Gepantserde Espace van Macron mag maximaal 80 km/u

Auteur: , 47 Reacties
Macron achterin een Espace

'Anders ga ik staken' - Renault Espace.

Emmanuel Macron, president van Frankrijk, laat zich rijden in een Renault Espace. Omdat we in gekke tijden leven met soms vreemde mensen, is deze voiture gepantserd. Je zal misschien je schouders ophalen en denken ‘je m’en fous’. Maar wacht, er is iets mis met deze Renault..

Normaliter krijgt de president door de veiligheidsdienst SDLP (Service de la protection) een chique Franse sedan mee. Dit was echter niet presidentieel genoeg voor granny lover Macron. Eerder koos hij nog voor een DS7, nu moest er een oude nieuwe Espace komen. En zo geschiedde.

Klein probleempje volgens Le Parisien echter, de auto is met bepantsering nogal zwaar geworden. En instabiel. Noodgedwongen rijdt men daarom maximaal 80 km/u met de Renault. Rijdt de chauffeur harder, dan wordt remmen een te lastige klus. Daarnaast wordt de auto ook zodanig instabiel boven de 80 km/u dat hij begint te zwabberen. Voorganger François Hollande heeft er ook eentje, hier zijn echter nog geen ongevallen mee geconstateerd. Onlangs is er wel eenzelfde gepantserde Espace met een lid van het blad ‘Charlie Hebdo’ aan boord op zijn dak beland toen er te kort werd ingestuurd voor een bocht. Niet iets wat je met de president van Frankrijk aan boord wil overkomen. Dat is de reden om de Espace alleen in te zetten in stedelijke gebieden. Indien Macron langere afstanden moet afleggen gebeurt dit in een niet-gepantserde, maar uiteraard wel Franse auto. De Renault, onlangs nog een update gekregen, kan door de snelheidsbeperkingen niet de snelweg pakken en wordt dan achterop een vrachtwagen vervoerd naar de plek van bestemming. Wellicht vraag je je af of de volgende president Louis de Funès wordt. Helaas, deze is in 1983 overleden. De kolderieke scènes blijven echter bestaan in het charmante land.

Met dank aan Arnout voor de tip!



47 reacties

Wat een farce! En dan heb ik het niet over het photoshopwerk ;-)

Hoe hard gaat The Beast eigenlijk?!
@michaelknight: 100 kmh meen ik.
@xenonlampje: en die Pheaton van Jorg Haider?
@rulefollower: die ging met strohrum in de keel en zaad uit zijn uitlaat ruim 200…
@tymo: misschien kwam hij wel net van een kinderfeestje.
@michaelknight: om en nabij de 70 Miles/h. Ook geen snelheidswondertje dus
@michaelknight: ik denk alleen dat je deze wagens niet echt met elkaar kan vergelijken als het op pantsering aankomt. Hier wordt wel weer bevestigd dat de keuze voor dikke Duitsers bij de arrestatieteams van de politie de juiste is.
@mennok: verwijderen aub
@mennok: Waarom? Geef je een geheim bloot wat iedereeen al weet?
@shadowbroker: och dubbel. Mn bril niet op. Verwijder maar Xd
@mennok: Dikke duitsers en Landcruisers ja.
@michaelknight: ik denk alleen dat je deze wagens niet echt met elkaar kan vergelijken als het op bepantsering aankomt. Hier wordt overigens wel bevestigd dat de keuze voor dikke Duitsers bij de arrestatieteams van de politie de juiste is.
@michaelknight: Inderdaad, beschamend!
Dat een Franse president ‘Frans’ rijd is uiteraard logisch, vooral qua imago.. maar als de auto dan een mislukt gebakje blijkt te zijn….
En nee dat is op zich geen commentaar op Renault, dit kan echt wel beter, ook met Renaults.. maar dan moet je het wel serieus aanpakken en genoeg investeren.
Best wel sick dat chauvinisme hierin zwaarder weegt dan gebruiksgemak en veiligheid… het is ook wel jammer dat de Fransen geen fatsoenlijke limo’s meer maken sinds de C6
@bussie88: Dat wij dat in Nederland “sick” noemen is ook te zien in het feit dat we in Nederland wel een florerende industrie hebben natuurlijk. Doordat we het “sick” noemen is Fokker verdwenen, hebben we DAF laten verdwijnen en boeit ons dat hele Spyker (dat merk in het pre-Müller tijdperk) niet. Juist dat chauvinisme kan ervoor zorgen dat we kwaliteit bouwen en floreren. Het elke keer maar kapot relativeren dat het niets uitmaakt is de mentaliteit die Amsterdam heeft dicht lagen slibben.
@vonklausenburg: heeft in het geval van deze Espace in elk geval goed bijgedragen aan die kwaliteit ;)
@vonklausenburg: KLM dreigt ook ten onder te gaan aan de Franse swalbes …
@bussie88: Dat wij dat in Nederland “sick” noemen is ook te zien in het feit dat we in Nederland wel een florerende industrie hebben natuurlijk. Doordat we het “sick” noemen is Fokker verdwenen, hebben we DAF laten verdwijnen en boeit ons dat hele Spyker (dat merk in het pre-Müller tijdperk) niet. Juist dat chauvinisme kan ervoor zorgen dat we kwaliteit bouwen en floreren. Het elke keer maar kapot relativeren dat het niets uitmaakt is de mentaliteit die Amsterdam heeft dicht laten slibben.
@vonklausenburg: Dat is wel erg kort door de bocht. De Nederlandse industrie floreert op verschillende vlakken. Je hebt het nu puur over de mobiliteitsindustrie.

