• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De onstuitbare opmars van de turbo (+ 80% in 5 jaar)

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 oktober 2012 om 21:22 – 47 Reacties

Een doodgewone, doorsnee turbo-setup


De turbo is in Europa niet meer van onze motorblokken weg te denken, maar ook de rest van de wereld wordt langzaamaan overgenomen door de uitlaatgasaangedreven drukvullers. In vijf jaar tijd stijgt het aantal motoren met (een) turbo(‘s) met 80%, zo is de voorspelling.

Kijk je naar populaire auto’s in Europa, dan moet je tegenwoordig aardig zoeken naar atmosferische modellen. Bij diesels is het sowieso al een verloren zaak (de laatste ongeblazen dieseltjes waren zo ongveer de SDI’tjes op de Golf IV), en bij benzinemodellen moet je hard zoeken. Volvo? Alles geblazen. BMW? Alles geblazen (afgezien van de E92 M3 dan). Audi? Behalve de nieuwe RS4 en RS5 volgens mij alles geblazen.

Enfin, u snapt het punt. In de VS (waar superchargers geliefd zijn) probeert de industrie nog dapper verzet te bieden met de atmosferische 6,2 liter V8 (GM) en met nog veel meer ietwat dikkere ongeblazen viercilinder-blokken (die we ook in bepaalde Lancia’s terug vinden), maar grosso modo gaan we op termijn allemaal voor de bijl, met dank aan strengere milieu-eisen, waardoor er meer (vermogen) uit minder (inhoud) gehaald dient te worden.

De voorspelling van 80% groei tot het einde van 2017 is afkomstig van Honeywell, die onder andere de Garrett-turbo fabriceert. Tegen die tijd zien we 36 miljoen auto’s met een turbo op de markt komen, wat neerkomt op 40% van de totale verkopen. Nog steeds een minderheid, want in ontwikkelingslanden geven ze wat minder om uitstoot, en is een turbo vooral een prijsopdrijvende extram en bovendien nog een onderdeel dat stuk kan gaan.

Bekijk de infograpgic hieronder (klik voor groot)!

Turbo turbo!

Dus, autoblog-toptip: koopt aandelen Honeywell. Een andere grote speler op de turbomarkt, BorgWarner, mag ook.

Ook interessant!

  • Video: Audi 80 sleeper met V8 én wieldoppen
  • Deze 991 Turbo S heeft 333.300 (!) km gereden in 6 jaar
  • Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan
    Een nieuwe Audi R8 met handbak? Dat kan
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6

Nieuwste artikelen

  • Donkervoort P24 RS: extremer dan ooit, nu met V6!
  • Video: Nieuwe F1-auto van Max Verstappen klinkt … geweldig!
  • Fight: hoe houdt de Volvo EX60 zicht tegenover de BMW iX3 en de Mercedes-Benz GLC?
  • Video: Wanneer je niet meer op tijd kunt stoppen
FacebookTweetPinLinkedIn

Techniek, turbo

Vorig bericht: « Vroem: met je Nissan de Haagse tramtunnel in
Volgend bericht: Het God-complex van Ferrari-engineers [video] »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    8 oktober 2012 om 21:25

    zuurstofbelasting heffen op turbo,s ..

    Login om te reageren
    • norge zegt

      8 oktober 2012 om 21:30

      @lincoln: Turbana’s ?

      Login om te reageren
  2. Audiboy zegt

    8 oktober 2012 om 21:27

    Audi heeft nog een atmosferische V6? De 2.8 uit de a6/a7?

    Login om te reageren
  3. michielh zegt

    8 oktober 2012 om 21:29

    Turbochargers, making cars sound like vacuumcleaners since the 1980’s

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      8 oktober 2012 om 21:35

      @michielh: niet allemaal hoor. Nissan’s 6 cilinders (o.a. RB- en VG/VQ-serie), Subaru’s 4 cilinders (EJ-serie), Volvo’s 5 cilinders (B52xx-serie). Maar ik moet me er toch bij aansluiten, want veel hedendaagse turbomotoren verliezen een hoop geluid. Daar is met een goede uitlaat echter alles aan te veranderen.

      Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      8 oktober 2012 om 22:15

      @michielh: niet altijd zo, meestal klinken ze wel minder dan atmosferische blokken, zeker waar, maar de herrie die uit een M5 komt, of uit een Huayra, of een andere AMG biturbo trouwens, of Audi’s biturbo V8, zijn toch allemaal wel geluidjes om je oren bij af te likken. of de motor uit de Volvo XC90..
      http://www.youtube.com/watch?v=5VjPBrDt_x8

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        9 oktober 2012 om 11:04

        @salberts93: Klinkt misschien best leuk zo\’n Huayra, maar komt bij lange na niet in de buurt van een Zonda..

