De Renault ZOE is de aantrekkelijkste elektrische auto

Branded content, 58 Reacties

Wij vertellen je waarom.

Renault Zoe

De Renault ZOE is de eerste betaalbare 100% elektrische auto met een actieradius van 400 km NEDC. Die actieradius neemt voor de zakelijke veelrijder een belangrijke drempel weg om nu écht te kiezen voor een 100% elektrische auto. Met de wijzigingen in het bijtellingsregime van 2017, waarbij alle fiscale voordelen voor plug-in hybrides vervallen en alleen nog 100% elektrische auto’s profiteren van 4% bijtelling, is de Renault momenteel de aantrekkelijkste 100% elektrische auto op de markt. Aantrekkelijk inderdaad, want qua design is de ZOE perfect gelukt! De Renault ZOE is daarom per direct leverbaar met keus uit twee nieuwe carrosseriekleuren, namelijk Rouge Intense en Gris Titanium.

Met een speciale app wordt het opladen van de ZOE via het merendeel van de openbare laadpunten in Europa nog eenvoudiger, ook al zijn ze eigendom van verschillende exploitanten. De bestuurder kan betalen met behulp van de smartphone-app of met een RFID-badge. In de eerste helft van 2017 zullen nieuwe features worden toegevoegd aan de Z.E.-app die het rijden in de Renault ZOE nog prettiger maken, zoals deur-tot-deur navigatie* . Ook handig: batterijlaadmanagement op afstand. De my Z.E. Interactive smartphone-app verbindt ZOE-eigenaren met hun auto – zelfs als ze niet in de auto zitten – om het laadproces te optimaliseren. Zo kun je op afstand gegevens opvragen, zoals het laadniveau, de verwachte resterende actieradius, de resterende laadtijd etc. Ook wordt de eigenaar geïnformeerd als het laden start en eindigt. Maar je kan ook diverse functies van de auto bedienen, waaronder de stand van de klimaatregeling (interieurtemperatuur) en het laadproces van de batterij. Meer weten? Check renault.nl/zoe.

* Beschikbaar in Nederland vanaf tweede kwartaal 2017



58 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Nu is natuurlijk de vraag of die “andere” ZOE ( http://www.autoblog.nl/nieuws/renault-zoe-e-sport-concept-is-een-hete-elektrobom-96618 ) die 400km actieradius ook haalt.
Dit is wel een beetje overdreven hoor die tekst. Maargoed het is inderdaad een aantrekkelijk pakket voor de zakelijke rijder.
@lekbak: lees anders de tags even ;-)
@escort77: dat had ik gezien hoor. Is ook wel duidelijk trouwens!
@lekbak: ja dit is gewoon een advertentie……geen artikel
Aantrekkelijk als auto zeker niet.
@dijan: Noem dan eens een mooiere hatchback?
@fanboy: Welke niet?
@fanboy: Elke hatchback die geen honderden kilo’s aan zwaar giftige accu’s heeft. Elke hatchbak waarmee je meer dan 400km per dag kunt rijden. …. En als je het over uiterlijk hebt: Renault Clio (om het maar bij het eigen merk te hounden) !
400 KM
Grappig, want als ik naar de website ga:
https://www.renault.nl/modellen/elektrische-autos/zoe.html

is de maximale afstand met de standaard instellingen 322 KM

Zelfs met 50 km/h en de rest zo laag mogelijk haal je nog steeds ‘maar’ 386 KM

maar wie rijdt er nou 50, dus gewoon 130 KM/h, 17 inch eronder en hopla 146 KM :D
Foto doet me denken aan een Chinees met een neussonde.
Prima zo’n advertorial. Maar Aantrekkelijk geprijsd is wel een beetje vaag als je geen prijs noemt. Zowel lease prijs als catalogus prijs lijkt me toch wel interessant om even toe te voegen. Of is de auto stiekem zo duur dat het verzwegen wordt?
@kilum: Voor iets ter grote van een Clio vindt ik dit een hoop geld:

VANAF
€ 22.180
@kilum: En is dat dan voor de hele auto, of komt daarbij nog een maandelijks tarief voor accuhuur?
@edge: Dat is ex accuhuur, tel er ongeveer € 8K bij als je ‘m inclusief accu wilt.
@c70_99: Dat kon ik nergens vinden. Maar als dat inderdaad zo is dan zal de auto voor veel mensen afvallen denk ik. Dat brengt de auto in de regionen van 30K catalogus. De meeste mensen hebben geen lease budget waar dit binnen valt. En de mensen die dat wel hebben rijden over het algemeen zoveel dat ze niet genoeg hebben aan de 400 km range.
@kilum: Dat staat in de prijslijst: https://prijslijst.renault.nl/zoe/index_html5.html?init=init_tablet.xml&
Geen idee wat de verschillen in leaseprijzen zijn, het zal ook nog wel meewegen dat volledig elektrisch MRB vrij is.
@edge: accuhuur komt erbij 69 euro per maand voor 10.000 km/jaar tot 119 euro voor onbeperkte km/jaar incl btw.
-edit: nutteloze bijdrage-
In de eerste helft van 2017 zullen nieuwe features worden toegevoegd aan de Z.E.-app die het rijden in de Renault ZOE nog prettiger maken, zoals deur-tot-deur navigatie

