• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Deal tussen Spyker en Youngman is rond

Auteur: sir_smokalot, gepost 6 december 2012 om 11:27 – 23 Reacties

F*ck Saab, get Spyker


Na de kaderovereenkomst van augustus heeft Spyker Youngman definitief aan de haak geslagen: de Chinezen investeren 10 miljoen euro in ‘Zeewolde’.

Spyker deelde vanmorgen mee dat er een subscription agreement is, wat een bindend document is. Voor Youngman is er nu geen weg meer terug, zou je zeggen, maar zoals altijd zijn er kleine lettertjes*. Van de 10 miljoen ballen is € 2,3 miljoen betaald, en de rest komt, mits Spyker aan de voorwaarden voldoet, voor eind januari binnen.

Youngman zal zijn aandelenhoeveelheid onder de 30% houden, om geen verplicht overnamebod uit te hoeven brengen.

In hoeverre Spyker nog baas is in eigen toko valt te bezien, zoals reeds eerder aangestipt heeft Youngman in elk van de te vormen joint ventures een ruim meerderheidsaandeel. Voor meer achtergrond kan je in dit artikel terecht.

In ander nieuws: de hoorzitting in de rechtszaak tegen GM dient op 19 februari 2013. Wie weet is dit de opmars naar het vinden van de pot met goud t.w.v 3 miljard USD voor Spyker.

En, oh ja…De D8 P-to-P SSUV komt in 2014. Zeggen ze.

*Deze zijn [quote]: Subject to satisfactory completion by Youngman of a due diligence on Spyker and the satisfaction of other conditions as set out in the Transaction Documentation – including the necessary governmental approvals – kennelijk is er nog toestemming nodig van de Chinese overheid.

Ook interessant!

  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Victor Muller vindt geld voor Spyker, maar nog niet genoeg
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Erop of eronder: flikt Victor Muller het voor de zoveelste keer?
  • Spyker-saga duurt voort: voorbereiding verkoop kost meer tijd

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker, victor-muller, youngman

Vorig bericht: « Brabus doet de G65 AMG…Twee keer!
Volgend bericht: Video: waanzinnige straatrace in Hong Kong »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    6 december 2012 om 11:30

    Wat is nou 10miljoen in de auto handel. Weekje produceren? Zag dat ze ook ineens weer met die Peking to Paris beginnen. 2014 is de laatste prognose.

    Login om te reageren
    • jkarbet zegt

      6 december 2012 om 11:35

      @E34M5Touring: voor zo een kleine autofabrikant is dat best veel geld, denk eens na wat ze daar mee kunnen doen. En zo slepen ze ook andere inversteerders mee.

      Login om te reageren
      • E34M5Touring zegt

        6 december 2012 om 12:27

        @jkarbet: Ja, maar Spyker zal niet schuldvrij zijn. En over andere investeerders wordt niet gerept. En het geld is nog niet binnen he. Chineze overheid moet ook nog akkoord. Daarbij willen ze die PtoP gaan introduceren, dan heb je echt wel meer nodig dan 10mlj.

        Login om te reageren
        • theuving zegt

          6 december 2012 om 12:45

          @E34M5Touring: Het is ook meer dan 10 miljoen, in de constructie van meerdere bedrijven investeren de chinezen 25 miljoen in Spyker P2P BV voor 75% van de aandelen.
          Spyker krijgt 25% voor de inbreng van technologie..

          Login om te reageren
        • robbie zegt

          6 december 2012 om 13:57

          @E34M5Touring: Spyker is zo goed als schuldenvrij.

          Alle oude schulden zijn afgeschreven en/of omgezet in nieuwe aandelen. Kijk maar eens naar de balans.

          Login om te reageren
          • E34M5Touring zegt

            6 december 2012 om 14:04

            @robbie: Sorry dan heb ik niks gezegd. Het klinkt mij nog steeds als een druppel op een gloeiende plaat maar nagenoeg schuldvrij scheelt wel een hoop natuurlijk. Of heb ik dat dan zo verkeerd? Ik las berichten dat ze die PtoP weer van stal halen en met die introductie zal er toch wel wat geld in moeten.

            Login om te reageren
            • robbie zegt

              6 december 2012 om 15:06

              @E34M5Touring: daarom steekt Youngman dus 25 miljoen euro in de ontwikkeling van de P2P ;)

              Die auto is ondergebracht in een nieuwe Joint Venture. Youngman stopt daar 25 miljoen euro in en Spyker stopt hun “kennis” erin.

