De vijf beste ontwerpen van Walter De Silva

Auteur: , 62 Reacties

De Italiaan die in de laatste periode van zijn design-carrière, de meeste tijd heeft doorgebracht aan een Duitse tekentafel. Walter De Silva. We blikken terug op vijf bijzondere ontwerpen die de designer ons heeft gebracht.

Walter de Silva

Alfa Romeo 156 (1997)
Alfa Romeo 156
De Silva begon zijn carrière op 21-jarige leeftijd bij Fiat. Daarna vertrok hij naar het I.DE.A. Institute, een designbedrijf dat tegenwoordig onder andere verantwoordelijk is voor de, jawel daar is die weer: Tata Nano. In 1986 ging hij aan de slag bij Alfa Romeo waar in ’97 de prachtige 156 van zijn hand kwam. Het model dat inmiddels als modern toonbeeld staat voor het Italiaanse merk.

Seat Leon mk2 (2005)
Seat Leon
Opnieuw een opvallend design. Wellicht niet zo radicaal als het eerste model, maar de tweede generatie Leon is een auto die, tien jaar na dato, nog steeds aardig fris weet te ogen. Zeker in de Cupra-uitvoering was het geen Seat om het schaamrood op de kaken te krijgen.

Audi R8 (2006)
Audi R8
De R8, met roots uit de 2003 afkomstige Le Mans quattro, gaf Audi een compleet nieuw gezicht. De bijzondere LED-strip dagrijverlichting, waardoor je in het donker op afstand al een R8 kon herkennen. De motor, eerst een V8, later een V10, die achterin lag. En natuurlijk de bijzondere side blades die kenmerkend waren voor de Duitse sportwagen. De Silva heeft in samenwerking met de rest van Audi’s designteam, een bijzonder icoon weten te creëren.

Audi A5 (2007)
Audi S5
Weer een Audi. Weer een meesterwerk. De A5 was de sjiekste zakensedan in zijn klasse. Punt uit. Een witte S5 van de eerste generatie, met de 4.2 V8? Zet maar voor de deur!

Lamborghini Miura Concept (2006)
Lamborghini Miura Concept
De legendarische Miura, gestoken in een hip retrojasje. Geslaagd? Dat laat ik even in het midden. Net als bij een goede oude film, moet je niet met een remake komen die een hoge kans heeft om te floppen. Lamborghini heeft toentertijd dan ook besloten de Miura 2.0 niet in productie te nemen. “Retro design is not what we are here for.”



62 reacties

Ik bedank hem voor de audi r8 en de a5.
@mab: Misschien ook nog de Miura, maar die andere twee..
@hight96: De Alfa werd in 1998 uitgeroepen tot Europees Auto van het jaar
A5 blijft een schoonheid
De eerste generatie Leon was ooit radicaal?
Wow. Dan waren ze niet veel gewend in 1999.
Tijden veranderen zullen we maar zeggen.
@carmasterr: zoek maar eens naar de Golf, Astra of A4 uit 1999. In dat jaar werd de Peugeot 306 nog verkocht.
Dus ja. Die eerste Leon was een mooie en erg modern gelijnde auto destijds.

@coffeecup:

Ik vind een Leon niet wezenlijk spannender of moderner dan een Golf IV.
De rest toont zijn leeftijd wel vergeleken met de Leon, dat moet ik toegeven.
@carmasterr: de eerste Leon was een Toledo met een afgehakte kofferbak. De Toledo was er al eerder.
@menaz:

De eerste Toledo heeft niet zoveel met de eerste Leon te maken. De Leon was vooral een Golf IV met een snufje salsasaus.
@carmasterr: dat was alleen niet de eerste Toledo, maar de 2e generatie.
En de Leon was daar een afgeleide van. Wel een mooie auto destijds en je kunt er nog steeds prima mee voor komen rijden.
@awesome: en die Toledo was eigenlijk een ontwerp van Giugiaro voor de eerste generatie Skoda Octavia. Het ontwerp werd iets te frivool gevonden, en werd toen met een iets ander frontje en kontje als Toledeo gebracht. De eerste generatie Leon is daarvan inderdaad een afgeleide en ook door Giugiaro ontworpen. Vergelijk deze voor de grap eens met een Alfasud, die hij eveneens ontwierp…
@awesome:

Dat klopt, vandaar dat ik zeg dat de eerdere Toledo (die vierkante blokkendoos) niet zoveel met de eerst Leon te maken had.

