De RS-modellen van Audi worden geëlektrificeerd

Auteur: , 42 Reacties

Ook de performance-afdelingen van de Duitse autobouwers moeten de CO2-emissionen omlaag krijgen, daar is geen ontkomen aan. Een dosis stroom kan daar prima bij helpen, aldus Audi.

De RS-modellen van Audi worden geëlektrificeerd

De Europese Unie heeft, ondanks fel gelobby van de Duitse auto-industrie, bepaald dat auto’s per 2021 gemiddeld niet meer dan 95 gram CO2 mogen uitstoten. Iets dat directe gevolgen heeft voor Quattro GmbH, want ook bij de pretafdeling van Audi zal het verbruik beteugelt moeten worden. Ze hebben natuurlijk nog even de tijd, maar achter de schermen denkt men uiteraard al na over hóé ze dat gaan doen. Quattro-baas Heinz Hollerweger heeft alvast een tipje van de sluier opgelicht.

In gesprek met het Australische Motoring zegt Hollerweger dat ze niet om elektrificatie heen kunnen en het dus wel moeten gaan gebruiken in de RS-lijn.

“We could not exclude electrification, we would not exclude electrification. It is a technology that gives also some additional performance.”

Hij ging daarbij niet in op de implementatie van elektro-ondersteuning. Het kan dus uiteenlopen van elektromotoren, condensators tot de elektrisch aangedreven turbo. Wel liet hij het woordje ‘vijfcilinder’ vallen. Want de terugkeer van de iconische vijfcilinder in een hybride-aandrijflijn is goed mogelijk volgens de topman. Of zoals hij het zelf zegt:

“There’s no technical reasons why there couldn’t be a five-cylinder hybrid,”

Iets zegt ons dat ze bij BMW en Mercedes de uitspraken van Hollerweger met interesse aanhoren, want ook de M-afdeling en AMG zullen dit uitstoot-obstakel moeten tackelen.

Foto: Autojunk.nl



42 reacties

300 kg lood + aandrijflijn meeslepen is juist hartstikke goed voor het subsidie ..

wel weer heel slecht voor het milieu .. maar dat was toch al kut ..
@lincoln: tja de eu is tegenwoordig voor een groot deel een clubje debielen die in een totaal andere wereld leven.
@series2: ik vind het ook altijd heerlijk om met pro-windmolen debielen in discussie te gaan! Stelletje gladiolen!
Totaal ontoppic (sorry daarvoor),maar ik was gewoon benieuwd of jullie nog suggesties hebben of advies kunnen geven.
Ik als student ben opzoek naar een nieuwe wat sportievere auto.
-Moeten wel vrij comfortabel de nodige kilometers in gemaakt kunnen worden
-verbruik is geen issue, wegenbelasting en verzekering wel, die graag zo laag mogelijk.
-betrouwbaar maar het mag een oude auto zijn
-het liefst als dat kan achterwielaandrijving.
-geen bmw
@1audi1: wat dacht je van een fiets
– geen wegenbelasting en verzekering
– uiterst betrouwbaar
– en achterwiel aandrijving
@jovdv:
-en veeel sportiever….
@jovdv: Ha-ha.
@1audi1: niet de bedoeling om je te kwetsen hoor ;)
@1audi1: Ik heb nog een leuke new beetle voor je.
@1audi1:
Wat jij zoekt is dus een MX5, of een roadster zoals als ik heb.
@1audi1: Atmosferische Audi 80 2.0 quattro, laats een gezien op autoscout was wel leuk vond ik, en als je per se achterwielaandrijving wil moet je gewoon een miata 1 gen nemen die kan je ook wel mooi tunen.
@1audi1: Wat jij zoekt is enorm makkelijk te vinden. Wat dacht je van een oude Mercedes SL? Klassiekerverzekering en ook nog eens lage wegenbelasting wegens zijn leeftijd. Dat zo’n ding rond de 20k kost maakt niet uit, een prijsniveu astaat immers niet bij je eisen ;)
@1audi1: Toyota mr2 gti
@dirkiii: of een Audi 80 cabrio
Turrrrbo!
@1audi1: opel kadett b coupe? Daf 55/66 coupe, mercedes clk, lancia beta, alfa gt?
@1audi1:

