• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De Volkswagen California XXL is een dikke bus

Auteur: jaapiyo, gepost 11 augustus 2017 om 11:56 – 47 Reacties

Afbeelding De Volkswagen California XXL is een dikke busAfbeelding De Volkswagen California XXL is een dikke busAfbeelding De Volkswagen California XXL is een dikke busAfbeelding De Volkswagen California XXL is een dikke busAfbeelding De Volkswagen California XXL is een dikke busAfbeelding De Volkswagen California XXL is een dikke bus

Volkswagen-Cali-XXL
Voor de hipster van 2050?

Volkswagen borduurt al enige tijd voort op de populariteit die de busjes van het merk genieten bij camper-liefhebbers. Het begon ooit allemaal bij de legendarische hippie-bus op basis van de Transporter T1 en T2. De traditie werd echter voortgezet met de T3. Bedrijfjes als Westfalia maakten een business-model van het ombouwen van Volkswagen-busjes tot campers. Die creaties beginnen nu ook al de cultstatus te bereiken, hoewel échte hipsters zoals @dizono erop neerkijken. Voor hen mag het een onsje obscuurder zijn, zoals bijvoorbeeld de Renault Goulette.

T3-California

Enfin, in 1988 besloot Volkswagen dat ze zelf ook wel een graantje wilde meepikken van deze lucratieve markt en zo werd de California geboren. Het model werd overigens gewoon gebouwd door Westfalia, maar nu met officiële steun van Volkswagen. De eerste generatie baseerde nog op de laatste T3’s.

De samenwerking duurde voort tot 2001, toen Westfalia opgekocht werd door (toen nog) DaimlerChrysler. De overname van Westfalia luidde het einde in van het Volkswagen-Westfalia tijdperk, maar niet het einde van de California. Volkswagen ging namelijk door met het maken van het model in eigen beheer.

Maar nu is het tijd om groter te groeien. Gelukkig heeft Volkswagen naast de Transporter ook nog de grotere Crafter in het bedrijfswagen-gamma. Één plus één is twee en zo is nu de California XXL geboren. Het grotere formaat van de wagen maakt het mogelijk een wat groter bed in te bouwen, alsmede sanitaire voorzieningen. De vaste opbouw op het dak is daarbij aerodynamisch vormgegeven zodat je lekker door de lucht snijdt. Maar toch, als je de foto’s zo ziet…De charme is een beetje weg, niet? Misschien moeten we net als bij de busjes van weleer wat decennia wachten voordat ook de California XXL op waarde geschat wordt.

Ook interessant!

  • Dit was ooit een Volkswagen bedrijfswagen
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
  • Video: Volkswagen-rijder doet het tegenovergestelde bij verkeerslicht

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

busje, california, camper, Crafter, Volkswagen

Vorig bericht: « Dit huis met een garage voor 45 auto’s kost 350 miljoen
Volgend bericht: Deze Komo-grijze Golf op Marktplaats kost 75.793 Euro »

Lees Interacties

Reacties

  1. ihrte zegt

    11 augustus 2017 om 12:03

    Crafter met waterhoofd, nehh. Ik ga liever voor dit: http://2.bp.blogspot.com/-wj-qkUN-Zoc/VX6RttnsOOI/AAAAAAAAvVQ/YdPWtLhtbdE/s1600/VW-California-4.jpg

    Login om te reageren
    • rulefollower zegt

      11 augustus 2017 om 12:08

      @ihrte: of nog beter: https://i.pinimg.com/736x/25/a4/86/25a486fc204b47179e006a4e884d7db3–vw-camping-t-camper.jpg
      en https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/1e/e2/74/1ee274d4522caf51f8b6cc07003a0521.jpg

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        11 augustus 2017 om 12:10

        @rulefollower: Kicken, wist niet dat dit ook allemaal bestaat. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b3/ee/0f/b3ee0fc88357998b6160733030d0e297.jpg

        Login om te reageren
        • fanboy zegt

          11 augustus 2017 om 15:19

          @ihrte: Het is de leukste combi van alles. Letterlijk gaan en staan waar je wil.

          Ik heb zelf een Japanse variant, waarbij er niet te veel hoeft gemodificeerd te worden, en de Snorkel gewoon een optie is.

