• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zenos E10 is klaar en bestelbaar

Auteur: carmiggelt, gepost 10 januari 2014 om 17:02 – 25 Reacties

Afbeelding Zenos E10 is klaar en bestelbaarAfbeelding Zenos E10 is klaar en bestelbaarAfbeelding Zenos E10 is klaar en bestelbaarAfbeelding Zenos E10 is klaar en bestelbaarAfbeelding Zenos E10 is klaar en bestelbaarAfbeelding Zenos E10 is klaar en bestelbaar

Dit is de Zenos E10
Uit de koker van ex-Caterham topman Ansar Ali presenteren wij u: de E10.

Het jongste kindje van Ali is, zoals we eerder al schreven, gebaseerd op de Lotus Elise. Uitgerust met een tweeliter viercilinder van Ford met 200 pk en 210 Nm achter de voorstoelen, klaar om de strijd aan te gaan met KTM’s X-Bow en de Caterham’s Seven.

Dankzij een monocoque van carbon fiber en aluminium is de E10 een lichtgewicht van slechts 650 kilo. Trap je ‘m op zijn staart, dan zit je binnen 4,5 seconden op de honderd. Hou je vervolgens je rechtervoet naar beneden, zal ‘ie pas stoppen met accelereren op de 218 km/u.

Standaard komt de E10 met een vijfbak, maar een zesbak is optioneel. Andere opties zijn een sperdifferentieel, vier- en zespuntsgordels, een speciale stoel en een quick release stuurtje. Hoe kaler, hoe beter, is bij Zenos het devies: zelfs een kachel moet je apart bestellen. Als we het toch over kaal hebben, zonder opties kost hij iets meer dan 30k in euro’s.

Om het eerste model meteen even goed in de spotlight te zetten, komt Zenos met een Launch Edition à 35.000 euro. Dat betekent dat de eerste 75 exemplaren standaard worden uitgerust met de zesbak, het quick release stuur, voetverwarming, lichtgewicht stoelen, OZ-velgen en het sperdifferentieel.

Familieuitbreiding is nu al aanstaande bij Zenos: de E11 (cabrio) en de E12 (coupé) staan als volgende op het programma. Ach, laten we nu eerst maar eens kijken hoe die E10 gaat lopen.

Ook interessant!

  • Komt er eindelijk een écht lichte elektrische auto?
  • Caterham Seven 170R
    Caterham Seven 170R rijtest: zelden zo hard gelachen
  • Dit vederlichte bouwpakket brak een bizar record
  • Kiezen maar: hardcore Britse circuitspeeltjes

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

caterham, e10, Lichtgewicht, Supercars, Zenos

Vorig bericht: « Doodsteek voor Lancia, Alfa moet Fiat redden
Volgend bericht: Simon Cowell wil z’n Bugatti Veyron kwijt [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. rotarypowah zegt

    10 januari 2014 om 17:07

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • kiasoulrocks zegt

      10 januari 2014 om 17:09

      @rotarypowah: thanks!

      Login om te reageren
  2. SpeedGeneration zegt

    10 januari 2014 om 17:10

    Erg fraai wagentje, ziet er nog best goed uit voor dat geld!

    Login om te reageren
  3. toroloco zegt

    10 januari 2014 om 17:24

    Kachel optie? Volgens mij is dat verplicht, net zoals een brandblusser.

    Login om te reageren
    • Dino2400 zegt

      10 januari 2014 om 18:01

      @toroloco: Kachel is niet verplicht, voorruitontwaseming wel.
      Maar aangezien dit ding geen voorruit heeft…

      Login om te reageren
  4. donvliet zegt

    10 januari 2014 om 17:28

    weinig vermogen voor een 2 liter turbo

    Login om te reageren
    • alfaba zegt

      10 januari 2014 om 17:36

      @donvliet: Op de site staat ‘Normally aspirated’ dus atmosferisch blok

      Login om te reageren
  5. MARS zegt

    10 januari 2014 om 17:45

    Zeer interessant als tracktoy!

    Login om te reageren
  6. FB_100003217100717 zegt

    10 januari 2014 om 17:50

    Vroeg me eerst af waarom er geen fatsoenlijke foto van de voorkant te vinden was op hun site. Na enig zoekwerk kwam ik er achter waarom… De voorkant is een complete mislukking naar mijn mening. De rest is daarentegen helemaal perfect :) Ze mogen zo een bij mij voor de deur parkeren hoor. Als je er in zit zie je de voorkant toch niet.

