Michiel gefeliciteerd! De Vandenbrink GTO is onderscheiden met de Good Design Award 2008. Deze prijs wordt gegeven door The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design en is het oudste en meest prestigieuze Awards Program wereldwijd.
De Good Design Award bestaat sinds 1950 en schenkt internationale erkenning aan ontwerpers en fabrikanten voor de bevordering van nieuwe en innovatieve productconcepten. Michiel van den Brink laat weten hier uiteraard zeer blij mee te zijn: “We zijn trots op deze prestigieuze prijs, hiermee worden we door zowel de kunstwereld als het bedrijfsleven erkend als een top-level speler, naast zeer gewaardeerde ontwerpers zoals Walter de’Silva. Dit is een grote eer voor ons jonge design-bedrijf.”
Nu alleen nog wachten tot we de GTO daadwerkelijk op de weg kunnen zien. Maar het schijnt dat de jongens van Vandenbrink ook nog met wat andere projecten bezig zijn. Naast een nieuw coachbuild project op een niet nader te noemen platform (…) specialiseren ze zich nu ook in de ontwikkeling van elektrische auto’s. Ten derde is Alain Class aangesteld als Vandenbrink-vertegenwoordiger voor het gehele Midden Oosten.
Hartelijk gefeliciteerd. Mooie auto.
Vooral in het zwart smaakt ie me goed.
Mijn god, het ziet eruit als een oude ferrari man.
Michiel, gefeliciteerd! :D
Wanneer gaan we nu eens wat meer zien van de VandenBrink GTO?
Want nu word ik toch wel erg zenuwachtig!
Keep up the good work!
kijk dit is nou echt een beauty
mooi design en wat een strak lijnenspel
geheel terrecht.
Gefeliciteerd Michiel
Gefeliciteerd met de award.
Maar uhm… “voor de bevordering van nieuwe en innovatieve productconcepten”.
Of retro nou zo nieuw en innovatief is :D
Ben benieuwd of er 1 ooit het daglicht gaat zien, aangezien het al meer dan een jaar stil ligt qua updates.
Chapeau Michiel, een terechte keuze!
Gefeliciteerd!
…een nieuw coachbuild project op een Corvette Z06/ZR1 platform… :mrgreen:
Ontzettend gefeliciteerd,
Dit lijkt me wel een mooi afsluiter van het jaar Michiel!
…gefeliciteerd, maar er zijn wel hééééééeél vééééé’l prijzen uitgedeeld niet…
Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd! Nu al een soort van een bekroning op het werk? :)
Het spijt me zo flauw te moeten doen, maarre… “voor de bevordering van nieuwe en innovatieve productconcepten.” Wat is er nieuw en innovatief aan een coachbuild op een bestaand platform?
Verder gewoon gefeliciteerd natuurlijk, een fantastische prestatie, Michiel!
Gefeliciteerd.
Maar ik schaar me achter Jimmie’s commentaar.
Michiel,jij was toch op de TU van Delft afgestuudeerd?
Is dat een aanrader of niet want daar wil ik graag naar toe!
Ah, ik was niet de eerste met die opmerking, excuses, ik had de reacties niet doorgelezen. Overigens denk ik wel dat hij er gaat komen. (of is dat slechts hoop?)
het is ook wel een ontzettend mooie auto.
@geens: inderdaad, maar zoals geschreven (Walter de Silva) staan daar toch wel zeer grote namen tussen (Audi, BMW, Mercedes).