Want? We zouden tevreden zijn met navigatie die van straat tot straat is? Wat een belachelijke marketingtekst.
En als ik nog niet klaar was met wat ik geprogrammeerd heb, zou ik moeten zeggen: “het is nog niet af” inplaats van “beschikbaar vanaf tweede kwartaal 2017”.

Maakt autoblog de tekst zelf of is de tekst een kopie van een marketingafdeling?
Ik rijd nu een paar maanden in een Zoe uit 2015. Hiervoor (zoals mijn gebruikersnaam zegt) een C70 coupe uit ’99 met 240pk. Een behoorlijk contrast dus.
In het zwart als Intens uitvoering met de 17 inch Tech Run velgen een leuke auto om te zien (stukken beter dan de Leaf al zeg ik het zelf).
Het bevalt eigenlijk super, 2ehands zijn ze prima betaalbaar en voor woon werk verkeer prima geschikt. Wij hebben nog een (brandstof) auto voor de lange afstanden, dus nooit gezeik m.b.t. de actieradius. Ik weet precies wat ik op een dag moet rijden.
Ik vind het jammer dat elektrische auto’s vaak afgebrand worden in de comments, veel mensen die er eens in rijden vinden het heerlijk rijden. Zo ook behoorlijk wat mensen in mijn omgeving.
Maargoed, het is niet voor iedereen wat natuurlijk. Ik heb geen spijt van mijn aankoop gelukkig :)
Ik denk erover om een 2e hands Zoe te kopen en daar de nieuwe accu in te laten zetten. Dan heb je voor ongeveer de helft van de nieuwe uitvoering een zo goed als nieuwe.
@kobus1967: Als ik je een tip mag geven, 2ehands uit Frankrijk zijn ze behoorlijk scherp geprijsd. Voor het prijsverschil kun je de accu upgraden. De laatste berichten zijn volgens mij nog steeds dat dit € 3.500,- gaat kosten.
@c70_99: ik begreep dat de fransen niet willen verkopen als ze merken dat je niet frans bent. Chauvinistisch volkje die de subsidies niet willen exporteren.
@kobus1967: Dat klopt inderdaad, gelukkig zijn er bedrijven in Nederland die het wel voor elkaar krijgen. Ik zou eens neuzen op het Renault forum. Bleeker uit Purmerend is een bekende die ze voor leuke prijzen aanbiedt.
@c70_99: dat is mij bekend en nog in de buurt ook?
Z’n uiterlijk is niet echt aantrekkelijk hoor
@mrrallycross: Over smaak valt niet te twisten, ik vind het in dit segment best een leuke auto om te zien (mits goed uitgevoerd): https://www.bochane.nl/media/567473069/1.jpg
Maar maakt dat het ook een aantrekkelijke auto?
Met cruise op een 80 weg achter een vrachtwagen zeker.
Sorry dat ik het zeg, maar is de Hyundai Ioniq als E versie niet interessanter? Meer ruimte, rijdt comfortabeler, veel luxe en toch 300km range.
@w0o0dy: in de praktijk 200km en de Zoe in de praktijk 300km.
Zaterdag in de Ioniq gereden, rijd heel goed.
@kobus1967: Vandaag met de ioniq E gereden en idd dat is prima. Vlot, stil, comfortabel genoeg, wegligging ook prima en behoorlijk luxe. Maar idd de verkoper had het ook over 200km in de praktijk. Met mijn “loodvoet” werd 124km op 70% lading al heel snel 115 op 65%… De kofferbak is overigens ook te klein voor vakantie of hond. Bovendien is de drempel van de kofferbak hoog.

