• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)

Auteur: ricardo, gepost 24 oktober 2014 om 17:54 – 21 Reacties

Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)Afbeelding Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)

Maserati Boomerang: vergeten concept (1971)
Complete designgekte, je vindt het in de Maserati Boomerang.

Een decennium of vier geleden konden automerken maar geen genoeg van de wigvorm krijgen. Vooral Italdesign Giugiaro, die voor talloze fabrikanten conceptuele auto’s met een spitsvorm boetseerde. Aan het begin van de jaren zeventig viel de order voor de Boomerang op het bureau van de toen nog jonge Giorgetto Giugiaro, die er deze brute koets van maakte.

Naast de wigvorm, de dubbele ruiten in de portieren, en de rechthoekige designelementen die van velg tot uitlaat werden toegepast, is het vooral het interieur dat bij de Boomerang opzien baarde. Giugiaro gooide doodleuk alle knoppen en tellers op één schijf, en liet het stuurwiel daar omheen draaien. Bovendien iets dat als erg veilig werd aangemerkt, want het gevaar van een stuurpin die de bestuurder kon verwonden bij een aanrijding was verdwenen.

De exterieurvorm van de Boomerang verhoudt zich het best tussen een kruising van de Alfa Romeos Caimano en de Volkswagen Porsche Tapir. Beiden afkomstig uit het potlood van Giorgetto. Volgens de Italiaan kon de auto bijna volledig met de liniaal worden getekend.

De Maserati Boomerang werd na zijn onthulling op de autoshow van Turijn in ’71 road ready gemaakt, en voorzien van een 4,7 liter V8 uit de Bora. Goed voor 306 pk. In 1974 vond hij zijn weg naar de collectie van een privéverzamelaar. Tegenwoordig resideert de platte Maserati in het Museo Casa Enzo Ferrari, waar @thomcarspotter hem onlangs nog fotografeerde.

Ook interessant!

  • Genesis X Concept is woestaantrekkelijk
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail
  • Jeep Magneto Concept is nieuw en volledig elektrisch
  • Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?
    Lezersvraag: welk concept van 2021 wil jij onder de kerstboom?

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, Maserati, vergeten-concept

Vorig bericht: « De RS-modellen van Audi worden geëlektrificeerd
Volgend bericht: Dit is de dikste Lexus RC ter wereld »

Lees Interacties

Reacties

  1. sacha zegt

    24 oktober 2014 om 17:56

    Alsof je een Michel Vaillant stripboek openslaat.

    Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      24 oktober 2014 om 18:47

      @sacha: meer specifiek M.V. 022, “Rush”, uit 1972, met de “La Vaillante (!) Rush”.

      Login om te reageren
      • bibendum zegt

        24 oktober 2014 om 23:34

        @stephanotis: Rush was het eerste Valliant boek dat ik “las” (kon nog niet goed lezen), ik was 6 jaar een boek uit de biebbus…was ik toen al een beetje autogek, Jean Graton heeft t vast verder aangewakkert.. zo realistisch en mooi getekend, de mexico escort, de 5 turbo alpine staan nog in mijn geheugen gegrift…sinds rush is mijn geluksgetal 14, nogsteeds na ruim 35 jaar.

        Voor mij is de Maserati Boomerang als kind de mooiste auto geweest, ik kreeg een siku model toen ik een jaar of 6/7 was.. met deze en de MB c111 (en de rs escort en mini’s met centrale middendemper en safari uitvoering speelde ik het liefste.. ze staan nu al jaren weer in de kamer, mijn oudste (7) en jongste (2) spelen er weer mee.

        Het heeft lang geduurt voordat ik er als kind achterkwam dat dit futuristische model eigenlijk nog (1 jaar) ouder was als ik zelf… maar bleef zo modern en strak… net als de Miura die ik nu nog steeds bij de tijd vind (en eigenlijk alleen maar mooier ga vinden)

        Jeugdsentiment!

        Login om te reageren
  2. deVia zegt

    24 oktober 2014 om 17:58

    valt me nog mee dat de wielen niet vierkant zijn…

    Login om te reageren
  3. tupperware zegt

    24 oktober 2014 om 18:09

    Niet vergeten, hier staat er eentje 1:18 op de kast.
    Zo geniaal die klokken binnen het stuurwiel, dat ze dat nooit in productie hebben genomen..

    Login om te reageren
  4. gieltj zegt

    24 oktober 2014 om 18:18

    Dat stuur is echt vet!

    Login om te reageren
  5. dutchiehd zegt

    24 oktober 2014 om 18:25

    Dome-o iemand?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      24 oktober 2014 om 18:44

      @dutchiehd:
      Als je doelt op de Dome Zero, ja die heeft hier veel van overgenomen.
      Bij mijn weten is die jonger.

      Login om te reageren
    • 123bat zegt

      24 oktober 2014 om 18:50

      @dutchiehd: Heet die niet eigenlijk Dome Zero? Kan zijn dat ik fout ben.
      Anyway, die is net zo gaaf als deze Maser!

      Login om te reageren
  6. 9000cse zegt

    24 oktober 2014 om 18:31

    Vertoont toch wel veel overeenkomsten met de Lambo Countach, die in hetzelfde jaar in Genève werd voorgesteld.

    Login om te reageren
  7. 406_v6 zegt

    24 oktober 2014 om 18:37

    Lijkt wel op een voorstudie van Doc Emmets DeLorean… Back to the future!!

    Login om te reageren
  8. madridsta zegt

    24 oktober 2014 om 18:45

    Toen bestond panoramadak al zo te zien.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      24 oktober 2014 om 18:52

      @madridsta:
      Yep, alleen duurde het nog 17 jaar voordat Smart het als eerste in productie nam..

      Login om te reageren
  9. papa zegt

    24 oktober 2014 om 18:47

    Deze auto heeft gewoon een kenteken heb ik wel eens gelezen

    Login om te reageren
  10. 367pk zegt

    24 oktober 2014 om 18:57

    Echt zo’n beetje de mooiste concept van de vorige eeuw, en door mij zeker niet vergeten

    Login om te reageren
  11. carlo zegt

    24 oktober 2014 om 19:00

    Marzal anyone?

    Login om te reageren
  12. fransananas zegt

    24 oktober 2014 om 20:07

    Fantastisch design! Ik wil em

    Login om te reageren
  13. Hupke zegt

    24 oktober 2014 om 20:53

    Gewoon een vervolg van dat Bravo concept dat al die vierkantige wagens als offspring heeft.

    Login om te reageren
  14. DRU zegt

    25 oktober 2014 om 12:45

    Ik ben dit concept niet vergeten hoor :) Zo vet.

    Login om te reageren
  15. jippie zegt

    25 oktober 2014 om 14:45

    Jeetje, daar had ik ooit een speelgoedautootje van. Van Siku :-)

    Login om te reageren
  16. michele070 zegt

    27 oktober 2014 om 23:31

    Auto is tegenwoordig nog steeds in privébezit. Is van een Franse verzamelaar. Hij staat nog tot januari in het MEF, daarna weer gewoon thuis bij die man. MEF is slechts een tijdelijke tentoonstelling. Overigens rijdt de eigenaar regelmatig met de Boomerang, o.a. naar evenementen, zoals onlangs Concours Chantilly (linkje) en Maserati 100 in Turijn. Zit ook gewoon een kenteken op het ding. :-)
    https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/t31.0-8/10628741_946653608681409_2841453168603356299_o.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North