Doodsteek voor Lancia, Alfa moet Fiat redden

Auteur: , 76 Reacties

Het is gedaan. Lancia verdwijnt van het Europese toneel en wordt straks alleen nog in Italië verkocht.

Exit Lancia

Dat zegt Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne in een interview met de Italiaanse krant La Repubblica.De Fiat-baas stelde dat de verkoopaantallen van Lancia te klein zijn om levensvatbaar te noemen, op dit moment wordt 80 procent van alle Lancia’s verkocht in Italië.

Ook wordt het gamma van Lancia behoorlijk ingekrompen: alleen de Ypsilon zal worden voortgezet, plus enkele afgeleiden. Dat betekent dus ook exit Lancia 300C Thema, Flavia en Voyager. No more rebadging.

Fiat gaat haar Europese focus op Alfa Romeo leggen, nadat het bedrijf Chrysler volledig ingelijfd heeft. Om Fiat, verlieslijdend als het is, in 2015-2016 weer winstgevend te maken, wordt Alfa opnieuw gepositioneerd in de markt.

Er wordt op diverse locaties hard gewerkt aan nieuwe modellen en ook zullen Alfa en Fiat nooit meer dezelfde motor gebruiken. Marchionne: “Deze modellen zullen de beleving van het merk veranderen, en een toonbeeld van topkwaliteit zijn.”

Fiat kocht Alfa in 1986, maar wist het tot op heden geen volwaardig nieuw leven in te blazen. De Fiat-eindbaas is er stellig van overtuigd dat Alfa iets kan wat Fiat niet kan: namelijk een hoger segment bereiken. Gezien de voorgaande gefaalde pogingen, moeten we het nog maar zien.

Volkswagen had ook wel trek in een avontuurtje met Alfa, maar het kwam er niet van. Marchionne wil Alfa ook helemaal niet verpatsen, zo lijkt. De baas: “Alleen in hun dromen.”

Fotocredit: steff69 via Autojunk



76 reacties

Is Fiat verlieslijdend? Ik zie een 500 op elke hoek van de straat.
@pjp911:
Maar in de VS zijn straten lang…
@pjp911:

Ik sta er eerlijk gezegd ook van te kijken.
@pjp911: Op boodschappenwagentjes wordt ook niet zoveel winst gemaakt.
@alcantara: lijkt mij sterk dat er op de 500 geen dikke winst wordt gedraaid. Het is vooral de naam waarvoor je betaald. Fiat 500 dus.
@pjp911: de 500. Is een goed lopend model en daar wordt ook vast winst op gemaakt maar zeg eens eerlijk hoeveel andere modellen van de Fiat groep zie je rond rijden. 2 niet functionerende merken in je portfolio hebben is dan erg kostelijk.
Ook wordt het gamma van Lancia behoorlijk ingekrompen: alleen de Ypsilon zal worden voortgezet, plus enkele afgeleiden. Dat betekent dus ook exit Lancia 300C Thema, Flavia en Voyager. No more rebadging.

En de Delta dan?
@kp92: Die krijgt een Fiat Badge XD
Wat een verassing….het zat er aan te komen.
Had eerder verwacht dat Fiat,Alfa Romeo zou moeten redden.Met de MiTo en Giulietta gaat het niet lukken.Laat maar zien die nieuwe modellen.
@Alfarobert: Alfa moet het Fiat concern gaan redden door met hoge marges te verkopen. Dat kan… mits ze marges net als BMW en Audi gaan maken. Ik kan je ook de datum al noemen wanneer dat gaat gebeuren: Sint Juttemis.
Posietief en negatief dus… Alfa wordt weer een echt premiummerk, met veel leuke beestjes waarschijnlijk, maar Lancia… Vond de huidige Delta en Ypsilon wel mooie auto’s… Jammer…
Tja, als je niet wil investeren in nieuwe volumemodellen en puur uit gemak maar auto’s gaat rebadgen gaat het schip vroeg of laat ten onder.

