• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De snelste Ferrari ter wereld is een klassieker?

Auteur: CasperH, gepost 19 oktober 2010 om 11:00 – 67 Reacties

Ferrari 288 GTO met GM blok zet snelheidsrecord


Een Ferrari 288 GTO. Laat ik het zo zeggen: die trap ik niet van de oprit als ze hem me morgen cadeau geven, wat een prachtige auto is dat. En het is nog de snelste Ferrari ter wereld ook.

Ten minste, dat claimt de eigenaar na een recordpoging op de Bonneville Salt Flats een weekje geleden. De 288 GTO haalde een gemiddelde snelheid van 275,401 mijl per uur, oftewel 443,214 kilometer per uur. En da’s best snel in een auto uit 1985. Helemaal standaard is het beestje overigens niet, en je mag je afvragen of je het nog wel over een Ferrari mag hebben. De body is stock, maar onder de kap huist een V8 uit de stallen van GM, uitgerust met twee Borg Warner 80-mm turbo’s die het blok van 17 pond turbodruk voorzien.

De topsnelheid tijdens de recordruns zou zelfs boven de 470 kilometer per uur gelegen hebben, genoeg om het record in de “AA/Blown Fuel Modified Sport Class” op hun naam te schrijven. Dat werd mogelijk gemaakt door het blok dat volgens eigenaar Steve Trafton ergens tussen de 2000 en 2500 pk levert. Lieve hemel! Eat that, Enzo!

Ook interessant!

  • Video: oude muzikanten rijden in Ferrari 250 GTO
  • Rijtest Ferrari 250 GTO
    Video: Een rondje met een Ferrari 250 GTO
  • Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
    Video: Ferrari 250 GTO en McLaren F1 rijden door Londen
  • GTO Engineering Squalo is de nieuwe Ferrari 250 SWB

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

288, Ferrari, gto, Racing, record, Video

Vorig bericht: « RENNtech C74 Konzept, of het ietsje meer mag zijn
Volgend bericht: Als je je Civic ontgroeit is er altijd nog de HondaJet »

Lees Interacties

Reacties

  1. bpc zegt

    19 oktober 2010 om 11:03

    mm toch zonde dat ferrari blok in ruilen voor een corvette motor

    Login om te reageren
  2. Megakix zegt

    19 oktober 2010 om 11:11

    …wat is nu de definitie van snelheidsrecord dan ? Iedereen roept wat, beaamt wat, verbergt wat…Homologatiemodellen, produktie-auto’s, sportauto’s, supersportwagens, race-auto’s…bladiebla

    Veryon is het snelste die je kunt kopen, kunt rijden zonder teveel storingen. Punt.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      19 oktober 2010 om 11:12

      @Megakix: enja…dit is de snelste Ferrari..boeie dus…

      Login om te reageren
      • Gregorius zegt

        19 oktober 2010 om 11:16

        @Megakix: dit heeft niks te maken met een “snelste” Ferrari: het is niet de techniek van Ferrari dat dit ding snel maakt. Als je er een Miura of een Stratos kap overheen gooit (allebei ook vrij gestroomlijnd), is het niet opeens een Lancia of Lambo.

        Login om te reageren
      • bpc zegt

        19 oktober 2010 om 11:17

        @Megakix: in topsnelheid ?waarschijnlijk maar op al de rest nee in acerleratie’s tussenacceleraties bochtsnelheiden ,etc ,etc ,zijn er auto’s dieveeeel sneller zijn voor een fractie van de prijs en ja ook betrouwbaar zijn

        Login om te reageren
      • Hobbes zegt

        19 oktober 2010 om 11:59

        @Megakix:
        @Megakix:
        De regels voor snelheidsrecords op Bonneville worden vastgesteld door de Utah Salt Flats Racing Association. Zij hebben de klasse “AA/Blown Fuel Modified Sport Class” gedefinieerd, en zij voeren de metingen uit. Het record is voor de gemiddelde snelheid over 1 mijl met vliegende start.

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          19 oktober 2010 om 13:00

          @Hobbes: thanks for the info, maar is het niet slechts geöriënteerd op één klasse dan ? En waar worden de metingen elders gevoerd ?