        Login om te reageren
  4. mercs zegt

    8 oktober 2012 om 21:29

    Het 6,2L blok in de c63 AMG is ook atmosferisch!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      8 oktober 2012 om 21:32

      Klopt. Maar alles dat nu nieuw in AMG’s gaat (behalve de Black Series) is op de SLK 55 na allemaal twin-turbo.

      Login om te reageren
      • salberts93 zegt

        8 oktober 2012 om 22:16

        @sir_smokalot: SLS SLS SLS :D voorlopig nog geen turbo’s voor mijn favoriete Merc!

        Login om te reageren
  5. norge zegt

    8 oktober 2012 om 21:30

    Waarom moet ik aan (RIP) Saab denken?

    Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      8 oktober 2012 om 22:16

      @norge: dito… Blijft raar dat het merk dat de turbomotor geïntroduceerd heeft in de \’normale personenauto\’ en altijd aan het concept heeft vastgehouden hier niet genoeg van heeft kunnen profiteren! Aan de andere kant verlies je dan natuurlijk wél een USP: mensen kwamen oa voor de turbopower naar Saab. Kun je nu overal krijgen… Maar het blijft wrang!

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        8 oktober 2012 om 22:31

        @Svenska_Aeroplan_AB: Je bedoelt: het merk dat zo snel geen v6 kon scoren voor hun nieuwe model, en dan maar uit armoe gegokt heeft op een turbo?

        Login om te reageren
  6. eindbaasje zegt

    8 oktober 2012 om 21:31

    mijn vorige 1.6 had 100 pk, mn huidige 150 pk, meer koppel en een lekkerder motorgeluid…. ik ben tevreden en zie het probleem niet

    Login om te reageren
  7. Alexander_NAS zegt

    8 oktober 2012 om 21:34

    BMW heeft nog een aantal atmosferische blokken: in de 1 en 3 serie coupe en cabiolet. Ook de 5 serie is als 530i nog met een atmosferisch blok te krijgen.

    Login om te reageren
  8. davevz zegt

    8 oktober 2012 om 21:35

    De Audi A6 2.8 FSI is ook niet voorzien van drukvulling!

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      8 oktober 2012 om 21:38

      @davevz:
      Dat is nou “voorsprong door techniek”….

      Login om te reageren
  9. Alexander_NAS zegt

    8 oktober 2012 om 21:35

    BMW heeft nog een aantal atmosferische blokken in de 1 en 3 serie coupe / cabiolet. Ook de 5 serie is als 530i nog met een atmosferisch blok te krijgen.

    Login om te reageren
  10. ej20g zegt

    8 oktober 2012 om 21:38

    Tsjah, was te verwachten natuurlijk. Dat hoeft geen negatieve ontwikkeling te zijn. Laat die (op papier) zuinige turbotorretjes maar lekker voor het gros van de mensen zorgen, dan kunnen liefhebbers lekker blijven blazen in hun geliefde atmosferische en (in mijn geval) turbogeblazen machines rond blijven blazen.

    Login om te reageren
  11. bigcar zegt

    8 oktober 2012 om 21:39

    dat de co2 omlaag gaat dmv een turbo is te begrijpen.

    maar hoe dafuq zit het dan met de fijnstof (op benzineauto’s) want die neemt toe?

    en trouwens;
    co2 is alleen maar een probleem omdat het de broeikas effect versterkt (niet veroorzaakt!). maar opzich is het niet schadelijk. want co2 produceren wij mensen zelf ook, en co2 die neemt alleen een deel van lucht in beslag, waardoor er op dat punt minder zuurstof aanwezig is, je moet gewoon zorgen dat het goed waait en dan is co2 geen probleem.

    het probleem zit hem in de fijnstof namelijk.
    je hebt grove fijnstof en je hebt ultra-fijnstof (dus een hele fijne vorm van fijnstof). de grove fijnstof valt nog wel mee, die dring niet zo heel diep door in de longen, maar die ultra fijnstof die gaat echt helemaal aan het uiteinde van je longblaasjes zitten, daar krijg je de meeste en ergste schade (al helemaal op lange termijn).

    en die turbogeblazen 0.1 liter benzine blokjes die helemaal tot in de toerenbegrenzer mishandeld moeten worden omdat ze niet vooruit te branden zijn, die stoten verrekt veel (ultra)fijnstof uit.

    anyone een idee hoe we dat aan gaan pakken? zo ja, bel me en je krijgt van mij de nobelprijs..