              Wel is het zo YM 75% van de aandelen bezit en Spyker slechts 25%. Zeggenschap zijn ze dus kwijt.

              Login om te reageren
              • E34M5Touring zegt

                6 december 2012 om 15:13

                @robbie: Ok zo, tnxs Robbie! Dat jij er nog wijs uit wordt…..

              • kaasboerin zegt

                6 december 2012 om 15:19

                @E34M5Touring: Als Robbie geen commcerciele economie heb gestudeerd, weet ik het ook niet meer. :D

  2. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    6 december 2012 om 11:39

    Goh, waar hebben we dat eerder gehoord…

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      6 december 2012 om 11:41

      @Svenska_Aeroplan_AB: Blijkbaar zijn de PR mensen nog steeds werkzaam.

      Login om te reageren
  3. Esprit_de_Flandre zegt

    6 december 2012 om 12:23

    Tja, Spyker kan er maar wel bij varen zeker (als het doorgaat)…

    Login om te reageren
  4. damster zegt

    6 december 2012 om 12:26

    Wat is Muller toch een Pro, gezegend om met een eeuwigdurende drive van niets, iets te maken. Chapeau. Er zijn in ieder geval weer dukaten om een fraaie MY2013 mock-up te maken, om de Arabieren en de Russen (en andere BRIC miljon- en miljard-airs) te verleiden een aanbetaling te doen en het productieproces te realiseren! Go Vic!

    Login om te reageren
  5. bertorelli zegt

    6 december 2012 om 12:41

    Zal er (als Zeewoldenaar) vanmiddag eens langsrijden.
    Maar doorgaans is het er opvallend rustig.

    Login om te reageren
    • theuving zegt

      6 december 2012 om 12:42

      @bertorelli: Waarschijnlijk kan je vandaag weer champagnekurken rapen, het salaris is weer veiliggesteld voor een tijdje ;)

      Login om te reageren
  6. theuving zegt

    6 december 2012 om 12:41

    Als Spyker er nog een mooie schikking uit weet te halen in de zaak GM wordt het misschien nog wat, de constructie zoals het nu is lijkt weinig hoop te bieden voor de toekomst.
    Ohja, Victor. schuldenvrij? Onderdeel van de Youngman deal is een converteerbare lening van 3 miljoen. Duss.

    http://www.2thetrack.com/2012/12/06/spykeryoungman-deal-rond/

    Login om te reageren
  7. mister zegt

    6 december 2012 om 13:09

    Jha, hup china, verneuk de autowereld maar! hup! :(

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    6 december 2012 om 13:59

    Spyker NV is nu wel een lege huls geworden.
    Alle techniek en IP die Spyker in handen had wordt ondergebracht in “Joint Ventures” waar Youngman het voor het zeggen heeft (75% & 80%).

    Als je aandeelhouder bent van Spyker blijft er dus weinig over.

    Login om te reageren
    • theuving zegt

      6 december 2012 om 15:41

      @robbie: Spyker zit op de beurs al geruime tijd op ‘het strafbankje’, daarom willen ze een omgekeerde aandelensplitsing, 100 aandelen wordt 1 aandeel (a € 1,30). Daarmee willen ze weer interessant worden voor beleggers en zitten ze niet meer in het speciale segment van de beurs. Youngman krijgt 29,9% van Spyker NV in handen.
      Maar het meest vreemde is dat de merkenrechten/intellectuele eigendommen ook in een nieuwe BV worden geplaatst, wat voor 75% van Youngman wordt…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        6 december 2012 om 16:50

        @theuving: dat weet ik uiteraard allemaal al ;)

        Het vreemde is dat de beleggers nog niet door hebben dat Spyker NV een lege huls geworden is. Alles van “waarde” is ondergebracht in JV’s waar Spyker een minimaal belang in heeft.

        De beursnotering wordt vooral in stand gehouden om extra aandelen uit te geven en dus kapitaal op te halen.

        Login om te reageren
  9. ikkee zegt

    6 december 2012 om 18:07

    Hoezo staan al die Saabs daar?
    Hebben ze Saab ook overgekocht ofzo?

    Login om te reageren
  10. norge zegt

    6 december 2012 om 20:00

    Victor had best nog wel een paar oude Saab/GM tekeningen liggen om op de achterkant een contract te kunnen schrijven.

    Login om te reageren
  11. alfamail zegt

    7 december 2012 om 09:56

    Word vervolgd…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North