• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De XF als Jaguars laatste strohalm

Auteur: sir_smokalot, gepost 8 mei 2007 om 15:46 – 20 Reacties

XF spyshot

Dat Jaguar niet zo goed boert was al wel bekend. Robbie vroeg zich vorige week al af of het tijd wordt voor actie bij Jaguar en vandaag heeft hij zijn antwoord misschien gekregen. Het is namelijk zo dat de opvolger van de S-Type, de XF, wel een succes moét worden. Daarom kan het zijn dat alle kaarten op de XF worden gezet, wat inhoudt dat de X-Type er uit gaat en dat zowel een viercilinder- als een hybride-variant heel goed mogelijk zijn voor de XF.

Dit betekent dat Jaguar van de traditie af moet stappen om zo een veel groter publiek te bereiken. In een interview met het Australische blad Drive zegt David Blackhall, de grote man van Jaguar Australië, dat een opvolger voor de X-Type niet gegarandeerd is. Dit terwijl de X-Type in Australië voor 60% van de verkopen zorgt. Over de XF zegt hij het volgende: “It has to be a success, a home run. This is Jaguar’s money-shot for the next five years.” Dit betekent wellicht ook dat er andere varianten komen dan de traditionele sedan en we de XF meer als volumemodel moeten gaan beschouwen. Met betrekking tot het motorenaanbod tot slot:“There’s also a much more robust engine strategy with the XF than in the past.”

In april daalden de Nederlandse verkopen van Jaguar met 41% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar, van de X-Type werden er 72% minder verkocht. Met deze cijfers in het achterhoofd is het niet zo’n vreemde gedachte dat Jaguar in de nabije toekomst in het magazijn van moederbedrijf Ford gaat rondneuzen naar een divers motoraanbod.
Bron: Drive, via Motor Authority.

Ook interessant!

  • Jaguar XF (2021) rijtest video
    Jaguar XF (2021) rijtest video
  • geen nieuwe Jaguars
    Geen nieuwe Jaguars meer tot 2025
  • Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
    Achtervolging door Londen met Jaguar XF [video]
  • Help deze man van zijn nieuwe Jaguar XF (€97K) af!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

Jaguar, xf

Vorig bericht: « GM maakt haast met de Chevrolet Volt
Volgend bericht: De M3 van Tony Kanaan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Friso S zegt

    8 mei 2007 om 15:50

    Tja, nu worden de gevolgen duidelijk van het overnemen van diverse merken binnen 1 groot concern. De merken boerden zo goed omdat het echt losstaande merken waren die ieder iets unieks hadden. (denk aan Saab (GM) met z’n “waterinspuiting”)

    Zowel bij Ford als bij GM zie je merken als Jaguar, Saab, Cadillac die het niet geweldig doen omdat ze (iig technisch gezien) niets innovatiefs hebben of onderscheidend zijn.

    Login om te reageren
  2. Citrofiel zegt

    8 mei 2007 om 15:51

    Ach, ze moeten nu even overleven, ze doen maar. Ik hoop echter wel dat als het weer goed met ze gaat, dat ze oude tradities dan weer in ere herstellen (hoewel ik het betwijfel, want dan ben je weer klanten kwijt, dus ook succes…).

    Login om te reageren
  3. RRPhantom zegt

    8 mei 2007 om 16:04

    Het is ook nog maar of ze het zo zullen redden en zichzelf kunnen opbouwen.

    Login om te reageren
  4. Silverarrow zegt

    8 mei 2007 om 16:09

    Zonde, Jagaur lijkt momenteel in een vicieuze cirkel te zitten, ze opereren op een steeds lager niveau. Ik hoop zeker dat deze XF de redding van Jaguar wordt, anders zie ik het somber in.

    Login om te reageren
  5. Chief_S5 zegt

    8 mei 2007 om 16:17

    Veel succes, ik heb het gevoel dat dit niet goed afloopt met Jaguar.

    Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    8 mei 2007 om 16:36

    Als de productie versie écht op de concept gaat lijken kan het heel mooi worden voor Jaguar denk ik. Ook de keus om lichte én zware motoren in hetzelfde model te stoppen lijkt me een hele sterke, als de auto groot genoeg is.

    De ‘sloebers’ zouden hiermee een hele mooie Jaguar kunnen kopen zonder dat het opvalt dat er een lichte motor in zit, de ‘rijken’ kunnen in een hele goeie auto rijden met super prestaties zonder dat het er té dik op ligt. Wolf in schaapskleren en schaap in wolfskleren kunnen best hetzelfde jasje krijgen als het goed aangepakt wordt.

    Login om te reageren
  7. Rick dos zegt

    8 mei 2007 om 16:57

    *mompelt iets van: “ik sluit me aan bij Alwood…”*

    Login om te reageren
  8. evo zegt

    8 mei 2007 om 17:00

    Het kan twee kanten op gaan met Jaguar’s nieuwe XF. De XF is duidelijk geen evolutie van de S-TYPE maar eerder een revolutie. Was de S-TYPE nog een Jaguar in de statige huisstijl, de XF zal hiervan afstappen. Dit zorgt ook voor een ander type klantenkring, maar of dit er meer worden? De klanten die nu voor een Jaguar kiezen, hechten veel waarden aan de authenticiteit van het merk. Deze klanten worden nu wellicht minder bediend met de XF. Echter, potentiële klanten die de ‘Duitse drie” te overdreven vinden (of patserig whatever), zouden nu echter wellicht ook eerder voor de XF (of Volvo S80) kunnen gaan.