          Login om te reageren
          • ihrte zegt

            11 augustus 2017 om 15:21

            @fanboy: Cool, heb je iets van een foto? Of iets wat er op lijkt?

            Login om te reageren
            • fanboy zegt

              11 augustus 2017 om 15:27

              @ihrte: Werkt dit zo? (ik doe nooit foto’s in reacties)

              Dit is ons oude camper busje:

              https://lh3.googleusercontent.com/-ndx0uvjX5lY/VyUQ3L9YQXI/AAAAAAAAFho/TmqaclJWdqkwrbRTO9yz1hwD0W0kKm2swCCo/s800/20160430_154932.jpg

              Login om te reageren
              • ihrte zegt

                11 augustus 2017 om 15:28

                @fanboy: Kicken! Ja dit werkt. :)

              • baardmijt zegt

                11 augustus 2017 om 21:09

                @fanboy: Yes! Yessss! Wát een vet ding!

              • fanboy zegt

                11 augustus 2017 om 21:31

                @baardmijt: Dankje :)

      • robert110 zegt

        11 augustus 2017 om 12:39

        @rulefollower: Die T3 is een slechte photoshop zeg.

        Login om te reageren
    • easygoingmartin zegt

      11 augustus 2017 om 12:24

      @ihrte: is het je opgevallen dat jouw foto, ahum, CGI render dezelfde setting heeft als de laatste foto in de galery van AB? Dezelfde personen(letterlijk!), dezelfde berg, belichting, alles. Jammer VW.. jammer

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        11 augustus 2017 om 12:28

        @easygoingmartin: haha wow, scherp! En wel een beetje makkelijk vanaf gebracht inderdaad.

        Login om te reageren
        • easygoingmartin zegt

          11 augustus 2017 om 15:20

          @ihrte: fotograaf eh, details zijn m’n werk ;)

          Login om te reageren
    • lavoro zegt

      11 augustus 2017 om 13:13

      @ihrte: dat is de origineel foto van foto 6 haha

      Login om te reageren
  2. desjonnies zegt

    11 augustus 2017 om 12:12

    Maar waarom dan toch zie ik 95% FIAT’s rijden?

    Login om te reageren
    • ihrte zegt

      11 augustus 2017 om 12:29

      @desjonnies: ik vermoed het goedkoopste platform voor camperbouwers?

      Login om te reageren
      • pa045 zegt

        11 augustus 2017 om 12:43

        @ihrte: Omdat Fiat niet zo pretentieus is als VW, maar gewoon goed is. Simpel toch.

        Login om te reageren
        • ihrte zegt

          11 augustus 2017 om 13:13

          @pa045: haha, de laatste keer dat ik de airco in een Ducato aan wou zetten drukte ik de knop door het dashboard heen. Blijft Italiaans vakwerk.

          Login om te reageren
          • desjonnies zegt

            11 augustus 2017 om 14:19

            @ihrte:
            De laatste keer dat ik een 3 weken oude Caddy wilde starten kon ik VW pech hulp bellen.
            Wat een fantastisch product, doet binnen drie weken het meest basale niet meer waarvoor je het koopt.
            En we zijn nu 8 maanden verder het kreng komt of gaat naar de garage.
            Niemand wil er nog mee rijden.
            De airco is het enige wat fatsoenlijk werkt.

            Login om te reageren
            • ihrte zegt

              11 augustus 2017 om 14:27

              @desjonnies: ik zeg niet dat het niet voorkomt bij Volkswagen, maar weet dat onze nieuwe Transporters het prima doen en ze gaan in ieder geval veel minder vaak naar de garage dan de voorgangers. Ook hebben we nu eindelijk een dealer waar we op kunnen rekenen, dat was bij de plaatselijke Fiat dealer wel wat anders. Kon je geen afspraak mee maken, leek een beetje op zo’n aannemer uit het televisie programma ik vertrek.