TRANSPORTATION 2008
MT 6127 ZL Lawn Tractor, 2006-2008
Designers: Michael Tinius, Busse Design + Engineering GmbH., Elchingen, Germany
Manufacturer: Viking GmbH., Langkampfen/Kufstein, Austria
Vanderbrink GTO, 2006-2009
Designers: Michiel van den Brink, Vandenbrink Design, Amsterdam, The Netherlands
Manufacturer: Hietbrink Coachbuilding, Haaksbergen, The Netherlands
Mercedes-Benz GLK, 2004-2009
Designers: Mercedes-Benz Design, Daimler AG., Sindelfingen, Germany
Manufacturer: Daimler AG., Irvine, California, USA
Venturi Electic, 2006-2009
Designers: Sacha Lakic, Sacha Lakic Deisgn, Venturi Automobiles, The Principality of Monaco
Manufacturer: Venturi Automobiles, The Principality of Monaco
BRP Can-Am Spyder Roadster, 2006-2007
Designers: BRP Design Team, Bombardier Recreational Products Inc., Valcourt, Quebec, Canada
Manufacturer: Bombardier Recreational Products Inc., Valcourt, Quebec, Canada
Audi A5, 2007
Designers: Walter M. de Silva, Head of Volkswagen Group Design, Audi AG., Ingolstadt, Germany
Manufacturer: Audi AG., Ingolstadt, Germany
BMW Motorcycle G450X, 2007
Designers: BMW Group Design, BMW AG., Munich, Germany
Manufacturer: BMW Group, Munich, Germany
BMW Motorcycle F800 GS, 2008
Designers: BMW Group Design, BMW AG., Munich, Germany
Manufacturer: BMW Group, Munich, Germany
BMW HP2 Sport, 2008
Designers: BMW Group Design, BMW AG., Munich, Germany
Manufacturer: BMW Group, Munich, Germany
BMW R1200 GS Motorcycle, 2008
Designers: BMW Group Design, BMW AG., Munich, Germany
Manufacturer: BMW Group, Munich, Germany
BMW 3 Series Convertible, 2007
Designers: BMW Group Design, BMW AG., Munich, Germany
Manufacturer: BMW Group, Munich, Germany
BMW 1er Coupe, 2007
Designers: BMW Group Design, BMW AG., Munich, Germany
Manufacturer: BMW Group, Munich, Germany
MINI Cooper Clubman, 2008
Designers: BMW Group Design, BMW AG., Munich, Germany
Manufacturer: BMW Group, Munich, Germany
@ geens; Inderdaad, veel prijzen. Maar als je het vergelijkt met het totale aanbod aan producten, is het een kleine selectie. Net zoals in de sector Transport. De prijzen gingen daarin naar:
TRANSPORTATION 2008
MT 6127 ZL Lawn Tractor, 2006-2008
Vanderbrink GTO, 2006-2009
Mercedes-Benz GLK, 2004-2009
Venturi Electic, 2006-2009
BRP Can-Am Spyder Roadster, 2006-2007
Audi A5, 2007
BMW Motorcycle G450X, 2007
BMW Motorcycle F800 GS, 2008
BMW HP2 Sport, 2008
BMW R1200 GS Motorcycle, 2008
BMW 3 Series Convertible, 2007
BMW 1er Coupe, 2007
MINI Cooper Clubman, 2008
Waarom ben ik nu bang voor een golf aan BMW-fanboys… :|
Hé, autoblogger, we hadden hetzelfde idee!
Gefeliciteerd Michiel, terecht gewonnen!! ;)
Hoop dat Appeltje (of liever nog – ik) er snel eentje spot, maar da’s aan jou ;)
Kom maar door met die renderings van je retro Corvette à la C2 :D
LOL @ Citrofiel & autoblogger :P
Bedankt allemaal!
Ik ben overigens niet met een Corvette bezig.
Kwaliteit komt altijd bovendrijven :) Gefeliciteerd, Michiel!
Michiel van harte gefeliciteerd met de award. :)
Gefeliciteerd Michiel!
Aha een ontkenning, dus toch!
Anyway, gefeliciteerd met je award.
Echt een droom voor mij…
@michiel, van harte, zeer verdiend.
maarehh ontkennen goede merken niet altijd de komst eerst maar blijkt het toch wel zo te zijn?
Mensen die prijzen toekennen aan de MINI Cooper Clubman zijn niet serieus te nemen. Brrrrrrrrrrr
Gefeliciteerd Michiel. Dikke X van mij.