Wat ik wel merk is dat er veel verwarring heerst over Seat modellen van vroeger. Mijzelfd inbegrepen. ;)
@menaz: De goeie volgorde van die modelserie:
– Altea in 2004, soort MPV
– Toledo II in 2004, dat was een Altea-met-kont
– Leon in 2005, en dat was een Altea met verlaagde daklijn
– Altea XL in 2006, een verlenge Altea met optioneel 7 zitplaatsen

De Leon een Toledo met afgehakte kont noemen, is dus wat érg kort door de bocht…
@potver7: Toledo III in 2004. 😉
@carmasterr: het gaat hier over de tweede generatie Leon. Deze auto is hierna schaamteloos gekopieerd door alle andere merken, en is nu daarom niet zo bijzonder meer. De huidige Focus, Astra en Auris lijken in de basis enorm op deze Seat.
@dutchdriftking:

Dat snap ik, maar in de tekst wordt de eerste generatie radicaal genoemd.
En daar verbaasde ik me over.
@rubenpriest
Dat eerste plaatje is een beetje een misser, je moet eigenlijke een prefacelift 156 versie hebben want deze heeft de front van onze Nuccio..
@nord: Je hebt helemaal gelijk. Gefixt!
@nord:
Overigens vind ik de R8 een gedrocht van jewelste met de achterlijke testarossa/countach anni. koelvinnen. Bovendien dat zwarte vlak in het midden, godallemachtig wat een leeghoofdbeslissing: Hey nu hebben we TT getekend! Oh dan maken we hem iets langer.. Maar wat doen we dan met het lege stuk in het midden? Maak daar maar een zwart vlak van..
De voorkant van de R8 vind ik nog het banaalst. Hey, dass Front sieht aus als eine Supersporter! Dass ist nicht das befehl aus obernhand.. Mach da die Front von ne A4/5/6/7 und schnell bitte..
@nord: dat knikje in de taille van de A5, ter hoogte van de voorspatbord. Geniaal! Als je die pontificaal van de zijkant bekijkt dan zie je de gevoeligheid van een met de hand getrokken lijn.
Classic deze auto, maar wel prefacelift graag.
@nord: Correct me of I’m wrong, maar de facelift van de 156 was toch van Giugiaro? De Alfa GT was van Nuccio (Bertone), de eerste 156 van Walter Da Silva.

Dit is allemaal lang geleden qua autotijdschrijften lezen, dus misschien is het bij mij allemaal een beetje roestig ;-).
@gtwillem: shit je hebt helemaal gelijk ;)) naamplaatje als bewijs op zijde van de auto..
156 absoluut tijdloos ontwerp en van de Lamborghini Miura Concept (2006) krijg ik het nog steeds warm. Wat een prachtig re-design was/is dat.
De 1e gen. leon blijft echt het mooist. de nieuwere zien er wat braver en saaier uit. Voor de audi’s bedank ik deze meneer dan weer wel.
156 natuurlijk.
Al is de 146 / 147 ook fraai.
De Audi’s doen me echt niets.
Wat een ongelofelijk fraai ontwerp is die Miura concept. Heb hem deze zomer in het echt mogen bewonderen en ik werd er gewoon stil van
De Seat Leon is een aardige auto, maar als C-segment hatchback heb ik de Alfa Romeo 147 hoger zitten. Vind ik persoonlijk een opmerkelijke keuze. Zeker als je kijkt naar de potentie van het ontwerp met de Seat Salsa concept.

De Miura concept is leuk, maar wel een ontwerp waar Da Silva behoorlijk wat kritiek heeft gekregen, want het is gewoon een blauwdruk van het origineel op een Murcielago platform.Ik had andere ontwerpen gekozen:

1. Alfa Romeo 156 (van vóór de tweede facelift). Een van de mooiste D-segment sedans ooit gebouwd. Ook in basis uitvoering bloedmooi.
2. Audi A5. Een dikke Duitse coupe met flair. Nog steeds de mooiste in zijn klasse, naar mijn mening.
3. Alfa Romeo 147: Een schitterende hathcback, die grille is gewoonweg briljant.
4. Volkswagen Polo: Ok, we hebben te veel Bluemotions hier rondrijden, maar het is een zeer goed ontwerp. Precies helemaal goed, waar de Golf vanuit sommige hoeken een dikzak is, is de Polo vanuit elke hoek perfect.
5. Volkswagen Scirocco: ik vind het een leuk coupeetje. Zeker omdat de basis een oersaaie Golf is. Het is echt een leuk wagentje. Zowel de voorkant als de achterkant is erg geslaagd. Jammer dat ze in Nederland niet meer verkocht worden.

