De Volkswagen California XXL is een dikke bus

Auteur: , 47 Reacties

Voor de hipster van 2050?

Volkswagen borduurt al enige tijd voort op de populariteit die de busjes van het merk genieten bij camper-liefhebbers. Het begon ooit allemaal bij de legendarische hippie-bus op basis van de Transporter T1 en T2. De traditie werd echter voortgezet met de T3. Bedrijfjes als Westfalia maakten een business-model van het ombouwen van Volkswagen-busjes tot campers. Die creaties beginnen nu ook al de cultstatus te bereiken, hoewel échte hipsters zoals @dizono erop neerkijken. Voor hen mag het een onsje obscuurder zijn, zoals bijvoorbeeld de Renault Goulette.

T3-California

Enfin, in 1988 besloot Volkswagen dat ze zelf ook wel een graantje wilde meepikken van deze lucratieve markt en zo werd de California geboren. Het model werd overigens gewoon gebouwd door Westfalia, maar nu met officiële steun van Volkswagen. De eerste generatie baseerde nog op de laatste T3’s.

De samenwerking duurde voort tot 2001, toen Westfalia opgekocht werd door (toen nog) DaimlerChrysler. De overname van Westfalia luidde het einde in van het Volkswagen-Westfalia tijdperk, maar niet het einde van de California. Volkswagen ging namelijk door met het maken van het model in eigen beheer.

Maar nu is het tijd om groter te groeien. Gelukkig heeft Volkswagen naast de Transporter ook nog de grotere Crafter in het bedrijfswagen-gamma. Één plus één is twee en zo is nu de California XXL geboren. Het grotere formaat van de wagen maakt het mogelijk een wat groter bed in te bouwen, alsmede sanitaire voorzieningen. De vaste opbouw op het dak is daarbij aerodynamisch vormgegeven zodat je lekker door de lucht snijdt. Maar toch, als je de foto’s zo ziet…De charme is een beetje weg, niet? Misschien moeten we net als bij de busjes van weleer wat decennia wachten voordat ook de California XXL op waarde geschat wordt.



47 reacties

Crafter met waterhoofd, nehh. Ik ga liever voor dit: http://2.bp.blogspot.com/-wj-qkUN-Zoc/VX6RttnsOOI/AAAAAAAAvVQ/YdPWtLhtbdE/s1600/VW-California-4.jpg
@ihrte: of nog beter: https://i.pinimg.com/736x/25/a4/86/25a486fc204b47179e006a4e884d7db3–vw-camping-t-camper.jpg
en https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/1e/e2/74/1ee274d4522caf51f8b6cc07003a0521.jpg
@rulefollower: Kicken, wist niet dat dit ook allemaal bestaat. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/b3/ee/0f/b3ee0fc88357998b6160733030d0e297.jpg
@ihrte: Het is de leukste combi van alles. Letterlijk gaan en staan waar je wil.

