• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Defensie neemt eerste elektrische voertuigen in ontvangst

Auteur: nicolasr, gepost 26 juli 2022 om 18:00 – 23 Reacties

Defensie gaat voortaan heel milieuvriendelijk rondrijden in elektrische wagentjes. Poetin zit al te trillen in het Kremlin…

De elektrificatie van het Nederlandse wagenpark. Hoezeer we het er ook mee oneens kunnen zijn, ontkomen gaan we er écht niet aan. En op zich is het ook helemaal niet zo slecht natuurlijk. Je hebt geen uitstoot in stedelijke gebieden en vooruit, op de snelweg ook niet.

En na een jaar of 3 zelf volledig elektrisch gereden te hebben, weet ik ook dat elektrische auto’s ook legio voordelen bieden ten opzichte van auto’s met conventionele motoren. Het rijdt lekker stil, altijd kracht voorhanden, weinig onderhoud, niet meer tanken… Nee, het is echt niet allemaal zo slecht.

Maar soms heeft ondergetekende het idee dat we een beetje doorslaan met z’n allen.

Ook ons leger gaat elektrisch

Want vandaag bereikte ons het persbericht dat ook onze krijgsmacht de eerste elektrische voertuigen in ontvangst heeft genomen. Het gaat niet om zware tanks, of andere dik bepantserde terreinbeulen, maar om karretjes die zich nog het best laten vergelijken met de bezorgwagentjes van Picnic.

In totaal zijn er 134 van deze elektrische wagentjes besteld. 117 zijn voor goederenvervoer, de andere 34 zijn bedoeld voor het vervoer van personen. En daar is een reden voor, zo lazen we DIKGEDRUKT en ONDERSTREEPT in het ronkende persbericht.

Defensie levert hiermee een bijdrage aan de maatschappelijke opgave om klimaatverandering tegen te gaan.

Aldus defensie, die hiermee haar steentje bijdraagt

Moet Defensie wel aan de elektrische voertuigen?

En daarmee zou dit artikel klaar kunnen zijn, maar niet zonder een persoonlijke noot van de auteur. Want mensen, wees eerlijk, slaan we nu niet een beetje door?

Als er 1 ‘bedrijfstak’ is waar klimaatverandering nou net géén rol zou moeten spelen, dan is het Defensie wel. Want kom op zeg, 1 raket die wordt afgevuurd helpt hoogstpersoonlijk alle ‘milieuwinst’ van deze onooglijke karretjes om zeep.

En bovendien, als er nou eens een echte oorlog uitbreekt en je die wagentjes mee moet nemen naar het slagveld, dan is dat nou niet echt de beste plek om ze alle 134 even een paar uurtjes neer te zetten om te laden. Mochten er al stroompunten zijn. Die in dat geval gevoed zullen worden door een dikke walmen uitbrakend dieselaggregaat.

Ik zie Poetin al kijken als hem dit bericht ter ore komt. Hij lacht zich hartstikke dood, terwijl hij nog een paar tanks (op diesel) en kruisraketten (op kerosine of andere raketbrandstof) ongehinderd naar het westen stuurt, waar de tegenstand geen kant op kan omdat de voertuigen eerst nog even moeten laden.

Hij is onze milieubewuste Defensie eeuwig dankbaar…

Ook interessant!

  • elektrische Porsche 911
    Elektrische Porsche 911 krijgt solid state accu
  • Rivian doet Tesla
    Klant neemt allereerste Rivian R1T in ontvangst
  • Enkel elektrische primeurs voor dit premium luxemerk
  • De Manticore wordt het nieuwe gezicht van Defensie

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, defensie, Diesel, Elektrisch, vladimir-poetin

Vorig bericht: « Gespot – De nieuwe elektrische Wiesmann
Volgend bericht: Koop de meest unieke Golf van Nederland op Marktplaats »

Lees Interacties

Reacties

  1. dees zegt

    26 juli 2022 om 18:13

    oftwel, voertuigen die nooit de basis gaan verlaten. En veel korte stukjes rijden.
    Dan is er niet echt een reden dat ze op diesel ofzo moeten rijden.

    Mensen die hier een probleem in zien moeten eens een abo op Netflix nemen.

    Login om te reageren
  2. yellowcab zegt

    26 juli 2022 om 18:15

    Wat een onzinnig, tendentieus artikeltje. Niet elk voertuig van Defensie heeft een gevechtsfunctie, ongeveer zoals niet elke medewerker van Defensie een uniform draagt.
    Prima toch, dat ze verduurzamen op de vlakken waar dat probleemloos kan?

    Login om te reageren
  3. pomoek zegt

    26 juli 2022 om 18:33

    Zo dom is het niet om defensie voertuigen te elektrificeren. In vrijwel iedere oorlog waar gemechaniseerde voertuigen een rol spelen speelde de toevoer van brandstof een cruciale rol. Legers zijn verslagen omdat ze dit niet op orde hadden. Kijk naar de problemen waar de Russen op dit moment mee te maken hebben.

    Dus een voertuig dat zijn power haalt uit simpele elektriciteit heeft zeker een toekomst.

