• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Designchef van alle VW merken stapt op

Auteur: RubenPriest, gepost 6 november 2015 om 16:10 – 54 Reacties

Walter de Silva


Opperhoofd chief-design bij VW, Walter de Silva, heeft zijn biezen gepakt bij de Duitse autofabrikant.

De 65-jarige designbaas was inmiddels al aardig wat jaartjes in dienst bij het concern. In 1999 begon zijn VAG-avontuur bij Seat. Of de man daadwerkelijk met pensioen gaat, of ergens anders met zijn potlood zal gaan spelen, is nog niet bekend.

De Silva was voorheen werkzaam bij het Fiat-concern waar onder andere deze Alfa Romeo Proteo concept getekend is door zijn hand. Een recenter ontwerp is de alom geprezen Audi A5 (zijn mooiste design). Gelukkig was de ontwerper niet verantwoordelijk voor het uiterlijk van deze Bugatti Veyron.

UPDATE: het is officieel.

Walter Maria de Silva (64), Head of Group Design, is retiring with effect from the end of November. De Silva assumed design responsibility for all passenger car brands within the Volkswagen Group in February 2007. Walter de Silva will continue his links with the Group in an advisory capacity.

Ook interessant!

  • JE Design Seat Leon
    JE Design Seat Leon maakt VW Golf overbodig
  • Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
    Porsche Design nu ook terug te vinden in hotels
  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design
    Porsche 911 Edition 50 Years Porsche Design: nu al tijdloos?

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

design, Volkswagen, walter-de-silva

Vorig bericht: « Concours d’Elégance te Apeldoorn gaat jaarlijks terugkeren
Volgend bericht: ‘Instapmodel Audi R8 krijgt 2.5 TFSI uit RS3’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. jaapiyo zegt

    6 november 2015 om 16:13

    Tsja, Volkswagen, Audi, Porsche en tegenwoordig zelfs Lamborghini hebben ook niet echt een designer nodig natuurlijk…

    Login om te reageren
  2. mout zegt

    6 november 2015 om 16:23

    ’t Is natuurlijk ook meer een raamambtenaar geworden, daar.
    Bij nader inzien is zijn overstap van 1999 een soort vervroegd pensioen geweest.

    Login om te reageren
    • MaartenD zegt

      6 november 2015 om 16:28

      @mout: hij was een expert in windows ;-)

      Login om te reageren
  3. MaartenD zegt

    6 november 2015 om 16:28

    Designchef???? Hadden ze die überhaupt dan? afgelopen jaren weinig van gemerkt…

    Login om te reageren
  4. desjonnies zegt

    6 november 2015 om 16:30

    Tsja me zou ook ophoepelen, nu er nog geld in de pensioenpot zit…………….

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      6 november 2015 om 22:29

      @desjonnies: van mij mag ie..
      Die man tekende oa de 156 en A5 en is daarmee in mijn ogen een design-held!

      Heb 2 jaar de 156 gereden en heb in die tijd altijd even ‘omgekeken’, prachtige machine!

      Hoop ook nog een keertje zo’n mooie A5 coupe te bezitten.

      Login om te reageren
  5. Rick-dos zegt

    6 november 2015 om 16:30

    Gedeelte uit het dagboek van Walter kunnen achterhalen:

    15 januari 2012
    9.00 uur
    Afspraak met RvB VAG.
    15 januari 2012
    9.15 uur
    Secretaresse doorgegeven om uiterlijk 15 maart 2013 een design voor de nieuwe A4 aan te leveren bij RvB.
    16 januari 2012
    Lekker met vakantie!!!!
    14 maart 2013
    Terug van vakantie. Weer aan het werk.?
    14 maart 2013
    9.00 uur
    Oude
    designschets van A4 gevonden. Favoriete gum niet kunnen vinden.
    9.15 uur
    Gevonden!
    9.30 uur
    Klaar met designschets nieuwe A4. Lijntjes uitgummen en nieuw lijntje trekken is lastiger geworden. Lunch!
    15 maart 2013
    9.00 uur
    Inleveren designschets RvB.
    9.01 uur
    RvB was dolenthousiast!!! Kan het dus nog steeds!!!