          Login om te reageren
          • Hobbes zegt

            19 oktober 2010 om 15:48

            @Megakix:
            Yup, snelheidsrecords gelden alleen voor die klasse, dat is gedaan om alleen vergelijkbare voertuigen met elkaar te vergelijken. Bij andere autosporten wordt dat immers ook gedaan.

            Buiten Bonneville kom je doorgaans bij de nationale autosportclubs terecht, of eventueel de FIA.

            Login om te reageren
      • Hobbes zegt

        19 oktober 2010 om 11:59

        @Megakix:
        @Megakix:
        De regels voor snelheidsrecords op Bonneville worden vastgesteld door de Utah Salt Flats Racing Association. Zij hebben de klasse “AA/Blown Fuel Modified Sport Class” gedefinieerd, en zij voeren de metingen uit. Het record is voor de gemiddelde snelheid over 1 mijl met vliegende start.

        Login om te reageren
  3. CBR600rr zegt

    19 oktober 2010 om 11:16

    Heiligschennis, een Opelblok in een Ferrari hangen = moord. Pure and simple!

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      19 oktober 2010 om 11:19

      @CBR600rr: een opelblok :s ik weet niet of het aan mij ligt maar volgens mij staat er toch echt een blok uit de stallen van gm en gm is meer dan alleen opel ! sinds wanneer maakt opel een v8 volgens you

      Login om te reageren
      • Arnoud zegt

        19 oktober 2010 om 11:33

        @bpc:
        Ooit leverde Opel een Omega met 5.7 V8.
        Een V8 van moederbedrijf GM, dat natuurlijk weer wel.

        On-topic: Ik sluit me aan bij de algemeen heersende opinie. Dit is geen Ferrari meer. Maar een totaal verkloot vehikel van wat ooit een exemplaar van de mooiste Ferrari allertijden was.

        Login om te reageren
        • Laue zegt

          19 oktober 2010 om 11:41

          @Original_Arnoud:
          De laatste ECHTE opel V8 lag in de Opel admiral bij mij weten. Correct me if i’m wrong.

          Login om te reageren
          • Carmaster zegt

            19 oktober 2010 om 12:12

            @Laue:

            Dat klopt, een 5.4 Chevy blok lag daarin.
            Mooie auto’s zijn het ook.

            Login om te reageren
  4. Eric zegt

    19 oktober 2010 om 11:21

    Met dit “ding” moet je niet op de “Ring” gaan rijden, want gebouwd voor enkel rechtdoor.
    Waarschijnlijk is het ook geen origineel chasis. En de bodypanelen al evenmin. Een steigerend paard onwaardig!

    Login om te reageren
  5. jp zegt

    19 oktober 2010 om 11:23

    En dan maar afvragen waarom de wereld amerikanen haat. En dan ook nog zeggen dat dit de snelste ferrari is.

    Ik mag hopen dat ze hier niet echt een goede 288gto voor hebben opgeofferd. Dit is gewoon triest, word er misselijk van.

    Login om te reageren
  6. XK zegt

    19 oktober 2010 om 11:55

    288GTO Evo anyone?

    Voor mij persoonlijk de echte grootvader van de F40.

    Login om te reageren
    • Carmaster zegt

      19 oktober 2010 om 12:11

      @XK:

      Eeuhm de 288GTO is de vader van de F40…die is er namelijk op gebaseerd. ;)

      Login om te reageren
      • XK zegt

        19 oktober 2010 om 12:27

        @Carmaster:

        Ferrari 288 gto evoluzione.. niet zozeer de 288 GTO…

        Login om te reageren
  7. midasracer zegt

    19 oktober 2010 om 11:56

    Een Ferrari zonder Ferrarimotor is geen Ferrari meer.

