• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Definitief! Opel fabriek Antwerpen gaat dicht

Auteur: robbie, gepost 4 oktober 2010 om 12:53 – 47 Reacties

Opel Antwerpen stop

Zojuist is bekend geworden dat de Opel/GM fabriek in Antwerpen definitief gesloten gaat worden. We wisten al dat Opel de fabriek vanaf eind dit jaar niet meer nodig had, maar er werd nog gezocht naar een koper. De deadline voor het zoeken naar een andere eigenaar verliep afgelopen weekend. Blijkbaar is daar niks uitgekomen en dus zal de fabriek definitief op slot gaan. Waarschijnlijk zelfs eind dit jaar al.

Opel was al bezig met het ontslaan van werknemers (inclusief forse vertrekpremies), maar een heleboel werknemers hoopten er toch nog op dat er een koper voor de fabriek gevonden zou worden. Helaas voor de werknemers is dat dus niet het geval. GM had al sinds 1924 een fabriek in Belgie en daar zal dus eind dit jaar/begin volgend jaar een einde aan komen.

Maar nuchter bekeken is het niet zo heel vreemd dat er ook in Europa autofabrieken worden gesloten. In de VS zijn de afgelopen jaren vele fabrieken gesloten omdat GM, Ford en Chrysler met enorme overcapaciteit te maken hadden. En ook in Europa is dat het geval. Alleen krijgen fabrikanten zoveel subsidie van de overheid dat het voordeliger is om onrendabele fabrieken open te houden. De sluiting van de Opel fabriek is de eerst fabriekssluiting in Europa sinds een hele lange tijd. (via: deredactie.be)

Zodra we meer informatie hebben horen jullie het!

Ook interessant!

  • NEE!! Opel gaat de naam Manta om zeep helpen
  • Opel is binnen een paar jaar compleet anders
    Opel is binnen een paar jaar compleet anders
  • Irmscher Opel Insignia iS3
    Irmscher Opel Insignia iS3 heeft bijzondere inspiratiebron
  • Opel maakt de prijs van de vernieuwde Grandland bekend
    Ingrijpende facelift doet Opel Grandland veel goeds

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

belgie, fabriek, GM, Opel

Vorig bericht: « Kaartje voor Ferrari World kost 45 euro, opening: 27-10
Volgend bericht: Stoere looks: Hyundai i20 Sport Edition »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    4 oktober 2010 om 13:00

    Lullig voor de werknemers, mooi voor het merk.

    Offtopic: man, België brokkelt echt af.

    Login om te reageren
  2. ErikkNL zegt

    4 oktober 2010 om 13:13

    Zonde voor de medewerkers, maar is natuurlijk uiteindelijk onvermijdelijk.

    Login om te reageren
  3. Manie87 zegt

    4 oktober 2010 om 13:14

    Ik vrees voor de Opelstand in parijs..

    Login om te reageren
  4. M-lover zegt

    4 oktober 2010 om 13:20

    Shit happens?

    Login om te reageren
  5. Pixed zegt

    4 oktober 2010 om 13:22

    Ik begrijp niet dat een rijke regio als Vlaanderen (met een begroting in evenwicht…) niet investeert in een nieuw automerk met groene ambities.
    De technologie is voorhanden en uit vervlogen tijden kan een toenmalig klinkende Belgisch automerk label opnieuw opgepikt worden.
    Maar het lijkt dat ondernemen op hoog niveau blijkbaar niet kan zonder de nodige politieke impasse.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      4 oktober 2010 om 14:05

      @Pixed:

      Ten eerste doen ze wel (nuja willen ze wel, Peeters beloofde er vorig jaar al 500 miljoen voor).
      Ten tweede een productie lijn opzetten zou niet rendabel blijven. Wij doen eerder grote delen van de ontwikkelingen ervan. Ze willen een kennis economie opstarten, dat doe je niet met produceren.

      Login om te reageren
    • Job zegt

      4 oktober 2010 om 15:21

      @Pixed:
      Ze kunnen weer rangers gaan maken …
      http://i305.photobucket.com/albums/nn240/dqp-sammy/cars/SP_A0542.jpg