    Login om te reageren
    • kruimel zegt

      6 november 2015 om 16:54

      @Rick-dos: heldere en rake analyse?

      Valt ook op, bij Franse en Zweedse merken zie je mensen altijd lachen en blij zijn, bij Duitse merken nooit.

      Login om te reageren
      • bofkont zegt

        6 november 2015 om 20:15

        @kruimel: ja zo lelijk geen hond die een VAG wagen koopt, oh wacht meeste aantallen in Eu ?

        Login om te reageren
        • vagtroep zegt

          7 november 2015 om 08:34

          @bofkont: ook het merk met de meest onbetrouwbare merk die VuilnisWagen. Wat ik in mijn golf 6 Gti heb meegemaakt met die 2.0TSI NIEUW AANGESCHAFT! Ik kijk nooit meer om naar dit merk.

          Login om te reageren
          • bofkont zegt

            7 november 2015 om 09:48

            @vagtroep: Er zijn idd problemen geweest met de TSI motoren en DSG bakken, huidige generaties zijn weer aardig op niveau kwalitatief.

            Login om te reageren
  6. str8six zegt

    6 november 2015 om 16:31

    Ben benieuwd of ze nu een designer aannemen met Eem creatieve geest. Niet een ctrl-c, cntrl-v ridder.

    Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      6 november 2015 om 16:40

      @str8six:

      Denk dat ze Walter ook hebben aangenomen voor de naam. Alleen bij Seat zie je “zijn stijl” terugkomen. Die stijl haal je dan ook weer terug bij Alfa Romeo, om maar de achterlichten te noemen.

      Login om te reageren
      • alfablog zegt

        6 november 2015 om 18:55

        @jack_abarth: wds heeft bij Audi die singleframegrille geïntroduceerd.
        En het design dat eerst Bauhaus-AudiTT was, is veranderd naar het huidige. Dat je dan ook 2% verdund bij alle zussen ziet.

        Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        7 november 2015 om 00:52

        @jack_abarth: ik hoop dat je een geintje maakt!

        Login om te reageren
    • amgsoixanttrois zegt

      7 november 2015 om 03:29

      @str8six: Ik zie altijd mensen reageren in termen als : “vag moet meer lef in designs tonen etc.” Maar de modellen die dan wat gedurfder zijn neem een passat cc, scirocco etc. Lopen voor geen meter, dus denk dat de consumenten wat aan hun mentaliteit moeten doen.

      Login om te reageren
  7. kruimel zegt

    6 november 2015 om 16:42

    Met zijn potlood spelen…..???…..briljant!

    Login om te reageren
  8. nord zegt

    6 november 2015 om 16:44

    De A5 is een mooie auto! kan uren kijken naar de vouw die plotseling een licht dramatische bocht vormt in de mooie glooiing.

    maar ja blijft een audi, he..

    Login om te reageren
  9. stfu zegt

    6 november 2015 om 16:47

    Of hij is een moraalridder (in positieve zin) en heeft zoiets van: voor dit bedrijf wil ik niet meer werken, die klanten en overheden besodemieterd. Hoop dat meer zullen volgen (en nee, ben geen VAG hater).

    Login om te reageren
  10. kruimel zegt

    6 november 2015 om 16:51

    Geef mij Van den Acker maar met zijn gympen. Bij deze man is alle creativiteit eruit geramd. Geen schijn van kans gehad bij VAG de laatste jaren. Maar ja…als je een oerconservatieve klantenkring hebt…..wat kun je dan nog?

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 november 2015 om 18:03

      @kruimel: en die klantenkring blijkt nog verdraaid groot te zijn ook!
      Helaas.

      Login om te reageren
      • kruimel zegt

        6 november 2015 om 18:25

        @henkp1: zijn immers “beste wagens”

        Login om te reageren
  11. gtwillem zegt

    6 november 2015 om 16:55

    Ik hoop dat de mensen vooral begrijpen dat hij een designCHEF was. Geen designer.

