‘90) nog best populair in Europa. Kan me nog herinneren dat op Schiphol er heel wat rondreden destijds. Toen was er nog geen ML, X5, Cayenne of Touareg. Als je een grote en redelijk snelle SUV wilde had je eigenlijk alleen de keuze tussen een Range Rover, Grand Cherokee of deze Explorer.
Mooie auto, maar hoe zit dat nou in Amerika met die jaren joh? Het is net of ze een model dat in 2017 op de markt komt de naam model 2019 geven.
Ben ik de enige die dit niet begrijpt?
@ancipanci: in de U.S. noemen ze het modeljaar altijd een jaar vooruit. Dus een model dat dit jaar uitkomt heet daar “2020 Ford Explorer”
@ancipanci: het is me ooit uitgelegd maar dat is mijn andere oor meteen weer uitgegaan. Ik wijt het aan marketingbullshit; waarom zou je in 2019 een model uit 2019 kopen als je die van volgend jaar ook al kan kopen! Dat is één nieuwer! Kun je lekker de buurman pesten met zijn 2019 model.

Ik verwacht dan ook dat je in 2025 het model uit 2030 al op je Amerikaanse stoep kunt hebben staan, méér vooruit is natuurlijk méér beter!!

/sarcame
@Gulli: gekke mensen daar aan de overkant van de plas, laat ze maar een goed grote muur bouwen, voor die waanideeën hiernaartoe overwaaien😜
@ancipanci: * was een getypt op een iPhone ontwikkeld in het land van die mafkezen met waanideeen..
@str8six: Haha betrapt.;)
@ancipanci: Had Merkel/EU ook moeten doen nu te laat.
@ancipanci: Ik weet niet wanneer jij voor het laatst op je kalender hebt gekeken, maar het is toch echt al 2019 vandaag hoor. In de VS is het opnemen van het modeljaar in de typeaanduiding de normaalste zaak van de wereld. En dat is ook oneindig veel beter dan hoe het hier in Europa werkt, want hier weet vrijwel niemand welk modeljaar auto men rijdt. Zo worden ook hele volksstammen opgelicht met de verkoop van zogenaamd nieuwe auto’s (omdat ze nul km op de teller hebben) maar die in werkelijkheid overjarige exemplaren van een jaar of nog ouder zijn. De productie van een nieuw modeljaar start meestal direct na de zomersluiting (die wordt gebruikt om de productiestraat aan te passen), vandaar dat je in de VS dus over een half jaar al een 2020 Explorer, Fusion of Mustang kunt kopen.
@kminne: heb even gekeken, je blijkt inderdaad gelijk te hebben..

