Designchef van alle VW merken stapt op

Auteur: , 54 Reacties

Opperhoofd chief-design bij VW, Walter de Silva, heeft zijn biezen gepakt bij de Duitse autofabrikant.

Walter de Silva

De 65-jarige designbaas was inmiddels al aardig wat jaartjes in dienst bij het concern. In 1999 begon zijn VAG-avontuur bij Seat. Of de man daadwerkelijk met pensioen gaat, of ergens anders met zijn potlood zal gaan spelen, is nog niet bekend.

De Silva was voorheen werkzaam bij het Fiat-concern waar onder andere deze Alfa Romeo Proteo concept getekend is door zijn hand. Een recenter ontwerp is de alom geprezen Audi A5 (zijn mooiste design). Gelukkig was de ontwerper niet verantwoordelijk voor het uiterlijk van deze Bugatti Veyron.

UPDATE: het is officieel.

Walter Maria de Silva (64), Head of Group Design, is retiring with effect from the end of November. De Silva assumed design responsibility for all passenger car brands within the Volkswagen Group in February 2007. Walter de Silva will continue his links with the Group in an advisory capacity.



54 reacties

Tsja, Volkswagen, Audi, Porsche en tegenwoordig zelfs Lamborghini hebben ook niet echt een designer nodig natuurlijk…
’t Is natuurlijk ook meer een raamambtenaar geworden, daar.
Bij nader inzien is zijn overstap van 1999 een soort vervroegd pensioen geweest.
@mout: hij was een expert in windows ;-)
Designchef???? Hadden ze die überhaupt dan? afgelopen jaren weinig van gemerkt…
Tsja me zou ook ophoepelen, nu er nog geld in de pensioenpot zit…………….
@desjonnies: van mij mag ie..
Die man tekende oa de 156 en A5 en is daarmee in mijn ogen een design-held!

Heb 2 jaar de 156 gereden en heb in die tijd altijd even ‘omgekeken’, prachtige machine!

Hoop ook nog een keertje zo’n mooie A5 coupe te bezitten.
Gedeelte uit het dagboek van Walter kunnen achterhalen:

15 januari 2012
9.00 uur
Afspraak met RvB VAG.
15 januari 2012
9.15 uur
Secretaresse doorgegeven om uiterlijk 15 maart 2013 een design voor de nieuwe A4 aan te leveren bij RvB.
16 januari 2012
Lekker met vakantie!!!!
14 maart 2013
Terug van vakantie. Weer aan het werk.😒
14 maart 2013
9.00 uur
Oude
designschets van A4 gevonden. Favoriete gum niet kunnen vinden.
9.15 uur
Gevonden!
9.30 uur
Klaar met designschets nieuwe A4. Lijntjes uitgummen en nieuw lijntje trekken is lastiger geworden. Lunch!
15 maart 2013
9.00 uur
Inleveren designschets RvB.
9.01 uur
RvB was dolenthousiast!!! Kan het dus nog steeds!!!
@Rick-dos: heldere en rake analyse👍

Valt ook op, bij Franse en Zweedse merken zie je mensen altijd lachen en blij zijn, bij Duitse merken nooit.
@kruimel: ja zo lelijk geen hond die een VAG wagen koopt, oh wacht meeste aantallen in Eu 😉
via iPhone app
@bofkont: ook het merk met de meest onbetrouwbare merk die VuilnisWagen. Wat ik in mijn golf 6 Gti heb meegemaakt met die 2.0TSI NIEUW AANGESCHAFT! Ik kijk nooit meer om naar dit merk.
@vagtroep: Er zijn idd problemen geweest met de TSI motoren en DSG bakken, huidige generaties zijn weer aardig op niveau kwalitatief.
Ben benieuwd of ze nu een designer aannemen met Eem creatieve geest. Niet een ctrl-c, cntrl-v ridder.
@str8six:

Denk dat ze Walter ook hebben aangenomen voor de naam. Alleen bij Seat zie je “zijn stijl” terugkomen. Die stijl haal je dan ook weer terug bij Alfa Romeo, om maar de achterlichten te noemen.
@jack_abarth: wds heeft bij Audi die singleframegrille geïntroduceerd.
En het design dat eerst Bauhaus-AudiTT was, is veranderd naar het huidige. Dat je dan ook 2% verdund bij alle zussen ziet.
via iPhone app
@jack_abarth: ik hoop dat je een geintje maakt!
@str8six: Ik zie altijd mensen reageren in termen als : “vag moet meer lef in designs tonen etc.” Maar de modellen die dan wat gedurfder zijn neem een passat cc, scirocco etc. Lopen voor geen meter, dus denk dat de consumenten wat aan hun mentaliteit moeten doen.
Met zijn potlood spelen…..👍👍👍…..briljant!
De A5 is een mooie auto! kan uren kijken naar de vouw die plotseling een licht dramatische bocht vormt in de mooie glooiing.

maar ja blijft een audi, he..
Of hij is een moraalridder (in positieve zin) en heeft zoiets van: voor dit bedrijf wil ik niet meer werken, die klanten en overheden besodemieterd. Hoop dat meer zullen volgen (en nee, ben geen VAG hater).
Geef mij Van den Acker maar met zijn gympen. Bij deze man is alle creativiteit eruit geramd. Geen schijn van kans gehad bij VAG de laatste jaren. Maar ja…als je een oerconservatieve klantenkring hebt…..wat kun je dan nog?
@kruimel: en die klantenkring blijkt nog verdraaid groot te zijn ook!
Helaas.
@henkp1: zijn immers “beste wagens”
Ik hoop dat de mensen vooral begrijpen dat hij een designCHEF was. Geen designer.

Bij het ontwerpen van een auto spelen er zo veel factoren mee, het esthetische aspect daarvan is slechts een klein deel. Denk aan eisen qua veiligheid, efficiency, kosten, packaging. Daarbij zijn er ook eisen qua ruimte en ruimte aanbod. Er moet rekening gehouden welke materialen gebruikt gaan worden.

Kortom: een gigantisch complexe opdracht. De meeste merken in de Volkswagen Groep zijn traditionele merken. Qua ontwerp herkenbaar en verrouwd. Het is ook een kunst om een vers ontwerp neer te zetten, dat langere tijd mee goed. Een Golf IV uit 1998 ziet er nog steeds goed uit, terwijl de Megâne, 145 en Escort uit die periode er een stuk bedaagder uitzien.

Walter Da Silva was verantwoordelijk voor alle design strategieën voor al die merken. Diverse teams aansturen die allemaal deze strategie volgen en aan alle bovengenoemde eisen voldoen.

Op Seat na is dat best goed gelukt, de meeste merken zijn enorm gegroeid in de tijd dat Walter er leiding gaf. Vind ik persoonlijk een prestatie van formaat.
@gtwillem:

Niets aan toe te voegen ..
Keurig omschreven ..
@gtwillem: zie ik toch anders, een oude Golf is voor mij gewoon een ouwe Golf. Ook de IV, vooral die donkerblauwe waar 98% in geleverd is. Een Mégane coupé of cabrio van eind jaren 90 vind ik nog steeds leuk. En ook een frisse Focus kan nog best.