    Bij het ontwerpen van een auto spelen er zo veel factoren mee, het esthetische aspect daarvan is slechts een klein deel. Denk aan eisen qua veiligheid, efficiency, kosten, packaging. Daarbij zijn er ook eisen qua ruimte en ruimte aanbod. Er moet rekening gehouden welke materialen gebruikt gaan worden.

    Kortom: een gigantisch complexe opdracht. De meeste merken in de Volkswagen Groep zijn traditionele merken. Qua ontwerp herkenbaar en verrouwd. Het is ook een kunst om een vers ontwerp neer te zetten, dat langere tijd mee goed. Een Golf IV uit 1998 ziet er nog steeds goed uit, terwijl de Megâne, 145 en Escort uit die periode er een stuk bedaagder uitzien.

    Walter Da Silva was verantwoordelijk voor alle design strategieën voor al die merken. Diverse teams aansturen die allemaal deze strategie volgen en aan alle bovengenoemde eisen voldoen.

    Op Seat na is dat best goed gelukt, de meeste merken zijn enorm gegroeid in de tijd dat Walter er leiding gaf. Vind ik persoonlijk een prestatie van formaat.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      6 november 2015 om 17:46

      @gtwillem:

      Niets aan toe te voegen ..
      Keurig omschreven ..

      Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 november 2015 om 18:08

      @gtwillem: zie ik toch anders, een oude Golf is voor mij gewoon een ouwe Golf. Ook de IV, vooral die donkerblauwe waar 98% in geleverd is. Een Mégane coupé of cabrio van eind jaren 90 vind ik nog steeds leuk. En ook een frisse Focus kan nog best.

      Van vag ziet de SEAT er nog het leukste uit, maar goed smaken verschillen.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        6 november 2015 om 18:36

        @henkp1: Iedereen zijn eigen smaak, absoluut. Maar Volkswagens verkopen gebruikt altijd erg goed. En dat komt mede door het ontwerp. Een Megane Coupe of Cabrio zijn zeker geinige auto’s, maar de Berline is duidelijk een oude auto. En waar een Bora saai is, is een Megane Classic ehhh, slaapverwekken én lelijk. Focus is inderdaad een knap ontwerp, maar duidelijk een jaren 90 design. Zelfde geldt voor de Astra. En eigenlijk andere auto’s in hun klasse. De Volkswagen Polo, Golf en Passat zijn saai, maar voldoen kennelijk uitstekend aan de verwachtingen van het kopend publiek (tot dieselgate en oliegate dan ;-)).

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          6 november 2015 om 19:39

          @gtwillem: Nou, da’s dus jouw smaak/mening. Ik vind een Mégane sedan nog steeds leuk, geldt ook voor de Focus I en zelfs de Astra van toen. De meeste VW’s vond ik toen al niet mooi en nu nog steeds niet. Dat ’tijdlose’ is gewoon een eufemisme voor fantasieloos.
          En dat gebruikte VW’s goed verkopen, komt voornamelijk doordat er veel van zijn en door de (onterecht goede) reputatie die ze hebben.

          Login om te reageren
          • gtwillem zegt

            6 november 2015 om 20:34

            @henkp1: Volkswagens verkopen om veel redenen goed. Ik ruilde ze graag in, want er was altijd veel vraag naar. Dat ze saai, inspiratieloos en fantasieloos zijn is vast waar, maar totaal niet een nadeel om ze te verkopen. Integendeel! Mensen houden van het behouden design. De zakelijke dashboards. Zowel nieuw als gebruikt wordt het design door het klantenbestand gewaardeerd. Ik zelf zou geen moeite hebben om een Volkswagen te kopen: ik heb er neit veel tegen (maar ook niet echt voor, dus vandaar een Subaru ;-)).

            Gelukkig zijn er ook mensen als jij, waardoor ik franse voitures met succes kon verkopen jaren geleden ;-). En voor het Nederlandse wagenpark is het ook wel prettig om wat afwisseling te zien. Maar er zit wel degelijk een strategie achter de designtaal van VW en het is een heel succesvolle.

            Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 november 2015 om 18:22

      @gtwillem: Maar hij was design chef. Niet ontwikkelchef. De afdeling desgin gaat echt puur en alleen om het estetische.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        6 november 2015 om 18:31

        @mashell: Hij is wel degelijk betrokken met de onwikkeling van de auto’s. De eisen waaraan een auto moet voldoen bepaald deels het uiterlijk. Een auto moet bijvoorbeeld zuinig zijn, met name de merken uit de Volkswagen Groep, dat betekent automatisch dat hij qua design concessies moet maken. Zelfde geldt voor prestaties, eisen qua ruimte indeling: alles. Dat begint al bij het ontwerp.

        Op basis van de eisen gesteld door de diverse overheidsinstanties, klanten, management top kun je gaan beginnen met ontwerpen. De nieuwe A4 mag niet spectaculair zijn in de zin dat een Lexus RC dat wel is, maar als door intelligent design de A4, lichter, efficienter, ruimer en dergelijke kunnen maken kun je al veel meer winnen dan alleen maar een mooi ontwerp.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          6 november 2015 om 18:43

          @gtwillem: precies. De afdelingen marketing en ontwikkeling hebben bepaald dat de wagen zo groot gaat worden, zo zwaar, waar de A, B en C stijl komen stijlen. Technische basis regels. En daarna kan er een design bij gemaakt worden.
          Het duidelijkste voorbeeld dat techniek voor design gaat is het extra zijruitje van de E-klasse coupe. Dat had natuurlijk 1 grote ruit moeten worden, dat kon niet vanwege de brandstof vulopening en dus moest er een extra ruitje komen.
          Ik zeg niet dat design onbelangrijk is. Kijk maar naar Renault, die maakten al jaren goede auto’s. Nu met van den Acker maken ze fantastische auto’s.

          Login om te reageren
    • bofkont zegt

      6 november 2015 om 20:17

      @gtwillem: idd goed omschreven een van de weinigen die het begrijpt jij,die simpele VAG haat reacties weten we nu wel.

      Login om te reageren
  12. garp zegt

    6 november 2015 om 17:00

    Wat was de wereld mooi geweest als VAG was omgevallen en Saab was blijven bestaan.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 november 2015 om 18:08

      @garp: kan nog…..

      Login om te reageren
    • bofkont zegt

      6 november 2015 om 23:32

      @garp: Ja want saab was zo succesvol, iedereen heeft er de mond vol van oh zo geweldige wagens die Saab, maar ondertussen koopt geen hond ze waardoor ze mede kapot zijn gegaan.
      Vag haters te over hier, maar toch raar hoor het is en blijft een van de succesvolste autobouwers ter wereld.

      Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      7 november 2015 om 00:00

      @garp: ik ben een groot Saab liefhebber, maar dat merk had al jaren geen bestaansrecht meer. Het idee erachter was leuk, maar wat een verschrikkelijke auto’s heeft dat merk verkocht. Sommige hadden zeker hun pluspunten, maar man man man wat een ellende qua betrouwbaarheid, onderdelenvoorziening, prijzen en gebrek aan ontwikkeling.

      Tot 2001, daarna ging het zo gigantisch bergafwaarts. Helaas.

      Login om te reageren
  13. norge zegt

    6 november 2015 om 17:24

    Ik dacht dat hij Walter A4 Silva heette…

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 november 2015 om 20:29

      @norge: Klopt, voluit was het Walter A4 Silva-grijs.

      Login om te reageren
      • desalen zegt

        6 november 2015 om 23:28

        @gtwillem: doopnaam Lease ben he vergeten

        Login om te reageren
  14. kruiter zegt

    6 november 2015 om 17:33

    Gaan ze dan nu eindelijk weer eens mooie auto’s maken ipv die allemaal op elkaar lijkende massaproducten?

    Login om te reageren
  15. kempenaer zegt

    6 november 2015 om 18:33

    Zo, speciaal nog eens ingelogd voor dit onderwerp.

    Walter de Silva is een vakman, een meester.

    De afgunst van de onwetende kudde is wat dat betreft bijzonder hilarisch.

    Respect voor deze man js op zijn plaats. De respectlozen zouden beter op hun knieën gaan.

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 november 2015 om 19:41

      @kempenaer: sinds wanneer moet je geleerd zijn (hebben) om iets mooi of lelijk te vinden??

