De Alfa 4C CPZ Track Edition lust het Scheivlak rauw

Auteur: , 74 Reacties

Inderdaad, deze versie komt alleen naar Nederland en is in samenwerking met Circuitpark Zandvoort tot stand gekomen.

De 4C CPZ komt in een oplage van 20 stuks en bevat talloze goodies die een je nét dat beetje extra fun opleveren tijdens een hete trackday. Zo is de 4C CPZ voorzien van extra carbon spulletjes op het dak (coupé), de rollbar (Spider) en in het interieur. Daarbij krijg je een heuse GPS-gestuurde laptimer. Daarmee lees je niet alleen je rondetijden af, maar ook de gereden lijnen, snelheden en acceleratie. Het systeem is overigens niet alleen beperkt tot Zandvoort, want het werkt op “‘s-werelds bekendste circuits”. Mocht je met je 4C een rondje Suzuka willen doen, dan zit je dus safe. Denken we.

Het stuurwiel is verfraaid met leer, alcantara en rode stiksels en de stoelen zijn voor de gelegenheid aangekleed met leer en microvezelstof. Op de optielijst prijkt een extra oliekoeler die de versnellingsbak meer lucht moet geven na een flinke sessie vegen op een circuit naar keuze. Om ervoor te zorgen dat iedereen ziet dat jij één van de 20 geluksvogels was, staat het circuit van Zandvoort op de voorschermen. Daarnaast krijgt de koper een rijvaardigheidscursus op CPZ.

De coupé mag mee voor 77.450 euro en de Spider maakt je 88.350 euro lichter. Daarmee zijn beide versies zo’n 5.000 euro duurder dan de reguliere 4C en 4C Spider. Een rijtest met de dakloze 4C check je HIER.



74 reacties

Rijdt wel leuk maar waar is die handbak?
@allesmetturbo: haha inderdaad
@allesmetturbo: die is er gelukkig niet
@dutchcorvette: gelukkig? Dit ding wil je zo puur mogelijk hebben. Geen stuurbekrachtiging en dan wel een automaat?
@sleepyj: in bijna elke raceauto wordt met flippers achter het stuur geschakeld, waarom zou dat bij de 4C zo’n probleem zijn dan? Ik heb me uitstekend vermaakt in de Alfa en geen enkele keer verlangd naar een klassieke handbak.
@dizono: in een raceauto werd van origine ook met de hand geschakeld. Met de hand schakelen is echt autorijden. 3 pedalen. Heel toe. Werken. Ik vind automaten, hoe snel en spectaculair ze kunnen zijn, niet onder het pure autorijden vallen. Een lotus wil je toch ook niet als automaat?
@sleepyj: die “automaat” is een robotisch gestuurde dubbelkoppeling transmissie die sneller schakelt dan een enzo. En sneller dan een mens. Of een Elise S.
Handbakken zijn voor journalisten en napraters, semi-automaten voor als het vooruit moet gaan.
@heidekonijn: automaat haalt in alle gevallen een stuk beleving eruit. Sneller is niet per definitie leuker. Noem me een naprater, want een journalist ben ik niet, maar ik wil zelf in de bak roeren. Zelf koppelen, zelf tussengas geven. En niet aan een hendeltje trekken dat ie danwel razendsnel, voor mij hey verzet verandert.
@sleepyj: 4C heeft geen automaat. En de bak van de 4C vehoogt net de beleving.
@heidekonijn: geen koppelings pedaal. Noem hoe je t wilt. Maar er wordt voor je geschakeld als je op de flipper tikt.
@sleepyj: Er wordt ook voor je gestart door de startmotor. Is dat ook een probleem en ga je met de zwengel aan de slag?
@heidekonijn: liefst paard en wagen, maar daar red je t gewoon niet meer mee in het hedendaagse verkeer.
@allesmetturbo: de TCT is vele malen sneller dan een handbak… een ook heel veel fun!
@hans75: de TCT is niet heel erg snel, en niet mijn voorkeur. Maar ook zonder handbak zeker heel veel fun!
@allesmetturbo: “Niet heel erg snel”. 130 milliseconden is de traagste tijd gemeten voor deze bak. Dat is de tijd dat een mens gemiddeld nodig heeft om een cijfer te herkennen – cognitief, zonder spreken of bewegen. De snelste tijd is overigens 8 milliseconden, sneller dan een FXX evo, even snel als een Veyron.
@heidekonijn: laat ik het anders verwoorden. Ik heb 60k in een Giulietta TCT gereden en heb ook gereden in de 4C TCT maar ik vind de bak niet erg snel overkomen. Soms bij ineens volgas is er wat twijfel met terugschakelen. Het blijft natuurlijk nog steeds een prachtmachine!
@allesmetturbo: Niet om je te jennen maar dat doet vragen rijzen over hoe jij rijdt. Want als ik 1 moment kan uitkiezen dat de 4C me een onverwacht snelle en overdreven harde droge nekklap geeft is als ik bij volgas terugschakel.
@allesmetturbo: als je hem op automaat hebt staan… snap ik je opmerking… maar als je zelt schakelt kan dit helemaal niet…of ga jij ook vol op het gas als je net de koppeling intrapt om bij een handbak terug te schakelen? ik leen mijn auto’s niet aan jou uit. ;-)