Ik heb zelf een Japanse variant, waarbij er niet te veel hoeft gemodificeerd te worden, en de Snorkel gewoon een optie is.
@fanboy: Cool, heb je iets van een foto? Of iets wat er op lijkt?
@fanboy: Kicken! Ja dit werkt. :)
@fanboy: Yes! Yessss! Wát een vet ding!
@baardmijt: Dankje :)
@rulefollower: Die T3 is een slechte photoshop zeg.
@ihrte: is het je opgevallen dat jouw foto, ahum, CGI render dezelfde setting heeft als de laatste foto in de galery van AB? Dezelfde personen(letterlijk!), dezelfde berg, belichting, alles. Jammer VW.. jammer
@easygoingmartin: haha wow, scherp! En wel een beetje makkelijk vanaf gebracht inderdaad.
@ihrte: fotograaf eh, details zijn m’n werk ;)
@ihrte: dat is de origineel foto van foto 6 haha
Maar waarom dan toch zie ik 95% FIAT’s rijden?
@desjonnies: ik vermoed het goedkoopste platform voor camperbouwers?
@ihrte: Omdat Fiat niet zo pretentieus is als VW, maar gewoon goed is. Simpel toch.
@pa045: haha, de laatste keer dat ik de airco in een Ducato aan wou zetten drukte ik de knop door het dashboard heen. Blijft Italiaans vakwerk.
@ihrte:
De laatste keer dat ik een 3 weken oude Caddy wilde starten kon ik VW pech hulp bellen.
Wat een fantastisch product, doet binnen drie weken het meest basale niet meer waarvoor je het koopt.
En we zijn nu 8 maanden verder het kreng komt of gaat naar de garage.
Niemand wil er nog mee rijden.
De airco is het enige wat fatsoenlijk werkt.
@desjonnies: ik zeg niet dat het niet voorkomt bij Volkswagen, maar weet dat onze nieuwe Transporters het prima doen en ze gaan in ieder geval veel minder vaak naar de garage dan de voorgangers. Ook hebben we nu eindelijk een dealer waar we op kunnen rekenen, dat was bij de plaatselijke Fiat dealer wel wat anders. Kon je geen afspraak mee maken, leek een beetje op zo’n aannemer uit het televisie programma ik vertrek.
@ihrte: oh ja? Ik kan geen Transporter zien rijden of de brandstofklep staat open onder het rijden. Jij kraakt alles wat anders is dan VAG. Zo goed zijn ze niet, zeker op motorisch vlak niet.
En Italiaans kraftwerk? Volgens mij zitten de Ferrari’s heel goed in elkaar, de Alfa’s doen zeker niet onder voor de Duitse concurrent en FIAT heeft ons de moderne Diesel gebracht. Toen VW nog met ouderwetse TurboDiesels met pompverstuivers aan het rommelen was had FIAT de commonrail Diesel al ontwikkeld. En wat liepen die mooi in vergelijk met zo’n knikkerbak van VW.
@rufctr01: oe, wist niet dat ik je op de tenen had getrapt. Ik kraak helemaal niks af, ik deel alleen mijn eigen praktijkervaringen. Met Ferrari en Alfa heb ik geen ervaring, dus daar kan ik (en hoor je mij) dan ook niks over zeggen.
@ihrte: let maar niet op @@rufctr01 (en de anderen), hij kraakt altijd alles af wat VAG is. Want het is op Autoblog niet cool om positief over VAG te zijn.
Gelukkig heb jij wel een eigen mening!
@ihrte: je trapt niet op mijn tenen hoor. Ik vind alleen dat er altijd nog jaren ’70 dingen worden verteld over Italiaanse of Franse merken. Over de ellende die de Duitse merken op de weg hebben gezet lullen we niet of het is anders….
@rufctr01: Iedereen heeft zo zijn eigen ervaringen denk ik. Zelf heb ik binnen mijn familiekring een Alfa 147 gezien die altijd wat had en een Citroën C4 Picasso die elke week wel een keer op de vluchtstrook stond. Ongetwijfeld toeval, maar dat kan aan mij liggen. Ook een Transporter T5 gereden en dat was ook een rampending. Maar mijn huidige Caddy doet het dan wel weer uitmuntend en de Golf die ik daarvoor reed heeft mij ook nooit laten staan. Dus zo heeft elk merk wel wat denk ik..
@desjonnies: heb je het nog lang uitgehouden met dat ding. Een zekere Noor met Nederlandse migratieachtergrond had sneller problemen met z’n Caddy 4×4.
@ihrte: ja. Waarschijnlijk je enige ervaring met Italiaans. Voor de rest vooral op feestjes geluisterd.
Zo een transporter met automaat is het toppunt van betrouwbaarheid.. gelukkig kan je daar alleen maar mee stil komen te staan onderweg naar de camping in Zuid Frankrijk. Dat knopje door het dashboard is een probleem van een veel groter kaliber.
@pa045: Nee ik eet ook wel eens pizza, heb dus redelijk wat ervaring met Italiaans.
@ihrte: Ik zou toch echt veel liever zo’n Iveco bus hebben dan een VW apparaat.
@fanboy: haha ’n Iveco Dally ;-) ook mooi spul
@ihrte: de onderbouwing van jouw mening blijft slecht.
Beetje roepen in algemene termen en zeggen dat je Pizza eet. Bravo!
@pa045: iemand die zegt dat de automaat van een Volkswagenbus nooit stuk gaat verdient dan ook niet meer dan algemene termen imo
@720s: want? Dat is niet zo? Is een verzonnen verhaal? Berust niet op waarheid? Jij bent al niet beter san @ihrte.
@pa045: goed verhaal. Ga maar eens bewijzen dat 100% van de VW automaten functioneren. Bronnen erbij a.u.b.
Fiat, Peugeot en Citroen werken veel nauwer samen met camperfabrikanten.

Zo zorgen ze voor een laag chassis waardoor de instap lager wordt en vooral de stahoogte beter is.
Daarnaast zijn de busjes achterin net een paar cm breder waardoor de bedden in de breedte kunnen waardoor er meer binnenruimte is.
Ik meen dat ze ook meer opties hebben voor de achteras/vering.

Ook zijn ze lichter qua gewicht en dat is bij veel campers van groot belang.
Een leuke bijnaam helpt om legendarisch te worden, ik ben alleen bang dat “bultrug” niet gaat helpen.
De charme van die California’s is nou juist dat ze lekker compact zijn en je dus nergens rekening mee hoeft te houden qua lengte/hoogte/breedte. Met deze hanenkam bovenop kom je geen parkeergarage meer in (heb het in Parijs met een normale Transporter T5 eens geprobeerd en 1.8m is al gauw te laag)
@gulli: als je Parijs in wilt en je hebt zo’n California; dan laat je die lekker staan op een camping in, of rond Parijs en pak je het OV om de stad te bezoeken. Is ook stukken goedkoper als parkeren in een parkeergarage in Parijs.
@406_v6: absoluut waar. We waren toen met zn drieën van Argelès-sûr-mer op weg naar huis en wilden ff een tussenstop maken op de Champs d’Elyssées met alle auto-boutiques die ze toen nog hadden. Uiteindelijk zijn we in Montparnasse uitgekomen omdat dat een van de weinige parkeergarages was die 2m hoog was 😊 Dat was al onze uitwijkpoging na meerdere rondjes door de stad een goeie plek te vinden. Overigens was het toen geen California maar een Transporter met dubbele cabine en 3 ton aan campingspullen achterin 😋
Het is bijna een echte camper obv een Transit/Ducato etc. met ongetwijfeld een prijs die dezelfde richting inslaat. Op internet zijn genoeg communities te vinden waar men zelf een bestelbus ombouwt. Goedkoper, naar wens, leuker, compacter.
@phaeton: een ‘bijna’ echte camper?? Leg dat eens uit…
@406_v6: Tussen een woonhuis van 7,5×2,4 en een lange Crafter zit vast nog een hoop verschil qua interieur ruimte.
@phaeton: ga je licht maar eens opsteken op de caravan-salon in Düsseldorf over een week of 2… er gaat een wereld voor je open denk ik 😉
Knaus heeft ook een camperversie van de Crafter gemaakt

https://youtu.be/B2w47i_oWPg
Als ik uberhaupt al ooit zelfstandig zou willen kamperen, dan het liefst met een Heku, of iets dergelijks wat je zo achterop een vlotte wagen schroeft. Dat ellendige gehang op de rechterbaan wordt je ook snel beu.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).