      En op m’n kniën voor wie dan ook? Waar háál je het vandaan?!

      Login om te reageren
    • garp zegt

      6 november 2015 om 20:16

      @kempenaer: esthetisch gezien vind ik alleen de A5 een sterk en interessant ontwerp na z’n Alfa periode. Giugiaro is in mijn ogen een veel groter ontwerper.

      Login om te reageren
  16. anders zegt

    6 november 2015 om 18:38

    De Bugatti van zijn pen kan misschien niet in de smaak vallen, wel bijzonder is dat hij dus al in 1999 de halve maanvorm achter de portieren, die doorloopt in het dak, heeft getekend. Dat komt nu pas terug in de huidige Chiron. 16 jaar geleden! En des te Bugatti! respect hoor!

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 november 2015 om 20:40

      @anders: De Bugatti Veyron is niet van zijn hand. Dat was een Slowaak, ene Jozef nog iets. Was ook verantwoordelijk voor de Seat Arosa…En volgens mij was het ontwerp gebasseerd op een ontwerp van Guigiaro.

      Login om te reageren
      • anders zegt

        6 november 2015 om 23:41

        @gtwillem: Zie de link in het artikel, die van zijn hand zou zijn. Daar zie je het element terug wat ik bedoel. Niet in het “officiële” design. Jij zegt dat deze dus NIET van Silva is?

        Login om te reageren
  17. hans75 zegt

    6 november 2015 om 19:16

    Denk dat Da Silva een briljant ontwerper is… kijk maar naar de Alfa 156… die gaat nooit vervelen…

    maar als je een goed ontwerp jarenlang tot in de treuren blijft herhalen en uitmelken en in alle varianten van A1 tot A8 blijft verpakken en nooit wijzigt en ook nog eens in miljoenen tegelijk gaat uitpoepen. gaat het ook vervelen..

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    6 november 2015 om 21:13

    Gevalletje de ratten verlaten het zinkende schip? Of zou hij een “offer he can’t refuse” hebben gehad vanuit Italië?

    Login om te reageren
  19. danmar zegt

    6 november 2015 om 21:52

    Toch verdient hij wat credits wat mij betreft. Toch verantwoordelijk voor het ontwerp van de Alfa’s 156 en 147 (en de wat minder geslaagde 166 die pas na de facelift leuk werd). Jammer dat dat allemaal al bijna 20 jaar geleden is.

    Login om te reageren
    • gtwillem zegt

      6 november 2015 om 23:56

      @danmar: het ontwerp van de 166 is ouder dan dat van de 156, ondanks dat de 156 er eerder was. Daar kon Da Silva niet zo veel meer aan doen. Persoonlijk vind ik de prefacelift 166 een bijzonder mooie sedan.

      Login om te reageren
  20. ab1963 zegt

    6 november 2015 om 22:02

    Met de 156 en A5 op je CV hoef je niets meer te bewijzen

    Login om te reageren
  21. gtwillem zegt

    7 november 2015 om 00:14

    Klein dingetje voor dat de Hertog Jan biertjes mij teveel worden. Walter Da Silva was Head od Design van de Volkswagen Group. Niet VAG. Hij was er niet alleen om de designtaal voor Volkswagen in te voeren, maar de gehele Volkswagen Group. Dus niet alleen VW (dat is VAG), maar ook Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda én Volkswagen.

    Je kunt zeggen wat je wilt, maar bij bijna elk merk heeft perfect de vormtaal over weten te brengen. Ironisch, want juist bij Seat is dat nogal mis gegaan.

    Het gaat om strategie, organisatorisch samenbrengen, designtaal voor elk merk specifiek en als concern tegelijkertijd. En dat heeft hij waanzinnig goed gedaan.

    Login om te reageren
  22. vroaaar zegt

    7 november 2015 om 01:35

    @Update: hij stapt dus niet op, maar gaat met pensioen en blijft als consultant…

    Login om te reageren
  23. roppp zegt

    7 november 2015 om 09:28

    Toch opvallend dat zowel Guigiaro en Da Silva de Titanic verlaten hebben…… Misschien een ijsschots in zicht?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North