Oh, hai!
Na een zorgvuldig gelekt stapeltje foto’s zagen we vorige maand eindelijk hoe de langverwachte opvolger van de 997 er uit kwam te zien. Meer van hetzelfde, maar toch ook weer niet. Wat vooral opviel is de lengte die toch aardig is toegenomen (5,6 cm). De breedte nam vervolgens 65 millimeter toe en de koets is in totaal 11 mm lager. Andere -vooral zuinigere- motoren en achterlichten + koplampen, you name it. De fotografen die voor ons ter plekke waren (Autoblogger met z’n iPhone) viel één ding vooral op: de groteske koplampen op de neus van de 911. Dat was even schrikken in het echt…
Zojuist was de nagelnieuwe Porker voor het eerst in het eggie te zien, op het VAG Event natuurlijk.
Nog even wat gerecyclede info over de 991:
Je koopt een Porsche er niet voor, maar het is wel prettig voor de aanschafprijs en wellicht een goed excuus om die vervuilende 997 in te ruilen: de 991 werd namelijk tot 16% zuiniger. In de standaardtestcyclus (New European Driving Cycle – NEDC) zijn alle (tot nu toe aangekondigde types) ruim zuiniger dan 10 liter per 100 km. Met een beetje trappen, waar je zo’n 911 toch voor koopt, wordt ongetwijfeld heel anders. De Porsche 911 Carrera verbruikt met de nieuwe 3,4-liter boxermotor (350 pk) 8,2 l/100 km ) wat 1,6 l/100 km minder is dan zijn voorganger. De CO2 -uitstoot is 194 g/km is en daarmee is het de eerste Porsche 911 die onder de grens van 200 g/km duikt. De Carrera S, met zijn 294 kW (400 pk) sterke 3,8-liter boxermotor 14 procent of 1,5 l/100 km zuiniger, de totaalscore staat op 8,7 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 205 g/km.
De prestaties namen ook weer toe: de 911 Carrera S met PDK accelereert van 0 naar 100 km/uur in 4,3 seconden. Na het indrukken van de Sport Plus-knop die hoort bij het optionele Sport Chrono-pakket kan dat zelfs in 4,1 seconden. De Carrera met PDK noteert hiervoor respectievelijk 4,6 en 4,4 seconden. De versies met handgeschakelde zevenbak zijn “trager” en dan rekenen we de factor “incompetente bestuurder” nog niet eens mee.
UPDATE: Met video!
Met die koplampen zou ik best kunnen leven… Wel erg fraaie velgen onder deze 911.
Naast de te grote koplampen, Beetle-achtige?!? is ook de achterkant afgevlakt, natuurlijk door de lager lijnen, maar ook die nieuwe lijn vind ik niet mooi, past niet bij de 911.
Maar hij zal door de meer lengte en breedte, beter handelbaar zijn.
Je MoEdEr HeEfT LiLlIkKe KoPlAmPeN!!!!!!111!!11!!
@sir_smokalot:
Met deze koplampen kan ik best leven hoor…
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
En eindelijk flatblade ruitenwissers.
inderdaad erg lelijk
Het ding was al lelijk … nooit mooi Gevonden, gewoon opgeblazen koek
@bigcar: de turbo moet nog komen…
@mashell: tot die tijd: gewoon opgeblazen koek!
De koplampen zijn inderdaad aan de grote kant, maar verder vind ik het wel weer een mooie 911.
Ik vind vooral de velgen veel te groot. Ben ik de enige?
@SimonMc: Dat is op Autoblog zoiets als zeggen dat je vindt dat je teveel geld hebt.
@SimonMc: Je bent niet de enige.
Te grote koplampen, te grote velgen, langer en breder… Ik voorzie een te grote te lange te brede spoilerset op de te veel actiemodelletjes.
ik zie niet wat er mis zou moeten zijn met de koplampen… klinkt een beetje alsof er weer zo nodig iets móet worden gevonden om af te zeiken…
@deVia: klik eens op die eerste foto?
@SimonMc: Gvd, nu zie ik het ook! trekt inderdaad niet op veel.
Dit artikel heeft een lelijke titel.
ik vindt ‘r mooier dan de 997
Wat een BS. Een 928 heeft lelijke koplampen! Dit is prima in lijn met het model. Bovendien is het vanaf het 911-930 model vechten tegen de bierkaai
Niks mis mee.
Ik kon er al niet achter komen waarom ik deze auto mooi vind, maar het zal dan zijn dat de koplampen groter zijn. Ik vind hem erg netjes zo. Liever dit dan het vorige model.
De koplampen zijn wel groot ja
Niets te groot, als ik het geld had zou ik hem bestellen.
@Zoepie: daar heb je gelijk in
@Zoepie: Ben ik helemaal met je eens nog te bedenken dat de Turbo, GT2, GT3. GT2 RS nog moeten komen.
Wat is er mis met de koplampen? Of wilde je zeggen dat die dingen niet opvielen bij de oer-911? Dan vind ik dit nog subtiel.
Mooie bak, alleen ik zie wel wat hoeken deze keer waaruit hij wat minder mooi is. Anyway; ik kan niet wachten op de sport-modellen zoals de Turbo, GT2 en GT3 :)
Deze 991 Carrera (S) heeft standaard trouwens erg mooi velgen, zoals iedereen al zegt. Dat maatje groter heeft ‘m erg goed gedaan.
* Overigens jammer dat die interieurshot zoveel blur heeft, volgende keer iets meer steady handjes gebruiken. Maar netjes zo in het zwart! Beter als die ‘huidskleur’ van de persfoto’s.
