Welk merk moet een spirituele 106 Rallye-opvolger maken?

Auteur: , 95 Reacties

Dat we massaal een leuk sturend, goedkoop en vlot hatchbackie willen, dat staat natuurlijk buiten kijf. Maar wie moet die maken? Peugeot, of toch...?

Na het schrijven van het Autoblog-Advies van afgelopen woensdag, begon het een beetje te spoken in mijn hoofd. Waarom is er geen hedendaags alternatief voor de in het advies aangeraden 106 Rallye? Gewoon een kleine hatchback, zonder luxe, lichtmetalen wielen of andere zaken die afleiden van het rijplezier, maar met een niet lekker smeuïg blokje. Maar welk merk moet die dan maken? We doen je drie voorstellen, met plaatjes en al.

Peugeot
Tja, dat ligt natuurlijk voor de hand. Peugeot was het immers dat eerst met de 205 Rallye kwam en later met de onvolprezen 106 Rallye. Er was zelfs een Rallye-variant van de 306, maar die was niet zo puur. Overigens is Peugeot niet de bedenker van de Rallye-uitvoering, dat was namelijk Simca met de 1000 Rallye. Later kwam ook Talbot nog met de Samba Rallye, maar het recept bleef altijd hetzelfde.

De beste keuze binnen het huidige gamma van Peugeot voor een Rallye-uitvoering is natuurlijk de 208. Momenteel gaapt er een groot gat tussen de 1.2 Pure Tech met 110 pk en de GTi met 208 pk. Nu is de 110 pk-driecilinder wellicht een beetje lafjes, maar het blok ligt ook in de 308 met 130 pk. Neem de meest simpele 208 Acces van 14.200 euro, lepel die 1.2 met 130 pk erin, lever ze in elke kleur als het maar wit is en hou die prijs onder de 17.500 euro. Zijn we allemaal blij.

Renault
Bij Renault zijn er een tweetal auto’s die in aanmerking komen, de Twingo en de Clio. Doe mij dan toch maar die laatste, ondanks de voorwielaandrijving. In de Clio is de 120 pk-sterke 1.2-viercilinder het sterkste blok, op de RS na. Maar ook bij Renault is dat blok er eveneens met 130 pk, deze ligt normaal in onder andere de Megane. Zelfde recept: stalen velgen, witte lak, geen opties en een leuk prijskaartje. Oh, en wat onderstelgoodies van de Clio RS alsjeblieft.

Ford
Als er één moderne auto in de buurt komt van de 106 Rallye, dan is de Ford Fiesta Red/Black Edition. Deze sportieve Fiesta kost je nipt 19 mille en heeft een 140 pk-sterke 1.0 EcoBoost onder de motorkap. Leuk karretje, maar wel met standaard airco, lichtmetaal, elektrische ramen, verwarmde buitenspiegels en meer van dat soort overbodige zaken. Haal die er ook nog vanaf en maak hem nog wat goedkoper en ik word helemaal gelukkig.



95 reacties

Mijn keus zou de Peugeot zijn.
Een psa trekt mij het ook het meest aan.
Peugeot zou het kunnen doen omdat het Peugeot is, simpel. Gaat Peugeot het niet doen? Dan Ford met de Fiesta maar. Verreweg de beste en fijnst sturende in zijn segment.
De Peugeot moet terug !! Precies zo
Subaru ..
@norge: MG en anders Subau inderdaad
@patrick: Dan zal MG eerst terug moeten komen op de Nederlandse markt. Voorlopig houden ze het op China, Zuid Amerika en het Verenigd Koninkrijk.
@norge: Nieuwe vivio zou mooi zijn! Wat stuurt dat karretje fijn zeg.
Zo spartaans mogelijk voor deze tijd? ->Dacia.
Suzuki Swift Sport


job done
@baasbas: juist. Je bent me voor want dat was ook mijn gedachte.

