De nieuwe Skoda Octavia RS: snelste Octavia ooit

Auteur: , 64 Reacties

De snelste productie-Skoda ooit, maar hoe snel is dat dan?

Deze Octavia RS gaat van 0 naar 100 km/u in 6,8 seconden. Niet heel bijzonder tegenwoordig, maar goed. De topsnelheid is 248 km/u (6 km meer dan de vorige generatie).

De nieuwe RS heeft Bi-xenon koplampen met geintegreerde LEDjes, iets waar een Audi-leaser opgewonden van kan raken. Verder zien we een sportiever uiterlijk met oa een dikkere grille (honingraat style), bredere wielkasten, zijskirts, zwarte diffuser, achterspoiler en twee dikke pijpjes achterop. Ja, dit ziet er best dik uit voor een Octavia. De gelekte foto van een paar maanden terug lijkt redelijk te kloppen.

We vinden twee nieuwe motoren in de ŠKODA Octavia RS: de 2-liter benzineversie met 220 pk en een 2-liter diesel met 184 pk. De dieselmotor doet de sprint naar de 100 km/u iets minder snel: 8,1 seconden. De topsnelheid is 232 km/u (met handmatige zesbak).

Oh, en uiteraard is deze Octavia weer wat zuiniger dan vorige versies. De nieuwe motoren hebben meer power maar verbruiken tot 19% minder brandstof, tevens is Start-Stop en Brake Energy Regeneration standaard.



64 reacties

Ziet er goed uit! strak en toch tintje sportief. Best subtiel en voor de leek verwacht je niet deze cijfers. Alhoewel dat wel meevalt, dit houd ik met een 15 jaar oude wagen ook nog bij.
@jzaero: Zo houd je het vrij ruim natuurlijk, een sportwagen van 15 jaar kan dit wel bijhouden ja ;)
@lohran: Een 328i (E46) 3 serie uit 1998 ;) 7.0s 0-100 en 245/250 top.
@jzaero: Toch iets trager en een 6-cilinder en een andere klasse (premium) :p Maar goed, er is altijd wel iets te vinden wat sneller is.
@lohran: True, techniek verschuift en de snelheden die toen goed waren zijn nu alweer te vinden in een ‘gewone’ middenklasser. Overigens zijn dat de cijfers op papier, met meetapparatuur zit ik soms ook op 6.8s (afhankelijk van weer en banden). Maar om het eerlijk te houden ben ik van fabrieksopgaves uit gegaan.
@jzaero: Ik vind het juist wel meevallen. Dat is vooral in de hogere klasse (M5, RS6, etc). Maar 6.8s blijft gewoon erg snel. Laatst met de Clio RS 2013 gespeeld, die zit in 6.7s op de 100 en dat voelde toch behoorlijk snel.
Maar goed, die Octavia kan niet op tegen jouw BMW qua sound!
@lohran: Nouja, als je een vergelijkbaar bouwjaar (2001) Skoda RS neemt, die liepen binnen 8s tot de 100. Das toch weer ruim een seconde sneller ! In die tijd was ie wel al even snel als een 323i, maar tegenwoordig is dan weer een 320i Efficient dynamics al sneller dan dat. Zo zie je maar weer, techniek staat niet stil. Sneller en zuiniger, het enige jammere is het geluid (en dat is wel een zeer belangrijk aankoopargument voor mij).
@jzaero: Da’s waar!
@jzaero: maar goed dit is dan toch het zelfde blok als in de golf gti? 2.0? Laat dit chippen en je zit op een goeie 250pk en nog wat zuiniger dan opgegeven. Blijft een best grappig bakkie en je verwacht het niet want als je naar skoda kijkt in 2000 en hoe het er nu bij staat in 2013 is het toch erg vooruit gegaan lijkt mij
@mightymike: Zeker, ik ben, ondanks de vrij simpele vormgeving, best tevreden over het uiterlijk. Ze zetten mooie auto’s neer en ik vind ze mooier dan de gemiddelde Volkswagen. Nu heb ik ook heel vaak in Skoda’s gereden en rijden ze eigenlijk gewoon precies hetzelfde als de VW variant (en de Audi), maar waar je het echt aan ziet is interieurafwerking. Niet zozeer het geheel, maar vooral in de details. Desondanks zijn het best goede auto’s, ook de oude Octavia.
@jzaero: Hangt heel sterk af van welke Skoda je bedoelt. Bij Fabia/Octavia/Rapid zijn de details van de afwerking inderdaad minder – zelfs in de duurdere versies, maar ik vind persoonlijk een Superb (en zeker in Elegance-uitvoering) een stuk beter afgewerkt dan pakweg een Audi A4.
@mightymike: Oude als in die van 2012
achetrspoiler? Typ foutje redactie.