      Login om te reageren
  6. laurens324 zegt

    4 oktober 2010 om 13:29

    dit was allemaal doorgestoken kaart

    Natuurlijk aanvaard GM geen bod ve chinese autobouwer, dat binnen de kortste keren kan gaan concureren

    het probleem in BE is de loonkost die veel te hoog is

    Login om te reageren
  7. Fout zegt

    4 oktober 2010 om 13:34

    @Jochempie
    Tja, waar oude industrieën verloren gaan, ontspringen er nieuwe. De Belgische auto-industrie was al lang gedoemd om -voor sommige merken- de strijd te verliezen, overheden pompen er ook sinds een aantal jaren minder geld in. Bovenstaand nieuws staat al 2 jaar vast. Opel had te kiezen tussen sluiting in Duitsland of België…
    Daarnaast hebben Volvo (meeste Volvo’s worden immers nog steeds in Gent geproduceerd) en Ford hebben nog vele decennia te gaan in België. Waarschijnlijk ook Audi.
    Ik stel me dus vragen bij je narrow-minded opmerking. En wat is daar nu mooi aan voor het merk…?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      4 oktober 2010 om 14:34

      @Fout: Wat is er narrow-minded aan mijn opmerking? Dat kan ik namelijk niet helemaal uit je verhaal halen. Ik zeg namelijk nergens dat de Belgische auto-industrie afbrokkelt. Ik heb het over België in het algemeen.

      En ik vind Opel een merk dat net zo goed koelkasten had kunnen produceren. Nooit nemen ze de moeite om ergens de beste in te zijn. Dus daarom kan het me voor het merk niets schelen.

      Login om te reageren
  8. Neptukker zegt

    4 oktober 2010 om 13:38

    Victor Muller kom er maar in!

    Login om te reageren
  9. upstream zegt

    4 oktober 2010 om 13:39

    Gelukkkig hebben Ford, Volvo en Audi net terug ge-investeerd in België. Ford heeft zich ge-engageerd voor extra modellen in de komende 10 jaar. Volvo Gent is onmisbaar in de Volvo strategie (er zijn weinig plants en Volvo Gent maakt alles van c30 tot XC60). Audi Brussel lijkt nu ook dank zij de A1 opnieuw op te leven (+A1 platform zal waarschijnlijk het eerste commerciële hybrid platform van Audi worden).

    De auto industrie is nog niet dood in België maar België is niet meer de grote autoproducent van Europa (vroeger hadden we een grote plant van Renault in Vilvoorde)

    Login om te reageren
  10. Rene zegt

    4 oktober 2010 om 13:45

    -edit: ga jij maar ergens ander spelen!-

    Login om te reageren
  11. Simpson zegt

    4 oktober 2010 om 13:51

    is rene nou voor, tegen of gewoon heel erg eenzaam en alleen ?

    ot: jammer. Ik hoop dat die mensen nog terecht kunnen bij GM garages in den lande oid

    Login om te reageren
  12. Citrofiel zegt

    4 oktober 2010 om 13:51

    Opvallend dat dit dan weer niet wordt opgevangen door het spamfilter en die paar linkjes van mij wel. Bannetje?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 oktober 2010 om 13:58

      @Citrofiel, @Simpson & @BmwMPower, vreemd idd… Maar de comments zijn nu weg en hij krijgt een ban ;)

      Login om te reageren
      • BmwMPower zegt

        4 oktober 2010 om 14:52

        @robbie: Robbie for President! ;)

        Login om te reageren
  13. BmwMPower zegt

    4 oktober 2010 om 13:53

    Rene versus neqshot.

    Login om te reageren
  14. lemans zegt

    4 oktober 2010 om 13:57

    @Rene: Als je niks beters heb te zeggen ga dan lekker naar een andere site of begin je eigen klaaglijn!

    Login om te reageren
  15. philippe zegt

    4 oktober 2010 om 15:01

    Ik had laatst nog opgevangen dat Renault-Nissan naar een locatie in België opzoek was voor het produceren van Batterijen voor de elektrische wagens. Zal nog wel even duren, maar het is een lichtpuntje.

    Dat op termijn hier alle assemblage fabrieken zullen verdwijnen is bijna zeker, maar we mogen blij zijn dat wij nog grote onderzoekscentra hebben, daar ligt de toekomst. We hebben veel ingenieurs en dat loont; De Avensis is bijvoorbeeld in België ontwikkeld, en we hebben Ford proving ground in Lommel,…

    De auto industrie is zo goed als dood, maar ik geloof er steevast in dat België de perfecte locatie is voor onderzoekscentra. Er is dus nog hoop.

    Login om te reageren
    • toyotaprius zegt

      4 oktober 2010 om 15:57

      @philippe: Ja er zijn nog fabrieken, en dus er zal ook nog een hoop kennis zijn. Maar hoe zit het dan met de toeleveranciers van de auto fabrieken in Belgie? Dat is natuurlijk ook een belangrijke markt. de stoelen boer of de airbag software leverancier (ik noem maar wat..)

      Login om te reageren
  16. JanC zegt

    4 oktober 2010 om 15:52

    Interessant, want ik begreep dat Antwerpen de meest efficiente fabriek had.