@ Viola: :bloos: :bloos: ;)
nice :) maar waarom ze de glk (lelijkste hut op vier wielen die ooit door mercedes gemaakt is) ertussen zetten snap ik echt niet… doet verder niets af aan de oogverblindende schoonheid van de GTO! (of zoals clarkson het zei, “occular nirvana”)
Tanti auguri a te!
@ Michiel: Ik ben overigens niet met een Corvette bezig.
Whohooo, dus het is zeker! :P Gaaf! :lol:
@ C6.R: Nee, echt niet. Er zijn al meerdere andere partijen die zich op dit moment met de Corvette C6 bezig houden. Helaas lijkt het erop dat deze projecten moeilijk van de grond komen… Het heeft dus niet zo heel veel zin om daar nog een Speciale Vette naast te zetten. Tenzij er een klant komt die ons de opdracht geeft, natuurlijk.
Dutch Design op zijn best!
Proficiat Michiel!
Dat er nog veel uit jou handen komt vloeien!
Michiel van harte gefeliciteerd! Erg tof dit!
Maar om toch een beetje de zeikerd die ik ben tot z’n recht te laten komen, nog een kanttekening. Is het niet een beetje een pyrrus overwinning wanneer de GLK en de Clubman in het zelfde rijtje staan? ;)
Ik bedoel natuurlijk, ‘dat er nog veel uit jou handen mag komen!’.., andere klinkt een beetje raar eah?!
Nou vooruit, ik geloof je! :lol: Maar inderdaad, weinig eer meer te behalen daar lijkt me ook! Die C3Retro van een tijdje terug lijkt mij iets waar je dan op zou kunnen komen. Sterker nog, dat lijkt heel erg op iets wat jij zou tekenen denk ik.
Anyway, ben benieuwd naar je productie GTO en je nieuwe project! ;)
@ C6.R: Sterker nog… Ik heb de ontwerper van die retro Corvette laatst gesproken en hij vertelde me dat juist mijn GTO-project hem inspireerde om hetzelfde te gaan doen.
Hoort deze prijs niet naar BMW te gaan ?
Erg gave wagen hoor! Vooral de stiekeme details vind ik zo mooi, zoals de 3 openingen in de motorkap van de Ferrari 250 GTO. De stance van de wagen doet me een beetje aan de Aston Martin DB5 denken, en dat is altijd goed!!
Gefeliciteerd iig;) Mijn complimenten:P
@Majinstar: Blijkbaar niet, want hij is naar Michiel gegaan.
@ Majinstar en Sacha: de award is uitgedeeld aan een selectie van auto’s, dus ook aan BMW, Mercedes, Audi, Venturi en Mini.
Van harte Michiel!
Zeer terecht en iets om trots op te zijn als mede-Hollander…
Helemaal terecht…het is ook een prachtig ontwerp!
Gefeliciteerd….dat we nog maar veel moois van u mogen zien meneer Van den Brink.
Ik vind ’t ontwerp een beetje té retro… Smaken verschillen, toch tof dat je er een prijs mee in de wacht hebt gesleept. Puik werk, Michiel!
De GTO is retro op z’n best. Tijdloos fraai dus. En daarom is de prijs dik verdiend.
Gefeliciteerd Michiel! Wanneer we wat dichter bij elkaar zouden wonen zou ik je tracteren op een biertje! :)
@Klassiekerrally: maak daar maar een vat bier van! op z’n Belgisch :p
@ R36: Belgisch bier dan ook! Ik fiets wel een stukje! ;)
Overigens: voor een instituut dat ‘Good Design’ prijzen uitreikt, hebben ze wel een vreselijke website. Alsof ‘ie vijf jaar geleden gemaakt is en er telkens iets bij aangeplakt is. Verdient absoluut geen ‘Good Design Award’…
Gefeliciteerd met de prijs… maar gaan we die auto nou ook ooit nog eens een keer daadwerkelijk zien of niet?
Gefeliciteerd met de internationale waardering Michiel. Zelf ben ik niet een enorme fan van het ontwerp, het is een beetje té straightforward voor mijn taste. Echter, over smaak valt niet te twisten.