    Login om te reageren
  8. 8C_Competizione zegt

    19 oktober 2010 om 12:00

    Ik hoop niet dat deze auto daadwerkelijk als snelste Ferrari ooit de boeken is gegaan, want dat zou schandalig zijn.
    ‘Trafton, a South Whidbey resident and longtime sports-car enthusiast and Ferrari collector…’ Kijk die zin zegt het al “sports-car liefhebber”, maar hij verzamelt die Ferrari’s alleen maar, want die heeft hij niet lief zo te zien:P

    Login om te reageren
  9. Anoniem zegt

    19 oktober 2010 om 12:01

    Als ik naar autoblog.nl ga komt vlamfilm er voor te staan? Kan dit?

    Login om te reageren
    • CasperH zegt

      19 oktober 2010 om 12:06

      @Anoniem: hoe bedoel je? Kan je je uitleg even mailen naar [email protected]?

      Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      19 oktober 2010 om 15:38

      @Anoniem: thanks, dat was zeer tijdelijk (1 minuut), is inmiddels gefixt!

      Login om te reageren
  10. GT4Ever zegt

    19 oktober 2010 om 12:02

    Van mij morgen ze de eigenaar ophangen! Je gaat toch geen originele 288 GTO hiervoor verbouwen! Had lekker een Testarossa of een Mondial gebruikt ofzo!

    Login om te reageren
  11. clijde zegt

    19 oktober 2010 om 12:09

    Nep Amerikanen, ze kunnen echt alles verkrachten…

    Login om te reageren
  12. Carmaster zegt

    19 oktober 2010 om 12:15

    Opzich wel zonde van de GTO, da’s een van de wienige Ferrari’s die ik echt mooi vind.
    Maar bedenk eens, ze hadden aan het standaard blok dus gewoon niet genoeg. En dat terwijl volgens veel fanboys de GM-techniek een paar honderd jaar ouder is dan de Ferrari techniek uit ’85.
    Dat zet de meesten van ons wle aan het denken dacht ik zo.

    Login om te reageren
    • Carmaster zegt

      19 oktober 2010 om 12:16

      @Carmaster:

      spellcheck: weinige en wel

      Login om te reageren
  13. corvettez06 zegt

    19 oktober 2010 om 12:16

    @ megakick en jp jullie leren het ook nooit he hahahahaha.zo zie je maar hey het hart van een corvette hahahahaha .

    Login om te reageren
    • jp zegt

      19 oktober 2010 om 12:37

      @corvettez06: Ik heb niks tegen een amerikaanse V8, sterker nog, ik vind ze geweldig. En als ie ze in een doorsnee ferrari had gehangen, ok, maar in een 288GTO, ja sorry dat vind ik triest en de vernieling van een klassieker. Hij had iedere auto kunnen pakken ten slotte.

      Login om te reageren
  14. realist zegt

    19 oktober 2010 om 12:33

    zo zie je maar dat een amerikaans blok betrouwbaarder is en je meer kan.

    Login om te reageren
  15. BaySideBlueBoy zegt

    19 oktober 2010 om 12:35

    Dat kun je ook met een RB26DETT of met een Suzuki Escudo Pikes Peak 2.5L V6 stage 3 twinturbocharged. :twisted:

    Login om te reageren
  16. realist zegt

    19 oktober 2010 om 12:39

    ik heb het: de eigenaar wil niet in brand knallen boven de 400kmp/h vandaar dat hij enkel het chassis gebruikt van de italiaanse sportwagen.

    Login om te reageren
  17. Stuko zegt

    19 oktober 2010 om 12:41

    Waar blijft Atenza met z’n race-mazda??

    Login om te reageren
  18. Doewap zegt

    19 oktober 2010 om 12:47

    Wat een kulbericht.
    Dat jullie hier je tijd mee verdoen.
    Ranzig gewoon, zo’n verneukte 288.

    Login om te reageren
  19. Dev zegt

    19 oktober 2010 om 12:49

    Echt weer typisch Amerikaans he. Overal een crate-motor in flikkeren en het dan een snelle auto noemen. Nee zo werkt het niet. Zo hebben ze in eerste instantie ook die SSC Aero gemaakt. Corvette motor op ladderframe, dikke turbo’s erop en dat was em.