Ik vindt de station mooier dan de sedan.
@VWTouran75: achetrspoiler is goed Brabants
@VWTouran75:

Ik vindt???
@VWTouran75: hallo typ fout!!! Je zegt toch ook niet ik loopt? Het is gewoon ik vind en jij vindt met DT!!!
@pimmp: Idd! SJONGEJONGEJONGE haha
Die grill is niet helemaal geslaagd vind ik..maar verder Geil, zeker als combi
ze hebben dus t golf gti blok in de octavia gehangen?
@jobh: Cpt. Obvious.
@jobh: Ehm, ben je misschien een jaar of 7 laat mee? Doet het leuk als comment onder pakweg http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/14/skoda_octavia_rs_door_abt.
Het is de hele lol aan een concern als VAG. Ik kan zo gauw geen VAG middenklasser bedenken die niet met dat blok leverbaar is.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wow! De eerste echt mooie Skoda.
Lekker dik, strak gelijnd, goede specs. Als dit de uitstekende kwaliteit en acceptabele prijs heeft die iedereen van Skoda gewend is moet dit wel een succesje worden!
Al gooien ze er een Bugatti blok in, het is en blijft een Skoda…
En mensen in Skoda’s wil je echt niet in je vriendenkring hebben. (Trol intended) :P
@Specht:

Je kunt wel een wijf neuken in deze Skoda. Dat lukt je niet in een 911.
@bartsmit:
Dat gaat ook prima in een 911 en probeer jij die vrouw maar zo gek te krijgen dat ze meegaat met je Skoda….
@jrk68: daar had ik nog niet aan gedacht… +1
Het doet een beetje pijn om te zeggen maar hij is echt niet lelijk! Het switchen van dat lelijke groene logo naar dit doet het merk ook goed trouwens.
@TimoBac: ja dat doet al enorm veel… Was altijd een lelijk gezicht die groene badge, dit ziet er veel strakker uit.
Ontopic: Vind hem wel erg goed gelukt, voor iets met de letters RS zou je meer prestaties verwachten maar voor dagelijks gebruik kom je zelden echt te kort lijkt me. Toch veel liever dit dan een slecht uitgeruste volkswagen (golf/passat variant) voor hetzelfde geld.
Lekker klinisch weer allemaal.
Ongetwijfeld zal het allemaal leuk zijn om te rijden, maar wat @kaasboerin: zegt: Veel te klinisch allemaal. Ik vind het een beetje te gemaakt. De RS’sen van Skoda hebben totaal een eigen identiteit.
Prijs?
Valt me toch een beetje tegen. Heb je een RS model heb je alsnog maar 220PK. Het had Skoda gesierd als ze gewoon het lef hadden om er 250pk in te leggen, 0-100 in 5.9 seconden oid. Dan koop je toch al iets specialers. Met 6.8 sec wordt je alsnog voorbij gestuift door de gechipte lease diesels. Hopen dat ze een RS+ model bouwen want ik vind het wel een mooie auto.
@Pordon: Een 50K Audi A6 gaat in 8+ sec naar de 100 en is ook nog duurder dan een RS..

6,8 is bovengemiddeld in het verkeer
@felix1989: klopt dat is het ook maar het springt er niet echt uit. Bovendien is een A6 ook wel een grotere klasse. Hoe zit dat met een A4? Had gewoon gehoopt dat ze hier echt even flink mee gingen uitpakken
@Pordon: Ik had ook wel wat meer verwacht, onder de 6 was mooi geweest!
@Pordon: Als je echt hard wilt gaan pak je hem zelf aan. K04 turbo erop, chippen, abonnementje bij de Kwik-Fit en je ben helemaal de man.
@Pordon: Mwoa, al die 1.6 TDI’s e.d. gaan echt niet harder hoor. Die 3 cilinder TDI’s al helemaal niet ;) Bijna al die leasediesels zijn van die geknepen blokken, met een chipje zal je dan alsnog niet sneller op de 100 zijn.
@lohran: oke oke het was bedoeld om m’n punt te maken. 6.8 sec. Is vlot maar echt snel vind ik het niet, zeker als het dan een RS-model betreft had ik toch meer verwacht.
@Pordon:

Het is een Skoda RS, geen Audi RS.
Big difference.