OT: duidelijke verklaring, klinkt ook best logisch als je het zo uitlegt.
@kminne: in de VS is het ook gebruikelijk om ieder jaar een lichte facelift uit te brengen, vandaar dat modeljaren daar belangrijker zijn dan hier
Fraai verhikel! Gek eigenlijk dat dit niet aanslaat in Europa: veel ruimte, genoeg vermogen, hoge zit en dat voor een zeer schappelijke prijs (tot de overheid met de fiscale trucjes komt).
@vonklausenburg: Even los van de belastingen die dit soort auto’s hier erg duur maken, is ons wegennetwerk en daardoor onze autocultuur ook anders. De VS is een land dat nog geen 250 jaar bestaat. Hun wegennetwerk (vooral in de steden) is daarom ook heel anders ingericht dan bij ons. Hier zijn de wegen in de steden gewoon te krap voor dergelijke auto’s.
@berlinetta: Alsof dit ding in de stad moet rijden.
@dirkv: Ook op een P&R heb je twee plekken nodig met een dergelijk model. Maar dat zou wel de betere oplossing zijn.
@dirkv: Nee dat moet niet, maar mede als gevolg van ons Europese wegennetwerk hebben wij andere auto’s dan in de VS en daar zijn parkeerplekken natuurlijk ook op aangepast. Ga maar eens lekker parkeren met je Explorer. Komt je gauw genoeg de keel uit.
@berlinetta: Het klopt dat zo’n Explorer geen parkeer wonder is maar dat is een SUV uit Duitsland ook niet. Een Audi Q7 bijvoorbeeld is ook 5 meter lang en 2 meter breed en die kan je regelmatig spoten op de snelweg of in de binnensteden.
Waarom Exporers niet verkocht worden in Nederland of Europa weet ik eigenlijk ook niet zo goed.
Hoewel ik zo’n Amerikaanse sloep erg geslaagd vind zou ik denk ik toch voor een Duits apparaat gaan als ik daar voor in de markt was.
@dirkv: In Amerika zijn deze midsize SUV’s logisch geprijsd doordat je minder tot niet wordt ‘gestraft’ voor een grotere motor. De motoren van veel Amerikaanse auto’s presteren slecht in de verbruikstesten hier, waardoor ze qua prijs snel in de regionen van de Duitse auto’s vallen, en dan gaan mensen die kopen. De ‘2018-19’ Explorer heb ik altijd een gave auto gevonden, maar het interieur mist wat kwaliteit.
@dirkv: Zeer eens, maar het komt vaak door belastingen en onbekend maakt onbemind en veel mensen zijn kudde dieren of er moet een “premium” logo op zitten en denken dan exclusief te gaan rijden lol.
Mensen die verder kijken dan hun neus lang is komen uit bij dit soort auto’s en wel echt iets exclusiefs willen wat niet op elke hoek staat.
En dan te bedenken dat dit Ford’s kleinste SUV is :))) erboven komen nog de Expedition (ook nog niet zolang geleden vernieuwd ) en de Excusion maar ik dacht dat die niet meer gemaakt worden op dit moment.
@robusa: Excursion sorry
@dirkv: Je moet serieus heel goed uitkijken met zo’n auto in Nederlandse parkeergarages.
@e550: onzin, wij rijden een Suburban, is nog een slagje groter. Nooit parkeerproblemen, ook m’n vrouw doet er gewoon de boodschappen mee.

@berlinetta: hoe lang denk je dat Nederland al bestaat? In Amerika is gewoon alles groter. Van hamburgers, parkeerplaatsen, auto’s tot de leugens van de politci, alles is er groter. Helaas voor hen is groter niet altijd ook beter.
@mashell: Jij hebt liever een Volkswagen Polo.
@karaya: in de steden hier in Nederland zeker
@lekkerlinksrijden: Ligt dat aan de steden of aan de auto?
@karaya: aan de auto naturulijk. Een Polo is veel wendbaarder en daarmee ben je in een klein druk land met dure brandstof veel gelukkiger dan met SUV formaatje stadsbus.
@mashell: En waarom denk je dat er zoveel van die wendbare Polo’s rondrijden in Europa en geen grote slagschepen zoals in Amerika?
@berlinetta: En de GLE/X5/Q7/RR/Bentayga/Sprinter bus zijn allemaal klein ja lol. Wat een gelul altijd als je nou zegt de F650 is te groot zeg ik ja je hebt gelijk maar dit is onzin. De grootste vrachtwagen leveren hun goederen af bij de kleinste AH in de steden en der kan geen Explorer in volgens jou ???
@robusa: Ik zeg niet dat een Explorer er niet in kan. Ik zeg alleen dat het met een kleinere auto een stuk makkelijker is in Europese steden. En de reden dat Amerikaanse auto’s veelal groter zijn, is omdat het daar juist ook kan. En dat komt mede doordat het land nog zo jong is en daardoor heel anders is opgebouwd dan de Europese landen.
@berlinetta: @robusa:

Dat is echt onzin, wij rijden met een Suburban, die is nog net een slagje groter en we hebben echt nooit parkeerproblemen, ook m’n vrouw niet die gewoon de boodschappen doet bij de Albert Heijn.

We zijn op dit moment in de USA en natuurlijk valt het dan altijd weer op dat hier meer ruimte is, maar je kunt in NL echt prima met zo’n auto uit de voeten.
Ziet er nog steeds goed uit!
5 meter auto, minimaal 300pk, veel ruimte en veel auto voor $33.000.