    Login om te reageren
  9. BMW Freak zegt

    8 mei 2007 om 17:41

    Jaguar is niks, deze is wel mooi, maar ik hoef m niet…
    Geef mij maar n fijne BMW

    Login om te reageren
  10. Aston Martin Rapide zegt

    8 mei 2007 om 18:02

    Ik weet 1 ding zeker, het zal echt niet precies lijken op de concept car. Het zal gewoon minder extreem uitzien als de concept car, wat dus betekent dat we maar even moeten wachten op de productieversie. Dan kan ik pas mijn oordeel geven of het een geslaagd model is.

    Login om te reageren
  11. jan zegt

    8 mei 2007 om 18:27

    Zet eens niet zoveel druk op die jongens van Jaguar. Het wordt zeker een mooie wagen… En een 4-cilinder komt er zéker niet! Hopelijk wel de T6 (met dan 300pk) van de volvo S80!

    Login om te reageren
  12. chris zegt

    8 mei 2007 om 18:31

    Nee nee nee, ik ben van plan de XF te kopen.. nu lees ik dat men een 4 cilinder wil toevoegen.. dit is onmogelijk en verafschuw ik.. dit zal betekenen dat mijn buurman de Loodgieter ook een jaguar XF kan aanschaffen.. jaguar is zijn reputatie aan het verliezen.. als er een 4 cilinder komt wordt ik dus gedwongen in plaats van een 6 cilinder een R van +- 500 pk aan te schaffen.. dit betekend dat ik dik 100.000 kom aan het betalen… ik wil niet patserig doen.. ik heb niets tegen loodgieters.. maar het KAN toch niet zijn dat ze hun reputatie van “luxe en sportiviteit” zijn aan het verkloten.. en trouwens ik kan geen 100.000 voor een auto betalen !!.. echter heb ik al een alternatief de S5 van audi..

    Ik hoop dat dit gewoon een misverstand is.. maar ik vrees het ergste

    Login om te reageren
  13. Alex911 zegt

    8 mei 2007 om 19:10

    Bij de introductie van de XJ werd hetzelfde geroepen. Ik denk dat Jaguar zich te veel richt op de mensen die in de markt zijn voor een BMW, Mercedes of Audi. In plaats daarvan moeten ze zich juist richten op een kleine schare Jaguar liefhebbers. Dan wordt het merk maar wat kleiner, maar als je je auto’s richt op de echte liefhebbers overleeft het merk wel.

    Login om te reageren
  14. Alwood zegt

    8 mei 2007 om 20:21

    @Chris
    uh… loodgieters rijden ook gwn in XJ’s hoor :) dan wel van 10 jaar oud maar zoveel anders zagen ze er toen ook niet uit.

    @Alex911
    Net als bij TVR?
    Ik ben wel van mening dat ze óf een denderend goeie auto moeten maken met een beter onderstel dan BMW’s. Maar aangezien dat niet zo snel gebeurd moeten ze er voor zorgen dat het een goeie(!) concurrent is voor C6’en, S80’s en mss wel Lexus.

    Login om te reageren
  15. ZOEF zegt

    8 mei 2007 om 22:14

    Tja, ik kan verkeerd zijn, maar me dunkt dat Jag beter zijn laatste geld op een nieuwe X-type zou zetten. Die was toch lang niet verkeerd en betaalbaar ook.
    Een X-type in Aluminium, met Rolls-Royce motoren, enkel zescylinders en allemaal met turbo, ook de benzines. Behoorlijk op de hi-tec mikken, targeting Beemers. En op luxe natuurlijk, en stijl, wat ze in hun DNA hebben.

    Login om te reageren
  16. ZOEF zegt

    8 mei 2007 om 22:16

    @Chris: “en trouwens ik kan geen 100.000 voor een auto betalen”

    Loodgieters wel hoor!

    Login om te reageren
  17. mashell zegt

    8 mei 2007 om 22:56

    Gelukkig is het zo dat merken die in het slop zitten vaak opeens met het beste en mooiste komen dat ze ooit gehad hebben. Peugeot, met de 205 en later de 206 opnieuw. Fiat bungelde over het randje van de afgrond, er werd opeens serieus gewerkt en de Grande Punto, Bravo en 500 kwamen om het merk te redden. Jaguar is ook zo’n merk. Je hebt natuurlijk ook merken als Subaru, Mistubishi en Saab die het maar niet willen leren, maar Jaguar gaat het redden!

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    8 mei 2007 om 23:23

    Ik heb het vaker gezegd, en herhaal het nog maar eens:
    Jaguar zoals we het kenden en zoals we er van hielden bestaat niet meer.

    Ik weet niet wat dit gaat worden, maar ik wens de folks in Blighty succes!
    Ze zullen het nodig hebben…

    Login om te reageren
  19. 64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt

    9 mei 2007 om 09:24

    @Klassiekerrally
    Volledig met jouw betoog eens.

    @BMWfreak
    … go get your Beamer and drive carefully ;-)

    Ik hoop dat ze van de XF nog iets kunnen maken. Dat interieur van het concept vind ik , om Bert Visscher te citeren, he-le-maal nnnniks!

    Login om te reageren
  20. Tricolore zegt

    10 mei 2007 om 21:41

    Sinds de X-Type Estate heb ik mijn geloof in Jaguar verloren. Hopelijk zien ze op tijd het licht en wordt het merk gered!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North