Overigens vergeet je daarbij dat DAF nog altijd een groot merk is in de transportwereld en dat we daarnaast ontzettend veel kennis hebben over het bouwen van trailers en opleggers, veel grote Nederlandse bedrijven die daar in ‘doen’.
@granlusso: helaas is daf niet in Nederlandse handen.
@granlusso: Uiteraard. Maar Nederlanders kiezen te vaak met dat over de paard getilde argument van fatsoen en ratio. Met een beetje emotie en vaderlandse trots kunnen we inzien dat we op heel veel vlakken keihard de beste zijn en zo niet bij de betere club horen. Ik ben trots dat er Van Liers is, of een Van Bommel als het op schoenen aan komt. Trots dat we zulke geweldige bedrijven in Nederland hebben. Ik denk oprecht dat we wat chauvinistischer mogen zijn.
@vonklausenburg: Alleen al daarom heb ik standaard Van Liers en Van Bommels in mn kast staan. Sterker nog, de schoenen onder mn nette uniform (die ik gratis krijg) heb ik zelfs vervangen door zelf aangeschafte van Bommels aangezien deze niet meer door van Lier gemaakt worden maar ergens goedkoop in het buitenland. We zijn inderdaad te weinig trots op ons land.
@bussie88: Haha, ‘zwaarder weegt’.
En inderdaad, waar blijft die C6 opvolger?!
“And get the chef de suspension up here so we can fire him immédiatement!”
Ejj, waarom geen 5008 GT emmanuel?
Gek dat Renault de Espace heeft verkocht aan Macron terwijl ze wel wat capabelere modellen in voorraad hebben . Dit modelletje kan harder(!) en heeft ook een zekere “je ne sais quoi”?

Of misschien wel: “Je m’en fou”!