Als ik dan even aan NL specifiek denk en ook NL binnen EU qua auto beleid, dan krijg ik zo’n hoofdpijn en misselijkheid ter verstoring van mijn autovreugde dat ik liefst nog even op bed blijf liggen.

Maar gelukkig ben ik zo gek (en zeker ook van auto’s) dat ik alleen klaag hierover op AB, verder niks doe en erger nog gewoon weer lekker BPM aangiften en btw aangifte vandaag de deur uit doen.
Had ik ook maar de volle krullen van een mak schaap, behhhh.
@exclusiveyoungtimers: waar je Amerika enkel (legaal) in komt als je wat mee te brengen hebt, hebben wij weer een prachtig immigratiebeleid, inclusief huisvesting en alles wat een mens verder kan wensen! Tevens de mogelijkheid om tot je 75e door te mogen werken! Dat is toch ook wel wat waard?
Voor de auto’s zou ik zo emigreren naar Amerika. Mooie geschiedenis van auto’s. Het is dat de cultuur van Amerika (en waarschijnlijk mijn vakgebied (verzekeringen)) mij tegenhouden
Wat een gaaf ding is dit toch. Het vorige model vind ik wel nog karakteristieker met z’n simpeler lijnen. Ik vraag me overigens af of zo’n 2.3 EcoBoost in Nederland daadwerkelijk zo zwaar fiscaal belast zal worden?
@m54b25: Momenteel doet de 2.3 EcoBoost in de Mustang ongeveer 30.000 euro BPM.
Ford blijft maar Aston Martin grillen kopieren. Zie hier in de neus toch echt een afgezwakte versie van de Lagonda Taraf , net als dat de andere grillen ook veel weg hadden van Astons.
Geen foto van het dashboard?
@mashell: is maar goed ook, het ziet er niet verkeerd uit maar ze verheffen “het tablet op je dashbord geplakt” gevoel tot nieuwe hoogte
@edge: na de foto in de link van @gulli kan ik niet anders dan concluderen dat je het bijzonder treffend hebt omschreven.
Echt een heerlijk ding, vooral die rode (4 uitlaten is wel iets te veel van het goede).
Niet mooier of moderner dan de huidige hoor
@birdnerd84: Eens vind de vorige zelfs mooier.
Heb ik al verteld dat ik in het voorjaar naar USA verhuis? En ik heb 3 kinderen, 1 vrouw en 1 hond.. Deze staat al op de short-list. Dan wel de AWD en uit 2016. Verheug me er nu al op zei de Citroen C4 Gr. Picasso rijder.
@papageno: Dodge Durango RT zou ik dan ook even proberen. Dan heb je een HEMI ;) Staan er zat te koop 2ehands.
@e34m5touring: Vergeet de Jeep Track Hawk ook niet dan :) wanneer ga jij nou over ??
@robusa: Als mn visum er door is. Kan nog wel 2j duren. Shutdowns helpen daarbij ook niet helaas. Ik zit klaar, heb alles klaar staan, goedkeuring = inpakken en wegwezen.
@Papageno: Lincoln aviator!! Vrijwel zelfde auto en prachtig interieur!
Leuke wagen voor de ‘stay at home’ moeder die een wagen zoekt om haar kinderen van school naar de voetbaltraining te brengen. In tegenstelling tot de verhoogde hatchbacks die we SUVs noemen kan deze ook nog een aanhangwagen trekken of ergens zonder asfalt komen. Niet dat dit met het gros van de verkochte Explorer ooit zal gebeuren.
@shiva: Dat denk ik toch wel.
Wij hebben hier een Ford Edge SEL (AWD) en dat is niet alleen maar voor de leuk.
Onze Driveway is een 400m lang bospad. Nu ligt er ongeveer 30cm sneeuw en dan heb je ’s ochtends toch echt de AWD nodig.

Hier in Canada, en ook in de VS zijn dit soort auto’s geen luxe. Mijn ‘daily drive’ naar het werk is een 15km lange dirt road; In de winter is dit een grote ijsbaan en begin je met een 2 wiel aangedreven auto niks.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).