Het is helemaal niet de bedoeling dat een “simpele” Skoda bijvoorbeeld een Audi S eruit kan sprinten.Skoda RS is sportiviteit voor de gewone man, geen vermomde supercar voor rijke stinkerds (Audi RS).
Daarbij is 6.8 sec gewoon vreselijk snel in het dagelijks verkeer.
Doet mij op de ene of andere manier wat denken aan de opel insignia opc..
Velgen en uitlaat zijn wel erg mooi bij deze carrosserie ontworpen.
Dat gehoningraat is dan wel weer treurig: Er valt niet zoveel te grillen, dus is dik de helft dicht plastic. Het exemplaar op de Greenline smoelt eigenlijk beter…
De Audi RS6 voor Jan Modaal :) Erg mooi hoor!
6.8 seconden geeft al een ietwat ontevreden beeld van autoblog(ger) voor een stationwagon . Waar moet dat heen ? Help me !!!!
Hoewel de RS-rijder vast een keer een snellere auto naast zich zal krijgen, vind ik 6.8 tellen van 0-100 erg snel. Een oudere 911 of Boxter zal je het flink moeilijk maken. Daarnaast is er vast nog wel iets aan te doen om hem wel onder de 6 tellen te krijgen, zelfs binnen de garantievoorwaarden. Leuke auto met goede uitstraling. Zal in ons bijtellingsklimaat zeldzaam worden, maar in Duitsland absoluut goed verkopen.
@Maarten123:
De 911 Carrera 3.2 (231pk voor een goed 1100 kg) uit 1983 ging al in 5,9s naar 100… dus het zal wel een erg oude 911 moeten zijn, of iemand die gewoon niet wilt sprinten. De eerste Boxster (2.5, 204 pk) uit ’96 is met 6,9s ongeveer even snel…

Maar 6,8s is in een vierdeurs zeker niets om je over te moeten schamen!
@pardon Geloof jij maar dat je gechipte 1.9tdi even snel is als een 2.0t(f)si… Kom dagelijks van die types tegen… 6,8sec is een nette tijd. Liever deze dan een kale 320d (of 318d haha)
Jammie! Ziet er prachtig uit, ben benieuwd naar de prijs
Leuk wagentje, verschrikkelijke velgen. En 7 seconden naar de 100 is prima. Benieuwd of het ook wat wil (onder)sturen.
Vind hem eigenlijk wel mooi, prestaties zijn prima zeker voor ‘maar’ 220pk. Eerste plaatje en profil deed mij wel meteen denken aan een jongere versie van de Audi A4 avant type B6.
Hij is sneller naar de 100 dan mijn A4 met 220 pk. Ik heb zeker 1,5 -2 seconden meer nodig. Model ziet er niet onverdienstelijk uit, heeft wel wat weg van Audi A4 ;-))
@mtber: 3liter 6-cilinder van om en nabij 2002? Wat een vreselijke motor was dat. Aantal jaren geleden had mn vader een A6 3.0 en dat ding kon zuipen, maakte een bak herrie als die in zn toeren werd gejaagd maar was niet vooruit te branden.
@mtber: een A4 B8 met 220pk zonder Quattro doet het echt wel in 7s. Moet je wel grip hebben natuurlijk.
Wow en dat voor maar 30k. Beste koop van 2013.
Ziet er goed uit! Jammer van de 220pk al is het veel voor een skoda
Zelf rij ik een JD-gechipte RS combi uit 2007… ik kan je verzekeren: 245pk en 350Nm is meer dan voldoende om bij sprintjes vele mondhoeken omlaag te zien zakken. Redelijke ‘sleeper’ dus voor petjes in hun GTI-tje die het wel even willen proberen.

Terecht wordt opgemerkt dat je er niet aan voorbij kunt om even goed te kijken in welke (prijs) klasse deze RS is weggezet. Dan zie je dat je qua performance en uitrustig gewoon ontzettend veel waar voor je geld krijgt.

Uiteraard wordt ik zoekgereden door 3-liter 6-cylinders en dikke V8’s, maar als je in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u wilt, dan koop je toch lekker die RS4 waarvoor het geld vast al klaar ligt ? Terwijl al die mensen flink blijven sparen, rij ik vrolijk verder in m’n RS’je : )
Als ze de prijs redelijk houden wordt dit zeker een succes!
Lekker strak ontwerp! Audi a4 b6 in een iets strakker jasje.
@pordon vind het wel meevallen. verbruik is alleen hoog als je snel wilt optrekken of hard wil rijden. Lawaai van de motor vind ik niet echt storend. Mijn rijstijl is voornamelijk relaxed met cabrio dak open. Echt snel is de auto niet, komt deels door gewicht en de automaat denk ik. Ik vind het prima en vermaak me goed.
@mtber: hij reed verder ook wel prima in dagelijks verkeer maar de beloofde specificaties kwam die bij lange na niet in de buurt.
“De snelste productie-Skoda ooit, maar hoe snel is dat dan?”

En de Superb 3.6 V6 (0-100 in 6.6, 247km/h top) telt niet mee als Skoda? :-)
Aha. Maar de topsnelheid van deze Oktaaviaa ligt wel 1 km/u hoger, dus strikt gezien kloopt het.
Mooi, dat rood lijntje in de achterbumper en een voorbumper die iets weg heeft van een AMG!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).