Ik heb Da Silva hoog zitten als designchef, maar hij is ook verantwoordelijk voor wat gedrochten, ook daarbij een top 5:
1. Audi Q7 (belachelijk lompe SUV, lelijk vanuit elke hoek)
2. Seat Toledo Mk2 (Vel Satis zonder charme)
3. Lamborghini Miura Concept (schaamteloze kopie)
4. Seat Cordoba Mk2 (die kont is veels te groot)
5. Audi R8 (zeer goede auto, maar een sportwagen met middenmotor kan er toch beter uitzien?? Oh, nee, want Lamborghini).
@gtwillem:

De Scirocco heeft een fantastische neus, maar vanaf de C-stijl vind ik het echt misgaan. De kont past er totaal niet op qua verhoudingen, zo saai ook. Een hoog Golf+ gehalte, wat totaal niet bij dat agressieve front past.

Je omschrijving van de Altea is wel de meest treffende die ik ooit heb gezien.
(De Toledo is de sedanversie van de Leon).
@carmasterr: Het is mijn mening, geen absolute waarheid, dus als je er anders over denkt: logisch! Maar zelf vind ik de Scirocco helemaa. kloppen. Zelfs nog eentje gehad voor een korte tijd, fijn wagentje.

Overigens, de Seat Toledo was niet de sedanversie van de Leon, maar de Altea. Een Midi-MPV met een kont eraan. Wat een draak van een auto. Ik akn mij voorstellen sat er mensen zijn die er erg blij mee zijn: hoge instap, multfunctioneel interieur en een flinke bagageruimte, maar man man man wat is het een gedrocht. Ik heb liever accuzuur in mijn ogen dan een Seat Toledo Mk2.
@gtwillem:

Ik gaf ook mijn mening inderdaad.
Probeerde je niets op te dringen

Wat betreft de Toledo klopt het inderdaad wat je zegt, behalve dan dat dat de Toledo Mk3 is.
De Mk2 is wel een Leon sedan.
Vandaar mijn verwarring.
@gtwillem: eens met de Scirocco
Een echte classic en zeer onderschatte auto. Een echte classic hort niet goed te verkopen en dat deed de Scirocco ook niet. Het geprononceerd naar binnen waaierende achtersteven met daarnaast de verjongende c stijl, achterruit combo is wel heel opmerkelijk. 3 Kwart van achteren ziet de voiture er buitenaards uit. De voorkant met de verplaatste Volkswagen logo, nu op de motorkap in plaats van tussen de koplampen was een sportieve vondst.
@gtwillem: je bedoelt de Toledo Mk3. ;)
@menaz: ja… Die eerste vergeet ik telkens ;-).
@gtwillem: Bewust neem ik aan? ;)
Die foto van die Leon is zo vervormd dat het een Altea lijkt…nu leken de altea, leon en toledo allemaal wel erg veel op elkaar maar het lijkt wel of de foto een re-fit heeft gehad zodat de foto op de mobiele site past..;p

De A5 vind ik nog steeds erg mooi, je kan er nog steeds mee voor de dag komen imo. Tevens blijft de 156 een mooie auto waar ik nog steeds een lach van op mijn gezicht krijg. Bedankt!
De 156 vind ik niet toevallig een van de mooiste ontwerpen ooit. De R8 vind ik niet perse mooi maar wel erg interessant. De A5 is best mooi, maar ook een beetje saai en valt een beetje weg omdat Audi heel veel gelijkende modellen heeft die uitgesproken lelijk zijn (A7 en A5 Sportback). De seat die hier staat vind ik een mislukt ontwerp. Het maakte een einde aan de sportieve aspiraties van Seat. Ziet eruit als een hok op wielen
Deze man heeft veel moois op zijn geweten, vooral de Audi’s doen het goed
Niet alles van zijn hand is echt mooi te noemen maar de R8 is een uitschieter en A5 mag ook gezien worden. Gelukkig blijft hij een adviserende functie behouden.
Audi a5555555555 schoonheid
Hij heeft toch wel mooiere auto’s gemaakt dan de R8? Dat is echt zo’n gedrocht. Vooral die neus, met de lampen direct boven de luchthappers. Het is echt geen gezicht…
@rubenpriest Noem je de A5 nou een sedan?
@phaeton: Ja, hij noemt ‘m sedan, waarom ook niet.
’n Tweedeurs sedan is niets nieuws.
Zeker als je bedenkt dat er koetswerken zijn met véél meer deuren die men coupé / shootingbrake noemt.
Ik zal vast een van de weinigen zijn. Maar ik vind de A5 echt helemaal niet bijzonder/mooi. Het doet me echt absoluut niks.

