
Meer naar binnen, minder naar buiten. Het gaat goed met de klassiekers in ons land.
Er is een toenemende liefde voor klassiekers onder Nederlandse autobezitters. In 2018 stonden in totaal 200.061 auto’s ouder dan 30 jaar op Nederlands kenteken. Een stijging van 2,1 procent in vergelijking met 2017. Dit zijn niet alleen voertuigen die al in Nederland waren en 30 jaar zijn geworden, maar ook een toenemende factor aan import speelt een belangrijke rol.
Uit cijfers van BOVAG en RDC blijkt dat de import van klassiekers met 4,1 procent is toegenomen in vergelijking met 2017. Dit, terwijl de export van auto’s ouder dan 30 jaar juist fors afnam met 16,7 procent. De Volkswagen Kever en Citroën 2CV zijn de meest voorkomende klassiekers in Nederland.
In totaal werden 4.562 klassiekers geïmporteerd in 2018. Er gingen 7.838 ons land uit. In vergelijking met 2014 is de export drastisch afgenomen. In dat jaar gingen nog 18.864 klassiekers de grens over. Volgens de BOVAG heeft onder meer de lage rente op de bank te maken met de toename van het aantal klassiekers. Men zou de oude auto kopen in hoop op een hogere opbrengst bij een verkoop. De gestegen welvaart is een andere reden. Die ene klassieker die men altijd al wou hebben wordt nu eindelijk gekocht. Check hieronder de statistieken als het gaat om de populairste merken en modellen.
De 15 meest voorkomende merken ouder dan 30 jaar d.d. 31-12-2018:
1. Volkswagen: 29.782 stuks
2. Mercedes: 23.030
3. Citroën: 16.105
4. Volvo: 10.788
5. Ford: 10.221
6. Opel: 7.969
7. MG: 7.342
8. Fiat: 7.025
9. BMW: 6.599
10. Chevrolet: 6.406
11. Porsche: 5.652
12. Triumph: 4.617
13. Peugeot: 4.412
14. Alfa Romeo: 4.351
15. Jaguar: 3.616
De 15 meest voorkomende modellen ouder dan 30 jaar d.d. 31-12-2018:
1. Volkswagen Kever: 8.117 stuks
2. Citroën 2CV: 6.663
3. Volkswagen Golf: 6.433
4. Mercedes 200-serie: 5.357
5. Mercedes S-klasse: 3.378
6. Opel Kadett: 2.952
7. Fiat 500: 2.870
8. BMW 3-serie: 2.763
9. MG B: 2.746
10. Mercedes SL: 2.643
11. Porsche 911: 2.253
12. Citroën DS: 1.924
13. Mercedes 190-serie: 1.575
14. Triumph Spitfire: 1.475
15. Ford Mustang: 1.426
De 15 meest geïmporteerde merken ouder dan 30 jaar in 2018:
1. Mercedes: 537 stuks
2. Volkswagen: 505
3. Ford: 374
4. Porsche: 287
5. Chevrolet: 250
6. Citroën: 206
7. Fiat: 151
8. BMW: 133
9. Volvo: 130
10. Alfa Romeo: 128
11. Jaguar: 125
12. Land Rover: 96
13. MG: 94
14. Renault: 91
15. Peugeot: 78
Foto: Lamborghini LM002 via @supercarspotternl op Autojunk
Ik sta in de Top 5.
Het wordt weer ietsje mooier op de weg met al die oudjes.
Al lijkt 200.061 veel, maar het is maar een klein percentage (iets van 2,3%) van het totaal aantal personen auto’s in NL.
@bertorelli: rijden er zo’n 10 miljoen auto’s in nederland? Beetje veel, vind je niet?
@gwnbmw: 8.4 miljoen volgens CBS. Da’s geen 10 maar best veel op onze populatie.
@gwnbmw: hij zegt dat het er 8,6 miljoen zijn en dan zit hij er niet ver vanaf: https://www.cbs.nl/nl-nl/maatschappij/verkeer-en-vervoer/transport-en-mobiliteit/infra-vervoermiddelen/vervoermiddelen/categorie-vervoermiddelen/personenauto-s
@gwnbmw: mijn buren hebben 4 auto’s en een bedrijfsbus. Wonen er met 4 personen. Er zijn meer dan 17 miljoen inwoners in Nederland. Ik denk dat je met 10 miljoen auto’s aardig in de buurt komt van de realiteit
@rammillius: Wat een prachtig stukje natte vingerwerk! Even naar je buren kijken als referentiekader en dan een conclusie trekken voor heel Nederland. Wat als jouw buren geen auto hadden?