Dat is dus off topic.
Een Porsche 924 lijkt me een leuke keus.
Lekker licht (< 1000kg) met 125 pk niet gruwelijk snel, maar motoren zijn eenvoudig op te kietelen, en de onderdelen zijn relatief goedkoop en voldoende voorradig. Het moet natuurlijk wel je ding zijn qua looks, en de verzekering is misschien wat hoger dankzij de naam.
@1audi1: “-het liefst als dat kan achterwielaandrijving.
-geen bmw”
Wauw, nou wordt de keuze meteen een stuk kleiner.
Je kan eens voor een lexus kijken. En het is inderdaad off topic.
@1audi1: bedankt voor de reacties.
Mijn autocorrectie vond het blijkbaar ontoppic;-).
Achterwielaandrijving is geen pre, zou leuk zijn.
Ik zie verder ook erg leuke auto’s voorbijkomen. Maar helaas kan ik me op mijn leeftijd nog geen dergelijke auto’s veroorloven.
Zoals sommige 20’ers op autoblog blijkbaar Bentley kunnen rijden.
@1audi1: ik ben ook een student, en ik rij in een clk230 kompressor. Pittige 4 cilinder en achterwielaandrijving. Heerlijk comfortabel rijgedrag en vol opties voor een auto van ongeveer 17 jaar oud.
@1audi1:

Waarom wil je achterwiel aandrijving? Ben jij zo’n goede coureur dat je dat verschil merkt of is het om stoer te kunnen doen bij je mede-studenten?
@bitethepillowimgoingindry: Nope. Maar zoals ik al zei. Als dat een optie is lijkt het me leuk. En ik heb daarnaast al heel wat schrik momenten gehad door met mijn onderstuurde A3 bijna in de berm de schuiven
@1audi1:

Onderstuurde A3, wat een cliché.

En als jij al meerdere keren bijna bent verongelukt moet je misschien eens naar jezelf kijken en niet de auto de schuld geven. Je rijdt gewoon te hard. Stel dat jij door onderstuur uit de bocht vliegt en een fietser doodrijdt? Ga je dan de auto de schuld geven?
@bitethepillowimgoingindry:
Alsof je een coureur moet zijn om het verschil te voelen tussen wel of geen torquesteer..
Zelfs om het verschil tussen een neutraal rijgedrag en onderstuur te voelen hoef je geen coureur te zijn, je hoeft er zelfs de hooligan niet voor uit te hangen.
@tupperware:

Ik word nogal moe van mensen die doen alsof FWD or AWD iets slechts is. Valt vaak in de categorie van ‘kijk mij eens stoer zijn met m’n RWD’. 95% van de mensen rijden ‘normaal’ en dan maakt het niks uit welke wielen worden aangedreven.
@bitethepillowimgoingindry:
Dat ik inmiddels richting de 50 loop betekend nog niet dat ik als een bejaarde rij, zelfs bij de in NL toegestane snelheden voel ik exact op welke wielen een auto is aangedreven.
Dat heeft niets met stoerdoenerij te maken maar met gevoel, sommige mensen hebben dat..
@tupperware:

Ik geloof best dat jij verschil merkt maar het gaat mij er meer om dat deze student achterwiel aandrijving wilt om te kunnen showen.

Wat doet 95% van de automobilisten? Woon-werkverkeer. Boodschappen. Misschien een keer door de MacDrive. Heb je geen RWD voor nodig maar op Autoblog wordt FWD bijna gezien als iets duivels.