    Login om te reageren
    • basman147 zegt

      26 juli 2022 om 20:38

      Hoe dacht je dat ze in bijvoorbeeld Afghanistan aan electriciteit kwamen? Daar stonden vele diesel-aggregraten 24/7 te draaien om ervoor te zorgen dat er continu stroom was. Die diesel moest ook gewoon naar de basis getransporteerd worden, dus of je het dan in eerst in een aggregaat gooit of direct in een voertuig voor de logistiek niet meer uit.
      Wil overigens niet zeggen dat ik dit initiatief niet toejuich. Zo te zien zullen deze karretjes voor lichte vervoerstaken op de bases gebruikt gaan worden. Niks mis mee, is idd geen reden om daar nog een dieselvoertuig voor in te zetten.

      Login om te reageren
    • El_Bastardo zegt

      26 juli 2022 om 20:40

      Helaas zijn electriciteitscentrales een voorkeursdoelwit in een oorlog. Dus die stopcontacten overal zullen lang niet altijd stroom leveren.
      Hoe praktisch is het om een hele vloot bevoorradingsautotjes of troepentransportjes van de vijand vleugellam te maken door de stroom uit te schakelen.
      Het is precies zoals de schrijver het aangeeft; je zult een dieselaggregaat mee moeten nemen om de electrische autootjes mee op te laden.

      Login om te reageren
  4. isleofman zegt

    26 juli 2022 om 18:45

    Wat een stelletje dwazen daar. Ongelooflijk.

    Login om te reageren
  5. mc96 zegt

    26 juli 2022 om 18:57

    Zelfde autootje als bij Picnic lijkt mij. Ben benieuwd hoe veel er hier van op een kant gaan.

    Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    26 juli 2022 om 19:03

    Lach maar, zo gek zijn deze Picnic-achtige autootjes nog niet.

    Als er een nieuwe supermarktoorlog uitbreekt is defensie er in elk geval klaar voor.

    Login om te reageren
    • nicolasr zegt

      26 juli 2022 om 19:16

      Hahahaha. Held! 😂😂😂

      Login om te reageren
  7. romanzy zegt

    26 juli 2022 om 19:07

    Battery swapping is de toekomst, en zit er reeds aan te komen; https://ample.com

    Login om te reageren
    • CYBRTRK zegt

      26 juli 2022 om 22:12

      Dan moeten autofabrikanten dat wel willen. En tot op heden zijn autofabrikanten nog niet zo enthausiast over battery swapping.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        27 juli 2022 om 06:19

        En terecht ook. Het maakt dat je een vaste vorm moet gebruiken en zet een rem op de ontwikkeling van de batterijen (want ze moeten dezelfde specificaties behouden).

        Login om te reageren
  8. Rudy zegt

    26 juli 2022 om 19:13

    Goed om te zien dat het een Nederlands bedrijf is die ze heeft mogen leveren!

    Login om te reageren
    • WId zegt

      27 juli 2022 om 08:45

      Het zijn Esagono’s.. niet al te beste Italiaanse voertuigen. https://esagonoenergia.com/

      Login om te reageren
  9. lekkerlinksrijden zegt

    26 juli 2022 om 19:16

    Alle kleine beetjes helpen, waar ze voor zijn gekocht is het een prima alternatief en ook voor het personeel van Defensie, minder uitstoot is ook beter voor hun gezondheid

    Login om te reageren
  10. pomoek zegt

    26 juli 2022 om 20:02

    Had spijkstaal ook niet van die elektrische tractoren geleverd om leopard tanks uit bunkers te kunnen rijden?

    Login om te reageren
  11. svd90 zegt

    26 juli 2022 om 20:13

    Defensie heeft al jaren spijkstaals rondrijden, dus de eerste zijn het in ieder geval niet

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      26 juli 2022 om 22:11

      Die hadden ze al in 1978 toen ik de binnenkant van de kazerne muren mocht bezoeken. Niets nieuws onder de zon om op vooral vliegvelden grote afstanden te overbruggen met materieel,

      Login om te reageren
  12. stekkerkoning zegt

    26 juli 2022 om 22:40

    Echte Spykstaals; koopt Nederlandsche waar, dan helpen wij elkaar. Hier nog een overzicht van wat er verder van dezelfde fabrikant bij defensie rondrijdt: https://spijkstaal.com/nl/markten/defensie/

    Toch al jaren een trouwe fabrikant van elektrische utiliteitsvoertuigen.

    Login om te reageren
    • WId zegt

      27 juli 2022 om 08:47

      Alleen is dit geen echt Nederlands product. Na het faillissement van Spijkstaal zijn ze zich met name op het in elkaar schroeven van licentie auto’s gaan richten en het dan ‘Spijkstaal’ noemen.. zoals de Streetscooter en nu de Esagono mini e-truck.

      Login om te reageren
      • stekkerkoning zegt

        27 juli 2022 om 20:51

        Een illusie armer. Niettemin dank voor de aanvulling, weer wat geleerd.

        Login om te reageren
  13. lowlow zegt

    27 juli 2022 om 10:57

    Is dit een column of een artikel? want is allemaal zeer subjectief en met zeer negatieve bril op neergepend.
    Op z’n Autoblogs….

    Login om te reageren
  14. DeWitteCondor zegt

    27 juli 2022 om 13:32

    Afgaande op hoe ze eruit zien lijkt mij dit eerder voor transport in Nederland / bij oefenmissies. En dat is denk ik prima om dat zo te doen. Beter dan een dieselbusje.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North