De verse Mazda3 is wederom geslaagd

Auteur: , 51 Reacties

Een auto die je weinig ziet op 's lands wegen en dat is best jammer.

De 3 is namelijk best een knappe auto en ook de MY2017-versie ziet er weer uit om door een ringetje te halen, niet in de laatste plaats omdat de auto best een wat kekker kleurtje kan hebben dan grijs of zwart. De verkoop van de nieuwe versie is vandaag van start gegaan in Japan en afgezien van de strakgetrokken koets is ook onder de kap het nodige veranderd.

Zo is de 3 voortaan voorzien van Skyactive-Vehicle Dynamics waaronder bijvoorbeeld het G-Vectoring Control systeem (GVC) valt. Deze techniek is een alternatief voor het meer gangbare sperdifferentieel (inderdaad, torque vectoring) en controleert middels elektronica de hoeveelheid koppel die naar elk aangedreven wiel wordt gestuurd. Gevolgd: betere rijeigenschappen en meer grip onder alle omstandigheden. Verder hebben de dieselmotoren een update gekregen die pingelen tegen moet gaan. Het interieur kan bovendien weer een poosje vooruit dankzij het Active Driving Display dat wordt geprojecteerd op de voorruit.

In Europa kan de Mazda 3 worden besteld met drie verschillende benzinemotoren onder het Skyactiv-G label, met 100, 120 of 165 pk. De Skyactiv-D zelfontbranders krijgen 105 of 150 pk. Desgewenst worden de benzineversie met 120 pk en de diesel met 105 pk geleverd met een automaat, de rest is voorzien van een handbak met zes verzetten.



51 reacties

erg mooi ontwerp, alleen jammer van de relatief grote overhang voor.
De reden waarom je deze zo weinig ziet heeft te maken met het feit dat ze motoren produceren die uitmunten in kwaliteit, maar niet in ons ‘CO-2 wereldje’ en daarom duur uitvallen in de lease….

Helaas!! Prachtige auto’s..
@st220: en omdat Mazda duur in de lease is, of niet in het merkenbeleid voorkomt van de onderneming. Een Mazda3 sedan is duurder in de lease dan een A3 Limousine. En dat is moeilijk te verkopen…
@mcshine: thanks voor de aanvulling!
@mcshine: Volgens mij klopt dat niet hoor. Allebei het laagste uitrustingsniveau is de Mazda 3 met vergelijkbare motorisering (beiden 150 pk diesel) voor mij op DirectLease (35K kilometers, 4 jaar) goedkoper dan een A3 Limousine. Zodra je met andere uitvoeringen of opties in de weer gaat wordt voor zover ik kan zien het prijsverschil alleen maar groter.

Ik snap ook niet zo goed waarom het moeilijker te verkopen is. Interieur afwerking zal misschien wat minder premium zijn, maar de Mazda 3 ziet er beter uit (subjectief) en ik gok dat ie ook beter rijd.
@tom_hanekamp: Neem gewoon de basismodellen van beide en dan zie je wat ik bedoel. Zowel in diesel als in benzine. Maar ben het met je eens dat wanneer je écht gaat kijken dat de Mazda standaard luxer en/of sterker is. Maar het verschil is dan nog zeker niet zo groot als je op basis van cataloguswaarde zou bedenken. De goedkoopste Mazda3 sedan begint bij 403.- , de A3 sedan vanaf 373.-
@mcshine: Basismodellen op prijs vergelijken is haast als appels met peren. De ene fabrikant levert uitvoeringsniveau’s waarom allerhande opties bij zitten, bij de ander krijg je enkel de auto.
@tom_hanekamp: Je mist het punt, het voornaamste punt is dat een A3 van 30k veel goedkoper is dan een Mazda 3 met dezelfde prijs. En van mij mag je daar ook 35k of 40k van maken…
@mcshine: goedkoper in de lease bedoel ik dan..;)
@mcshine: klopt helemaal, bij ons op de zaak staat overigens wel een mooie Mazda 3. Maar ze zijn een zeldzaamheid op de zakelijke markt.
@mcshine: hoef ik geen seconde over na te denken hoor. Mazda all the way. Zoveel mooier. En Japanners zijn volgens bronnen (en beetje gezond verstand) betrouwbaarder en hebben tegenwoordig zelfs de betere restwaarde. Die Audi is gewoon een stiksaai hok. 1 dingetje…. Merk heeft wellicht nog een iets sterkere reputatie. Al vraag ik me bij Audi soms af waarom.
Het schijnt een van de beste auto’s in haar klasse te zijn.
Volgens mij moet er 145 pk staan ipv 165 pk. In januari was de 165 pk motor niet leverbaar voor de 3. (alleen voor de 6)