Van vag ziet de SEAT er nog het leukste uit, maar goed smaken verschillen.
@henkp1: Iedereen zijn eigen smaak, absoluut. Maar Volkswagens verkopen gebruikt altijd erg goed. En dat komt mede door het ontwerp. Een Megane Coupe of Cabrio zijn zeker geinige auto’s, maar de Berline is duidelijk een oude auto. En waar een Bora saai is, is een Megane Classic ehhh, slaapverwekken én lelijk. Focus is inderdaad een knap ontwerp, maar duidelijk een jaren 90 design. Zelfde geldt voor de Astra. En eigenlijk andere auto’s in hun klasse. De Volkswagen Polo, Golf en Passat zijn saai, maar voldoen kennelijk uitstekend aan de verwachtingen van het kopend publiek (tot dieselgate en oliegate dan ;-)).
@gtwillem: Nou, da’s dus jouw smaak/mening. Ik vind een Mégane sedan nog steeds leuk, geldt ook voor de Focus I en zelfs de Astra van toen. De meeste VW’s vond ik toen al niet mooi en nu nog steeds niet. Dat ‘tijdlose’ is gewoon een eufemisme voor fantasieloos.
En dat gebruikte VW’s goed verkopen, komt voornamelijk doordat er veel van zijn en door de (onterecht goede) reputatie die ze hebben.
@henkp1: Volkswagens verkopen om veel redenen goed. Ik ruilde ze graag in, want er was altijd veel vraag naar. Dat ze saai, inspiratieloos en fantasieloos zijn is vast waar, maar totaal niet een nadeel om ze te verkopen. Integendeel! Mensen houden van het behouden design. De zakelijke dashboards. Zowel nieuw als gebruikt wordt het design door het klantenbestand gewaardeerd. Ik zelf zou geen moeite hebben om een Volkswagen te kopen: ik heb er neit veel tegen (maar ook niet echt voor, dus vandaar een Subaru ;-)).

Gelukkig zijn er ook mensen als jij, waardoor ik franse voitures met succes kon verkopen jaren geleden ;-). En voor het Nederlandse wagenpark is het ook wel prettig om wat afwisseling te zien. Maar er zit wel degelijk een strategie achter de designtaal van VW en het is een heel succesvolle.
@gtwillem: Maar hij was design chef. Niet ontwikkelchef. De afdeling desgin gaat echt puur en alleen om het estetische.
@mashell: Hij is wel degelijk betrokken met de onwikkeling van de auto’s. De eisen waaraan een auto moet voldoen bepaald deels het uiterlijk. Een auto moet bijvoorbeeld zuinig zijn, met name de merken uit de Volkswagen Groep, dat betekent automatisch dat hij qua design concessies moet maken. Zelfde geldt voor prestaties, eisen qua ruimte indeling: alles. Dat begint al bij het ontwerp.

Op basis van de eisen gesteld door de diverse overheidsinstanties, klanten, management top kun je gaan beginnen met ontwerpen. De nieuwe A4 mag niet spectaculair zijn in de zin dat een Lexus RC dat wel is, maar als door intelligent design de A4, lichter, efficienter, ruimer en dergelijke kunnen maken kun je al veel meer winnen dan alleen maar een mooi ontwerp.
@gtwillem: precies. De afdelingen marketing en ontwikkeling hebben bepaald dat de wagen zo groot gaat worden, zo zwaar, waar de A, B en C stijl komen stijlen. Technische basis regels. En daarna kan er een design bij gemaakt worden.
Het duidelijkste voorbeeld dat techniek voor design gaat is het extra zijruitje van de E-klasse coupe. Dat had natuurlijk 1 grote ruit moeten worden, dat kon niet vanwege de brandstof vulopening en dus moest er een extra ruitje komen.
Ik zeg niet dat design onbelangrijk is. Kijk maar naar Renault, die maakten al jaren goede auto’s. Nu met van den Acker maken ze fantastische auto’s.
@gtwillem: idd goed omschreven een van de weinigen die het begrijpt jij,die simpele VAG haat reacties weten we nu wel.
Wat was de wereld mooi geweest als VAG was omgevallen en Saab was blijven bestaan.
@garp: kan nog…..
@garp: Ja want saab was zo succesvol, iedereen heeft er de mond vol van oh zo geweldige wagens die Saab, maar ondertussen koopt geen hond ze waardoor ze mede kapot zijn gegaan.
Vag haters te over hier, maar toch raar hoor het is en blijft een van de succesvolste autobouwers ter wereld.
via iPhone app
@garp: ik ben een groot Saab liefhebber, maar dat merk had al jaren geen bestaansrecht meer. Het idee erachter was leuk, maar wat een verschrikkelijke auto’s heeft dat merk verkocht. Sommige hadden zeker hun pluspunten, maar man man man wat een ellende qua betrouwbaarheid, onderdelenvoorziening, prijzen en gebrek aan ontwikkeling.