Nog steeds wel fijn om mee te rijden eigenlijk. Zou het serieus overwegen.
Nieuwe accu kan niet in oude Zoë , de motor en omvormer zijn ook anders dus ben je er aan voor de moeite
@gorre: Kan wel, dit is zelfs door Renault bevestigd dus ik vraag me af waar jij de informatie vandaan hebt.
De prijs en levertijd zijn echter nog niet officieel bevestigd. Renault zegt er wel bij dat de range niet gelijk zal zijn aan een nieuw model omdat deze o.a. ook accuverwarming/-koeling heeft. Heel veel zal dit in de praktijk echter niet schelen verwacht ik.
@c70_99: ik werk bij Renault en dit werd me bevestigd door de technische dienst , motor en omvormer zijn ook anders in de nieuwe zoë ! Ik stelde hen deze vraag omdat een klant van ons hetzelfde vroeg !
@gorre: Dan is de interne informatievoorziening niet echt op orde binnen Renault. Eric Feunteun (verantwoordelijk voor de EV’s) heeft dit namelijk meerdere malen bevestigd: https://twitter.com/ericfeunteun/status/839495980709994498
@c70_99: Ik stelde deze vraag wel meteen nadat het bekend werd gemaakt dat de Zoë een nieuwe accu + motor kreeg ! Maandag komt er iemand langs van de techline voor een andere zaak en zal hem de vraag nog eens stellen , moest het inderdaad kunnen denk ik dat je maar 50 km extra zal kunnen rijden want een groot deel komt ook van een zuinigere motor,beter energiemanagement en de nieuwe accu is ook verwarmd ! Hou je op de hoogte
Ik heb net een tijdje met een Zoë gereden. Prachtige vormen en zo wel van binnen als van buiten mooi afgewerkt, een ware streling voor het oog en zeer hevig. Echter ook voor geen cm betrouwbaar en kan ook niet elke belofte invullen… Bij mij was haar achternaam wel niet Renault..
Ik heb ook naar de Zoë gekeken en mee gereden. De stoelen waren buitengewoon slecht , interieur viel ook tegen. Daarnaast maakte de elektro motor een irritant geluid terwijl iedere andere elektrische auto gewoon stil is. Heb hem dus niet genomen.
@wza1979: Persoonlijk vind ik de stoelen prima en het interieur ook wel te pruimen. Maar eerlijk gezegd voor het geld (nieuwprijs) zou je qua interieur wel wat meer verwachten, dat ben ik met je eens. De nieuwe Zoe vanaf 2017 heeft dit als Bose edition wel weer goed voor elkaar, maar helaas is de prijs daar ook naar.
De elektromotor is en hoort volledig stil te zijn, ik vraag me af of jij niet doelt op het geluid wat de auto tot 30km per uur maakt voor de veiligheid van voetgangers. Dit is trouwens ook uit te schakelen.
Slim bezig Renault. In het zwart best leuke hatchback. Ga hem in Frankrijk een x proberen deze zomer.
0-100 kph in 13!! Sec en een top van…130 kph lmao – zelfs gratis hoef ik hem nog niet!
@focusrs1: Voor dat ik deze auto kocht maakte ik me daar ook zorgen over. Hiervoor een 5 cilinder met 240pk die dus heel wat rapper is. Het is ook totaal niet te vergelijken qua beleving natuurlijk.
Puur kijken naar de cijfers vertekend het beeld wel behoorlijk, sowieso klopt die 13 seconden al niet in de praktijk en tot circa 70 km/u is de ZOE vrij rap, op hogere snelheden wordt deze inderdaad wel wat traag, wat de langzame 0-100 tijd verklaart. https://youtu.be/XQYZx-XCc60
@c70_99: de mijne zit op 385pk en zelfs dat vind ik al niet genoeg.
Het mag dan een advertorial zijn, maar ik was wel tot dezelfde conclusie gekomen eigenlijk. Ik heb recentelijk in de Nissan Leaf (veel te groot en lelijk), de Peugeot iOn (leuk, maar koekblik en erg minimale actieradius) en de Renault Zoe gereden en de kans is best groot dat het die laatste gaat worden.

Ook gekeken bij de Smart Forfour die binnenkort ook elektrisch beschikbaar komt. Met een actieradius van 150 kilometer (NEDC) is dat in de praktijk helaas echt aan de kleine kant. Verder heel leuk modelletje. Vanafprijs van circa 23k is dan wel weer interessant.

Persoonlijk zou ik eigenlijk nog wel liever gaan voor de BMW i3, wat een genot is dat qua rijden! Razendsnel en gewoon lekker op de weg. Uiterlijk moet je even aan wennen, maar heeft uiteindelijk ook wel iets. Tis echter bedoeld als tweede auto en dus zal mijn vrouw er vaker in rijden dan ik, verwacht ik. Zij had niet zoveel met die snelheid helaas.