Als er Volkswagen op had gestaan verkochten ze er duizenden.
@xiran:
Ze verkopen er duizenden… Goed, nog lang geen nivootje Golf, maar in Europa zijn de verkoopcijfers verdubbeld tov de vorige 3.
@Rob: Elke x als ik een audi of volkswagen zie denk ik: nog lang niet genoeg verdubbeld.
@xiran: ik heb het even voor je gecheckt, maar 165 pk is correct :)
Serieus één van de leukste hatchbacks op dit moment. Wat een prachtding! Er zijn er maar weinig die dat voor elkaar weten te krijgen. Maar niet alleen de hatchback maar ook de sedan vind ik een leuk ding! Ze rijden ook allen dik prima, collega van mij heeft een 3. Prima sturend autootje die het leuker doet dan een Golf, Polo, A3, 1-serie maar ook leuker dan een Clio of een Corsa.
@viezefreddyw: Helemaal mee eens, erg leuke wagen in al zijn verschijningen. Ander voordeel: gewoon nog een lekkere atmosferische motor en geen gedownsized turboblokje met 3 cilinders.
@viezefreddyw: Eens! En de sedan is nog goed geproportioneerd ook, dat zie je niet heel vaak bij hatchbacks waar een kontje aan is geplakt…
Doe mij maar een rode sedan met dat lichte leer en de dubbele uitlaat! Erg fraai.
Dit is wederom een geslaagd ding van Mazda. Alleen die grote toerenteller daar in ’t midden is wat overdreven…het is geen super sportwagen of iets dergelijks.
@cpp1: Dat is alleen bij de GT-M uitvoering. De andere hebben daar een analoge snelheidsmeter zitten. De toerenteller zit dan digitaal aan de linkerkant.
Wij hebben er thuis ook eentje. Een hatchback met 120pk, TS+-uitvoering in de prachtige kleur titanium flash. Ik rij voor mijn werk veel verschillende auto’s, maar een middenklasser die zo strak rijdt als deze generatie Mazda 3 ben ik nog niet eerder tegengekomen. Daarom heb ik hem aangeraden bij mijn ouders. En over de uitvoering: De TS+ is de tweede in de range (na de TS) en heeft standaard navigatie en bluetooth met voicecontrol, verwarmde stoelen en een dodehoekassistent. Kom daar maar eens voor aan bij Volkswagen!
Erg mooie auto, zowel de hatchback als de sedan met zijn coupé-achtige lijnen.

Net als de 6 heeft de 3 een bepaalde sierlijkheid die weinig moderne auto’s nog hebben. De mooie vloeiend vormgegeven spatborden, de voorname snuit met daarin een grille die een mooie verwijzing is naar één van de mooiste Mazda’s ooit, de RX3:

https://youtu.be/TQKdFu0V4Fg

De wankelmotor is nog verre van Zoom Zoom, klinkt eerder als een opgevoerde bromfiets, maar wat een karakter!
Volgens mij pingelen diesels niet. Diesels nagelen.
@fordnut: Klopt, ze nagelen en sommige sjoemelen zelfs. Maar pingelen doen ze niet…

Maar je kan wel lekker afpingelen op een nagelende sjoemeldiesel.
Kekke auto, lekker!
Nou ik zie de Mazda 3 vaak genoeg rijden. Alleen hier in de straat staan er al 4 van deze generatie. Daarvan zijn er zelfs 3 een sedan.
@sjoerd95: En je woont niet toevallig naast de Mazda dealer? Ik zie ze bar weinig hier op de parkeerplaatsen van het industrieterrein. Maar dat is omdat ik niet door de PHEV’s heen kan kijken denk ik…
@sjoerd95: lucky you! Je ziet ze niet veel op de weg……ook al doet Mazda het in 2015/2016 erg goed, dan nog doet dat niet veel op alle aantallen A3/Golf/V40
Inderdaad een erg mooi design weer. Vind het plastic dat Mazda gebruikt toch nog iets te cheapy..
@pinut187: Stukken beter dan bij Volkswagen kan ik je vertellen ;-)
Vorig jaar bijna 1 gekocht maar de bijrijdersstoel is niet in hoogte verstelbaar waardoor ik bijna met mijn hoofd tegen het plafond zit. Erg jammer want ik vind het een schitterende auto.
@civicfk3:
Was dat niet op te lossen met het tactisch plaatsen van een vinkje op de optielijst?
@Rob: Nee, geen 1 uitvoering heeft dit, ik heb zelf in de GT-M uitvoering. gereden.
@civicfk3:
Werkelijk, want ik zie in de prijslijst van Mazda zelf staan dat vanaf de TS uitvoering er een in hoogte verstelbare passagiersstoel in begrepen is.

