De Volkswagen Arteon krijgt een bak extra pk’s en Nm’s

Auteur: , 35 Reacties

Dickschiff!

Mocht je het nog niet opgevallen zijn, de Arteon heeft bij Volkswagen inmiddels de (Passat) CC opgevolgd. Vooruitgang? Mjah, in een kek kleurtje heeft het design wel wat en collega @casperh vond ‘m ook best fijn rijden (rijtest). Jammer is alleen: alle dikke motoren verdwijnen langzaam uit de gamma’s van de verschillende automerken. Binnen VAG betekent dat bij Audi dat de W12 en V10 wellicht gaan verdwijnen, terwijl er bij Volkswagen inmiddels amper meer iets beschikbaar is met meer dan vier cilinders. Ook niet in de Arteon, wat toch eigenlijk los van de SUV’s van het merk de topper van de range is.

Nou kan je zo’n vierpittertje op zich goed oppompen tot vermogens die je vroeger alleen met V6-en of zelfs V8-en zou associëren, maar zelfs dat heeft Volkswagen zelf voorlopig niet gedaan in het geval van de Arteon. De sterkste variant beschikt over 280 pk. Leuk, maar niet ABSOLUTE HAMMER!

Dus ziet tuner ABT nu haar kans schoon in het gat te springen. De huistuner van het merk kietelt de Arteon net zo lang totdat die er 336 pk en 420 Nm uitpeurt. Dat zijn 56 pk’s en 70 Nm’s meer dan normaal. Naast de extra power kietelt ABT ook nog even het onderstel mee. Speciaal voor het seizoen heeft de veredelaar de ‘SPORT ER-C’ wielen klaarliggen in de maar 19″. Maar je kan ook zomerbandenvelgen in de maat 19″, 20″ of 21″ bestellen. Speciaal ontworpen zomervelgen en wintervelgen, zou dat een nieuw dingetje worden?



35 reacties

Kan iemand mij uitleggen waarom deze auto fronst?
@pomoek: omdat hij het er niet mee eens is dat ie in een anonieme grijze kleur wordt uitgevoerd
@pomoek: die ABT badge geeft jeuk maar hij heeft geen armen om hem weg te slaan.
Mooie auto, stand er laatst naast bij de dealer, wel echt groter dan ik dacht.
Helaas is de vanafprijs ongeveer de limiet van mijn budget, dus valt hij af. Zonde want het is de enige spannende auto van VW die in NL geleverd wordt.
@airc: ik heb toch echt liever een GTI.
@stefje: Ik heb nu een GTE en hoewel net iets anders dan een GTI is die niet echt spannend te noemen. En dan doel ik vooral op het uiterlijk. Ik zou graag zien dat de de scirocco terug zouden halen naar NL. Das alles wat ik nodig heb iets spannendere lijnen, net praktisch genoeg als daily en met het juiste blok prima te rijden.
@airc: de Scirocco wordt niet meer geproduceerd. Zijn ze net wereldwijd mee gestopt.

Voor wat betreft GTE/GTI, ik had een GTI en heb nu een GTE. Ik kan je vertellen, ze lijken in de verste verte niet op elkaar. Qua snelheid niet, maar zeker ook niet qua onderstel en beleving. Als mijn leaseprogramma het nog toestaat tegen die tijd wordt de volgende gewoon weer een GTI. De bijtellingslol is dan toch wel over…
@stefje: Mee eens, ik doelde vooral op het uiterlijk.
Ik zou hierna ook idd een GTI nemen bij gebrek aan beter.
@airc: of doe eens gek en haal een mazda voor dat budget… of een renault…
@peug206: Nee dank je. Zowel mazda als renault zijn niet merken waar ik heel vrolijk van wordt.
Een van de weinige keren dat ik ABT-velgen mooi vind. De upgrade is ook wel lekker. Daarmee kom je echt niks tekort.