@lotus: om meteen in de aanval te gaan is niet nodig. Maar om je vraag te beantwoorden. Dan had ik genoeg andere referenties. Op autoblog zijn er genoeg met meerdere auto’s
@lotus: wat als je geen buren hebt.
@kobus1967: Iedereen heeft buren volgens mij.
@evdw: Daklozen niet.
@chickenhunta: Ook, je hoeft zelf geen huis te hebben om buren te hebben.
Euhm, ik mis de Volvo 240 in dit onderzoek. Natuurlijk zijn niet alle Bricks die op de weg rijden van voor 1988 maar ik zie deze toch vaker dan pak ‘m beet een Ford Mustang.
@pomoek: Ja, met al die omgekatte Polars zouden er toch weinig post 89’er 200-Volvo’s meer over moeten zijn.
Owjee, ik heb twee auto’s uit de top 15. Overigens wel een opvallend lijstje. Het komt totaal niet overeen met wat je ziet rijden. Dat is vooral volkswagen, Mercedes, citroen ds en volvo. Een spitfire of fiat 500 zie je bijvoorbeeld echt bijna nooit.
@lekbak: Uhh.. Je vindt het een opvallend lijstje omdat het niet overeen komt met wat je ziet rijden, en dan noem je de vier merken op die bovenaan het lijstje van meest voorkomende merken staan? Of lees ik dat nou verkeerd?
@julez: Eh, dat lees je opzich goed. Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen is dat je die andere merken nagenoeg nooit ziet. Ik kom dagelijks wel een 30+ Mercedes of volvo tegen. Zelden een oude opel en er gaan vele maanden voorbij zonder dat ik een engelse roadster of italiaanse auto zie. De afstand van de top 4 is groter dan het lijstje doet vermoeden, op de weg zie je bijna alleen de top 4.
@lekbak: eens. Ik zie inderdaad nooit een Kadett rijden, juist opvallend omdat je 25 jaar geleden bijna niets anders dan Kadetten zag op straat.
@pomoek: Ik zie elke dag een engelse oldtimer….. ow wacht die staat in mijn garage ;-)
@lekbak: Ah, ik snap ‘m. Klopt inderdaad, wat je zegt. Komt waarschijnlijk omdat veel oude Volkswagens, Mercedessen en Volvo’s nog gebruikt worden als dagelijks vervoer vanwege de oer-degelijkheid. Ik gok dat veel Triumph’s, bijvoorbeeld, alleen met mooi weer naar buiten mogen.
@lekbak: Het grote verschil: Mercedes en Volvo zijn goed dagelijks te gebruiken. Een 500 of MG B rij je alleen voor de lol op een zonnige vrije dag.
Er gaan er dus nog steeds meer weg dan er bij komen.
En weer wordt Lexus niet genoemd.
… uhm … oh ja …
@frank2b: Idd. Ik ben ook stilaan op zoek naar zo’n McLaren van 40 jaar oud voor de zonnige weekends…
Is die foto een beetje klikbeet?
Bij mij werkte het, want dacht echt ff; ‘hoe kan die LM002 in dit lijstje staan???’
@reactief: ja maar wat dan nog? Het is een heerlijke wagen, ik snap de keuze van autoblog wel..niemand klikt op een oude VW Kever. En in the end moet de machine blijven draaien.
@ghost: Nee hoor, geen wat dan nog. Was gewoon een teleustelling, had hoop op een meer bijzonder lijstje door deze heerlijke bak.
@reactief: ja zo, snap ik.
Ik heb 3 auto’s in de top 10 van merken en 2 van de top 10 modellen! Ik weet niet of dat goed of slecht is.. Misschien goed voor de verkoopbaarheid, maar minder goed voor de waarde?
@julez: Wat boeit dat nou. Je hebt ze ook voor minder kunnen kopen. Het gaat uiteindelijk toch om het plezier wat je er van hebt. Uiteraard is een hele hoop geld verliezen geen plezier, maar geld verdienen lijkt me niet echt een doel.
@lekbak: Oh, nee, zo bedoelde ik het niet. Ik ben absoluut er niet op uit om geld te verdienen. Als dat mijn plan was, ben ik erg verkeerd bezig, haha! Maar het zou altijd leuk zijn om het geld dat ik er in wil stoppen er onverwachts toch weer uit te krijgen. De BMW e30 is al een tijdje in waarde aan het stijgen, dus ik ben wel benieuwd waar dat uiteindelijk heen gaat.
@julez: richting de 2,5 miljoen in 2022. Ik zou je adviseren om nu al te stoppen met werken.