Van de anderen uit de lijst word ik wel warm
@toyotafortuner:
Ik heb hetzelfde. Een totaal misplaatst glooiend lijntje omdat hij dat bij Alfa en Seat ook altijd deed.
Strakke Duitse zakelijkheid met een identiteitscrisis.
Ik vind de R8 anders een enorme misbaksel. Vooral de neus is walgelijk, er moest per se een single frame grill inkomen, ondanks een middenmotor, want familiegezicht. En dan die overhang, de Alfa Romeo Brera is er niks bij joh! De A5 daarentegen is wel geslaagd mits het voorzien is van een grill met uitsluitend horizontaal verchroomde lamellen.
A5 is verschenen als coupé, cabrio en 5-deurs hatchback/’4-deurs-coupé’, maar toch echt niet als sedan :-)
@lebeaunl: 4 deurs coupe is gewoon een mooiere naam voor een sedan.
Het is het allemaal nét niet, zelfs de Lamborghini!
Ik vind alleen de Alfa Romeo 156 uit dit lijstje echt geslaagd.
Even los van deze lijst met VAG spul… Een belangrijke zijn jullie vergeten: de Alfa Romeo Proteo. Duidelijk de basis voor de GTV en Spider.
Wat zo knap is aan De Silva is dat hij niet zijn ontwerpstijl opdringt aan een merk, maar zijn stijl juist aanpast aan het werk van de voorganger. Waar ontwerpers als Bangle en Van den Acker echt een volledig nieuwe stijl neerzetten, weet De Silva het beste uit de bestaande ontwerplijnen te halen. Zie de A5 & het verschil tussen de Miura concept en de Egoista. Daarmee houd hij het werk van zijn voorganger en de bestaande merkwaarden in ere. Luc Donkerwolcke heeft dat ook, maar weet de verhoudingen lang niet zo mooi en spannend te krijgen als De Silva.
Wat is zo’n 156 toch mooi he!
@dutchdriftking: helemaal mee eens ik weet nog goed dat ik er 1 voor de eerste keer zag met DE lak en o.z superturismo velgen ik was gelijk vekocht
De 156 is denk ik zijn belangrijkste ontwerp omdat deze Alfa weer omhoog in de vaart der volkeren katapulteerde. Dat was destijds echt een donderslag bij heldere hemel wat een sensatie!
Voor de 156 waren auto’s nog plat van voren en van achteren.Als de 156 er niet geweest was,hoe hadden de auto’s van tegenwoordig er dan uitgezien?
De Leom oogt zwaar en gedateerd. De R8 is designtechnisch gehandicapt door die planken aan de zijkant. Die A5 is geen echte Audi, lelijke zwierige torpedolijn en zware Audi on-typische C stijl. Die Muira is maar een concept. Het meesterwerk van da Silva blijft de 156. En dat ontwerp was met deurklinken achter nog beter geweest.
Jammer dat die Muira Concept niet in productie is gegaan, beeldschone auto!
Mooi lijstje, maar ik zou graag de Seat inwisselen voor de Volkswagen (Passat) CC.

De CC was niet de eerste in zijn klasse (dat was de Mercedes CLS), maar het blijft een tijdloos en elegant model. En dat laatste kan je niet van veel Volkswagens zeggen.

Die Leon is toch een 13-in-een-dozijn auto.
Eigenlijk een barslechte ontwerper, saai, en zit niets spannend tussen.
Enige wat je hem we kan meegeven is dat hij erin slaagt van het sober te houden, wat tegenwoordig ook een moeilijke opgave is voor ontwerpers.
Audi R8> ja, Audi A5> ja, en niet te vergeten de Audi Q7.

Nu merk ik eigenlijk hoe sterk het ontwerp van de eerste generatie Q7 is. De nieuwe Q7 verbleekt naast de oude. De eerste was ruig, stoer, opvallend en robuust. Gewoon een topding naar mijn mening.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).