Wel ben ik die Arteon nou een paar keer tegen gekomen en dat was dan de schraaplease-versie. Dan ziet hij er toch ineens heel anders uit. Jammer dat zo’n auto pas echt fraai wordt als je je portemonnee omkeert bij de dealer.
Ideale auto om de onnodig linksplakkende volvo naar de rechterstrook te verdrijven!
@persian1: totdat je een echte polestar hebt, dan zie je hem langzaam door de voorruit verdwijnen.
@rufctr01: Ja die zie je inderdaad zo vaak…
@persian1: vond ik de dodge ram vanmiddag in de spiegels toch imposanter terwijl ik wist dat ik hem net ingehaald had…
Waarom zo weinig pk voor zo een tuner bij Ziptuning stage 1 gaat hij al naar 350pk
@maurindb: Zip tuning zou ik niet doen met een nieuwe auto met zo’n hoge aanschafwaarde. Maak het af en ga naar JD. Abt tuning is overigens met behoud van fabrieksgarantie, vandaar dat hun altijd iets behoudender te werk gaan.
@dutchdriftking: in Nederland ondersteund PON Abt niet meer. Dus geen fabrieksgarantie. Daar zijn ze mee gestopt vanwege het vele gezeik. Gewoon naar JD idd. Die leveren uit ervaring wel goed werk.
@dutchdriftking: behoud van fabrieksgarantie is een mooi fabeltje dat Abt graag in stand houd. Je fabrieksgarantie vervalt direct bij Abt tuning, maar Abt neemt de ‘fabrieksgarantie’ over. Maar na je Abt ‘fabrieksgarantie’ heb je zeker geen recht op coulance.

Lekker dan met je olieverbruik, kettingrek, vroegtijdig versleten DSG koppeling of 2de, 3de of 4de mechatronic die je VAG nodig heeft.
@maurindb: zip zeker niet. Of je moet je motor op korte termijn stuk willen draaien.

Beter jd of HGPturbo
@gtveej: De Opel Corsa 1.3 Cdti van mn vader is gechipped bij ZIP 2 jaar terug. In die tijd nu 45.000 kilomter gereden zonder motorische problemen.
@shadowbroker: in mijn ogen kan een chip boer als zip geen specifieke software leveren. Zeker niet als je alle merken doet. Om van alle merken en iedere type motor kennis in huis te hebben lijkt me sterk.

@gtveej: De ‘chips’ worden dan ook vaak ingekocht bij bedrijven die ze schrijven. Je wil niet weten hoe duur chiptuning apparatuur is. Chipboeren hebben vaak ook een abonement bij de leverancier van de apparatuur. Zodat ze ungelimiteerd kun ‘schrijven’ met de hardware
@maurindb: Als alle gerenommeerde tuners minder pk’s leveren dan Ziptuning, dan zou er toch wel een belletje moeten gaan rinkelen of niet?
@maurindb: Ziptuning….
@maurindb: op papier misschien. Bij de meeste tuners zou mijn auto ook 330pk halen. Met pijn en heel veel moeite is dat toch een schrale 290pk geworden
Fijne wagen zinvolle upgrade. Mocht ik in de markt zijn zou ik naar JD of MTM gaan.
Das ist ja toll…
Mooie VW!. Wat jammer blijft met 4 cilinders, ze “brommen” allemaal. Hier hoort een 6 cilinder incl. dubbele turbo’s in.
VW (VAG)tuning: JD doen, zeer betrouwbaar veel power nooit 1 probleem met de GTI gehad.
Heerlijke wagen, laatst mee naar Frankfurt gereden. Echt een plezier mee gehad. Aanrader!
Mooie auto!
Verkoopt hij ook een beetje?
Jammer dat de V6 zoals de CC niet meer komt. Het gaat niet altijd om de pk’s, ook de beleving speelt een rol. Die CC heb ik gehad en was een heerlijke auto/imago builder voor VW. Al was hij op hogere (Duitse) snelheden qua wegligging niet te vergelijken met een Audi of BMW. Kwam de Arteon met een V6, dan zou ik het serieus overwegen. Het is een prachtige VW, net als de CC destijds.
Ik vind dit toch een een prachtapparaat. Van voren en ook van achteren. Doe mij die biturbo diesel maar met JD chip en dsg.
Op 1 ding na vind ik um perfect.
Maar dat is optelossen, kost me wel flink wat knaken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).