De nieuwe RS3 van ABT krijgt nog meer vermogen

Auteur: , 28 Reacties

Want 400 pk was te weinig...

ABT RS 3 achterkant

In de basis is de Audi RS3 al geen stakker; 400 pk, 480 Nm, 0-100 km/u in 4,1 seconden en op verzoek een topsnelheid van 280 km/u. De heren van ABT vonden dit echter niet volgende en besloten de eerste stappen te zetten naar wat meer vermogen. Ze deden dit in de vorm van het ABT Power pakket, beschikbaar op zowel de Sportback als de Limousine. Waar de vorige ABT RS3 het nog moest doen met 430 pk, weet men nu door een aanpassing in de ECU er maar liefst 460 pk uit de vijfpitter te persen. Dat is meer dan een standaard RS5. Naast de vermogensupgrade heeft men ook de remmen en de ophanging aangepakt met onderdelen vanuit hun eigen ‘ABT Sportsline’. In een hoogte verstelbare ophanging is nog in ontwikkeling.

ABT RS 3 voorkant

Daarnaast kan de RS3 ook vrijer ademen dankzij ABT uitlaatdemping en twee matzwarte stortkokers van ruim 10 centimeter. Andere uiterlijke aanpassingen zijn er in de vorm van carbon afwerking in het interieur, instapverlichting met het ABT logo, ABT logo’s op de versnellingspook en op de start/stop knop, een keuze aan ABT wielen, aangepaste voorbumper en splitter, en last but not least, een zwart glimmende diffuser.

ABT RS 3 Limousine voorkant

Mocht je nu ook zelfs die 460 pk aan de lullige kant vinden, niet getreurd. ABT is bezig met het ‘ABT Power R’ met nog wat meer vermogen. Details hiervan zijn helaas nog niet bekend. De planning is om dit apparaat te onthullen op de Essen Motor Show van december dit jaar.



28 reacties

Zijn de schijven van Audi niet goed genoeg?😬
@rufctr01: Hahaha, daar was inderdaad iets mee.
@racerx: Bij het vorige model!
Dat is een serieus hoog vermogen voor een hot hatch. Echt zin heeft het niet maar op verjaardagen en in de kroeg ben je wel de koning.
@dirkv: Geen zin? In sommige situaties is het juist beter om even flink gas te geven ipv te remmen om een ongeluk te verkomen. 460pk in een hatch is daar dus ideaal voor!
@kennone: Aha, er gaat een wereld voor me open!
@kennone: lane assist, active brake assist, etc etc & dan natuurlijk de 460pk om ongelukken te voorkomen, top idee. Ik ben voor.
Zijn al die boetes voor te hard rijden ook weer goed te praten: ja, moest ff active doorplanken…
@bitd: idd met dit verhaal kom je makkelijk onder je boete uit. Agent ik moest volgas geven om een gevaarlijke situatie te voorkomen!
@kennone: veel geluk agenten zijn net mensen
Altijd lekker dit nieuws
Het tijdperk van zwarte velgen is nu echt wel geweest. Het is nooit mooi geweest en het zal ook nooit mooi worden. Verder zit er toch wel een hoop zwart plastic voor op. Ik vind het niet mooi meer. Het vermogen is wel leuk.
@gerjan: Die glimmende zwarte meuk hoeft van mij ook niet. Net zoals dat Komo-grijs op die sedan. Doe me maar een lekker fel kleurtje en goed glimmende alu-velgen :)
Breng hem liever naar MTM, Oettinger of JD. Die laten het uiterlijk ongemoeid, en je krijgt chiptuning opmaat bij deze fabrikanten. Niet zo’n standaard ABT chipje. Dit ziet er niet uit naar mijn mening.
@maxidyne: helemaal mee eens. JD heeft uit het nieuwe blok van de facelift al 540pk gehaald. Uiteraard met een hele rits mechanische aanpassingen. Maar het blijft heel, en de vermogensopbouw is zoveel mooier.
@maxidyne: Los van het uiterlijk rijd het ook veel beter. ABT tuning rijd erg zenuwachtig met veel pieken in de vermogensopbouw..
Ik snap oprecht niet dat de redactie nog aandacht schenkt aan abt..🙄
Voor het geld wat een full option rs3 kost, bouw ik mij wel een dikke wrc rally.
De vraag is natuurlijk, wat is zijn olieverbruik en doe je langer dan 10000km met je remmerij?
@diablogt: dat zijn er twee…
@n0zem: Bij gebruik van ‘de vragen zijn’ komt het formeel over, net of je van de Europese Commissie bent die de uitstoot van de auto’s komt controleren ofzo.
@diablogt: Weer zo negatief over Audi, ik snap het niet. Je krijgt tenslotte weer een extra set zuigerveren erbij in de grille.
Is zo een beetje als een gereedschapszakje bij een oude Ferrari…
@diablogt: De 2.5 5 cil. Heeft geen problemen qua olieverbruik?
Another Boring Tune-up? ; )
Doodzonde dat Audi dit motorblok niet in méér modellen stopt dan de TT-RS en de RS3. Alleen al uit historisch oogpunt. Plus het feit dat dan niemand ze iets zal kwalijk nemen als men de zescilinder hiermee vervangen. Downsizing done right, als je het mij vraagt.
Toch vind ik die RS3 Sedan alweer gaar eruit zien, die hatchback daarentegen vind ik veeel dikker ogen. Maar ja, een beetje configureren bij Audi kwam ik op €106.500,- dus laat maar weer.
Ik vraag me af hoelang die pk wedloop nog doorgaat.. op de facelift golf gti zit er nu standaard al 230 pk en 245 pk bij upgrade. Dat is gewoon bijna evenveel als een Golf R32 wat ik overigens wel goddelijk vind klinken.
Laat Abt dit blok eens in een R8 lepelen, ga ik misschien een audi ook eens tof vinden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).