Ben wel benieuwd wanneer we iets concreets van vandenBrink gaan zien. Veel succes in ieder geval.
@Michiel; die retro-corvette is geinspireerd op je GTO…of gekopieerd;)
Eerste design prijs is binnen, hopelijk volgen er meer. En zoals incognito zegt zien we hopelijk snel een eerste productie GTO :)
Gefelici – nee ik doe het niet! :P Duidelijk is dat het design geslaagd is! Maar om de prijs wat in te schatten zou ik wel eens graag weten welke modellen de vorige jaren prijzen gewonnen hebben, maar er staat nergens iets vermeld in het artikel…
van harte .. leuke bekroning op je designwerk ..
maar toch nog effe een vraagje ..
ben je nu echt een coachbuilder (omdat je dat werk uit besteed aan Hietbrink) ..
of alleen een designer ..
want bij coachbuilder denk ik toch meer aan mensen zoals Steve Moal ..
Gefeliciteerd! Je ontwerpen pronken nog altijd op mijn bureaublad! En als ik die centen had…
Michiel ook van mij de felicitaties! knaap staaltje design!
die details dat doet t hem hè
http://www.chi-athenaeum.org/gdesign/2008/2008GOODDESIGNLIST.pdf
Hiero dus! Als je de namen wilt zien met welke je gelijk gesteld word, je staat op het einde van de 24e pagina!
Dikke proficiat Michiel! M.i. zeer terecht, want je GTO is echt grandioos, maar dat weet je zelf wel.
Vraag wel af of er een financieel cadeautje aan vastzit… Hopelijk wel!
Niet alleen woorden, maar ook daden, dus kom op met die supersupersuperferrari!
Nou Michiel, een duim en een knipoog van mij! ;) Dat zegt genoeg hoop ik.
Maar het zal zeker nog wel een tijdje duren voor we dit meesterwerkje in het wild gaan zien…? Met die ‘kredietcrisis’ :|
@ Ferdinand

:mrgreen: Wees gerust, alle 6 de klanten staan al vast, dus er is geen probleem ivm dingeszekerheid! :)
Congratz @ Michiel!!! :D
@ vla: Alle zes? Wat weet jij wat ik niet weet??? ;)
@ Klassiekerrally
Jij bent nog altijd de grote swami! :P Al wat ik weet, komt uit columns! :P De productie-aantallen staan hier en ik zal wss in een comment of een column die ik nu niet meteen kan vinden, gelezen hebben dat ze al allemaal een koper gevonden hebben!
Oh en btw: het waren er 6 in totaal geloof ik: 5 productiemodellen en 1 prototype/studiemodel/model voor de makers.
@ de vlaeminck
Ohhh…een pak van mijn hart! :D
Chapeau Michiel. Here’s to major league.
Hmm… Wacht eens even… Er worden er slechts 5 gemaakt, maar ik heb toch ergens gelezen dat er 1 prototype ofzo wordt gemaakt. Mss kan Michiel (in levenden lijve! :P ) eens verifiëren…
Proficiat, vrij terecht lijkt me. Al gaat de prijs pas helemaal terecht zijn wanneer er daadwerkelijk ook een exemplaar op straat verschijnt. ;)
@ de vlaeminck: maximaal vijf stuks. Ik geloof dat ik wel eens gesproken heb over een nummer 6 voor onszelf, maar als we in de toekomst die mogelijkheid hebben, dan zal ik daar toch iets anders van maken.
Nou gefeliciteerd Michiel
btw, kga je nu niet afkraken, maar naar mijn gevoel is de grill op de neus iets de groot (hoogte), maar dat’s mijn mening…
succes btw met de bouw
@ Frasker: gek genoeg ligt de punt van de neus en dus de bovenkant van de grille op gelijke hoogte als bij de originele 599 GTB. Het geheel kan hoger lijken doordat het voorste deel van de neus smaller toe loopt. Om de grille platter te maken, zouden we de curve van de motorkap moeten doortrekken en dat maakt de overhang voor onnodig te groot.
