• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De plannen van Geely, wat gaat er met Volvo gebeuren?

Auteur: autoblogger, gepost 29 maart 2010 om 13:04 – 25 Reacties

Volvo China


Gisteren werd “officieel” bekend dat Volvo aan Geely verkocht is, alhoewel de daadwerkelijke afronding nog een aantal maanden zal duren. Maar wat gaat er gebeuren met Volvo? Welke plannen heeft Geely met het Zweedse merk?

In 1999 werd het automerk eigendom van de Ford Motor Company, maar sinds 2007 gaan er al geruchten over een verkoop. Volvo en Geely zijn al bijna 2 jaar aan het onderhandelen, maar het lijkt nu eindelijk gelukt. Hiermee zet Ford de laatste stap in de ontmanteling van diverse merken, de merken Aston Martin, Jaguar en Land Rover waren namelijk al verkocht. Ford zal nu al haar aandelen in Volvo verkopen. Het extra geld wat Ford met de verkoop van Volvo binnenharkt gaan ze gebruiken om hun eigen merk weer sterker te maken. Het is echter nog niet bekend hoe men Volvo op korte termijn wil losmaken van Ford, aangezien er veel technologie en onderdelen worden hergebruikt.

Zhejiang Geely wil het merk Volvo en de bijbehorende activiteiten in Zweden houden, waaronder het hoofdkantoor, de productiefaciliteiten en het onderzoekscentrum. Ook zou de fabriek in Belgie behouden blijven. Geely heeft geen intenties om Volvo te laten opgaan in de eigen autotak. Geely blijft Geely en Volvo blijft Volvo, aldus CEO Li Shufu. “De overname verandert niets voor Volvo – alleen moet de baas nu afspraken maken met mij’, zegt Shufu. ‘Volvo en Geely blijven twee onafhankelijk geleide merken.” Men is echter wel van plan om in Peking of Shanghai een nieuwe fabriek te bouwen, daar moet de productie van 300.000 extra Volvo’s gaan plaatsvinden. De vraag is vervolgens of dat in de toekomst niet ten koste zal gaan van Europese fabrieken.

Volvo, opgericht in 1927, verkocht vorig jaar wereldwijd 334.000 auto’s. Op dit moment werken er zo’n 20.000 mensen. Geely is iets meer dan tien jaar autoproducent en heeft ongeveer 10.000 mensen in dienst. Ad van Batenburg, Algemeen Directeur Volvo Cars Nederland, is blij met de overname. “We hebben nu een eigenaar die graag wil investeren in Volvo. Eerlijk is eerlijk, ook wij moesten wennen aan het idee, maar als ik kijk naar de plannen die er nu liggen dan heb ik er alle vertrouwen in.”

“Geely heeft grote ambities en wil Volvo laten groeien,” aldus van Batenburg. “Zo geeft Geely aan zwaar te willen investeren in de milieutechnologie die Volvo nu al deels op de plank heeft liggen en aan het ontwikkelen is. Geely koopt Volvo vanwege de technologie, de kennis en de visie.”

Ook interessant!

  • Volvo gaat mega-accufabriek uit de grond stampen in Europa
  • Volvo C40
    Volvo C40 Recharge is super-hip en officieel
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60

Nieuwste artikelen

  • De stationwagon van Dacia komt eraan: dit weten we tot nu toe
  • Video: Achtervolging politie vs Porsche Macan
  • Laadprijzen in Nederland: dit zijn de duurste en goedkoopste tarieven in jouw gemeente
  • De Bentley van Ali B is verkocht: zoveel leverde hij op!
FacebookTweetPinLinkedIn

China, geely, Volvo

Vorig bericht: « Tazzari Zero: elektrische Italiaan te koop in NL
Volgend bericht: Binnenkort Prius-techniek in je Mazda »

Lees Interacties

Reacties

  1. Zondagsrijder zegt

    29 maart 2010 om 13:07

    Gewoon de 240 opnieuw in productie nemen. Dan komt alles goed.

    Login om te reageren
    • vo!vo zegt

      29 maart 2010 om 14:57

      @Zondagsrijder: normaal heb ik het niet zo op zondagsrijders, maar nu heb je gelijk.

      Login om te reageren
  2. Cardesigner zegt

    29 maart 2010 om 13:07

    …

    Login om te reageren
    • Henk_he zegt

      29 maart 2010 om 13:50

      @Cardesigner: als je niks te melden hebt, druk dan niet op ‘plaats reactie’ Stumper…
      Ontopic: dat scheelt de Chinezen weer kopieerkosten, kunnen ze eindelijk geoorloofd Westerse modellen op de markt brengen.

      Login om te reageren
  3. Bosnia_love zegt

    29 maart 2010 om 13:11

    Hoe zit het dan met Spyker?

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      29 maart 2010 om 13:15

      @Bosnia_love:
      Wat heeft Spyker met volvo te maken of heb ik iets gemist?

      Ik hoop wel dat Volvo ook effectief hetzelfde blijft, het chineese eigenschap zint me toch niet zo.
      Het gaat hun vooral om geld binnen te halen (eig, wel logisch) en ze geven nog minder dan ons om de rechten van een arbijder, normaal ben ik vrij liberaal, maar in dit geval zou de staat toch alles goed in het oog moeten houden, voordat er plotsklap massa ontslagen vallen.

