
Kijk ze in Rusland eens een hippe hot hatch bouwen!
Lada doet al enkele jaren mee aan het WTCC, maar dat straalt momenteel nog niet heel erg uit op het gamma van het Russische volumemerk. Daar moet verandering in komen met de op de Sport gebaseerde Kalina NFR, volgens de Russen het snelste productiemodel dat ze ooit bouwden. Grote velgen en flinke luchtopeningen in de bumper en op de motorkap doen veel verwachten van het prestatiepotentieel van deze Kalina NFR.
Laat ik me subtiel uitdrukken: ik ben enigszins teleurgesteld. Onder de kap van de Kalina namelijk een atmosferische 1.6 met 136 pk, gekoppeld aan een vijftraps handbak. Van nu naar honderd gaat in 9.2 seconden, de topsnelheid bedraag 203 kilometer per uur. Hoewel niemand in de kroeg je gelooft als je claimt dat je 200+ in je Lada hebt gereden, steekt het behoorlijk magertjes af tegen de prestaties van een willekeurige Fiesta ST, Clio RS of Ibiza Cupra. Aan de andere kant, als deze Kalina nou eens bijzonder betaalbaar is, dan staat hier misschien wel de échte spirituele opvolger van de Peugeot 106 Rallye.
Een opvolger voor de Peugeot is het niet echt, de Peugeot is veel mooier. Maar opzich wel een geinig autotje
Jammer dat hij zo lelijk is. Maar als het relatief betrouwbaar is, en het auto`tje is voor zo`n 13-15k te koop dan is het best wel een heel leuke optie.
@dutchdriftking: Serieus? Lelijk?
@norge: Vergeleken bij de Peugeot 106 Rallye is hij erg Burgerlijk. Net een Hyundai.
Lada en snel?
Met ogen half dichtgenepen lijkt de achterkant wel wat op die van een fiesta van jaren terug
@nasty: Voor de achterlichten hebben ze vooral heel goed naar Volvo gekeken (V50, eerste XC90, beide van na de facelift)
@potver7: En de rode boog om het wit heen is afgekeken van de vorige Skoda Octavia. Nee, ik vind het ook meer Fiësta dan V50
@phaeton: Kijk nou nog ‘ns naar de Volvo’s die ik noemde, die hebben precies dezelfde rode achterlichtbogen om witgetinte knipperlichten. En bovendien hebben die ook van die achterlichten die helemaal naar boven doorlopen. Het is inderdaad duidelijk dat het dezelfde ontwerper is, die bovendien even geen inspiratie meer had.
@potver7: Beste man, denk je dat ik als reaguurder op een auto blog niet weet hoe een Volvo er 5-10 jaar geleden uit zag? Je zult me wel een mierenneuker vinden, maar ik bedoelde letterlijk de rode boog er omheen (dus ook onder zoals bij Octavia, ipv alleen ernaast zoals bij V50/V90):
V50:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/38/Volvo_V50_1.6_D_DRIVe_Facelift_rear_20100815.jpg/1280px-Volvo_V50_1.6_D_DRIVe_Facelift_rear_20100815.jpg
Octavia:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/skoda-octavia-combi-4513_13.jpg
Maar de oorspronkelijke opmerking van het zien van een Fiësta wanneer men snel kijkt, snap ik wel. B-segment hatchback, gestrekte verticale lichten. Afgezien van de knik zoals bij moderne Volvo’s, lijkt dit bakkie daarmee ook enigszins op een Fiësta:
http://australiancar.reviews/_images/reviews/ford_fiesta_mk5_ser2_02.jpg
@potver7: Hun ontwerper, Steve Mattin, komt dan ook bij Volvo vandaan ;)
@nasty: wat opzich helemaal niet verkeerd is vind ik
Als eerste auto zou dit voor een schappelijke prijs niet verkeerd zijn! Uiterlijk is ook vrij neutraal vergeleken met Europese auto’s, dus dat is ook geen punt. Zal vrij puur rijden denk ik!
Die Lada waar Coronel ooit in racete was een stukkie sneller dan dit hoor!
Ziet eruit alsof ie uit 2008 komt
Zelfs al zou Lada weer naar Nederland komen, zelfs al zouden ze deze NFR hier aanbieden, zelfs al zou hij bijzonder voordelig af-fabriek zijn… Dan komt er weer zo’n lading BPM overheen door de ‘grote’ motor dat hij alsnog geen prijspakker/Rallye-opvolger is.
@Citrofiel: Wat betekent NFR?
@phaeton: Not For Racing
@lekkaah: Dank u.
@phaeton: Ik had het antwoord niet geweten. Vanwaar je vraag? Zo heet deze auto, ik neem het ook gewoon over uit het artikel…
@Citrofiel: Ik bedoelde het ook in het algemeen. Omdat ik jou de term zag overnemen, ging ik er vanuit dat je het wist.
@Citrofiel:
Suzuki Swift Sport heeft ook een atmosferische 1.6, met geheel toevallig ook 136pk ;-)
En die doet het best aardig in Nederland. Dus zeker niet bij voorbaat kansloos!
@Rob:
Naja, het ‘idee’ en techniek is niet perse bij voorbaat kansloos.