    Login om te reageren
  7. Kvgorp zegt

    10 januari 2014 om 17:50

    200pk uit een 2.0 ecoboost. Hmm dat is tammetjes afgesteld. Ford zelf haalt al 200pk uit de 1.6 ecoboost in de fiesta ST (overboost). Er is dus nog ruimte voor meer.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      10 januari 2014 om 19:10

      @Kvgorp:
      Pssst, ze hebben de “boost” van die eco afgehaald, dit soort licht speelgoed rijdt veel fijner zonder haardroger.

      Login om te reageren
    • stephanotis zegt

      10 januari 2014 om 19:49

      @Kvgorp: Is een nieuwere variant van de HE420 Duratec motor die ook door bijv. Caterham gebruikt wordt. Die motor levert bij Caterham 175 bhp @ 7000 rpm bij de “normale” modellen tot 237 bhp @ 8500 rpm in de nieuwe AeroSeven. Bij Zenos willen ze in de toekomst liever meer power halen uit een supercharger dan door het verhogen van het toerental.

      Login om te reageren
  8. Hupke zegt

    10 januari 2014 om 18:00

    Interessant maar eenmaal gecrashed is het wel om weg te werpen.
    Een spaceframe oid. is dan toch eenvoudiger te reppareren. Toch ook niet onbelangrijk bij een track-tool.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      10 januari 2014 om 19:08

      @Hupke:
      Een tub van een Elise kost iets in de orde van 5000pond, dus als je hem krom rijdt heb je wat te knutselen in de wintermaanden. Voor je het weet staat hij er weer tiptop bij voor het volgende trackday seizoen.

      Sommige denken alleen in problemen.., beetje jammer.

      Login om te reageren
    • Vincegail zegt

      11 januari 2014 om 00:30

      @Hupke:
      “The central spine around which the Zenos range will be built is a single aluminium extrusion – the longest of its kind in an automotive application – and yet is a single component costing around £200. The bonded tub of extruded aluminium around which the Elise is built is an elegant and effective engineering solution but expensive to replace if damaged in a crash. A bent Zenos chassis would cost around a third of this, meaning even a prang serious enough to twist the chassis is an affordable repair rather than a write-off. ”

      Uit de paragraaf ‘Core Appeal’
      http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=28402

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        11 januari 2014 om 00:32

        @Vincegail:

        Nice, thnx voor die info, dan is het dus niet op dezelfde tub gebouwd als de elise.

        Login om te reageren
  9. ricksmits zegt

    10 januari 2014 om 19:05

    de cabrio komt nog.. misschien dat ik iets over het hoofd zie.. maar wat is dit dan?

    Login om te reageren
    • fisto zegt

      10 januari 2014 om 21:58

      @ricksmits: Een cabrio kan open en dicht

      Login om te reageren
  10. tbone zegt

    10 januari 2014 om 20:22

    Heeft deze nog iets te maken met de Caterham AeroSeven? Vind hem er nogal veel van weg hebben en de connectie met Caterham is er natuurlijk ook.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      11 januari 2014 om 00:00

      @tbone: Ik vind die aeroSeven nog een slagje mooier dan dit. Hoewel dit al erg aardig is. zeker voor die prijs.

      Login om te reageren
  11. fisto zegt

    10 januari 2014 om 21:59

    Mede door de prijs een erg gaaf concept. En het ziet er niet bepaald verkeerd uit.

    Login om te reageren
  12. Vincegail zegt

    11 januari 2014 om 00:25

    Beetje jammer dat ie via IVA (Individual Vehicle Approvement) roadlegal wordt in de UK. Dat wil dus zeggen dat elk gebouwde Zenos E10 apart gekeurd gaat worden en dan pas de weg op mag. Leuk voor de UK, maar dat betekent dus ook dat we dit ding nooit of te nimmer op Nederlandse of Belgische platen gaan zien.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      11 januari 2014 om 00:33

      @Vincegail:

      Invoeren van voertuigen die goedgekeurd zijn in het UK is mogelijk in BE, dus ik gok ook dat het mogelijk is in NL.

      Login om te reageren
      • ronnys zegt

        22 november 2015 om 12:58

        @Hupke: idd ook in NL. In een enkel EU land goed gekeurd, in alle landen goed gekeurd. Zo is het nog mogelijk om een westfield met een hayabusa op kenteken te krijgen.

        Login om te reageren
  13. rob68 zegt

    11 januari 2014 om 23:55

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North