• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De volgende Q7 moet 400 kilo minder wegen

Auteur: autoblogger, gepost 6 oktober 2010 om 20:51 – 28 Reacties

Audi Q7 V12 TDI


De Audi Q7 is imposant, maar daardoor ook groot en zwaar. De volgende Q7 moet echter lichter worden, veel lichter. Dat heeft Michael Dick, de man met de Gulf TT, in Parijs laten weten. Je weet wel; lichtgewicht is goed voor de verbruikscijfers en dus goed voor het milieu…

De Q7 V12 TDi heeft een leeggewicht van maar liefst 2600 kilo. Dat is best heftig. De Q7 3.0 TFSI quattro is een stuk lichter en heeft volgens Audi een leeggewicht van 2200 kilo, trek daar 400 kg vanaf en je bespaart bijna 20 procent! Dat zou toch zeer netjes zijn.

De gewichtsbesparing moet vooral behaald worden door gebruik van aluminium, zo schrijft Auto Motor und Sport. Logisch, we weten immers dat Audi een aluminium-fetish heeft, welke we onder andere terugzien in het Space Frame uit de nieuwe A8.

Ook interessant!

  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • De Audi Sport Quattro is terug (en elektrisch)
  • Übergeil: Audi bouwt moderne Sport Quattro voor Ken Block

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Lichtgewicht, michael-dick, Q7

Vorig bericht: « Nieuwe smart is een omgekatte Nissan
Volgend bericht: Unieke Lamborghini Islero GTS te koop »

Lees Interacties

Reacties

  1. Citrofiel zegt

    6 oktober 2010 om 20:55

    Jaja, nu nog beginnen over een doelstelling van de nieuwe Q7. Dat ding is waarschijnlijk al een eind in de ontwikkeling en hij wéét gewoon dat de Q7 zo’n stuk minder gaat wegen. ;)

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 oktober 2010 om 20:59

      @Citrofiel: Tja, het is veiliger om te investeren in iets waarvan de return gegarandeerd is.

      Login om te reageren
      • Citrofiel zegt

        6 oktober 2010 om 21:11

        @Jochempie: Het is veiliger om iets te roepen waarvan je weet dat je het na kunt komen. ;)

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          6 oktober 2010 om 21:22

          @Citrofiel: Met iets abstractere begrippen bedoelde ik hetzelfde :)

          Login om te reageren
          • Citrofiel zegt

            6 oktober 2010 om 21:26

            @Jochempie: Dat dacht ik eigenlijk al, maar voor de simpele geesten als ikzelf verduidelijkte ik het nog even. :P

            Login om te reageren
  2. Jochempie zegt

    6 oktober 2010 om 20:56

    Ja, vind ik ook!

    Maar goed, als MPV’s 1700 kg wegen, zie ik niet in waarom een SUV met 4×4 geen 1800 kg zou kunnen wegen. Alles helpt namelijk mee, zodra het gewicht omlaag gaat, zijn minder robuuste onderdelen nodig.

    Login om te reageren
    • rider zegt

      7 oktober 2010 om 08:10

      @Jochempie: wat versta jij onder minder robuust? aluminium is niets minder robuust als staal. je moet het alleen juist gebruiken, en dat kan Audi als geen ander. licht gewicht en een veilige constructie, dat is Audi.

      Login om te reageren
  3. Bert zegt

    6 oktober 2010 om 21:12

    Kan er maar echt niet aan wennen.
    De Q5 ziet er gelijk top uit maar dit blijft echt een auto in de categorie te lelijk / hummer/doelloos. Als het dan nog iets unieks had, maar dat ook al niet.

    Daar heeft Audi schijnbaar patent op, samen met onzin persberichten eruit sturen (idd Citrofiel, dat onding is allang preproductie klaar)

    Login om te reageren
  4. mb man zegt

    6 oktober 2010 om 21:18

    Overbodige auto.Kan je beter helemaal schrappen.Geef mij de q5 maar.Meer verantwoord ook!

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      6 oktober 2010 om 21:24

      @mb man: De Q7 V12 vind ik meer een alternatief voor een supercar of voor een supersedan. En dan valt het wel mee, qua verbruik zeg maar.