de automaat stand is wat mij betreft alleen zinvol in de file..
@hans75: Gaat idd perfect als je het pedaal tegen het carbon trapt en terugschakelt. Zoals je aangeeft doet’ie het zelf in automaat en dynamic, hoeveel kwaad kan het dan?
@allesmetturbo: in de jaren 90
Gelukkig met de juiste koplampen
@lexusfan: Maar niet de juiste velgen..
Laptimer met zuignap. Verwacht je toch iets meer van een special edition…
@n1co: dat dacht ik ook al aan.
@n1co: Dat is tevens ook het enige onderdeel dat je niet standaard bij de dealer al kunt aanvinken. Oliekoeler en carbon delen zijn allemaal fabrieksopties.
@n1co: kunnen ze verkopen als “modulair instelbaar in 3D laptimer” klinkt chiquer dan zuignap.
Best fraai ?
@bmwm3gtr: ? Moest duimpje zijn
Blijf het een fraai ding vinden hoor die 4C, maar dit is me iets te veel van het goede. Maakt hem nou niet bepaald sneller of lichter. Doe mij maar een gele Spider, ben ik tevreden.
http://file.kbb.com/kbb/images/content/editorial/slideshow/2015-alfa-romeo-4c-spider-quick-take/2015-alfa-romeo-4c-spider-02-600-001.jpg
Wat is de rondetijd op CPZ?
@JanJansen: < 2 minuten..
Bijna 90k voor een fiat….
Vind ik toch bizar..
@vagtroep: Vies duur inderdaad. Viel mij ook op.
@vagtroep: Waarom? Een Cayenne is in de basis ook maar een simpele VW en daar wordt ook makkelijk meer dan een ton voor neergelegd.
@eelco74: ja dat klopt maar dit is in de basis geen Fiat. alleen het blok. word met de hand gemaakt in de Maserati fabriek (wist jij waarschijnlijk al) .

voor de geïnteresseerde:
https://youtu.be/goy7XwnKcec
@eelco74: vandaar mijn naam?! Bijna alles van vag is copy and paste werk. Een rotzooi merk, vind het gewoon vreemd dat mensen er geld aan uit geven.
@vagtroep: heb jij ooit het how its Made filmpje gezien? een 4c een Fiat? ga je mond spoelen…
@c-greg: ach laat toch lekker gaan… “In het land van de onwetenden”
@c-greg: errmm neeeujjj, gelukkig leven we in een vrij land waar je je eigen mening mag hebben en vinden wat je vind. Dus ga maar ff gauw aan je vrouw vragen of er nog boodschappen gedaan moet worden ipv mij lastig te vallen.
@vagtroep: hoe de hell kom je zo gefrustreert?
@vagtroep: iedereen mag ze mening geven! maar een mening die nergens op slaat mag op gereageerd worden! een 4c heeft niks met een Fiat te maken. een giulietta ok dat Snap ik nog wel. de boodschappen zijn al gedaan dus ga ik jou idd lastig vallen.
via iPhone app
@c-greg: hoe heeft een 4c niks met fiat te maken als de motor gewoon van fiat is?
@vagtroep: en wat dan nog dat het uit de fiat familie komt, ze hebben afgelopen jaren wel bewezen dat ze hoogwaardige, innovatieve en betrouwbare techniek op de weg kunnen zetten, geen reden om daar je neus voor op te halen. Zou me eerder bekocht voelen als er een stuk achterhaalde duitse techniek achterin zit waar je de hoofdprijs voor betaalt en hoofdpijn van krijgt.
@vagtroep: klets toch niet.
Kan je beter die 5K in je zak houden en zelf een paar mooie upgrades voor uitzoeken.
Jammer dat Alfa Romeo niet vastgehouden heeft aan de ‘foute’ koplampen die de pacecar ook sieren. In tegenstelling tot velen vind ik die juist geweldig.