              Login om te reageren
              • rufctr01 zegt

                11 augustus 2017 om 15:52

                @ihrte: oh ja? Ik kan geen Transporter zien rijden of de brandstofklep staat open onder het rijden. Jij kraakt alles wat anders is dan VAG. Zo goed zijn ze niet, zeker op motorisch vlak niet.
                En Italiaans kraftwerk? Volgens mij zitten de Ferrari’s heel goed in elkaar, de Alfa’s doen zeker niet onder voor de Duitse concurrent en FIAT heeft ons de moderne Diesel gebracht. Toen VW nog met ouderwetse TurboDiesels met pompverstuivers aan het rommelen was had FIAT de commonrail Diesel al ontwikkeld. En wat liepen die mooi in vergelijk met zo’n knikkerbak van VW.

              • ihrte zegt

                11 augustus 2017 om 16:35

                @rufctr01: oe, wist niet dat ik je op de tenen had getrapt. Ik kraak helemaal niks af, ik deel alleen mijn eigen praktijkervaringen. Met Ferrari en Alfa heb ik geen ervaring, dus daar kan ik (en hoor je mij) dan ook niks over zeggen.

              • danmar zegt

                11 augustus 2017 om 18:18

                @ihrte: let maar niet op @@rufctr01 (en de anderen), hij kraakt altijd alles af wat VAG is. Want het is op Autoblog niet cool om positief over VAG te zijn.
                Gelukkig heb jij wel een eigen mening!

              • rufctr01 zegt

                11 augustus 2017 om 18:33

                @ihrte: je trapt niet op mijn tenen hoor. Ik vind alleen dat er altijd nog jaren ’70 dingen worden verteld over Italiaanse of Franse merken. Over de ellende die de Duitse merken op de weg hebben gezet lullen we niet of het is anders….

              • silenro zegt

                12 augustus 2017 om 10:28

                @rufctr01: Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen denk ik. Zelf heb ik binnen mijn familiekring een Alfa 147 gezien die altijd wat had en een Citroën C4 Picasso die elke week wel een keer op de vluchtstrook stond. Ongetwijfeld toeval, maar dat kan aan mij liggen. Ook een Transporter T5 gereden en dat was ook een rampending. Maar mijn huidige Caddy doet het dan wel weer uitmuntend en de Golf die ik daarvoor reed heeft mij ook nooit laten staan. Dus zo heeft elk merk wel wat denk ik..

            • e1000bmw zegt

              13 augustus 2017 om 20:55

              @desjonnies: heb je het nog lang uitgehouden met dat ding. Een zekere Noor met Nederlandse migratieachtergrond had sneller problemen met z’n Caddy 4×4.

              Login om te reageren
          • pa045 zegt

            11 augustus 2017 om 14:48

            @ihrte: ja. Waarschijnlijk je enige ervaring met Italiaans. Voor de rest vooral op feestjes geluisterd.
            Zo een transporter met automaat is het toppunt van betrouwbaarheid.. gelukkig kan je daar alleen maar mee stil komen te staan onderweg naar de camping in Zuid Frankrijk. Dat knopje door het dashboard is een probleem van een veel groter kaliber.

            Login om te reageren
            • ihrte zegt

              11 augustus 2017 om 14:59

              @pa045: Nee ik eet ook wel eens pizza, heb dus redelijk wat ervaring met Italiaans.

              Login om te reageren
              • fanboy zegt

                11 augustus 2017 om 15:18

                @ihrte: Ik zou toch echt veel liever zo’n Iveco bus hebben dan een VW apparaat.

              • ihrte zegt

                11 augustus 2017 om 15:21

                @fanboy: haha ’n Iveco Dally ;-) ook mooi spul

              • pa045 zegt

                11 augustus 2017 om 16:45

                @ihrte: de onderbouwing van jouw mening blijft slecht.
                Beetje roepen in algemene termen en zeggen dat je Pizza eet. Bravo!

              • Loek zegt

                12 augustus 2017 om 00:45

                @pa045: iemand die zegt dat de automaat van een Volkswagenbus nooit stuk gaat verdient dan ook niet meer dan algemene termen imo

              • pa045 zegt

                12 augustus 2017 om 09:27

                @720s: want? Dat is niet zo? Is een verzonnen verhaal? Berust niet op waarheid? Jij bent al niet beter san @ihrte.

              • Loek zegt

                13 augustus 2017 om 03:22

                @pa045: goed verhaal. Ga maar eens bewijzen dat 100% van de VW automaten functioneren. Bronnen erbij a.u.b.