Dat er geen Lada dealers in Nederland zijn en dat iedereen zijn neus ophaalt voor een Lada badge maakt het natuurlijk wel een vrij kansloze exercitie ;-)
@Rob: dingen worden puur op design gekocht joh..
@lekkaah:
Prijs niet denk je?
@Rob: Een dorpsgarage hier heeft een jaar of 10 geleden nog een poging gewaagd. Was officieel dealer, zelfs met reclame aan de pui. Heeft zo’n Kalina sedan gekocht om eens te kijken hoe dat zou pakken. Hij heeft er 1 verkocht, een hatchback. De sedan staat inmiddels op 4 lege banden en onder het mos achter de werkplaats. De reclamestickers zijn helemaal vergaan en hij roest op div. plekken al. Men kent dat merk enkel nog van de Niva en de 2102 oid. En dat is gewoon veel te lang geleden. Dan zou Lada wel een enorm reclame offensief moeten lanceren :) ;)
@E34M5Touring:
Hehehe, geinig…
Dappere poging wel ;-)
Kan me nog een test in een suf autoblaadje herinneren, een hatchback. Kwam er nog niet eens zo heel erg slecht vanaf, maar was in alles het net niet. Grauwer en depressiever ga je het niet krijgen…..
http://picautos.com/images/lada-kalina-1119-05.jpg
@Rob: Nou, die hatchback heeft hij verkocht. Een lichtblauwe met precies die wielen. 1 stuks weten te slijten… Die sedan is dit model met kont. Sinds nieuw daar te koop, staat er nog steeds.
@E34M5Touring:
Haha, tsja, naja; wat was die beste man van plan dan? Want ik denk dat Lada misschien wel de aller slechtste merknaam is die je kunt bedenken in Nederland… Of dat nu terecht is of niet…
En is die man niet in voor een nieuw gokje? Qoros kan wel een impuls gebruiken ;-)
@Rob: Ik durf het niet voor te stellen ;) Wellicht kreeg ie een mooi aanbod oid. Het was wel rond de tijd dat Dacia de kop opstak. Misschien dacht ie een beetje mee te liften op dat ‘succes’. Hij neemt sowieso moeilijk afscheid van z’n voorraad dus wellicht is een cursus consumentenverkoop ook geen overbodige luxe… Hij heeft bijv. een Alfa 156 Crosswagon Q4 staan, die staat er al een jaar of 7-8 inmiddels…
@Rob: Die Swift is dan ook een erg leuk wagentje. Laatst kwam ik nog een jonge meid tegen in zo`n ding, 3 maal achter elkaar een stoplicht sprintje, ze verloor ze allemaal maar bleef vrolijk lachen en zwaaien.
Sla uw slag, meneer Snippe.
138pk uit een NA 1.6 is niet eens zo heel slecht. Paar jaar geleden ging je bij de meeste grote merken nog gewoon met 100pk de deur uit. In een zwaardere auto. Vind de styling ook niet verkeerd, zeker als je wat van hun ‘pareltjes’ uit het verleden ziet.
Zo lelijk vind ik hem niet eens. Hij ziet er wat eenvoudig uit en straalt niet veel uit, maar dat is bij dit soort auto’s ook totaal geen probleem. Zoals Citrofiel al zegt is het jammer dat de BPM roet in het eten gooit, maar anders zou dit wel een leuke aanvulling op de Nederlandse automarkt zijn.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
@lowlow: Je vergeet je citaat tussen aanhalingstekens te plaatsen. Mooie aanhalingsteken-fout.
Eerder een concurrent van de swift sport.. Dus dan zijn de specs ineens niet zo slecht meer.
@retsok:
Exact. Of de vorige Twingo RS, FIAT 100hp, MINI One; dat soort ongein. Leuk en nog best praktisch speelgoed voor een bescheiden prijsje. Mooi man.
Keurig bakkie heur.
Best leuk
Vind’em niet écht slecht. Mocht de pijs ála Lada zijn, zelfs hier in Nederland (verbruik, groen label) en rond de 10/12K zijn… kan het zo maar ineens een verkoop-hit worden.
Een 1.6 zonder turbo en met 136pk zal niet slecht rijden. En als het gewicht dan nog eens onder de 1000kilo zit, is het een pretbakje!
Fuck logo’s
@cossiekiller:
1215kg leeg, volgens Lada.
@Rob: dat is dus gewoon 20% overgewicht. Jammer want het verprutst de hele wagen. Die duizend kilo moet toch mogelijk zijn voor een koekblikje met weinig luxe.
Snelste serieproductie-Lada ooit, misschien, maar ik ben er vrij zeker van dat 1) dat ding dat Lotus voor Top Gear getuned heeft sneller was en 2) er vast wel eens iemand een nóg snellere Lada geknutseld heeft.
@benzinehoofd: ze bedoelen af-fabriek natuurlijk.
Toen ik voorbij de foto van de achterkant scrolde leek het zowaar op een Fiesta van wat generaties terug!
Een 1.6 met 136pk is trouwens netjes, wel weer jammer van het gewicht.
Op zo’n gewicht moet je tegenwoordig toch wel met 200pk komen!
Op een een of andere manier is het wel een geinig gebakje.
Waarschijnlijk heeft hij een prijs wat ze eigenlijk voor een polo maximaal hadden mogen vragen
Wij haden in 1987 ook een sportieve lada een 2105 1.3 met een sport schoen op de hoedeplank