De Swift sport is eigenlijk een hele goede opvolger van de rallye’s. Relatief weinig luxe en die moet het echt van zijn rijgedrag hebben ipv de pk’s.
@lekbak: wel het het 2005-2010 model dat onderstel is veel beter in balans dan de huidige.
Ik denk dat de vorige generatie Twingo RS aardig in de buurt komt, of een Suzuki Swift Sport. Allebei met een (kleinere) atmosferische 1.6 met niet waanzinnig veel PK’s, maar wel een briljant onderstel. Maar alleen de Swift wordt nu nog nieuw verkocht. Verder zijn er inderdaad geen echte betaalbare scheurijzers meer, die B segmenters kosten allemaal al tegen de €30k….
dacia met een auto op basis van de vorige clio rs maar voor de helft van de prijs gewoon als imago booster
Is de Clio RS stiekem niet al jaren de échte opvolger? ;)
@bluebird: qua performance wel, alleen zijn ze niet echt spartaans en ook redelijk duur. Maar snap je insteek
Peugeot natuurlijk!

Misschien kunnen ze wel een leuk dealtje maken om het goedkoop te houden…

Ruilen tegen een paar dashboards, Peugeot logo’s en Ralleystickers erop en gaan!

http://www.youtube.com/watch?v=OjR5FUQfuMI
Ze zouden eigenlijk een 107 als basis moeten nemen. Klein, licht en met een 1300cc 100ish pk hoogtoerig torretje snel zat. Ligt meer in lijn met de 106 dan de 208 vind ik persoonlijk.
@E34M5Touring: daar heb je eigenlijk een heel goed punt. 100pk , en dan alle comfort, elektriciteit en geluidsdemping er uit. 800kg (of minder) en raggen maar!
@dutchdriftking: zit dat erin dan?
Alfa 159
@fmgarcia: Alfa zou wel gaaf zijn trouwens. Een Giulietta met 300pk en 1100 kg leeg .
@fmgarcia: Of iets op basis van de Mito als t klein moet zijn. Dan streven naar -1000kg en heb je voldoende aan de 1.4 170 pk.
Mazda met de 2. Licht en atmosferisch.
Lancia
De Up? Of een sportieve Panda. Dat laatste lijkt me wel wat.
@dutchdriftking: de 100HP komt stiekem inderdaad best in de buurt…
@dutchdriftking: De Panda Facelift zal in Parijs getoond gaan worden.
Er is dan sprake dat de 105 pk TwinAir Turbo motor uit de 500 zijn intrede zal doen.
Deze TA 105 motor is dan gekoppeld aan een 6-bak en heeft schijfremmen rondom.
@HZW: Lijkt me een heerliik bakkie. Ik rij nu rond in de 0,9 Twinair. Wil best vooruit en stuurt leuk.
@berlinetta: je bent ook niet veel gewend dan…
@svenska_aeroplan_ab: Ik dacht ook dat iedereen hier s’ochtends kon kiezen. Lambo, amg of toch de Bentley.. Hij heeft gewoon gelijk toch. Rijdt best prima, je moet alleen eerder vertrekken.
@Svenska_Aeroplan_AB:
Als ik alles moet geloven wat ik hier lees rijd iedereen hier in 500+ pk auto’s rond.
Alles minder is niet discussie waardig.
De meeste hier hebben klaarblijkelijk ook een dergelijke 500+ pk auto nodig om voor het bekende tekort, te compenseren.
Ik koop geen auto’s voor het kopen, ik koop een dagelijks bruikbare auto, waar ik s’nachts niet wakker van lig.
Verder is een klein licht auto-tje 10x leuker rijden, dan een 2 ton zwaar bakbeest met 500+ pk.
@svenska_aeroplan_ab: is op zich prima blokkie hoor, mij moeder heeft hier een 85pk versie met chip, dus 103pk. Loopt gewoon 185-190 op de top haha. Het probleem met het twinairblokje is het duidelijke turbogat. Het is gewoon geen felle auto. Vond de starlet 1.3xli die ze eerst had leuker. In dagelijks verkeer rijd ik overigens 2 auto’s met 220 en 230pk atmosferisch, maar trage wendbare autootjes kunnen ook leuk zijn
@svenska_aeroplan_ab: Nee ik ben gewoon blij met wat ik heb. Eerste baan en nog jong. Dan heb je nog niet alle keus van de wereld. Die leuke auto komt er heus wel. Eerst maar eens carriere maken en geld verdienen.
@berlinetta: Ik rij ook in de 85 TA, gaat prima vooruit, rijd nu al hoepeltjes richting de 180 Km/u op GPS.
Volgende stap is Water Methanol Injectie en Savali Software, 120 pk en 182 Nm.
@dinozo: Die opvolger van de 106 rallye kan beter juist wel lichtmetalen velgen hebben. Dat is beter voor het onafgeveerde gewicht dus beter voor de wegligging. Voor de rest wel zo kaal mogelijk uiteraard.
@lekbak: ik had onder mijn 106 Rallye de 15″ aluminium velgen van een C5 eronder!
Deze hadden de looks van een Stalen 14″ velg maar waren maar 4,7kg per stuk.
Op de extreem dure velgen na zijn er gewoon geen lichtere velgen in 15″ te vinden
@ds3thp: Dit inderdaad, die verbaasde blikken van anderen zodra je vertelde dat het toch écht aluminium is in plaats van staal waren onbetaalbaar. En het stond gewoon lekker.
@lekbak: Overigens, lichtmetalen velgen zijn vaak zwaarder dan stalen velgen omdat er meer materiaal nodig is om dezelfde sterkte te krijgen. Ook qua kosten liever gewoon staal, geen luxe en geen extra’s ;)
@user888: ik heb geen idee hoe zwaar velgen zijn. Wel heb ik enig verstand van metalen en weet dat aluminium de helft van de kracht heeft en slechts een derde van het gewicht van staal. Het is dus sterker per kilo en dus heb je minder kilo’s nodig voor dezelfde kracht. Daarbij is het hele bestaansrecht van lichtmetalen velgen het lagere gewicht.

