
Norbert Reithofer, eindbaas van BMW AG, heeft gesproken: Op termijn kunnen er 10 MINI-modellen komen. Jep, het merk lijkt in een groeispurt te zijn terechtgekomen. Oh, en die best wel gave MINI Rocketman (concept) van laatst? Wel, die gaat definiet niet in productie.
Dat wist WhatCar? deze week te achterhalen. Op een bijeenkomst waar werd aangekondigd dat er een lieve geldsom van 500 miljoen pond in de Britse MINI-fabriek wordt gestoken, liet de BMW-baas ook doorschemeren dat toekomstige BMW’s met voorwielaandrijving ook wel eens in die fabriek gemaakt kunnen worden. De volgende generatie MINI’s en muesli-BMW’s (driecilinders, FWD) staan in de toekomst immers op hetzelfde UKL-platform.
Verder sprak Norbert de wens uit dat MINI ooit tien verschillende modellen in haar showrooms heeft staan. Hieronder de varianten die ze anno 2011 leveren:
Huidige line-up
Daar komen dus nog zes modellen bij als het aan Reithofer ligt. We weten dat er een Coupé komt (dit jaar nog), een Roadster (2012) en ooit gaat ook de Paceman in productie. Dat wordt een Countryman-minus-twee-deuren en zal net als zijn vierdeurs broertje in Oostenrijk van de band rollen. Wat de overige drie modellen worden? Nog niet bekend. Maar als jullie suggesties voor nieuw MINI-gedoe hebben, dan horen we ze graag.
Toekomstige modellen
Het dan het minder goede nieuwe. De MINI die weer écht mini moest worden komt er niet. De Rocketman -een autootje dat garant staat voor het betere gooi-en-smijt werk- gaat niet in productie, aldus verkoopbaas Ian Robertson. Dat is dan weer jammer. Wel beweren ze dat een aantal geinige features van deze concept -zoals de deurconstructie en wat koolstofvezel meuk- in de nabije toekomst terugkomt op andere MINI-modellen.
Wat is dit nou weer voor troep? BMW ga s heel snel in financiele problemen komen en verkoop mini aan Tata ofzo. Die kunnen tenminste wel met roemruchte britse merken omgaan.
@rfw1994: Zonder BMW was er geen nieuw leven in Mini geblazen ik denk dat we blij mogen zijn aangezien het hele leuk auto’s zijn.
@rfw1994: Je kan nu wel met alles BMW gaan afkraken, omdat jij in de kudde mee gaat en geen eigen mening hebt (over de 1 serie met name).
@drivingpleasure: Hoe vaak zie je mij bmw nou afzeiken, en ik heb weldegelijk een mening over de 1-serie, maar daar gaat het niet om. En zonder bmw was er vast wel iemand anders geweest, die wss wat minder uitmelkerig deed, om mini nieuw leven in te blazen. Denk maar niet dat BMW de enige was.
@rfw1994: groot gelijk, wat een zever. Er is voor mij maar een mini en dat is de one, de originele
@love4sportcars:
dan wel de echte mini. uit de tijd dat het nog een leuk klein eigenwijs autotje was
niet definiet niet?
niet definiet niet?
De tijden van de lichtvoetige autootjes is voorbij.
Geen 205’s meer, geen Mini’s, geen Golf GTI 1 of Alfasud.
Hun nazaten zijn allemaal obesitas kindjes gewordenm et heel veel veiligheid, klapzakken en electronica.
Gelukkig trappen we er nog wel volledig in omdat de “PK’s” zoveel goedmaken qua prestaties.
En daar gaat het nou net niet om, het gaat om “the unbearable being of lightness”, het gevoel dat de wagen een ballerina is en jij de regisseur bent.
En het is jammer dat juist BMW een kans laat liggen om iets te maken waar ze zichzelf vooral zo om roemen : Freude am fahren
@desjonnies: Was het niet the unbearable lightness of being?
@norge:
Sorry !
Jammer voor de echte liefhebbers van auto’s. Het blijven best grote auto’s. Was misschien ook te mooi om waar te zijn. Te duur om voor 1 model een platform te maken dat gebruikt gaat worden voor een model dat zo goed is dat het de andere modellen in de weg zit. Liever SUFjes, daar kan je pas aan verdienen. Zullen ze gedacht hebben.
Jammer de leukste en enige Mini naam waardige concept de Rocket komt dus niet.
Gemiste kans,de Rocketman kon MINI echt een nieuw icoon opleveren.
@tvrspeedsix: je haalt de woorden uit m’n mond!
@tvrspeedsix: En daar sluit ik mij helemaal bij aan. Wat had ik dit ding graag in de showroom gezien, eindelijk weer een echte Mini. Een kleintje dus. Jammer BMW, hoop dat jullie je nog bedenken. Laat hem anders inderdaad zoals anderen hier ook zeggen over een paar jaar komen.
Gaaf, doe mij de LWB station Off-Road maar.
Als we toch één ding hebben geleerd over autofabrikanten en wat ze ‘officieel melden’ is dat een ontkenning meestal betekent dat ze het betreffende model meestal 2 à 3 jaar later lanceren! (zie bijv Porsche met de Cayenne en dieselmotoren)
@ukbob: Idd, maar dat is dan wel met controversiële modellen die de ‘doelgroep’ liever niet ziet komen, zoals idd Porsche Diesel, of BMW FWD. Een mini-Mini zien de meeste echter wel zitten. Ik vrees dus dat ie er echt niet komt, wegens commercieel weinig potentieel…
“Het dan het minder goede nieuwe” Eh?
Showauto’s volgepompt met marketing flauwekul. Het is blijkbaar moeilijk om een echt geniaal autootje te ontwerpen. Allemaal luie ingenieurs bij BMW. Ik heb van de week een countryman voorbij zien komen. Gadverdamme, ik rijd nog liever een Dacia SUV.
Shame, ik had (een afgeleide van) de Rocketman graag op te weg gezien. De Cooper Coupé vind ik dan wel weer een gaaf karretje 8).
@kowalsk: Ik vind de roadster ook leuk. Mini probeert toch wat meer het mannelijke publiek aan te spreken, goed idee want dat is toch bijna 50% van de wereldbevolking en die geven graag wat meer geld uit aan een leuke auto’s (hoewel er ook veel van een donkerblauwe Golf dromen natuurlijk).
Dus van een projectje om ervaring op te doen op te doen met voorwielaandrijving bouwt BMW MINI uit tot een volwaardig merk?