    Login om te reageren
    • m550d zegt

      8 oktober 2012 om 21:47

      @bigcar: iets met gewoon niet autorijden. Grapje. Je hebt gelijk. Fijnstoffilter anyone?

      Login om te reageren
    • bungabungastig zegt

      8 oktober 2012 om 22:03

      @bigcar: Da’s zeker geen fijne stof. Nobelprijs voor de Literatuur?

      Login om te reageren
    • Svenska_Aeroplan_AB zegt

      8 oktober 2012 om 22:17

      @bigcar: na de CO2 hype volgt vast de fijnstof hype. Fijnstof tax, fijnstof-labels, de hele zwik… Let maar op!

      Login om te reageren
    • salberts93 zegt

      8 oktober 2012 om 22:19

      @bigcar: fabrikanten kijken alleen naar de verkoopcijfertjes en kopers kijken alleen maar naar het geld wat ze eraan kwijt zijn, tenminste in Europa (wat een vrij forse afzetmarkt is xD), en die prijzen zijn weer gebaseerd op CO2 uitstoot en wat een auto verbruikt enzo, als fabrikanten echt gaven om het ‘milieu’, wat niet zo is want het effect van auto’s op broeikaseffect is echt verwaarloosbaar, dan zouden ze geen bakken met geld in accu’s stoppen maar nog veel meer geld om dat waterstof nou eindelijk eens in een auto te stoppen

      Login om te reageren
    • harie zegt

      8 oktober 2012 om 22:50

      @bigcar: Je vergeet 1 ding in je verhaal… Er is een verschil tussen de co2 die een auto uitstoot en de co2 die wij zelf (en alle andere wezens) uitstoten. Onze co2 komt voort uit wat wij eten en drinken… Dit zijn producten die in soort van korte kringloop zitten… Plant neemt co2 op, koe eet plant, man eet koe, man produceert co2… Een auto rijdt op producten die buiten deze kringloop vallen… Het zijn namelijk fossiele brandstoffen uit de bodem. Alle co2 die je creëert uit fossiele brandstoffen worden dus toegevoegd aan de co2 uit de korte kringloop en moeten dus gecompenseerd worden…

      Login om te reageren
    • dotternetta zegt

      9 oktober 2012 om 08:27

      @bigcar: leg eens uit. Ik begrijp niet waar er minder CO2 uit een turbo geblazen blokje komt. Luchtdruk is hoger dus je kunt er meer brandstof bij drukken om een goede verbranding te krijgen, maar waarom komt er dan (in verhouding) minder CO2 uit? Als je 1 gram benzine verbrand krijg je toch altijd dezelfde hoeveelheid CO2?

      Login om te reageren
      • Henkhenk zegt

        9 oktober 2012 om 09:50

        @dotternetta: Verbruik wordt uitgedrukt in termen van gereden kilometers per eenheid verbruikte brandstof. Daar een turboblok in het algemeen zuiniger is dan een atmosferisch blok zal het aantal gereden kilometers per eenheid verbruikte brandstof groter zijn. Koolstofdioxide uitstoot wordt uitgedrukt in uitgestoten hoeveelheid per gereden kilometer. Verbrand je minder brandstof per gereden kilometer dan stoot je per kilometer ook minder CO2 uit.

        Login om te reageren
        • dotternetta zegt

          10 oktober 2012 om 10:59

          @Henkhenk: Oke, dat snap ik. Maar waarom is een turbo blok zuiniger?

          Login om te reageren
  12. maseratizzzzzzzz zegt

    8 oktober 2012 om 21:41

    Een e60 M5 ook?

    Login om te reageren
    • dutchiehd zegt

      8 oktober 2012 om 21:58

      @maseratizzzzzzzz: die wordt niet meer gebouwd he..

      Login om te reageren
    • bigcar zegt

      8 oktober 2012 om 22:11

      @maseratizzzzzzzz: 5 liter V10, atmosferisch.
      dus (godzijdank) nee

      Login om te reageren
  13. midasracer zegt

    8 oktober 2012 om 22:31

    Brrr, ik ben blij dat ik van mijn turbo verlost ben. Mijn nieuwe atmosferische blokje wordt op dit moment opgebouwd met nieuwe kop en hogedruk zuigers. Ik wil weer een lekker donker geluid uit de uitlaat! Ik begrijp dat het met de downsizing te maken heeft, maar een atmosferisch blok kun je ook zuinig krijgen met voldoende vermogen. En zoiezo meer koppel onderin.