https://youtu.be/QrxrLGYjqaY
Waarom pakken ze niet gewoon de Talisman?
Dan zou een volgeladen Espace dus ook niet fatsoenlijk 80 moeten kunnen rijden, of dat ding is gepantserd door een of andere beunhaas.
@robert110: Precies, dit ding zal wel aangepakt zijn door één of ander Frans beun bedrijf met goede relaties binnen de overheid. Ik snap dit ook echt niet. Hij probeert bescheiden en nationalistisch te doen met zijn Franse autootje , maar intussen kost dit waarschijnlijk nog veel meer geld dan een Duits gepantserde auto die niet telkens op een dure vrachtwagen vervoerd hoeft te worden.
Haha wat een treurigheid…. Ontwikkel dan ‘ff een fatsoenlijke kar, of stuur ‘m ff langs Renault Sport voor wat kleine aanpassingen.
Ik heb overigens makkelijk (per ongeluk) 190km/h op de teller gehad van een Espace IV 3.5 V6, mét 7 man erin én een 600L dakkoffer op het dak, ding lag zo vast als een huis.
@trustmeiamanengineer: Gewicht heeft geen invloed op topsnelheid…
@SimonMc: Wel op stabiliteit, en daar gaat het hier nu juist om.
@simonmc: natuurlijk heeft gewicht invloed op de topsnelheid. Bij een hoger gewicht is er meer vermogen nodig om het voertuig op snelheid te brengen en ook te houden en is er dus minder over om de luchtweerstand te overwinnen en zo de topsnelheid te bereiken.
@SimonMc: Zet er maar een 40 ton trailer achter. Wedden dat je dan de opgegeven topsnelheid niet haalt
Er was een tijd dat een Espace serieus de bocht door kon en vooruit kwam:
https://youtu.be/GIvNLHgqS4k
@turboboy: dat geluid ook. Heerlijk
Man zet dat chauvinisme eens aan de kant en bestel gewoon een gepantserde S klasse of 7 serie. Dat het woord limousine Frans is, wil nog niet zeggen dat ze een behoorlijke kunnen bouwen.
@sjeemsbond: niks met chauvinisme te maken. De Franse staat is namelijk eigenaar van het bedrijf. Je kunt het niet verkopen om als staatshoofd in een automerk van de concurent gaan rijden als het eigen land ook een grote auto industrie heeft.
Ik denk dat deze auto gewoon niet geschikt is om het zwaar te bepantseren.
@rufctr01: narcistisch chauvenisme dan
Tja, doucement dus haha
De Renault is waarschijnlijk achteraf gepantserd. En de Duitse drie worden af Fabriek gepantserd . Daarom is de wegligging bijna net zo als een normale uitvoering van het betreffende model.

Zo’n Espace is een mooie wagen maar voor praaloptochten van hoogwaardigheid bekleders niet zo’n geschikte keuze, komt een beetje magertjes over.
Zeker als de hoogwaardigheid bekleder ook zijn hoofd nog uit het dak wil steken om toegejuicht of dood geschoten te worden moet dat eigenlijk wel in stijl gebeuren.
Daar hebben de Fransen momenteel geen passende limo voor, en dat is Merde!

Spijtig, ik dacht mijn naam onder het artikel te vinden :-)
Alleen al hierom zouden ze een dikke sedan moeten ontwikkelen bij PSA.
Sorry, maar als dit waar is mag degene die verantwoordelijk is voor het presidentiële vervoer zich echt diep gaan schamen en zou die persoon per direct ontslagen moeten worden. Toch met enige regelmaat duiken er berichten op over fabrikanten en specialisten die SUV’s op vakkundige wijze bepantseren, zonder dat de wagens onbestuurbaar worden op hoge snelheid of niet fatsoenlijk kunnen remmen. Waarom zou dat met een Espace dan niet kunnen? Het is echt alsof die Fransen nog nooit een auto hebben laten bepantseren en ook nog nooit hebben gehoord van geüpgradede remmen.
Ach, Renault werkt nu toch al een aantal jaar samen met MB voor diverse onderstellen, motoren, en zelfs volledige modellen, zoals de Kangoo/Citan.

Kunnen ze niet gewoon een gepansterde S-klasse nemen en wat badge-engineeren? Rijdt die jongen tenminste met een deftige auto, ipv een vermassacreerde Renault…
De vorige president reed op 14 juli in een nog kleinere auto , dus Macron is er iets op vooruitgegaan.

De Franse president gaat natuurlijk niet in een duitse auto rijden tijdens een officiële gelegenheid. Maar het zou toch mogelijk moeten zijn dat ze een speciale auto voor hem maken, ook al kost dat een paar miljoen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).