Alhoewel, bij VW/Audi/Skoda en Seat werkt het dan weer prima…
@motoragent: verschil is dat die auto’s beter rijden, betere aandrijvingen hebben en bovendien kwalitatief beter aanvoelen (niet dat het per se zo is!).
@motoragent:
Maar dat zijn dan ook geen Amerikaanse derivaten die zonder een schijn van een kans en enige opsmuk op een geheel andere markt worden gedropt. Jammer dat Lancia zelfs geen mooi knallend einde is gegund. Ciao bella!
@StijnB: Zonde inderdaad. Maar het inderdaad zo dat je met een Amerikaanse auto gewoon weinig kans van slagen hebt in Europa, daar brengt een Europees merklogo weinig verandering in.
@motoragent: GM is pas erg als je het over rebadgen hebt.
De Astra was ooit als Opel, Vauxhall, chevrolet, Holden en Saturn te krijgen!

Dat is pas rebadgen, iets dat VAG niet eens doet.
@awesome: Zelfs nog meer merken waren er voor de Opel Kadett! Maar dat waren merken die in demeeste gevallen niet concurreerden; Opel was voor Europa, Vauxhall voor Engeland, Chevrolet voor Zuid Amerika, Holden voor Australie enzovoorts.
@JanC:
Wa zegde gij nou? Vauxhall was voor Engeland? Ik weet 100% zeker, dat Vauxhall óók voor Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk was. Alleen werden ze in Frankrijk pas verkocht, toen het merk overging naar dezelfde, licht gewijzigde carrosserieën van Opel. Voordien had Opel in NL, B en L ook al directe concurrentie van Vauxhall door gering afwijkende Opel-modellen, die onder de merknaam Ranger door Vauxhall-dealers werden verkocht.
Wat ik nog het merkwaardigst vind is, dat ik al een paar keer in Duitsland een linksgestuurde Vauxhall Insignia op Duits kenteken heb gesignaleerd. Ik wist niet, dat die te koop waren en zeker niet in Duitsland.
@9000cse: Die Vauxhall Insignia ken ik. Dat is een handige sleutelaar die iets aparts wil hebben. De Vauxhall Astra is in principe niet in Nederland geleverd. Je verhaal klopt wel, maar dan spreken we over de jaren ’70. Ik geef echter ruiterlijk toe dat Vauxhall zeker in Europa werd verkocht en dat ik het verkeerd heb uitgedrukt.
Jammer dit, terug een stukkie historie die verdwijnt… Misschien zal Lancia over een jaar of twintig terug op het poduim verschijnen als fiat op een berg geld zit :D
Maar nu Lancia dus de nek word omgedraaid, krijgen we dan Chrysler daarvoor terug in de rest van Europa?
Aaah de Integrale, wat een heerlijke auto blijft dat toch zeg. Echt zo’n auto waarvan je er nu een, in bijna perfecte staat moet kopen, en dan over 20 of 30 jaar hartstikke veel geld waard is.
@Marijn90: Gratis beleggingsadvies mensen!!!
@lekkaah: Speciaal voor jou.. omdat het bijna weekend is.
Misschien is het beter zo voor Lancia, ze zijn toch al jaren niet meer wat ze ooit waren.