En die student hierboven die dan RWD wil… Tja.
@bitethepillowimgoingindry:
FWD is zeker niet “duivels”, wat mij betreft is het zelfs veiliger, zeker als er wat minder grip is. Er zijn ook zat voorwielaandrijvers die wel leuk rijden, met het gros van de hothatches kan ik prima leven.
Eén van mijn eerste auto’s was een Innocenti deTomaso, wat heb ik daar een lol mee gehad.
Dat hok roestte als de neten en vrat voorbanden voor ontbijt en toch heb ik er spijt van dat ik hem ooit weggedaan heb.
Zelf zou ik graag nog een Lotus Elan M100 willen hebben, ook een FWD waarmee het serieus goed sturen is.
Wat mij irriteert is dat mensen die niet weten waar ze over praten RWD afdoen als zinloos en gevaarlijk, alsof je dat alleen nodig hebt om te driften.
@1audi1: wat dacht je van een Porsche 944?

Niet te duur op marktplaats, als je een oude neemt lekker klassieker verzekering en geen belasting. Onderdelen zijn ook niet te duur en het is zeker sportief, heeft rwd en is geen BMW (mooi toch
@1audi1: Als je je budget aangeeft is het wat makkelijker meedenken.
We gaan nu eenmaal over op alternatieve energiebronnen.Dat kan je leuk vinden,dat kan je niet leuk vinden.Maak niet uit;Tizzzz zooo.
@1audi1: Alfa Romeo GTV? Zelf 2 van gehad, zijn leuke sportieve auto’s en niet duur om te kopen!
@1audi1: Wat dacht je van een Amerikaanse auto?
Ford Crown Victoria Police Interceptor bijvoorbeeld:

– Extreem betrouwbaar, politie gebruikt ze en onderhoudt ze natuurlijk heel goed.

– 4.6L V8 met tussen de 200 en 300 PK.

– Achterwiel aandrijving.

– Automaat dus lekker om lang mee te cruisen. Plus: de highway patrol moet er ook de nodige kilometers in maken dus ik verwacht dat ze ook wel comfortabel zijn.

– Heel goedkoop: een Crown Vic P71 uit 2006 of later krijg je al vanaf 3000 Dollar, dat is zo’n 2400 euro.

– Enige nadeel is dat je moet importeren, maar daar zijn ook bedrijven voor.

Waarom geen gewone Crown Victoria?
Dat kan natuurlijk ook, maar de civiele Crown Vics zijn een beetje luie bakken dus daar gaat je sportiviteit dan.
De Crown Vics van de politie hebben betere vering, remmen, meer PK ect.

– Op cars.com staan er veel te koop, moet je maar eens kijken.
Maakt niet zo veel uit naar mijn mening, gewoon in de stad op de electromotor, houd je wat meer over voor op de snelweg!!
Het gaat om de gemiddelde uitstoot, dus een dikke biturbo V8 kan gewoon nog steeds. Alleen met je er wel een hele hoop zuinige schraapwagens naast verkopen. De A1 verkoopt natuurlijk voor geen meter, dus dat schiet niet op. Maar de complete VAG groep heeft toch aardig wat zuinig spul zou je denken.
Kortom, lekker de Golfjes en Polo’s volstoppen met accu’s en die paar RS modellen gewoon uitrusten met echte motoren.
en die auto’s die hier niet meer mogen voor de zogezegde euro normen krijgen een nieuw leven in Afrika…daar mag het nog wel.
Ik las toch eerst geëlektrocuteerd….
Toch een beetje een tegenvaller.
Moeten ze mooi doen. Koop dan de laatste echte rs of M en doe hem niet meer weg. Die electrische troep is niet aan mij besteed! Scheelt trouwens ook nog een hoop afschrijving. Geld wat ik over houdt spendeer ik wel in een zonnig buitenland.
Kut regels ook altijd
Jammer dat alles die kant op gaat. Later tegen kinderen vertellen over “echte” auto’s, die niet aangedreven werden door een staafmixer. Begin me al oud te voelen.
Heerlijk al dat gejammer van “puristen”. We hebben het al zo vaak gehoord, meestal is het een teken dat de nieuwe techniek een enorm succes zal zijn met veel fans.
Fotocredit is edwinpeek he. Autojunk maakt geen fotos

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).