    Login om te reageren
    • BaRa zegt

      4 oktober 2010 om 17:32

      @JanC: tja, dat beweren al die fabrieken. Maar tussen die bewering en de werkelijkheid ligt soms nog een redelijke afstand. Toen Volvo in Gent een half jaar geleden extra personeel zocht (en nu trouwens nog steeds), vonden ze niet meteen de juiste mensen. En de vanzelfsprekende vraag was dan: waarom haal je ze niet bij Opel in Antwerpen vandaan. Bleek dat wat volgens de vakbonden in Antwerpen top notch was, niet meteen inzetbaar was voor Volvo. Ik heb toen horen waaien dat het niet voor iedere Opelwerknemer zo vanzelfsprekend was om zich flexibel op te stellen en nieuwe technieken aan te leren (wat noodzakelijk was voor Volvo). Of het waar is weet ik niet, maar waar rook is…

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        5 oktober 2010 om 13:10

        @BaRa: Zoals je weet is een Volvo niet gelijk aan een Opel. Daarbij weet ik niet wat men voor personeel zoekt, maar als het gaat om schoonmakers (ik noem een extreem voorbeeld) dan kan ik me voorstellen dat niet iedere Opel-werknemer daarom staat te springen…

        Login om te reageren
      • JanC zegt

        5 oktober 2010 om 13:11

        @BaRa: Bovendien: Heeft een mentaliteit met betrekking tot iets nieuws willen leren iets van doen met een efficiente fabriek?

        Login om te reageren
  17. danoontje power zegt

    4 oktober 2010 om 16:32

    opel kan nog wel eens in een diep zwart gat vallen , want de modellen zijn geen verkoop succes

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      5 oktober 2010 om 13:12

      @danoontje power: Ik geloof dat de Astra en Insignia het niet zo slecht doen. Maar dan nog: Ik denk dat het meer van doen heeft met wat toen met Rover is gebeurd; Mensen kochten een nieuwe Rover en toen verdween het merk en daarmee de service en garantie. Dat dit bij Opel anders lijkt te gaan doet aan die beeldvorming niets af.

      Login om te reageren
    • Pieter zegt

      5 oktober 2010 om 13:14

      @danoontje power:
      Waar haal je dat?
      Verkoop van Insignia ligt pakken hoger dan die van de Vectra. De verkoop van de nieuwe Meriva overtreft de verkoop van de vorige Meriva (1e jaar) nu al met 20%.
      De Antara blaast de verkoopcijfers van de Frontera weg… En zo kan ik wel nog even verder gaan. Daarbij komt dat Opel al jaar en dag (in België toch) qua verkoopcijfers bij de beste 5 staat.

      Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    4 oktober 2010 om 16:50

    nou nou .. wat erg zeg ..

    blame the freaking Americans .. en alle mensen die geen Opel hebben gekocht ..

    Login om te reageren
  19. rick zegt

    4 oktober 2010 om 18:12

    nu nog alle andere opelfabrieken en dan beginnen we de bestaande voorraad te slopen en voor we het weten is de wereld eindelijk opelloos

    Login om te reageren
  20. pedro zegt

    4 oktober 2010 om 19:59

    het was wel te verwachten

    als gm alleen maar verlies maakte met opel antwerpen zou het wel logish zijn dat ze er af willen
    jammer voor de werknemers maar zo is het nu eenmaal
    de enige zekerheid dat je tegenwoordig hebt is dat je gaat sterven …

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      5 oktober 2010 om 08:06

      @pedro: In een economische wereld is niets zeker. Het ene moment kondig je investeringen aan. Als plots een recessie opduikt, kruipt iedereen in zijn nest, en laten ze iedereen als bakstenen vallen. De tol van het kapitalistische systeem en de globalisering. Het principe van vrije markten lijkt ook niet te werken, want overheden moeten constant in de bres springen.

      Login om te reageren
    • JanC zegt

      5 oktober 2010 om 13:13

      @pedro: Zoals ik het begreep, zie ook een vorige post, was Antwerpen juist de meest efficiente fabriek.

      Login om te reageren
  21. steven simons zegt

    4 oktober 2010 om 23:52

    Als ik in hun schoenen stond zou ik geen enkele Opel meer
    van de band laten rollen in Antwerpen !
    De poorten sluiten en alles in pand houden voor een goede ontslagpremie . . .
    Gisteren was het Renault,volkswagen . . .
    Staks is het Opel…
    Volvo en Ford zal ook nog wel volgen . . .
    Ons land wordt verkocht, zelfs het bier is niet meer van ons (Interbrew leuven) !