Ik hoop dat ze er een succes van maken met Alfa, maar ik ben sceptisch. Ach ik ben al blij als Alfa blijft bestaan en niet word overgenomen door VAG.
Alfa krijgt andere motoren. Dat betekent dus enorme ontwikkelkosten terwijl de motoren bij andere merken uitwisselbaarder zijn dan ooit. Seat, Skoda, VW en Audi delen motoren en niemand die daarom mekkert of maar een Audi minder koopt. Zelfs de Renault diesel motor in de Mercedes A-klasse is voor de kopers geen probleem. Ik denk dan ook dat de Italianen opnieuw de verkeerde oplossing voor het probleem kiezen. Er zit in Alfa potentie om de echte BMW 3 serie killer te maken, daarbij maakt het niet uit welke wielen worden aangedreven of welke Fiat dezelfde motor heeft. Het maakt uit dat de wagen: hetzelfde weegt, hetzelfde verbruikt, hetzelfde kost maar een stuk sportiever (gestileerd) is. Met een overdesigned Mito, een belachelijke 4C en een (wat is er eigenlijk mis mee?) Guilietta ga je geen marges maken en het niet redden.
@mashell: Nou, als je een 3-serie killer wil maken, zul je met een auto moeten komen die standaard RWD en optioneel 4WD heeft. Maar verder ben ik het volledig met je eens.
@mashell:
met wat “sportieve styling” kom je echt niet in de buurt van de rijkwaliteiten van een 3 serie met een beetje motor.
@super: klopt idd, al was de 156 kwa rijden net zo goed als toen de 3 serie.
@mashell: denk dat andere motoren gewoon nog steeds uit de hoofd van een verkoper betekent.. een ander kleppendeksel… oke, een andere chip.. en in het meest extreme geval een iets mooiere cilinderkop, met multiair of zo…
@hans75: ik hoop het. Maar dit komt van de CEO, die moet toch weten dat zulke details eigenlijk niet uitmaken.
@mashell:
Ben het wel met je eens
maaaaaaarrrrr
Me dunkt dat Alfa gewoon zijn eigen ding moet doen, en juist niet naar anderen moet kijken.
@mashell: hola. Wel even opletten. Marchionne zei dat. Wat dus wil zeggen dat volgende week hij iets anders zegt. Plus voor hem was een nieuwe Thema een 300C met een Lancia badge (he, gek dat het geen succes was) dus neem dat ‘andere’ ook maar met een zoutgroeve.
@heidekonijn: sterk punt, meneer Macaroni roept wel eens wat en dan wat anders. Echt goede ideeën of oplossingen zitten er echter maar zelden tussen.
Grappig,

Destijds kocht mijn moeder een Rover 75 : Rover weg
Toen een Saab 9-3 : Saab weg
Nu rijdt ze een Lancia Delta : Lancia weg
Ben benieuwd welke auto ze nu gaat kopen…
@Hubert:

Ga eens langs VW zou ik zeggen ;)
@Hubert:
Audi?
@Hubert: LOL!
Erg jammer, als ze nou gewoon de Delta een nieuw leven in hadden geblazen die eer toe deed aan de oude Delta, misschien hadden ze dan nog wat kunnen verkopen.
Tsja, ik lig er niet wakker van. Op de Ypsilon en Delta na waren het toch al geen Lancia’s meer. Liever geen Lancia dan die belachelijke rebadges. Heel jammer, omdat Lancia met haar rijke historie zeker wel een mooi plekje in de markt verdient.
@Edge: de Yp en Delta waren ook geen echte Lancia’s. Maar opgedrikte Fiats speciaal voor vrouwen. Met het stoere Lancia van vroeger hadden die niks meer van doen.
Mijn buurman had een jaar of 10 geleden een donkergroene Delta Integrale. Wat een auto. Helaas op een nacht gejat en niet veel later total loss terug gevonden in Utrecht nadat wat joyriders er mee aan de haal zijn gegaan.
@koektrommel: Mijn buurman had 10 jaar geleden… nee dat boeit echt niemand iets.
Kan er niet wakker van liggen.

De Stratos en Delta waren de laatste 2 fatsoenlijke auto’s van het merk.
Ze maken al jaren niks meer wat enige toegevoegde waarde heeft op de toch al verzadigde automarkt.
@Ikke_ferrari:
Zoveel historie nog buiten die twee modellen, de D50 was de beste F1-wagen van de jaren ’50, de Fulvia was wondermooi, de 037 was de laatste achterwielaangedreven rallywagen die een grote rally won,…
voor alle VAG-boys hier: keep on dreaming! VAG-management breekt zich iedere keer weer het hoofd hoe het komt dat zij nooit en te nimmer zo’n supercar als 4C zullen kunnen maken, ze hebben niet de designers, niet de feeling en zeker niet de juiste technische bagage hiervoor, ze willen Alfa kopen voor die kwaliteiten om hun treurige doorsnee-modellen of armzalige motoren te vervangen.
@alfista: niet alleen is de 4C nog al ver van een supercar (je moet wel gek zijn een 4C boven de Cayman te preferen) maar je vergeet dat VAG ook Porsche en Lamborghini bezit en die zijn beiden uiterst succesvol. Bugatti, ook VAG, is financieel niet echt succesvol maar de Veyron is wel de norm als het op supercars aankomt. Fiat bezit ook Ferrari en Maserati. De laatste Alfa die nog enige indruk maakte, de 8C, was bij Maserati ontwikkelt en had een Ferrari motor. Als er ook maar iets van de Ferrari en Maserati glorie in de 4C, Mito of Guilietta was terechtgekomen was de situatie niet zo hopeloos als nu.
@mashell:
True that,
Bij het verloren gaan van een merk dat op vele vlakken historie geschreven heeft,maar dat dat al heel lang geleden is heeft niet daarom bestaansrecht.
Op een gegeven moment is het op en klaar, door eigen toedoen of door anderen.
Alleen de Autobloggers onder ons denken aan de iconen.