    • tstile zegt

      11 augustus 2017 om 20:17

      Fiat, Peugeot en Citroen werken veel nauwer samen met camperfabrikanten.

      Zo zorgen ze voor een laag chassis waardoor de instap lager wordt en vooral de stahoogte beter is.
      Daarnaast zijn de busjes achterin net een paar cm breder waardoor de bedden in de breedte kunnen waardoor er meer binnenruimte is.
      Ik meen dat ze ook meer opties hebben voor de achteras/vering.

      Ook zijn ze lichter qua gewicht en dat is bij veel campers van groot belang.

      Login om te reageren
  3. mashell zegt

    11 augustus 2017 om 12:23

    Een leuke bijnaam helpt om legendarisch te worden, ik ben alleen bang dat “bultrug” niet gaat helpen.

    Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    11 augustus 2017 om 12:26

    De charme van die California’s is nou juist dat ze lekker compact zijn en je dus nergens rekening mee hoeft te houden qua lengte/hoogte/breedte. Met deze hanenkam bovenop kom je geen parkeergarage meer in (heb het in Parijs met een normale Transporter T5 eens geprobeerd en 1.8m is al gauw te laag)

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 augustus 2017 om 12:51

      @gulli: als je Parijs in wilt en je hebt zo’n California; dan laat je die lekker staan op een camping in, of rond Parijs en pak je het OV om de stad te bezoeken. Is ook stukken goedkoper als parkeren in een parkeergarage in Parijs.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        11 augustus 2017 om 13:07

        @406_v6: absoluut waar. We waren toen met zn drieën van Argelès-sûr-mer op weg naar huis en wilden ff een tussenstop maken op de Champs d’Elyssées met alle auto-boutiques die ze toen nog hadden. Uiteindelijk zijn we in Montparnasse uitgekomen omdat dat een van de weinige parkeergarages was die 2m hoog was ? Dat was al onze uitwijkpoging na meerdere rondjes door de stad een goeie plek te vinden. Overigens was het toen geen California maar een Transporter met dubbele cabine en 3 ton aan campingspullen achterin ?

        Login om te reageren
  5. woutel zegt

    11 augustus 2017 om 12:47

    Ik heb juist een maatje kléiner op m’n verlanglijstje staan:

    https://www.google.nl/search?q=subaru+camper+libero&client=safari&hl=nl-nl&prmd=sinv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi0oK7z_87VAhUNKVAKHc_IBVEQ_AUICigC&biw=1024&bih=672#imgrc=C285R4_T651XZM:

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      11 augustus 2017 om 15:51

      @woutel: en dan zó gecustomized:
      http://www.modest.jp/gallery/wp-content/uploads/sites/4/2014/03/9c9fefb35a.png
      (Subaru Libero + custom front)

      Login om te reageren
  6. phaeton zegt

    11 augustus 2017 om 14:02

    Het is bijna een echte camper obv een Transit/Ducato etc. met ongetwijfeld een prijs die dezelfde richting inslaat. Op internet zijn genoeg communities te vinden waar men zelf een bestelbus ombouwt. Goedkoper, naar wens, leuker, compacter.

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      11 augustus 2017 om 14:08

      @phaeton: een ‘bijna’ echte camper?? Leg dat eens uit…

      Login om te reageren
      • phaeton zegt

        11 augustus 2017 om 14:16

        @406_v6: Tussen een woonhuis van 7,5×2,4 en een lange Crafter zit vast nog een hoop verschil qua interieur ruimte.

        Login om te reageren
        • 406_v6 zegt

          12 augustus 2017 om 13:40

          @phaeton: ga je licht maar eens opsteken op de caravan-salon in Düsseldorf over een week of 2… er gaat een wereld voor je open denk ik ?

          Login om te reageren
  7. RutgerK zegt

    11 augustus 2017 om 15:06

    Knaus heeft ook een camperversie van de Crafter gemaakt

    https://youtu.be/B2w47i_oWPg

    Login om te reageren
  8. Loek zegt

    12 augustus 2017 om 00:48

    Als ik uberhaupt al ooit zelfstandig zou willen kamperen, dan het liefst met een Heku, of iets dergelijks wat je zo achterop een vlotte wagen schroeft. Dat ellendige gehang op de rechterbaan wordt je ook snel beu.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North