Van harte gefeliciteerd met deze prijs, maar moet toch wat kwijt over “dit soort creaties”. Het gros van de lijnen komt overeen met het origineel, dat eigenlijk is geprobeerd op fatsoenlijke wijze over moderne techniek te draperen. Zelfde geldt voor de nieuwe FIAT 500: alle lijntjes zijn in feite hetzelfde als het origineel, maar hier en daar wat opgeblazen, zodat er vier personen, kreukelzone en moderne techniek in passen. Mooiste voorbeeld vind ik nog die Miura-concept. Het ware ontwerp is enkele decennia oud en in feite niks veranderd.
Als ware klassiekerliefhebber, vind ik dan dat er niks boven het origineel gaat. Een moderne kopie is slechts voor de mensen die niet kunnen leven met het karakter van een oude auto.
Een klassieke auto heeft iets wat je in een moderne interpretatie nooit zal tegenkomen: een bepaalde fragiliteit en elegantie die een klassieke auto zo mooi maakt. Moderne auto’s moeten vernieuwend zijn en op hun eigen wijze geschiedenis schrijven, zonder al teveel terug te grijpen op het verleden.
Met bovenstaand gezever wil ik niks aan je ontwerpen afdoen, welke ik zeer kan waarderen. Maar wil wel jullie reacties op het bovenstaande peilen. De Alfa 8C Competizione is misschien wel een van de mooiste interpretaties van een klassieke GT, maar toch mist ‘ie in mijn ogen iets…
Michiel,
Gefeliciteerd! Eindelijk de waardering die je verdient.
Gr. Bianc
Is 1 van de mooiste auto’s tot nu toe!
Moet je gwn in productie brengen, wel gelimiteerd natuurlijk.
Keep up the good work, Michiel!!
Top! Gefeliciteerd!
Gefeliciteerd Michiel, het is ook echt een schitterende auto. Ik vind het vooral zo mooi dat het echt een klassieke schoonheid is, waar design op de eerste plaats staat. Bij te veel sportwagens lijkt het design een sluitpost te zijn nadat eerst de techniek ontwikkeld is.
@ Michiel van den Brink
Zoals… :) Of verpest ik nu de verassing/primeur? :P
Zit me nu te vergapen aan de GTO’s in de galerij, valt dit me op:


1: Wat is hij mooi hé… ;) :)
2: Wat is er mis met de locatie van de voorste remklauwen?
En mocht ik je nu bezig hebben, ik heb nog een vraag: hoe groot is de kans dat ik hem ergens anders (Pebble Beach, Top Gear, Supercars.net, autoblog?…) zie dan op die foto’s?
Prestigieuze award Messr. Van den Brink!
Salute… -chin chin-
Hoever is Gerrit met het kloppen van de body(s) trouwens?
Van harte gefeliciteerd met die mooie prijs, Michiel! Dat ze maar snel op de weg mogen verschijnen (of dat het eerste exemplaar op de AutoRai te bezichtigen is??)
Te veel naar Ferrari gekeken. Niks origineels aan. Die ene Turk deed het zelfs beter.
Gefeliciteerd :)
Blijf het ook mooie ontwerpen vinden. Hoop dat de Shooting Break er ook ooit nog komt, dat lijkt me ook een prachtige auto.
@ Michiel van den Brink
Van harte gefeliciteerd met deze prijs.
schitterend design
Onze eigen Pininfarina !
Het zal me niets verbazen als je binnenkort een telfoontje uit Italie zult krijgen van een bekend styling huis, me dunkt dat, gezien jouw persoonlijke voorkeur en stijl, dat inderdaad weleens Pininfarina zou kunnen zijn, ik heb de indruk dat dit huis de grootste inspriatiebron is van jouw werk !
Mocht je gaan solliciteren, dan mag je mijn 404 lenen, we weten allebei dat je dan een bijzonder goede indruk zult maken !