@MLTB: Hey, niet zo egocentrisch he? Zwart kan ook een huidskleur zijn… :P
Bij de 911, 930, 964 vielen ze nog meer op….
Om over die lelijke spiegeleieren van de 996 maar te zwijgen.
-edit: nutteloze bijdrage-
@dotternetta: sorry, je hebt gelijk. Ik wilde eigenlijk zeggen: jammer dat ze allemaal zo op elkaar lijken.
Altijd al een lelijk ding geweest…en nu is het helemaal een dure beetle. Misschien zijn er ook wel van die lieve wimpers te krijgen voor de lampen.
Autobild heeft er al in gereden. check http://www.autobild.de
Ja is wel vloeken in de kerk maar ja.
Ik struikel vooral over de slecht geïntegreerde LED-strips onder de koplampen. Voegen niets toe aan het ontwerp, ondersteunen het op geen enkele manier. Kitsch.
@BaRa: 997 had in de laatste jaren ook LED strips voor de dagrijverlichting en knipperlichten, maar die vielen minder op dan deze lelijke dingen.
Het is gewoon weer een briljante evolutie. Over 2 jaar weet je niet beter en is het huideige model weer gedateerd.
Geslaagde nieuwe 911 wat mij betreft !
@dutchmark: Absoluut dat is de kracht van Porsche, dit had in 1960 kunnen uitkomen, maar ook in 2025 een tijdloos perfect design
Kan Autoblog misschien eens stoppen met het bepalen wat mooi of lelijk is? Dat kunnen de lezers best zelf..
@rbloem: Inderdaad, en vooral die irritante reaguurders hier die 500x in hetzelfde topic zichzelf herhalen dat ze hem lelijk vinden. Ikzelf vind dit een zeer goede vooruitgang, prachtig, niet teveel gewijzigd en niet te weinig!
@kaasboerin: Ben je bewust aan hetb trollen of vindt je dat op een blog meningen niet gegeven mogen worden? Oprechte vraag.
@T-Spark:
Ook ik heb er geen moeite mee als iemand reageerd en zijn mening negatief is, maar Autoblog hoeft het ons niet voor te kouwen.
Ik wil graag objectief autonieuws, maar dan wel op een leuke manier gebracht, zoals Autoblog tot op heden meestal heeft geboden.
@T-Spark: Ik wil toch even refereren naar de reaguurder ‘bigcar’ in de topic van de Panamera van Hamann, dan begrijp je denk ik wel wat ik bedoel daarmee. Meningen geven mag van mij natuurlijk altijd.
@kaasboerin: Understood;)
De koplampen zijn niet moeders mooiste. Daarnaast vindt ik dat ie erg rottig op zijn wielen staat, de archgap bij de voorwielen is simpelweg te groot waardoor hij als het ware achterover lijkt te leunen. Ziet er cheap uit!
Die knip en plakwerk pinkers?
Kan het zijn dat ik de nieuwe 911 heb gezien in Eindhoven 3 a 4 weken geleden? Hij is toch uit, niet?
@renoir: Kan niet. Hij moet nog komen.
@kaasboerin: vreemd. Ik weet 100% zeker dat ik een 911 zag met de nieuwe achterlichten en spik splinter nieuw kenteken…
@renoir: Met een NL of Duits kenteken? Het kan zijn dat een examplaar al naar de dealer wordt gereden.
Zo langzamerhand wordt dit steeds meer het muurbloempje onder de sportwagens, tenminste van voren het lijkt het een schrielkip.
Goh wat leuk.
Een Porsche met een schildklieraandoening.
mijn volgende auto
Op de een of andere manier vind ik de standaard versies van de 911 slaapverwekkend. Deze 991 is mij ook te glad en te saai. Dan ga ik toch weer voor de old school 993. Maar Porsche is altijd weer koning in de specials. De 997 is saai, maar de 997 GT3RS staat heeeel hoog op mijn verlanglijstje. Ik hoop dus op vele spannende 991 varianten.
De nieuwe Porsche 911 is de mooiste 911 ooit en samen met de Nissan GT-R mijn favoriete sportauto’s. Sinds mijn jeugd heb ik een zwak voor de Porsche en dat zal ook altijd zo blijven.
Ik vind het juist leuk dat de 911 elke keer evoluties meemaakt ipv van revoluties. Het leuke is dat het bijna dezelfde auto is van jaren terug.
Mensen die exotische en extreme auto’s willen moeten bij Ferrai of Lambo zijn!
nieuw & dus wennen
Mwoah, niet echt iets mis mee, maar hier op AB is natuurlijk niet ‘in het echt’…
De 911 wordt steeds meer panamera achtig…
Ik zou hem wel graag eens in het echt zien… Ziet er inderdaad een “lange” neus uit.. En ie heeft inderdaad wat grote koplampen…..
Voor de rest vind ik de achterkant veruit het mooist… Ziet er echt goed uit met die achterlichten…
De eerste facelift zal er al wel weer aan zitten te komen na al die opmerkingen over die groteske voorkant :)
Achterkant is wel aardig, maar vernieuwend is het totaal niet, en dat is al 45 jaar zo…….ach ja, waarom zou je een melkkoe niet nog langer uitmelken als dat kan….
Kortom: zoals te verwachten een saaie, klinische auto die technisch uiteraard prima in orde zal zijn.
blijft toch knapp dat ze al sinds model 1 het zelfde uiterlijk hebben en toch vernieuwend kunnen zijn.