Maar zelfs met de conventionele koplampen is het nog steeds een erg leuk sportwagentje, dat met mooie technieken gebouwd is voor een alleszins redelijke prijs.
Ze hadden ook wel even voor de gelegenheid een iets bredere wielenset mogen monteren. Of de spoorbreedte iets verruimen….vooral achter. Die wielen vallen te diep naar binnen helaas.
opvallend dat alle foto’s buiten het circuit zijn gemaakt.. budget op?
@lekkaah: dat dacht ik ook al! Wel een CPZ editie maken maar geen foto’s op het circuit zelf maken..

En die Solo vind ik ook niet echt bijzonder kun je los kopen. Ik had iets geïntegreerds verwacht.
Zo’n 4c blijft gaaf!
Ik weet niet of die laptimer er ook onder valt, maar alle andere genoemde opties kun je gewoon op iedere 4C bestellen. Niets meer dan een speciaal labeltje van de dealer dus.
Hebben! Als Spider graag!
Hoop tegen beter weten in dat er ooit nog 1 komt met een echte alfa V6. Nieuwe Porsche 718 heeft wat mij betreft hetzelfde probleem met z’n 4 cilinder boxer inplaats van de 6.

Wel een knappe auto maar zou voor een Porsche cayman gt4 of Lotus Exige gaan wegens de 6 cilinders.
Alleen op de paddock mogen rijden….is toch geen echte track edition zo.
Doe mij maar een Lotus voor dat geld, hier moet je wel echt Alfa-fiel voor zijn denk ik.
@bimmert: italofiel. Ik heb deze liever dan een Lotus denk ik . Ik zou moeten rijden in beide. ;) maar op looks wint deze het al
Ondanks dat het natuurlijk gewoon een Lotus is kloppen de koplampen gelukkig wel!
Worden er zoveel 4cs verkocht in nl?
Al die carbon goodies maken hem er niet mooier op. En die laptimer ziet er erg cheap uit. Liever een normale voor mij.
U bent beter af met een AlfaWorks GT4C

http://www.pistonheads.com/news/driven/alfaworks-gt4c-driven/34481
@doewap: Dat lijkt me van niet. De quiscksilver uitlaat is zwaarder dan de racing uitlaat van Alfa, dat 20kg wordt bespaard door twee bumpers en skirts in PUR-RIM te vevangen door carbon geloof ik gewoon niet, en naar blijkt is er al een Alfaworks achterarm afgebroken bij een klant.
@dimitricalitri: italofiel omdat je wel van Italiaanse auto’s moet houden.
En nog steeds niet leverbaar met de jaren geleden beloofde Akrapovič uitlaat :(
@maarten2: is blijkbaar al leverbaar..
https://youtu.be/8eOHfq6Javw
Die Pace Car heb ik gefotografeerd. Foto’s volgen eerdaags
Bespaar je de meerprijs en schroef er een intrax onderstel onder: maakt hem minder nerveus en fijner te rijden.
@pjotr: Waar heb je fie gereden?
Vast met dank aan een bepaalde prins die een 4c rijdt, en toevallig eigenaar van CPZ is.
Waarom heeft deze maar een luchtinlaat aan een kant? Apart! Fotosoep?
@carspotterjeroen: Nee is zo bij alle 4C’s met die optie.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).