Tesla Model S heb ik ook gereden, maar dat is wel een hele andere prijsklasse (nog even te gek voor mij). Ik wacht dus nog even op de Model 3 (die ik wel al in voorbestelling heb). :)
Wij hebben onlangs (2 weken geleden) een Zoë aangeschaft. De werkelijke actieradius is 250 kilometer. Volgens Renault is het 400 km, maar dat klopt dus niet.
@robert_vandergeer: dat word straks vanzelf meer als de buitentemperatuur omhoog gaat.
@kobus1967: vraag me af of het 400 kilometer word van de zomer.
@robert_vandergeer: Is 400 NEDC , 300 in realiteit , als het warmer wordt en je beter ( lees zuiniger) leert rijden met de Zoë lukt die 300 wel !
@gorre: mocht de autoverkoper er wel bij zeggen
@robert_vandergeer: Het spijt me hoor, maar dit had je zelf ook wel kunnen bedenken of in ieder geval uitzoeken. Ik sta ervan te kijken dat een autokenner/liefhebber (anders bezoek je deze site niet) een nieuwe auto van meer dan € 20K koopt of leased zonder zich erin te verdiepen. Je hebt helemaal gelijk dat de verkoper dit ook behoort te zeggen, maar er vanuit gaan dat je 400km kunt halen op een lading is hetzelfde als er vanuit gaan dat je de fabrieksopgave van een brandstofauto kunt halen. Dat gaat alleen onder optimale omstandigheden, dat is bij een elektrische auto niet anders. Ik kan me nog een video van WOuter van een tijdje geleden herinneren waarin hij demonstreerde hoe deze waarden gehaald werden.
Het verschil met de NEDC opgave is wel aan de grote kant, maar dat is helaas bij alle elektrische auto’s het geval. Op hoge(re) snelheden worden ze behoorlijk onzuinig, snelweg rijden is funest voor de actieradius.
Mijn marketingkennis rijkt tot aan een handvol vakken op de uni en gezond verstand; maar is het niet zo dat dit soort ‘over the top’ schrijfstijl beter past bij onbekende producten waarbij de verkoper het voornamelijk moet hebben van een impulsaankoop? In de richting van ‘Mike, this is Amazing!’ troep op tv?
En als je overtuigd bent dat je product het beste is en je wil je kopers tot een weloverwogen aankoop overtuigen; dan is het ‘beter’ om een informatief stuk (met evt wat humor) te schrijven? A la huisstijl AB?

Maar goed, Renault betaalt een gedeelte van de AB rekening; prima. Zo’n Zoe is niks voor mij: 30k voor een langzame Clio.
Zou na deze advertorial ook wel eens een onafhankelijk stukje over de Zoe willen zien, want het zou best kunnenn kloppen dat dit de meest aantrekkelijke betaalbare elektro auto is. Namelijk de enige die ook nog een beetje smoelt
Ev-drivers! Altijd al een wereldrecord in handen willen hebben? Nu is je kans! Rij mee met de e-parade, een wereldrecord poging langste stoet elektrische voertuigen op de snelweg tussen Eindhoven en Helmond. Check http://www.e-parade.nl (26-03-2017!)
Als dit de aantrekkelijkste elektrische auto is dan is dit het slechts mogelijke nieuws voor de toekomst van elektrische auto’s. Ding is zo lelijk dat zelfs Jesse Klaver er niet in wil rijden en daarbovenop natuurlijk nog de reputatie van Renault dat het motorisch redelijk betrouwbaar is maar dat alles wat elektrisch (elektronica) is stuk gaat…
Elektrisch ei
Voor iedereen die nog twijfelt, de ZOE wordt net als alle andere auto’s aangeprezen volgens de NEDC norm.

Deze norm gaat uit van een testauto die enkele uren op een temperatuur tussen de 20 en 30 graden gebracht wordt alvorens de testen uit te voeren. Je haalt deze testresultaten net als bij elke ander merk alleen door achter vrachtwagens te kleven. Maar, ze zijn haalbaar.

Het probleem is echter dat Renault geen verwarmingselement in de accu heeft geplaatst. De accu presteert het beste op kamertemperatuur, bij 0 graden zijn de prestaties minder dan de helft! (zonder kachel).
De NEDC norm besteedt hier geen aandacht aan en Renault komt er dus puur op zomerspecificaties mee weg, in de winter is de auto compleet waardeloos!

Tesla en Hyundai plaatsen wel een verwarmingselement, Volkswagen in de Golf optioneel. Hiermee worden in de winter iets lagere prestaties gehaald door het extra verbruik voor verwarming, maar blijft wel een acceptabele actieradius over ten opzichte van de winter.

Daarnaast, de ZOE zit uiterst slecht in elkaar, we kunnen pagina’s vullen met gebreken of de slechte afwerking. De Franse slag in een maandag-morgen ontwerp.

En ja, we hebben er 3 staan, worden zakelijk gebruikt door meerdere personen, onze gezamelijke mening? Je hebt niets aan de ZOE’s in de winter – koop deze niet!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).