      Login om te reageren
  4. Racegamez zegt

    29 maart 2010 om 13:14

    @Bosnia_love: spyker heeft SAAB gekocht niet Volvo

    Login om te reageren
  5. John zegt

    29 maart 2010 om 13:19

    Ik ga er vanuit dat Bosnia_Love zich vergist/serieus uit Bosnië komt..
    Als Volvo nu 334.000 auto’s verkoopt en Geely wil een fabriek openen die nog eens 300.000 auto’s produceert dan kunnen we er toch redelijk vanuit gaan dat Geely wilde plannen heeft! Of de fabrieken hier verdwijnen of ze gaan echt veel meer Volvo’s afzetten! 334.000 valt me overigens erg tegen, ik had meer verwacht..

    Login om te reageren
  6. Bruno zegt

    29 maart 2010 om 13:21

    @zondagsrijder: jij bent een man naar mn hart!

    dat was nog is een auto..

    Login om te reageren
  7. Bosnia_love zegt

    29 maart 2010 om 13:23

    Och, ja, foutje.

    Login om te reageren
  8. pizzakoerier zegt

    29 maart 2010 om 13:42

    zouden er nu eindelijk veilige chinese auto’s komen?

    Login om te reageren
    • Jokkebrok zegt

      29 maart 2010 om 13:49

      @pizzakoerier: Lol

      Login om te reageren
  9. MLTB zegt

    29 maart 2010 om 13:53

    Hoop dat Volvo echt Volvo blijft.. Dus echt ‘zweeds vakmanschap’.

    Login om te reageren
  10. Mr. V8 zegt

    29 maart 2010 om 14:00

    Door het afvoerputje? *keeping fingers crossed*

    Login om te reageren
  11. Edge zegt

    29 maart 2010 om 14:29

    Eerst zien, dan geloven. Waarschijnlijk zijn dit gewoon de kortetermijnplannen van Geely. Op de lange termijn verwacht ik dat Volvo (helaas) wel geïntegreerd in het concern wordt

    Login om te reageren
  12. Neal zegt

    29 maart 2010 om 15:13

    voila, het is gebeurd. Het merk met de langste traditie en meeste ervaring inzake crashtesting verkoopt haar hele hebben en houden aan één van de slechts presterende merken op dat gebied.

    Dit onder het motto.. als je het zelf niet kan (of het gaat je niet snel genoeg), dan koop je het op een ander…

    Oftewel… beter goed gekopieerd dan slecht zelf gemaakt

    het hek is van de dam

    Login om te reageren
  13. timberleek zegt

    29 maart 2010 om 15:18

    Ik hoop dat volvo blijft wat volvo is. Evt wat stoerder. Maar verder zo laten. En de 2.5T in het gamma laten.

    ik ben alleen bang dat het een droom is.

    ik denk dat het eerder tijd is om vaarwel te gaan zeggen tegen de goede dingen van volvo.
    vaarwel mooie auto’s
    vaarwel degelijkheid
    vaarwel goede motoren

    Login om te reageren
  14. Martijn zegt

    29 maart 2010 om 15:31

    Vreemde reacties hierboven. De overname door Geely holding betekend juist dat Volvo een volledig eigen motorenprogramma gaat opbouwen. Hiermee nemen we dus afscheid van de Ford motoren. Voorbeeld is nu al de Ford/PSA 2.0D 4-cil die wordt vervangen door een 2.0D 5-cil van Volvo.

    Ik zie een hoop nieuwe mogelijkheden!!

    Login om te reageren
  15. timberleek zegt

    29 maart 2010 om 15:32

    @martijn

    ik hoop het ook, maar het zou ook maar kunnen zijn dat het een echt chinees merk gaat worden met alleen maar crap

    Login om te reageren
  16. Citrofiel zegt

    29 maart 2010 om 15:55

    Klinkt als een prima toekomst voor Volvo. Alle vrezen waren onterecht.

    Login om te reageren
  17. autoblogger zegt

    29 maart 2010 om 16:04

    Volvo is a tiger that needs to be freed, says Li Shufu, whose Zhejiang Geely Holding Group signed an agreement on Sunday to buy Volvo from Ford Motor Co. “A tiger belongs to the forest. It belongs to the wild world and not confided in a zoo. We need to liberate this tiger,” Li told a press conference announcing the deal in Volvo’s home town of Gothenburg.

    You go tiger! ;)

    Login om te reageren
  18. Dimglor zegt

    29 maart 2010 om 17:52

    Voor zover ik kan lezen is de toekomst dus enkel positief…
    Ze gaan Volvo laten zoals het nu is…. (zucht van opluchting ;) )

    Login om te reageren
  19. Esprit_de_Flandre zegt

    29 maart 2010 om 19:18

    Zie het wel zitten, maar…

    Er zullen natuurlijk een hele hoop muggenzifters komen (zo’n 90% van de AB’ers) die de volgende Volvo (bvb C30 5deurs?) zullen verwijten lelijk te zijn, en dat zal dan natuurlijk de schuld zijn van de Chinezen. Ook al ligt dat ontwerp nu al een tijdje op de tafel in Zweuden…

    Login om te reageren
    • V40T4 zegt

      29 maart 2010 om 23:33

      @Esprit_de_Flandre: die “maar…” zou er wel eens rapper kunnen komen. Terzake niet gezien vnv … die chinees zei dat we allemaal blij moeten zijn als ze de productie naar daar verhuizen, dan hebben wij hier goedkopere auto’s met dezelfde kwaliteit … chinese logica …

      @iedereen die geinteresseerd is: http://www.deredactie.be, videozone, programma’s, terzake.

      Login om te reageren
  20. Cantago zegt

    29 maart 2010 om 21:03

    Goed om te horen dat ze de merken echt gescheiden willen houden… De tijd zal leren of ze dit gaat lukken!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North