    Login om te reageren
  14. berlinetta zegt

    8 oktober 2012 om 22:46

    Is het voor fabrikanten ook mogelijk om superchargers zuiniger te krijgen ipv het turbogat van turbo\’s weg te werken? Het geluid zal dan net zo goed minder zijn, maar het rijdt wel fijner

    Login om te reageren
    • eddyrocket zegt

      9 oktober 2012 om 09:32

      @berlinetta: Eaton (van Eaton superchargers) hebben recentelijk een aantal zeer efficiente superchargers uitgebracht die erg krachtig zijn en gebruik maken van 4-lobe ipv 3-lobe rotors. Deze superchargers zijn verbonden aan de krukas en hebben dus al van zeer lage toeren gelijk koppel. Ik heb zelf een Eaton die m’n blok van 280 naar 370pk brengt en zou niks anders willen. Misschien wat minder explosief als een turbo maar wel gelijk overal en altijd koppel en geen turbo-gat.

      Login om te reageren
  15. jeanclaude zegt

    8 oktober 2012 om 22:59

    Alleen jappannes en koreanen zijn nog niet aan de turbo in hun ‘kleinere’ modellen.

    Login om te reageren
    • redbeams zegt

      9 oktober 2012 om 08:16

      @jeanclaude:

      Oh nee,zoek eens op starlet glanza…4e-fte en bijv. 4a-gze.

      Login om te reageren
      • ej20g zegt

        9 oktober 2012 om 11:48

        @redbeams: haha inderdaad. Die Starlet Glanza\’s waren 1 van de eerste kleine wagens met klein turbotorretje. Of om niet te vergeten, de Daihatsu Charade GTti! Ook een 1.3 turbotorretje, zijn tijd ver vooruit.

        Login om te reageren
        • E34M5Touring zegt

          9 oktober 2012 om 11:53

          @ej20g: Waren die Charades geen 1.0 3pitter turbo?

          Login om te reageren
          • ej20g zegt

            10 oktober 2012 om 22:28

            @E34M5Touring: foutje, maar zou goed kunnen trouwens. Ben ik niet zo zeker van. Misschien een beetje in de war door 3 cilinders óf 1.3 liter. In ieder geval, downsizing at it’s finest lang voordat de Europeanen ermee begonnen…

            Login om te reageren
  16. sebasjuhh zegt

    8 oktober 2012 om 23:13

    Hee, de R8 is ook ongeblazen?

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      8 oktober 2012 om 23:30

      Ja, da’s waar. Zat alleen in A’tjes en Q’tjes te denken.

      Login om te reageren
  17. resulutionNL zegt

    8 oktober 2012 om 23:23

    I have a Turbo on my Turbo. Now I can boost while I boost!

    Login om te reageren
  18. paere zegt

    8 oktober 2012 om 23:29

    Het is inderdaad wel snel gegaan, een paar jaar geleden was \”twinturbo\” nog een suoercarterm, nu hebben we het gewoon op onze BMW familieauto! :o

    Login om te reageren
  19. Joost zegt

    8 oktober 2012 om 23:40

    Wat is er zo verkeerd aan een turbo dan? Mijn V70 T5 fluit heerlijk en het turbogat in de Alpine is juist de reden dat ik voor een turbo ben gegaan :)

    Login om te reageren
  20. michelyman zegt

    8 oktober 2012 om 23:41

    Lekker met zn alle turbo-en! Vooral het opspoelen en afblazen klinkt geweldig (Aftermarkt dan vaak)

    Login om te reageren
  21. erik_land zegt

    9 oktober 2012 om 00:55

    Wij van WC-eend..
    Bovendien: de turbo is al jaren gemeengoed bij dieselauto’s. Aangezien dieselauto’s een groot deel van het Nederlandse wagenpark uitmaken, lijkt me een stijging van 80% sterk overdreven.

    Login om te reageren
  22. roadrebel123d zegt

    9 oktober 2012 om 07:43

    Ik moet met heimwee terugdenken aan de 1.8 8v 112pk van mijn eerste auto. Qua verbruik en prestaties deed het niet onder voor huidige eco turboblokken, ook niet wat koppel betreft, maar je moest wel 98 met lood stoken om het beste eruit te halen!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North