Van harte
@ de sjonnies
Michiel heeft zijn eigen designhuis. ;) Inspiratie komt mss van soms auto’s ontworpen door Pininfarina, maar ik denk niet dat dat zijn favoriete designhuis is en hij richt zich al helemaal niet op een na-aping van een stijl. Dit is een retro design van de 250 GTO. Nouja, je kent het wss zelfs beter dan ik, aangezien hij jou en je 404 wss kent. ;)
@ Vlaeminck – Inspiratie en na-apen zijn twee totaal verschillende begrippen,
het sobere lijnenspel van de 404 (minder is meer ) van de grote Battista wat Michiels lievelingsauto is zegt mij wat dat aangaat veel over Michiel.
Daarnaast ken ik hem niet persoonlijk, ik weet dat hij zijn eigen designhuis heeft.
Ik zou me echter wel kunnen voorstellen dat een droomjob bij Pininfarina zelfs Michiel aan het twijfelen zal brengen, zoals Jeremy Clarkson zegt in zijn documentaire voer hot-hatches “the new romantics ”
The Golf GTI designed by Giugiaro was good, the 205 GTI designed by Pininfarina was great – check youtube maar !
@ de sjonnies
Wat Clarkson zegt over design zal me eerlijk gezegd een worst wezen! :P Maar ik weet niet of Michiel zo happig zou zijn om bij een bedrijf te werken dat zeer nauw samenwerkt met Ferrari, die over zijn creatie geen uitspraak wil doen (en dat is een beetje in slechte aarde gevallen).
Gefeliciteerd (beetje laat)
Nou nog maar hopen dat dit model op schaal komt!
Zo Michiel. En hoeveel heeft je dat gekost om al die juryleden om te kopen? ;)
Gefeliciteerd grote meneer. :)
@ Michiel v/d Brink
Daar heb je wel een punt, maar dan is de overhang (voorbij het voorwiel) toch ook in te korten. Volgens mij wordt ie er daar niet lelijker op. Of past het dan mechanisch niet meer? Niet dat ik me met het ontwerp ga bemoeien, maar het valt me gewoon op.
Als iemand van autoblog dit niet vindt, zeg het dan effe. Ik zit er wel eens vaker naast. Ik zeg namelijk direct wat me opvalt. (kprobeer er van te leren)
@Eendje
TU Delft moet je zeker doen, Industrieel Ontwerpen staat op zich hoog aangeschreven. Een aantal bekende Nederlandse auto ontwerpers hebben die opleiding gedaan.
Helaas voor Michiel van den Brink denk ik dat een redelijke copie van een heel mooi origineel bij de IO’ers echter niet heel hoog gescoord zou hebben.
@ Frasker
Ik ben geen ontwerpdesignerprofessionalcoachbuilder maar volgens mij is dat onder andere omdat de 250 GTO ook merkbaar hoge spatborden heeft, vergelijk maar eens.
Als je de keuze hebt om voor Pininfarina te werken waar het eindresultaat altijd Pininfarina zal heten, of je eigen firma waar je 100% voor het ontwerp verantwoordelijk bent denk ik is de keuze snel gemaakt lijkt me…
en Pinin ontwerpt ook een hoop Chinese auto’s wat me nou niet het je van het lijkt
@ JH: Jason Castriota (599 GTB, P4/5, Birdcage, Hyperion) is om uiteenlopende redenen bij Pininfarina opgestapt en overgegaan naar Bertone…
Castriota wilde toch altijd hogerop en Bertone betaalt hem een hoop centen anders zou hij het nooit doen;) en ik denk dat Lowie voorlopig nog wel even blijft zitten…
@ Michiel: wat ik me afvraag is hoe de kenmerkende stijlelementen van een designhuis behouden kunnen blijven wanneer de ontwerpers van de een naar de ander switchen.
Wie of wat bepaalt en bewaakt de huisstijl, en in hoeverre kan je als ontwerper je ei dan nog kwijt?
@ michiel van de brink
gefeliciteerd je maakt het kippendorp weer trots wist niet dat je in bveld woont
kwam het heel toevallig tegen in de
krant groetjes