Dus tenzij je hele slechte lm velgen vergelijkt met hele goede stalen velgen is lichtmetaal daadwerkelijk lichter.
Kn er maar 1 zijn, Peugeot natuurlijk. Wat een stomme vraagstelling…
ik snap alleen niet waarom je de Rallye strepen en velgen op andere auto’s dan Peugeots shopt.
had er iets meer effort in gestoken ;)
De huidige Twingo. RWD ftw!
Vond het stoerder ogende design van bijv. de 205 er heel goed bij passen. Bij de moderne hatches vind ik het er echter totaal niet uitzien
Ik zou zeggen, Peugeot, maar dan niet met de 208, maar met de 108
Lepel daar de 1.2 turbo met 110pk in, dan heb je qua pk/gewicht al een hele fijne basis!
Fijn onderstel eronder en dan 15″ Steelies of Allumini’s eronder!!
@ds3thp: geen turbo. Dat verpest alles.
@xiran: ben ik ten dele met je eens, ik denk echter dat iedereen zich hier een beetje overheen moet zetten en accepteren dat dit de toekomst is.
Daarnaast kan je met een turbo blok(je) ook meer dan genoeg lol beleven zolang de rest van het plaatje ook klopt!
@ds3thp: Mazda is het antwoord. Het gaat te vaak stuk.
Dacia Sandero. Met wat extra vermogen, sportief uiterlijk en niet te duur. Ook goed voor het imago van het merk.
Dacia; vanuit de dacia cup
@jmeverts: ik zie nu dat klaas me voor was
Citroën! Of excuus, DS op basis van de DS 3.
De nieuwe Twingo leent zich daar heel goed voor.
De 208 is een leuke en fijne auto, maar leent zich niet om goedkoop aangepast te worden om zo lekker sportief te worden.
Twee jaar geleden er eentje gekocht, voor heel erg weinig centjes.
Die had wel een ECHTE beurt nodig, remmen, banden, de hele reut maar onderdelen voor zo’n 106 kosten echt een krabbel, ik bedoel een radiateur voor zes tientjes.
En als ouwe lul is het af en toe hardstikke leuk om met zo’n 106 te rossen als een kwajongen, want de 106 heeft 1 onmiskenbaar talent : Hij is ontieglijk licht en reageert fantastisch.Hij lijkt het meest op mijn ouwe Innocenti Cooper of mijn A112Autobianchi DE stamvader van de hot hatch !
Eigenlijk is een 106 Rallye zoals een kleine sportieve wagen hoort te zijn, geen 298 pk, maar wel een karretje dat gretig aan het gas hangt, lekker vlot stuurt en dat je rug en billen precies doorgeeft wat je aan het doen bent en remmen die bijten !