      Login om te reageren
    • Atenza zegt

      6 oktober 2010 om 23:21

      @mb man: kan je met een Q5 7 man meenemen..? Q7 is een goed alternatief als je 4/5 kids hebt en geen zin hebt om in een ‘busje’ te rijden. Hoewel een CX-9 nog beter is want die oogt niet zo lomp ;)

      Login om te reageren
  5. T Bone zegt

    6 oktober 2010 om 21:24

    Q7 is echt wel yamyam !
    en de Q5 natuurlijk ook .

    Login om te reageren
  6. the-budel-guy zegt

    6 oktober 2010 om 21:33

    zo lang er maar een Q7 V12 TDI blijft komen vind ik het goed

    Login om te reageren
  7. Texter zegt

    6 oktober 2010 om 21:35

    Ik heb ze liever in het doorzichtig. Wat een ramp om naast te staan op een kruising.

    Login om te reageren
  8. xilver zegt

    6 oktober 2010 om 21:50

    Ja en? Dat ding is zo groot als een huis en dan weegt die nog relatief weinig vergeleken met een RR Vogue… die wegen bijna 3 ton. 2,2t is dan wel een lichtgewicht in deze categorie van wagens, Vorsprung durch Technik laat het weer eens blijken.

    Login om te reageren
  9. Jorden zegt

    6 oktober 2010 om 21:52

    De Q7 schrappen en verder borduren op de Q5 zou ik pas echt een goed plan vinden.

    Login om te reageren
    • AudiQuatro zegt

      6 oktober 2010 om 21:59

      @Jorden: O mijn god nee!! De V12 TDI is geweldig!

      Login om te reageren
  10. maartenooms zegt

    6 oktober 2010 om 22:46

    De v12 TDI is een ontzettend onlogische, maar briljante auto!

    Login om te reageren
  11. KaCh1ng zegt

    6 oktober 2010 om 22:57

    michael DICK , hahahaha

    Login om te reageren
  12. Bert zegt

    6 oktober 2010 om 22:57

    @ xliver, de RR weegt “maar” 2600 kilo… geen 3000.
    Maar dat is zeg maar het echte origineel,
    de Q7 is zeg maar een slecht geripte MP3 daarvan.

    Login om te reageren
  13. GTR zegt

    6 oktober 2010 om 23:40

    helemaal mee eens, is wel nodig.
    voor de rest echt een prachtige auto!

    Login om te reageren
  14. TDI-goeroe zegt

    6 oktober 2010 om 23:54

    V12TDI in een 2200kg lichte Q7, dat zal rap gaan :D
    onder de 5 sec naar de 100 :P

    Login om te reageren
  15. rider zegt

    7 oktober 2010 om 08:33

    Van mij mogen ze die Q7 wel stoppen en alles in de Q5 doen incl die dikke V12 TDI. Welke tuner gaat dit als eerste proberen? Heftig, een Q5 met een V12TDI! Eigenlijk alle motoren uit de Q7 moeten in de Q5 komen. De Q5 oogt beter, rijd beter en is lichter en dus ook zuiniger. hij is alleen kleiner.

    Login om te reageren
  16. Dimglor zegt

    7 oktober 2010 om 13:33

    Ja daar mogen inderdaad wat kilootjes af…. misschien ook niet zo lomp maken… Ik vind het best een mooie wagen, maar soms ziet ie er toch wat lomp uit…

    Login om te reageren
  17. w0o0dy zegt

    7 oktober 2010 om 13:36

    De 400 kg zal waarsch. voor het zwaarste model gelden, niet voor de 3.0. Door de zwaarste motoren te schrappen gaat het gewicht al snel vlot omlaag (remmen, dempers, draagarmen, motorsteunen, etc, vanalles kan dan lichter). Waarsch. weegt het lege chassis niet eens veel meer dan 400kg….

    Login om te reageren
  18. 8C_Competizione zegt

    7 oktober 2010 om 15:58

    Hij mag weleens op dieet ja en net als de nieuwe cayenne een wat smaller gezicht en een strakker kontje krijgen:)

    Login om te reageren
    • 8C_Competizione zegt

      8 oktober 2010 om 08:24

      @mijzelf: ow shit zeg ik dit nu over een mannelijke auto, dat is wel erg fout(als hetro) strak kontje ik bedoel een lager BMI percentage en meer spierkracht.

      Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    7 oktober 2010 om 22:07

    Wacht even, even veel vermogen… Niet kleiner, geen slechter uiterlijk, maar wel lichter? Dus sneller! En een beetje zuiniger? Ik zeg doen, nu:)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North