Wees eerlijk, je bent in de markt; koop je een Lancia?
@alfista:
Een in erg beperkte oplage gebouwde opgevoerde skelter die, doch leuk getekend, teveel overeenkomsten vertoond met de britse skelter van Lotus.
Gek genoeg bedoeld om het imago in ‘murica op te krikken, waar ze pas op beginnen te letten als het 8 cilinders heeft en, waar bochten verwaarloosbaar zijn. Goed idee Alfa!

Als iets Alfa nog kan redden begint het met de Spider/MX-5 en zetten ze het door met serieuze concurrentie voor BMW qua ‘freude am fahren’.
Dat laatste lijkt mij de voornaamste reden om als VAG zijnde op Alfa te azen. Prima merk om direct in het vaarwater van BMW mee te gaan zitten.

Verder mogen ze Lancia gelijk amputeren wat mij betreft, verkoop het, laat het merk sterven. Alles beter dan kitscherige Fiats.
En toch vind ik, in tegenstelling tot de meesten, dat Lancia nog best fraaie wagens maakt. Niks mis met zo’n Flavia, Ypsilon, Thema of Delta. Zeker de Thema en de Delta, hele fraaie wagens!
Sterker nog, ik ben een beetje aan het rond kijken naar een gebruikte Delta. Niks concreets, maar als ik er eentje tegenkom precies zoals ik hem wel voor een leuk prijsje, dan kan ik nog wel eens overgaan tot een impuls aankoop ;-)
Het wordt tijd dat ze bij de FIAT groep eens een fatsoenlijke langetermijnstrategie gaan bepalen, en zich daar dan ook een paar jaar aan houden. Ze gooien zo’n beetje elke drie maanden het roer drastisch om, vind je het gek dat het niks wordt…

Een toekomst voor Lancia met alleen de Ypsilon voor alleen de Italiaanse markt is natuurlijk ook al niet houdbaar, De Ypsilon is altijd een apart model geweest, op het onderstel van (nu) de 500; ik kan me vergissen, maar de ontwikkeling van zo’n model is gewoon te duur om alleen op één markt verkocht te worden. Waarschijnlijk zeggen ze het nu omdat de opvolger van de huidige Ypsilon al bijna klaar staat (geen idee hè, speculatie van mijn kant), maar zal dat model never nooit meer een opvolger krijgen. Of hooguit als extra superluxe uitvoering van de volgende 500L…
Toch een rare beslissing. Lancia was het hogere segment van Fiat, niet Alfa. Denk aan de Aurelia en Flaminia, de oude Flavia: mooi ontworpen auto’s. Fiat bouwde trouwens ook zelf mooie strakke middenklassers (1600, 1800, 2400). Bij Alfa was de enige goed gestylde auto de Alfetta. Net of in Turijn geen Italianen meer werken.
Foto vertelt het verhaal. De laatste Lancia die de moeite waard was, werd meer dan tien jaar geleden geproduceerd.
Het is ook echt ongelooflijk hè. Ik heb geen idee wat er zich daar in Italië afspeelt, maar leiding geven kunnen ze niet. Hoe kan Alfa het concern nou redden? Het hele merk is op sterven na dood. Premium zal Alfa nooit worden. Ten eerste hebben ze er het geld niet voor, ten tweede zal “de markt” nooit een premium willen betalen voor een Alfa en ten derde is het dealernetwerk (wat er nog van over is) daar totaal niet op ingericht.