Ow en roesten doet zo’n 106 helemaal niet, de mijne was jaaaren niet gewassen, of fatsoenlijk schoongemaakt de hele paravane zat barstens vol met bagger en heeft de kachelmotor vermoord, maar roest no way !
@desjonnies: bij een 106 zijn de krikpunten voor gevoelig voor roest, en binnenkant spatborden voor en achter.
@user888: wielkassen rondom zijn ook wel bekende plekken!
Alfa 159….
@henkhupelschoten: Oeps… Had de pagina al geladen maar een half uur niks mee gedaan… Mijn fout! Ezelshoedje staat al op… Misschien leuk voor Dacia, lepel de 120 pk motor in van de Renault Clio GT, ander chipje erin naar 140 PK, lekker kaal met porno strepen erop. Een nieuwe niche is geboren.
@henkhupelschoten: Ja wie had deze grap hier nou verwacht;).
@henkhupelschoten:
hepikookalsdieselt
Als eerste; lm velgen zijn niet alleen een luxe accessoire maar hebben wel degelijk een functie namelijk lichter zijn dan gewone velgen ( anders zouden ze geen lm velgen heten toch?)
Voor wat betreft de auto’s; geen van de 3 voorgestelde auto’s. Zoals in de reacties hierboven ook al is aangegeven zijn alle 3 de auto’s te groot en bovendien veel te zwaar.
Om bepaalde veiligheidseisen zoals airbags en andere zaken ontkom je niet als je een auto legaal op de (openbare) weg wilt zetten.
Voor wat betreft de voorgestelde auto’s; zoek het een klasse lager; denk bv aan een 108. Daar kun je dan meteen eventueel een Citroën variant van neerzetten. Dan heb je meteen een soort van opvolger voor de AX Sport. En, als het moet, een Toyota variant.
De Renault Clio wordt een Twingo. Voor het Ford alternatief wordt het lastiger want onder die Fiësta zit nu nog de Ka. Zou kunnen maar die auto wordt binnen een aantal jaren vervangen door een model wat over de hele wereld verkocht gaat worden ( Tenminste dat is de doelstelling) dus dan is het afwachten wat dat wordt. Voor degenen die nu willen zeggen dat de 205 ook een klasse hoger was dan de 106, dat klopt want B klasse, maar wel een heel stuk lichter en puurder dan een b klasse auto ( of grotere A klasse auto tegenwoordig)
@milan0: lichtmestaal,… lichtmetalen velgen zijn niet per definitie lichter dan een even sterke (of sterkere) stalen velg. Ook de kosten van een stalen velg ( om te vervangen na een iet wat minder geslaagde valentijn met een stoeprand ) zijn vaak veel lager.

Alle reden dus om gewoon kaal staal zonder dop erop te pakken voor een echt pure “rally”.
@milan0:

Magnesium velgen zijn idd lichter .. En brandbaarder ..
@postzegel is right ..
@lincoln: magnesium brand nog niet zomaar (maar áls t fikt, fikt t goed) maar verder ook prijzig en breekbaar (Naja; uiteindelijk breekbaarderder dan een standaard alu legering).

Maar wel freaking licht ja!
@lincoln:

Leuk spul, moet je aan mercedes vragen, perfect om snele wagens mee te bouwen…
@lincoln: Als je hard genoeg tegen de stoep parkeert, krijg je vanzelf vuurwerk !
Uiteraard Peugeot
In de vorm van een nissan sunny gti-r of een daihatsu charade gtti !! :D
Of de nieuwe twingo! Met het 1.0 blok van ford graag met 140pk!
Maak deze maar straatlegaal:
http://www.evo.co.uk/abarth/500/10594/abarth-500-rally-car
@bluebird: Daar hebben ze de Abarth 500 Bi-Posto’s voor.
@HZW: erg cool inderdaad, maar belachelijk duur. Het idee van de 106 rallye is natuurlijk ook dat het betaalbaar vermaak levert.
Lancia Ypsilon..
@pinut187: Zeker als ze de 1.4ltr – 140-160pk HP uitvoering in productie hadden genomen.
Maar die schijnt niet meer te komen.
@pinut187: Ik bedoel dus “HF” uitvoering.
Peugeot 108 rally met een beetje opgefokte 3 cilinder erin… Keep it simple!
Suzuki Celero schijnt best een grappig ding te zijn en klein en licht. Bovendien laat Suzuki met de Swift Sport zien dat ze dit soort gooi en smijt dingen wel aardig snappen. Als laatste punt.. Het ding kost geen drol dus dat helpt.
Twingo FTW want RWD, maar de motorruimte is heel beperkt. Zal geen 1.2t blokje passen denk ik.
Dan maar Aygo/107/C1. Deze liggen dichterbij de 106.
Het Up-trio. Klein en licht. Vierkant op de wielen en er valt nog wel wat stoers van te maken met wat accessoires. Maar het liefst natuurlijk Peugeot of Renault…
@coffeecup: Duitsers maken geen grappen…
Jullie vergeten het meest belovende en vernieuwende merk bij de kleintjes en dat is Smart.
En als het aan mij ligt zijn ook zij diegenen die afkomen met een echte hot hatch.
Citroën Cactus. Klinkt een vreemde keuze ( en is het ook een beetje ), maar met een gewicht van 940 kg, komt het al best aardig in de buurt. Ok, hij staat misschien wat hoger op z’n poten, maar zo’n Fiat Panda Sport ook, en daar is toch ook niks mis mee?

Nu nog wat kg’s eraf, fijn onderstel en een pittig blok en je krijgt best een leuke auto !

Of zoals iemand hierboven al zei, een Mazda 2.
@SimonMc: een cactus met peper, ik ben helemaal voor! Thp 155 er in, onderstel wat bijspijkeren en het kan een geweldige “rallycross” combo zijn, waar ook nog een piepklein beetje plek is voor de kindjes… 😊
Gewoon Peugeot! Is hetzelfde als Audi in een keer een M op de markt gaat brengen of Citroën een AMG.
Geen één. Die auto’s van tegenwoordig zijn veel te zwaar. Ik rij zelf dagelijks in een Peugeot 106 Rallye, phase 2. Na wat kleine aanpassingen (inlaat traject) 124 gemeten PK’s op (ik geloof) 750 Kg. Ik rij hem nu voor het 9e jaar en inmiddels 170K op de teller waarvan 90K zelf gereden maar heb er nog steeds lol mee (ben inmiddels 40). Van onze jongste zoon mag ik hem ook nooit wegdoen en aangezien de opvolger die ik op het oog heb (Lotus Elise Phase 2) er nog even niet in zit gaat dat nog niet gebeuren :)

Maar als Peugeot met een lichtere, spartaanse 208 komt… wie weet.
@user888: zelfs als je een moderne 208 leeg trekt kom je niet onder de 900 kilo schat ik zo,.. Dus blijf nou maar lekker met je lichtgewicht kanonnetje sturen. Is veel leuker. Voor je t weet bestel je die nieuwe 208 namelijk met de optie airco en elektrische stuurbekrachtiging,…
Met een Swift Sport heb je eigenlijk al een prima ‘hedendaagse’ rallye. Blijft toch een geinige wagen met veel fun per euro. Ondergewaardeerde wagen vandaag de dag. Wou dat ik/je ze vaker kon zien op de weg.
als ik de tijd ff terug mocht draaien…..een vederlichte citroen AX op stalen velgen, laag , mooie stance met een lekkere 1.6 zestienklepper erin….
Heel simpel: Toepassen van PTS(Peugeot Talbot Sport)-strepen op een ander merk is vloeken in de kerk. Dus: Peugeot.
Dus een witte GTI met stalen velgen wordt niet opeens een ralley. De 30th anniversary heb je ook nog. Die eerder mjn voorkeur zou hebben.
De Dacia Sandero RS kan daarvoor gebruikt worden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).