Hmmmm, een TR is dus exclusiever dan ik dacht ;)
@ttr6:
Een TR6 met de heerlijk naar benzine meurende Lucas Petrol Injection wel ja
Alleen trapte ik regelmatig een diff naar de vaantjes en vond ik de versnellingsbak sla, er lagen echter altijd genoeg 2500 PI saloons op de sleaup.
Denk je een leuke zeldzame klassieker te hebben en dan blijken er nog ruim 8000 meer in het land te zijn. Zeg maar dag tegen zeldzaam en exclusief.
Toch gaan mijn handen altijd een beetje jeuken bij het zien van zo’n Spitfire… toch maar eens een keertje kopen.
@shibby: …every part that falls off, is of the finest of British ingenuity.
Het bezit van de zaak is het einde van het vermaak…
@rrrobert: ik weet het… heb een MGB gehad. Altijd olie en een rolletje British Leather bij me
@shibby:
mijn eigene MGB was een 75’er rubberbumper jubileum uitvoering. Omdat de Ford Sierra die er ooit achterop knalde gewoon total loss was en de B niets had. Het was mijn enige auto.
De motor had ik laten blueprinten, Mahle zuigers een licht vliegwiel en laten balanceren.
Het blok gelijnboord zodat de krukas lijnrecht in zijn lagerkappen lag, Engelse blokken zakken altijd in.
Dat liep perfect, gebruikte nul olie en ik ben met die wagen van Ierland tot in Griekenland geweest.
Probleem is dat niemand eigenlijk het diepe ingaat met een motor revisie.
Deze B hab ik meer dan 15 jaar geleden verkocht en er is bij de huidige eigenaar nooit meer iets motorisch aan kapot gegaan.
@desjonnies: ik had een rubber B uit ’80, fantastische auto en absoluut fantastische motor, had er zelf de K&N open filters met bijhorende needles in waarmee de motor als een beest liep. Gebruikte ook geen olie maar was wel vestandig om bij je te hebben :)
@shibby: mijn Lotus Elan staat mooi te wezen in de garage. Rijden doetie niet met een kapotte motor…
Nog 7 jaar, dan mag mijn golfje ook in de lijst!
Was het niet dat een oldtimer in Nederland 40 jaar moest zijn?
@Jantje_555: ja, voor vrijstelling mrb inderdaad
Binnenkort komt er misschien een Dacia 1310 bij. Heb een zeer gaaf exemplaar gezien onlangs in Roemenië.
Leuke hobbywagen voor de zonnige weekenden in mei!
@vonklausenburg:
Een Renauski 12
https://auta5p.eu/katalog/dacia/dacia_1310_01.jpg
Dit lijkt mij typisch een gevolg van de babyboomers etc die appreciatie hebben voor dit mooie oude spul en tegelijk ook geld genoeg hebben om een zwik van dit soort mobielen in de schuur te hebben.
M’n Daf staat dus niet in de statistieken. Rij ik er mooi weer origineel bij!
Maar waar zijn al die 2952 Opel Kadetts dan?
@mashell: idd die zie ik echt nooit.
Krijg je ervan als je geen fuck voor je spaargeld krijgt (en er alleen maar voor moet betalen als je teveel hebt). Kun je het beter in leuke wielen steken! Met een beetje mazzel gaat die ene die jij hebt nog in waarde omhoog ook, de bubbel is nog niet geklapt.
Met mijn E30 cabrio sta ik gezellig in de middenmoot ;)
Twee jaar geleden een prachtige R129 320 geïmporteerd. Hier in Nederland kon ik op dat moment geen een vinden die aan mijn eisen voldeed. Turmalingrun met beige interieur. Hopelijk mogen we in de toekomst nog rijden met deze auto’s in Nederland.
>1426 Mustangs
Goed bezig Nederland!
Zo te zien zijn er veel Citroëns DS geexporteerf de laatste jaren, nog niet zo lang geleden waren ruim 5000 in NL volgens de RDW
Er staan meer Buggy’s in het buggy register dan mustangs op kenteken, waarom staan die er dan nieuwe tussen??
De vraag is hoeveel hiervan zijn echt goed onderhouden autos en hoeveel zijn roestende, stinkende slecht onderhouden wagens.
Heb er zelf een in de straat staan, stinkt, roest en diverse blazen onder de lak en een barst in de voorruit en zo rijden ze er al jaren mee.
@dees: Big deal. Ze rijden er mee en dat alleen al verdient waardering. Liever zie ik zoiets dan de zoveelste inspiratieloze moderne treurmobiel.