Het Fiat concern heeft jaren lang de merken in handen gehad om er wat moois van te maken. Helaas hebben ze gefaald. En hard ook. En nu is het echt te laat. Fiat zal binnen een aantal jaar worden gekocht. Of door de Duitsers of door de Chinezen.
@poes: Met die bedenking dat in hetzelfde concern Ferrari wordt geleid door een Italiaan en het prima doet, en de rest van de automerken worden geleid door een Canadees die het ene merk na het andere affakkelt.
Alfa Romeo, in handen van de Italianen, kan alleen weer een rol van betekenis gaan spelen als de Duitsers steken gaan laten vallen en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Fiat heeft al in de jaren ’90 de plank volledig misgeslagen met de richting die ze toen op zijn gegaan met Alfa. Hadden ze dat na één of twee modelgeneraties gecorrigeerd dan was het een ander verhaal, maar zonder duidelijke strategie of visie is dat toen al verkeerd gegaan. Daardoor hebben ze de boot gemist waar de Duitsers inmiddels op zaten.
Je leeft wel heel erg buiten de realiteit als je serieus denkt dat Alfa heden ten dage überhaupt nog een rol kan spelen in het premiumsegment. Ze missen ten eerste de structuren binnen de organisatie en buiten de organisatie die je moet hebben om de concurrentie aan te kunnen gaan en daarnaast moet je opboksen tegen de ijzersterke image die de Duitsers in de loop der jaren hebben opgebouwd. De lijst is lang van obstakels die Alfa moet overkomen om in de buurt te komen van de Duitsers. Dan heb je ook nog het probleem dat Fiat/Alfa niet de financiële middelen heeft (want met een paar honderd miljoen er tegenaan gooien ga je het niet redden) om die obstakels te overkomen en vervolgens de situatie te doen keren.

Het zal mij niks verbazen als we over een jaar of 5 lezen dat Alfa hetzelfde lot is beschoren zoals we nu lezen over Lancia. Denk dat Fiat de komende jaren vooral zal draaien om Fiat en Chrysler en dan in mindere maten Ferrari. En als ze daarbij wel een duidelijke visie en strategie hebben dan mogen ze blij zijn als ze over 10 jaar nog steeds bestaan.

Moet ik er wel gelijk bij zeggen dat de spyshots van de modellen die onder de Chrysler naam zullen worden geïntroduceerd er hoopgevend uitzien. Volgens mij kun je daarmee goed de concurrentie aangaan met Ford/Peugeot/Renault/VW etc.
@Rick-dos: De 156 is van 1997, de 166 is van 1998 en de 147 is van 2000. 3 prima auto’s waarbij met name de 147 en de 156 een ware revival van Alfa Romeo hebben ingezet. De 156 sloeg destijds in als een bom. Een middenklasser met een bijzonder fraaie lijn, dat was vrijwel ongekend. Lancia verkocht destijds de Ypsilon, de Delta en de Lybra. Wat meer eigenzinnige auto’s maar zeker geen slechte wagens. De Thesis en de huidige Delta waren auto’s die je mooi vond of verschrikkelijk. Het verval van beide merken is eigenlijk vrij recent ingezet. 3 Yanks en 2 gerebadgde Fiats in de aanbieding. Bij Alfa gebeuren op dit moment helemaal bizarre dingen. Geen opvolger voor de 159, geen opvolger voor de 166, nog maar 3 modellen in de aanbieding waarvan 1 een coupé die nooit in volumes is te verkopen. Kortom, naar mijn mening is het verval van recente datum, maar gaat het in een waanzinnig tempo. Alsof ze gewoon van deze 2 merken af willen.
@pomoek: Het verval van Alfa is eigenlijk al veel eerder ingezet dan de 156. De verval is al ingezet in de jaren ’70/jaren ’80 toen Alfa’s meer bekend waren om hun beroerde kwaliteit dan om hun schoonheid. Nu hadden ze in die tijd nog wel een redelijk goed sportieve imago met de 75, 33 en 164 en daarvoor nog de Alfetta en Spider etc.. Dit waren toen nog auto’s die echt als concurrent werden gezien voor de BMW. Maar zoals gezegd de kwaliteit bleef ver achter. Ook de modellencyclus duurde veel te lang. Volgens mij was het toentertijd eerder regel dan uitzondering als je eens in de 10 jaar een vervanging van een model kreeg.
Met de overname door Fiat ging het helemaal verkeerd. Hoewel ze met leuke modellen kwamen zoals de 155, 145 en 146 waren dat feitelijk en kort door de bocht gezegd omgekatte Fiat’s. Vervolgens gingen ze ook van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving, de kwaliteit was nog steeds niet goed, gooi er ook nog wat GM onderdelen in de mix en dan kon je je serieus gaan afvragen wat was er feitelijk nog Alfa aan die auto behalve de badge?
Vanaf dat moment werd Alfa ook niet meer serieus genomen als concurrent voor BMW of Mercedes en later voor Audi. Het was een concurrent geworden voor de Peugeot 309/405, Volkswagen Golf/Passat etc.