    Die Amerikanen hebben een heel ander begrip van “auto” dan wij hebben. Voor mij is een auto een pakket, en de motor is dan nog het belangrijkste (het hart). ALS er dan een motorswap wordt gedaan, dan wel binnen dezelfde familie. Dit is niet de snelste ferrari. Dit is wederom een bouwpakket met een crate motor.

    Login om te reageren
  20. paul zegt

    19 oktober 2010 om 13:03

    hoe verneuk ik een ferrari!!!!!!! (zie hier)

    italiaanse emotie .vs. amerikaanse zooi gaat niet samen.

    Login om te reageren
    • Carmaster zegt

      19 oktober 2010 om 13:10

      @paul:

      Gewoon uit pure onschuldige nieuwsgierigheid hoor, maar waarom is Amerikaans per definitie emotieloze ‘zooi’?

      Login om te reageren
  21. yerrie zegt

    19 oktober 2010 om 13:12

    whaaaaaaaaaa

    Login om te reageren
  22. Rohrl-fan zegt

    19 oktober 2010 om 13:38

    Thuis nog ergens een boekje liggen met een artikel over deze wagen. De basis zou een 308 zijn, waar men delen van het koetswerk van een 288 GTO op heeft gemonteerd met idd een opgefokte GM V8 onder de kap.

    Wel leuk is dat er ook een remparachute is voorzien! :-D

    Login om te reageren
  23. antihoofthooft zegt

    19 oktober 2010 om 14:08

    Turbo druk word niet gemeten in pond

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      19 oktober 2010 om 14:12

      @antihoofthooft: In andere landen soms wel. En als je dan een blogger hebt die geen zin heeft om het om te rekenen naar bar, dan komt het ook hier te staan.

      Login om te reageren
      • HDM zegt

        19 oktober 2010 om 15:01

        @Citrofiel: zouden ze google eens moeten ontdekken, die zet het zo om ^^

        Login om te reageren
  24. 288 GTO zegt

    19 oktober 2010 om 14:30

    Kalm maar mensen, dit is gewoon een stuk plastic dat van veraf een beetje op een 288 GTO lijkt en de binnenkant heeft al helemaal niks met Ferrari te maken. Deze loser misbruikt de naam Ferrari. Als je de auto van dichtbij bekijkt lijkt het meer op een houten trapauto. http://www.pnwlocalnews.com/whidbey/swr/news/105076214.html

    Login om te reageren
  25. Emc zegt

    19 oktober 2010 om 14:52

    Aparte maat die pond-druk. Vind psi of bar toch wat makkelijker. Maar wel indrukwekkend dat ie zo snel kan. En dat met de oude body. Denk dat deze wagen wel 1500-2000 pk produceert.

    Login om te reageren
    • Fortuna zegt

      19 oktober 2010 om 15:02

      @Emc: en wat zijn psi’s dan?

      Login om te reageren
  26. HDM zegt

    19 oktober 2010 om 15:01

    Als ik met een Tamiya chassistje met een plastic omhulsel van een A150 CDI daar rijdt en 300 haal, heb ik dan dus het record te pakken voor snelste A…

    Login om te reageren
    • Fortuna zegt

      19 oktober 2010 om 15:02

      @HDM: Snelste A diesel zelfs!

      Login om te reageren
  27. jer-ome zegt

    19 oktober 2010 om 15:14

    jammer dat je de auto niet beter ziet
    of een filmpje ofzo :(

    Login om te reageren
  28. robbie zegt

    19 oktober 2010 om 15:29

    -edit: dank u, video is toegevoegd aan artikel-

    Login om te reageren
  29. de sjonnies zegt

    19 oktober 2010 om 15:49

    Wat een komedianten hier,
    – Heeft de man jullie bedreigd en beroofd?
    – Heeft hij anderszinds je familie te grazen genomen?
    – Staat de man bekend als top crimineel?
    – Heeft hij zijn auto gebouwd van het geroofde geld van oude vrouwtjes?
    Nee?

    Laat hem dan aub doen wat hij wil, al koopt’íe dertig Enzo’s, 4 Facel Vega’s; 7 Delahaye’s en een heuse Iso Grifo 7 litre en rijdt hij ze stuk voor stuk in een ravijn.
    ’t is zijn geld en zijn hobby; uit.

