![Skoda Octavia Pro](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/skoda-octavia-pro-autoblog-2021-970-002-970x546.jpg)
De Skoda Octavia Pro zou bijzonder geschikt zijn voor Nederland. En nee, niet alleen vanwege de oranje lak.
De Octavia is zo’n typische auto die je bij elke verjaardag wel een keertje aanraadt, samen met de Honda Jazz en Toyota Camry. Mensen die een deugdelijke, ruime, praktische en comfortabele auto wensen die op alle punten goed scoort. Sommige dinosauriërs moeten even de wenkbrauwen fronsen bij het horen van de merknaam (“Skoda?”). Echter, sinds de jaren ’90 is het een volwaardige VW-ondermening met een keurige staat van dienst.
Skoda Octavia Pro
Wij Nederlanders houden er wel van. Ja, een gemiddelde Skoda heeft niet echt veel sjeu of ‘emozione’, maar wel veel uitrusting en centimeters. Wat dat betreft is de nieuwe Skoda Octavia Pro verplichte klost voor de Nederlandse markt. Want naast het feit dat de auto oranje is (op een van de foto’s, weliswaar), zou deze auto uitstekend geschikt zijn voor onze markt.
![Skoda Octavia Pro](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/skoda-octavia-pro-autoblog-2021-970-001-970x546.jpg)
Langere wielbasis
Want je kan dan als de kinderen door blijven groeien (Skoda rijders planten zich nog weleens voort) Octavia blijven rijden. Nederlandse kinderen kunnen enorm lang worden en in de Skoda Octavia Pro kunnen ze hun benen kwijt. De wielbasis is namelijk een stuk langer dan bij de reguliere liftback en stationwagon. Het scheelt 4,4 centimeter. De totale lengte groeide met 6,3 centimeter.
![Skoda Octavia Pro](https://www.autoblog.nl/files/2021/03/skoda-octavia-pro-autoblog-2021-970-003-970x545.jpg)
De Skoda Octavia Pro krijgt daarnaast de bumpers voor en achter van het snelle RS-model. In het interieur zijn we een 12-inch groot infotainment scherm en een 10,25 inch virtuele cockpit. Een heads-up display is ook mogelijk. Er is maar één motor-bak configuratie: een 1.4 viercilinder TSI-motor gekoppeld aan een zeventraps DSG. Deze is goed voor 150 pk en 250 Nm.
Het slechte nieuws, de lange Octavia is alleen bestemd voor de Chinese markt. Deze wordt naast de reguliere derde generatie Octavia geleverd (wij zitten inmiddels op generatie nummer 4). Er zijn geen plannen over import naar Nederland. In China worden heel veel auto’s geleverd met een grotere wielbasis. Het is daar een gewoonte om je te laten rijden, ook als je niet een Captain of Industry in een Audi A8 bent.
Wat denkt u? Zou je een dergelijke lange versie overwegen? Of toch maar liever een elektrische crossover uit China?
Dacht altijd dat een Octavia met langere wielbasis Superb heette.
Over devaluatie van de term ‘Pro’ gesproken… Fabirkanten plempen overal maar ‘Pro’ achter in de hoop dat consumenten zich ineens speciaal gaan voelen. “Kijk, ik heb de aaifoon 99 PRO! Kan ik lekker professioneel selfies maken die niemand boeit!” “Mooie Dyson Pro stofzuiger heb jij! Zeker een professional?” “Hey de buurman heeft een Skoda Octavia Pro! Die kan vast proffesioneel kinderen maken!”
Alle fabrikanten. Behalve KIA. Die zetten Pro ervoor.
Een lange Octavia heet bij ons thuis een Superb… Ook een heel fijne auto.
Euh, waarom moet er nog meer VAG spul naar Nederland komen? We hebben daar al genoeg van en meer afwisseling que merken en modellen kan geen kwaad op straat.
Een echte Pro-leten bak dus.
Gelukkig passen uit de kluiten gewassen personen ook royaal in een proloze Octavia.
Zoals meerdere andere merken maken ze een langere auto voor kortere mensen… Logisch
Al die verlengde modellen gaan naar China. Alsof ze daar ineens allemaal 2 meter lang zijn…
Het is maar wat je wilt. “Wij” rijden massaal in opgeruigde hoge SUV’s in het platste land van de wereld met de beste wegen.
Het ego, hoewel niet altijd zichtbaar, moet er ook in passen.