    Login om te reageren
    • Timmie zegt

      5 oktober 2010 om 08:08

      @steven simons: Het land wordt inderdaad verkocht… Het straffe is dat de politiek daar schijnbaar niets aan kan doen. Het is de economie die de drijfveer is van alles. Die politieke impasse is ook economisch getint: de Franstaligen denken terecht dat ze als regio gaan verarmen (iedereen weet dat er hele sloten geld van Vlaanderen naar Wallonie vloeien)!

      Login om te reageren
    • JanC zegt

      5 oktober 2010 om 13:19

      @steven simons: Niet alle Belgische bier is in handen van de grote bierconcerns. Bovendien heeft juist in Leuven een van de grootste bierconcerns haar hoofdvestiging.

      Maar er zijn toch ook vele kleinere biermerken en brouwerijen die nog wel puur Belgisch zijn? Dan denk ik voornamelijk aan de abdijbieren.

      Wat betreft de autoindustrie in België: 10 jaar geleden produceerde België meer auto’s per hoofd van de bevolking dan welk ander land ter wereld. Het is jammer dat er niet meer is geïnvesteerd, maar dat zie je bijvoorbeeld ook in Nederland, waar meer en meer de productie verdwijnt naar Oost-Europe of nog verder. En dit heeft alles te maken met kosten besparen, maar de auto’s worden er niet goedkoper van.

      Login om te reageren
  22. Osca zegt

    5 oktober 2010 om 01:31

    vraagje , wat doen ze nu met de fabriek?

    mijn dromen zijn namelijk om een eigen merk te lanceren alleen ik ben nog met de studie bezig , naja iemand enig idee? :P

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      5 oktober 2010 om 13:19

      @Osca: Hoeveel geld heb je ;)

      Login om te reageren
  23. Timmie zegt

    5 oktober 2010 om 08:01

    Die onrendabele fabrieken zijn een aanslag op de schatkist. Ze kunstmatig in leven houden blijkt (gelukkig!) niet te werken!

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      5 oktober 2010 om 13:20

      @Timmie: En waaruit blijkt dat Opel Antwerpen onrendabel is?

      Login om te reageren
  24. Timmie zegt

    5 oktober 2010 om 08:12

    Men zei in een recent verleden dat Opel een regionaal merk zou blijven. Theoretisch klopt dat misschien, maar in de praktijk absoluut niet (rebadgen naar Buick Regal).

    Als ze bij GM zeggen dat ze ergens willen investeren, gaan ze eerst een paar decennia lang alles kapot analyseren, wachten totdat de huidige generatie dood en begraven is, en dan gewoon niets doen. Gebakken lucht als dit is veel geld waard…

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      5 oktober 2010 om 13:23

      @Timmie: Het klopt dus ook praktisch. Opel als merk is “regionaal” -> Alleen in Europa. In andere landen wordt/werd dat verkocht als Daewoo, Saturn, Buick, Isuzu, etc.

      Wat je zegt is dus ook een heel ander punt. Vergelijk het en beetje met wat VAG doet. Zij verkopen op 1 platform (Zeg maar het Golf-platform) niet alleen de Golf, maar ook de Seat Leon, Audi A3, Skoda Octavia, etc. Dit doen zij ook met het platform van de Passat. Door op deze manier de kosten te spreiden kun je dus veel auto’s aanbieden die alle slechts in detail ontwikkeld moeten worden.

      Login om te reageren
  25. Shelby3000 zegt

    7 november 2010 om 10:25

    YESSSS!!! EINDELIJK EENS GOED NIEUWS!! Oohhh, konden de Opeltjes het niet meer aan?! Whahahaha! Wat een humor. Dat zal jullie leren, GM! Om Pontiac te laten sterven! Nu maak je ook eens mee, hoe de Pontiacfans zich voelden, toen dat vreselijke nieuws van Pontiac kwam! Lkkr voor je! Moooooi, weer een vijand minder. t’gaat goed. (sorry voor de Opelfans, maar kon’t ff niet laten)

    Login om te reageren
  26. pontiac zegt

    7 november 2010 om 19:19

    doe de konga shelby 3000 opel nu ben jij eindelijk eens op je gat gevallen geeft niet uit onderzoek bleek toch dat nog maar 30% van de nederlanders van opel hield en 70% van ford de ford is veel zuiniger en in de toekomst was opel toch en vervuilend auto geweest. lang leven de hybride auto,s de ford de toyota en de jaguar en de honda zullen er in de toekomst nog wel zijn denk ik ;)

    Login om te reageren
  27. Shelby3000 zegt

    9 november 2010 om 20:47

    Waar he je dat gezien van de procenten?

    Login om te reageren
  28. pontiac zegt

    10 november 2010 om 16:04

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  29. Hilbert zegt

    28 november 2010 om 18:07

    Gaat Fiat naar België???

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North