Zie: https://www.ikwileenmazda.nl/fileadmin/PDF/Mazda3/particulier/Mazda3_prijslijst_1_juni_2016.pdf
@civicfk3: En de bestuudersstoel was wel in orde?
@berlinetta: Ja die was prima in hoogte te verstellen.
Jup, mooie auto’s maken kunnen ze prima bij Mazda!
Mazda is goed bezig, helaas hebben ze van de huidige generatie nog geen hete versie anders zou ik het wel weten!
@mazdarx: volgende generatie hoop ik wel..
Ik rij nu al twee jaar met veel plezier in een Mazda 3 Skylease+ 150pk diesel. In de lease niet de goedkoopste, maar wel voordeliger dan een vergelijkbare specificatie Golf. Onderstel is lekker. Alleen hebben de deuren geen kaartenvakken, maar American Size bekerhouders (kan er 2 liter flessen in kwijt). Dat is nu aangepast.

Belangrijk nadeel van de 3 is nu decrappy entertainment en navigatie unit. Geluid is goed tot zeer goed, alleen het systeem loopt nog wel eens vast. Ook zijn de kaarten niet volledig. Maarja dat is charme. Net als dat je een auto rijdt die je weinig ziet. Heb er een ander set velgen onder laten zetten en daarmee ben ik praktisch de enige in deze trim en er rijden er al niet veel. Wel jammer dat er al zo snel een update komt….iets te snel, want ze zijn er pas 2,5 jaar.
Jammer dat je deze hier zo weinig ziet. Vind het veel leuker dan de meeste hatchbacks. Zou er heel graag eentje willen in dat mooie metallic rood. 165 pk benzine versie. Prachtige auto.
We hebben al een Mazda 2 en 6 in GT-M uitvoering en je kunt geen miskoop doen met een een Mazda!
Ik zie ze toch best veel rijden. Veel veel meer dan de vorige. Vind het ook een leuk model. Bij ons in de buurt rijdt zo’n rode GT-M en dat ziet er gewoon strak uit. Goeie wielen dr onder enz.
De Mazda 3 is niet de enige geslaagde Mazda. Alle auto’s die volgens de huidige designtaal gemaakt zijn zijn de mooiste wagens in hun segment, of horen in ieder geval bij de mooiste wagens in hun segmenten. Mazda is ook een van de weinige merken die een SUV “coupé” kan maken die er gewoon écht mooi uit ziet (CX4). Ja, ik ben wel fan van Mazda. Nu alleen nog een productieversie van die RX Vision.
Dat ziet er goed uit! Kijken we mee Alfa?
Ziet er gewoon erg geslaagd uit!!
Jammer dat je ze zo weinig ziet, maar zal inderdaad komen door het lease wereldje.

Snap trouwens nog steeds niet waarom de Sedan niet die dubbele uitlaat heeft. Zou best mooi staan!!
Mazda maakt ‘m: De mooiere Giulia.
Hopelijk hebben ze er iets meer geluidsisolatie in gestopt, dat was voor mij de reden om hem niet te kopen vorig jaar.
Ik rijd 2 Mazda’s, en ik wil nooit meer wat anders!
Inmiddels rijd ik 8 maandjes in de meest luxe Mazda 3 die er is, de Skylease GT. Heerlijke 2.2d met 150 pk. Op de grens ligt ‘ie niet zo strak op de weg dan mijn vorige Giulietta,, maar het reist wel comfortabeler. De adaptieve cruise control vind ik een minpunt van de auto, want in deze luxe versie kun je ‘m niet uitzetten. Het is of adaptief, of niet.

De nieuwe diesel is nog stiller las ik en ik vind ‘m nu al stil.
Vraag me stiekem wel eens af hoe deze bi-turbo het doet met andere software (210 pk en 480 Nm).

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).