Tot op zekere hoogte kan ik Fiat’s keuze wel begrijpen dat ze voor economy of scales zijn gegaan met Alfa omdat ze het zo snel mogelijk winst wilden laten draaien maar dat is achteraf een kortzichtige strategie gebleken en ook de foute strategie. Mensen wilden in die tijd meer luxe, meer degelijkheid en kwaliteit. En dat had de concurrentie veel beter door dan Fiat of Alfa. Dat is het moment dat ze ook de boot miste. Ze probeerden het nog wel met de 156 en 159 maar de 156 was nooit een concurrent voor de de 3 serie of C klasse. Die vocht nog steeds het gevecht met Peugeot/Ford/VW. De 159 was al een stuk beter maar die kwam veel te laat. Hadden ze een type 159 in de jaren ’90 uitgebracht dan durf ik wel geld er op te zetten dat we dan nu anders gesproken hadden over de Alfa. Maar goed, dan hadden ze geen concurrent in het 5-serie segment en S-klasse segment dus dan nog kun je je afvragen of ze het hadden overleefd.

Wat ze volgens mij te lang hebben laten liggen is de image veranderen van onbetrouwbare Alfa’s. Had Fiat dat vanaf het begin gedaan dan hadden ze met een goede modellen strategie het tij nog kunnen keren, maar ze hebben alleen naar winsten gekeken maar hadden geen prioriteit gegeven aan een goede toekomstvisie en strategie. En dat is wat hun nu opbreekt.
@Rick-dos: Kwalitatief was er niks mis met de 75, 164 etc. Maar de strategie van fiat is er altijd een geweest van alfa uit de handen te houden van anderen, vroeger ford en nu vw. Zelf hebben ze niet de minste intentie gehad er iets aan te doen. strategies zijn ze consequent achterop. Vijf jaar na het succes van de celica kwam er pas terug een gtv, vijf jaar na het succes van de miata kwam er pas terug een spider, een decennium na de intrede van premium in volume verkoop begint men te denken aan een bmw concurrent, ook een decennium later is er nu een elise concurrent. Een suv hebben ze nog steeds niet. Ondertussen vullen de concurrenten alle mogelijke niches en heeft Alfa drie modellen, drie minder dan Ferrari. Rampzalig.