Tot 2001, daarna ging het zo gigantisch bergafwaarts. Helaas.
Ik dacht dat hij Walter A4 Silva heette…
@norge: Klopt, voluit was het Walter A4 Silva-grijs.
@gtwillem: doopnaam Lease ben he vergeten
Gaan ze dan nu eindelijk weer eens mooie auto’s maken ipv die allemaal op elkaar lijkende massaproducten?
Zo, speciaal nog eens ingelogd voor dit onderwerp.

Walter de Silva is een vakman, een meester.

De afgunst van de onwetende kudde is wat dat betreft bijzonder hilarisch.

Respect voor deze man js op zijn plaats. De respectlozen zouden beter op hun knieën gaan.
@kempenaer: sinds wanneer moet je geleerd zijn (hebben) om iets mooi of lelijk te vinden??

En op m’n kniën voor wie dan ook? Waar háál je het vandaan?!
@kempenaer: esthetisch gezien vind ik alleen de A5 een sterk en interessant ontwerp na z’n Alfa periode. Giugiaro is in mijn ogen een veel groter ontwerper.
De Bugatti van zijn pen kan misschien niet in de smaak vallen, wel bijzonder is dat hij dus al in 1999 de halve maanvorm achter de portieren, die doorloopt in het dak, heeft getekend. Dat komt nu pas terug in de huidige Chiron. 16 jaar geleden! En des te Bugatti! respect hoor!
@anders: De Bugatti Veyron is niet van zijn hand. Dat was een Slowaak, ene Jozef nog iets. Was ook verantwoordelijk voor de Seat Arosa…En volgens mij was het ontwerp gebasseerd op een ontwerp van Guigiaro.
@gtwillem: Zie de link in het artikel, die van zijn hand zou zijn. Daar zie je het element terug wat ik bedoel. Niet in het “officiële” design. Jij zegt dat deze dus NIET van Silva is?
Denk dat Da Silva een briljant ontwerper is… kijk maar naar de Alfa 156… die gaat nooit vervelen…

maar als je een goed ontwerp jarenlang tot in de treuren blijft herhalen en uitmelken en in alle varianten van A1 tot A8 blijft verpakken en nooit wijzigt en ook nog eens in miljoenen tegelijk gaat uitpoepen. gaat het ook vervelen..
Gevalletje de ratten verlaten het zinkende schip? Of zou hij een “offer he can’t refuse” hebben gehad vanuit Italië?
Toch verdient hij wat credits wat mij betreft. Toch verantwoordelijk voor het ontwerp van de Alfa’s 156 en 147 (en de wat minder geslaagde 166 die pas na de facelift leuk werd). Jammer dat dat allemaal al bijna 20 jaar geleden is.
@danmar: het ontwerp van de 166 is ouder dan dat van de 156, ondanks dat de 156 er eerder was. Daar kon Da Silva niet zo veel meer aan doen. Persoonlijk vind ik de prefacelift 166 een bijzonder mooie sedan.
Met de 156 en A5 op je CV hoef je niets meer te bewijzen
via iPhone app
Klein dingetje voor dat de Hertog Jan biertjes mij teveel worden. Walter Da Silva was Head od Design van de Volkswagen Group. Niet VAG. Hij was er niet alleen om de designtaal voor Volkswagen in te voeren, maar de gehele Volkswagen Group. Dus niet alleen VW (dat is VAG), maar ook Audi, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Seat, Skoda én Volkswagen.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar bij bijna elk merk heeft perfect de vormtaal over weten te brengen. Ironisch, want juist bij Seat is dat nogal mis gegaan.

Het gaat om strategie, organisatorisch samenbrengen, designtaal voor elk merk specifiek en als concern tegelijkertijd. En dat heeft hij waanzinnig goed gedaan.
@Update: hij stapt dus niet op, maar gaat met pensioen en blijft als consultant…
Toch opvallend dat zowel Guigiaro en Da Silva de Titanic verlaten hebben…… Misschien een ijsschots in zicht?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).