    Login om te reageren
  30. VWouter zegt

    19 oktober 2010 om 16:09

    Op die manier kan mijn polo ook de 400 kmh wel halen:P

    Login om te reageren
  31. PantheraLeo205 zegt

    19 oktober 2010 om 17:52

    Zonde

    Login om te reageren
  32. NicoLauda zegt

    19 oktober 2010 om 17:55

    Ik snap het probleem ook niet zo…
    De beste man had ook een hoop moeite kunnen besparen en het gewoon met een ZR1 rijden… maarja, daar zullen er al wel een paar van rondrijden op Bonneville.
    En dat er een Chevy V8 in hangt… who cares? Als Ferrari nou echt zo’n supermerk was hadden ze het wel met zo’n motor gedaan, maar nee, Ferrari zelf blijft steken op 1/3 van het vermogen…

    @ HDM
    Nee, dan heb je gewoon een stuk speelgoed waar je buurjongetje ook mee rijdt. Tamiya is trouwens niet eens zo vlug… ze maken alleen wel natuurgetrouwe plastic kappies.

    Verder vind ik zo’n GTO in top-speed trim er eigenlijk best wel heldhaftig uitzien…

    Login om te reageren
  33. hobbes zegt

    19 oktober 2010 om 18:55

    @NicoLauda:

    Het had best met een Ferrari-blok gekund, maar dat is een stuk duurder. Voor de Chevy V8 liggen alle onderdelen gewoon in het rek ivm alle dragracers die ‘m in de VS gebruiken. Klets dus niet over supermerken.

    Login om te reageren
  34. six-trey zegt

    19 oktober 2010 om 20:58

    zo maak je dus een Italiaan die niet inbrand schiet, verwissel de motor met een amerikaanse, aaaah weer eens tegen de schenen geschopt mijn dag is goed :D

    Login om te reageren
  35. Dimglor zegt

    19 oktober 2010 om 21:20

    Een klassieker? Het enige dat ze behouden hebben is de body.. en dan nog…

    Login om te reageren
  36. corvettez06 zegt

    19 oktober 2010 om 21:22

    i love it when a plan comes together , hahahaha

    Login om te reageren
  37. Rick-dos zegt

    19 oktober 2010 om 21:45

    Zag een paar weken geleden op de A44 op een trailer zo’n 288 GTO.

    Blijft toch wel één van m’n droomauto’s hoor.

    Login om te reageren
  38. Cantago zegt

    19 oktober 2010 om 21:52

    Als je het trappelende raspaard vervangt door een boze neushoorn van 2500pk, ja, dan ben je sneller. Maar dan ben je geen Ferrari meer;)

    Login om te reageren
  39. mbaas zegt

    20 oktober 2010 om 00:29

    oke dat is snel, kan er geen straatlegale versie komen met zoon turbo erop hoeft geen (net) Ferrari te zijn

    Login om te reageren
  40. Piebe Post zegt

    20 oktober 2010 om 01:19

    Turbodruk van 17 watte?

    Login om te reageren
    • Citrofiel zegt

      20 oktober 2010 om 01:26

      @Piebe Post: Staat er toch. Pond. En dat is waarschijnlijk een afgekort psi, pond per vierkante inch. Wetenschappelijk vast niet correct, maar imo wel begrijpelijk.

      Login om te reageren
  41. veedub zegt

    20 oktober 2010 om 18:01

    Hoe ouder , hoe lichter , hoe lichter , hoe sneller?

    Login om te reageren
  42. C6_R zegt

    20 oktober 2010 om 19:03

    Mooi zeg! Wil je performance in je furrarie? Koop een GM crate engine! :lol:

    Login om te reageren
  43. Flatfour zegt

    21 oktober 2010 om 02:05

    Record heeft natuurlijk niets meer met een ferrari te maken.

    Login om te reageren
  44. ruud zegt

    21 oktober 2010 om 10:22

    wat een jankers hier zeg…
    the ones who know it all, but with empty pockets.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North