Op vliegtuig naar Munchen zat ik naast een BMW honcho. Die was formeel: Alfa is het eerstvolgende merk dat zal verkocht worden, want het is goedkoop, reeds gesaneerd en heeft een toffe geschiedenis om ieta mee te doen.
Het is jammer dat een merk met zo’n rijke historie in de rallysport de aftocht moet blazen op deze manier. De laatste uitvoering van de Delta was ook niet heel spannend..
Heb met veem plezier in een Kappa gereden. Jammer dat het zover komt, maar Lancia was al dood toen ze begonnen met die rampzalige rebadge campagne. Wie heeft daar ooit voor gestudeerd???
Als Lancia, en straks waarschijnlijk Alfa ook, roemloos ten ondergaan zal ik de laatste zijn die medelijden met ze heeft. Beide merken gereden en van hun kant hoefde ik ook niet op medeleven te rekenen als ik de zoveelste torenhoge garagerekening onder mijn neus gedrukt kreeg.
Zonde Lancia is een prachtig merk met een geweldige historie!
Ik zal Lancia missen: ik heb zelden zulke fijne wagens gehad als de vijfcylinder Kappa en de Lybra SW JTD: goed en fraai afgewerkt, super motoren en geweldig rijdend. Als die Lybra niet zo’n afzichtelijke neus had gehad had het de redding van het merk kunnen zijn.
Marchionne schijnt een bankier te zien die het vak van autobouwen niet begrijpt en wil begrijpen. Op Knack stond 3 dagen geleden een artikel over Fiat en Marchionne. Artikel was niet niet echt positief over de toekomst. http://www.knack.be/nieuws/auto/fiat-gered-door-meesterzet-van-topman-marchionne-maar-voor-hoelang/article-opinion-122754.html
Als ik de naam fiat hoor denk ik alleen aan kleine goedkope autootjes.En daar moet je er een hoop van verkopen met die kleine winstmarges. En daar zit ook het addertje,dit lukt de laatste tijd niet zo goed
Eigenlijk is het dood en dood simpel.
Als je kijkt naar HET grote voorbeeld in de auto industrie hoe het NIET moet : British Leyland, al jaren voordat deze soap zich afspeelde.
Voeg merken bij elkaar die jarenlang elkaars doodsvijanden zijn geweest (zeker op hun thuismarkt) en dit is het resultaat.
Mijn bewondering gaat dan ook uit naar de PSA groep : vijanden die het wel hebben gered met elkander, Peugeot, Citroën en het “ooit” Simca-Talbot.
@desjonnies: En behoor jij tot de VAG bashers of heb je daar ook op een of andere manier respect voor. Ik geloof namelijk dat er de komende 10 a 20 jaar nog wel meer merken sneuvelen of worden samengevoegd. Er zullen nog maar een paar volume fabrikanten overblijven met elk verschillende merken. Dus het is meer tijdgeest dan bewondering ben ik bang.
Ik heb hier een Lancia Thesis 2.4JTD 20v gekieteld en al, ding rijdt stukken beter dan de A8 en heeft veel minder storingen/problemen. Zuiniger, en is een echte rijdersauto. zal hem binnenkort wel eens aanbieden aan Wouter of iemand anders van autoblog kunnen zij eens kennismaken met de diva onder de auto’s
Zo’n groot concern, en blijkbaar niet in staat een opvolger te maken voor de 159. Geen enkele normale station leverbaar en geen SUV.. Zwaar verouderde Punto ( ooit best verkochte auto van Europa!). Deze topman doet mij aan een man denken die Saab wel even zou reanimeren, veel roepen maar er komt niets….

Je zal maar fiat/alfa dealer zijn en al jaren het moeten doen met een fiat 500 en een Giulietta….. Droevig
@ropp: Ik heb Muller nochtans hoger staan aangeschreven dan Sergio Macaroni.
Interessant. In Europa werden in 2013 meer Lancia’s verkocht als Alfa’s. Als Alfa premium moet worden, dan snap ik de strategie niet. Lancia werd met bijvoorbeeld de Thesis, de Delta en Ypsilon duidelijk meer premium neergezet als de Fiat-modellen. Waarom dan Lancia killen en dan dezelfde strategie met Alfa doen? Wellicht heeft Alfa Romeo een badge die meer aanspreekt, maar dat blijkt niet uit de verkoopsaantallen.
In plaats van andere merken over te kopen en dan aan rebadging te doen zouden ze beter eerst hun interne financiele toestand beter moeten bekijken. Nu hebben ze Chrysler gekocht en daarna gewoon de grond in geboord…
@nick1407: Chrysler maakte een mooie winst afgelopen jaar meen ik? Een kip met gouden eieren aanschaffen is natuurlijk nooit een slecht idee :-)
ik heb een Lancia Voyager en ben er dik tevreden mee

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).