• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Derk Jan Spakman: motor-ingenieur bij Bugatti

Auteur: autoblogger, gepost 27 juni 2017 om 16:00 – 38 Reacties

Derk Jan Spakman


Een autogek die al sinds 2000 bij Bugatti werkzaam is.

Dit is het eerste artikel uit een serie specials, waarbij we spreken met Nederlanders die werken bij grote/bekende internationale automerken. De betreffende personen vertellen ons welke opleiding ze hebben gedaan en hoe ze bij de diverse merken terecht zijn gekomen.

– Wat is je naam en huidige functie?
Mijn naam is Derk Jan Spakman, ik werk als ingenieur bij Bugatti en ben verantwoordelijk voor motortests en koeling.

– Waar heb je hiervoor gewerkt en hoe kreeg je je huidige baan?
Ik ben begonnen bij een automotive engineering-services provider voor motorenontwikkeling. Sinds het jaar 2000 ben ik in het Bugatti W16-project werkzaam, waar ik in 2002 als resident engineer de kans kreeg om als vaste medewerker voor Bugatti te werken. Dit heb ik natuurlijk met beide handen aangenomen.

– Welke studies/scholen heb je gedaan?
Ik heb aan de HTS-Autotechniek gestudeerd (tegenwoordig deel van de HAN). Dit is een hele goede opleiding en een eerste stap in de richting van de automobiel industrie.

– Welk advies zou je geven aan mensen die hetzelfde willen doen?
Ten eerste moet je voor dit soort werk met heel je hart een autogek zijn. Ten tweede moet je alles met een hoop passie doen en natuurlijk nooit opgeven! Vanuit mijn ervaring kan ik één advies geven, als Engels en/of Duits niet je moedertaal is, dan is het raadzaam deze talen te leren. Want als je in de ontwikkeling van de automobielindustrie wilt werken is dat absoluut een must.

– Wanneer begon je passie voor auto’s?
Mijn passie voor alles op 4 wielen begon al op een hele vroege leeftijd. Eerlijk gezegd kan ik me het zelf niet meer precies herinneren, maar verhalen uit mijn familie bevestigen dat het ongeveer vanaf mijn derde levensjaar allemaal is begonnen. Toen ik een jaar of 10 was, wist ik dat ik iets met auto’s wilde doen. Wat precies, ja dat kwam een paar jaar later nadat ik een artikel over de ontwikkeling van voertuigen las.

– Waar ben je het meest trots op?
In het bijzonder ben ik heel erg trots op ons teamwork. We zijn een kleine groep die aan deze bijzondere auto mogen werken. Persoonlijk gezien, ben ik natuurlijk heel trots op onze W16-motor en de prestaties daarvan in de auto.

Ook interessant!

  • Video - zo klinkt de Bugatti Bolide
  • Bugatti scheermes
    Bugatti scheermes is vlijmscherp en peperduur
  • Autoverzamelaar koopt Bugatti met Dogecoin winst
  • Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn
    Video: onboard 417 km/u Bugatti Chiron op autobahn

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Bugatti, interview, motor, nederlanders-bij-automerken, w16

Vorig bericht: « Kleuter Vettel mogelijk alsnog zwaarder bestraft
Volgend bericht: Deze zeldzame Benz is alleen voor mannen »

Lees Interacties

Reacties

  1. E34M5Touring zegt

    27 juni 2017 om 16:11

    Leuk idee! Ben benieuwd wie er nog meer langskomen. Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd jullie hebben met zo’n persoon maar het had van mij best uitgebreider gemogen nog, waaruit z’n werk echt bestaat en zo. Is het enkel dynotesten van de motor of ook in de auto, ga je dan mee of is dat laptop werk, hoeveel km’s heb je zelf gemaakt met de Veyron’/Chiron. Wat was de grootste uitdaging bij het koelen? Dat soort dingen. Zeker omdat de Veyron een aantal keer vertraagt is omdat ze de koeling niet op orde kregen. Was wel leuk geweest om hem te vragen waar dat in zat. Geen kritiek hoor, ben zoals gezegd benieuwd naar de serie.

    Login om te reageren
    • jeppie zegt

      27 juni 2017 om 19:28

      @E34M5Touring: het zal wel via de mail zijn gegaan

      Login om te reageren
  2. mashell zegt

    27 juni 2017 om 16:15

    Eigenlijk ben ik vooral nieuwsgierig naar de standplaats van Derk Jan, is dat ergens in de Elzas of toch gewoon in Wolfsburg?
    Bij zijn advies om Duits en Engels te leren sluit ik me helemaal aan. Dat is noodzakelijk als je in de automotive R&D wil terechtkomen.

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      27 juni 2017 om 17:19

      @mashell: Alle engineers zitten in Wolfsburg. Er is alleen eentje die als een soort liaison in Molsheim zit. Verder zit daar alleen het “atelier” waar de auto’s in elkaar worden gezet en er onderhoud wordt uitgevoerd.

      Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      27 juni 2017 om 17:25

      @mashell: Engels is voor iedereen raadzaam, Duits eigenlijk ook wel bij vrijwel elke baan op HBO functie of hoger.

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        27 juni 2017 om 18:10

        @dutchdriftking: Wat een volslagen onzin.

        Login om te reageren
        • vonklausenburg zegt

          27 juni 2017 om 19:05

          @stationcar: Nee hoor. Elke taal die je extra kunt leren, moet je leren. Uiteindelijk is het bij elke baan een pluspunt.

          Login om te reageren
        • v60germany zegt

          27 juni 2017 om 19:20

          @stationcar: als ik over mijn landelijke klantenkring het bekijk, wie er niet of nauwelijks Duits kan, dan zie ik dát nog steeds als de grootste uitdaging… hoe verder vanaf de grens, hoe dramatischer en afstandelijker het zich dikwijls kenmerkt.

          En als opmerking daarbij; techniek en commercie zijn de drijfveer voor mijn klanten, hoe bizar in dit katern eigenlijk.

          Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 juni 2017 om 22:34

          @stationcar: je statement was zoveel krachtiger geweest als je had gezegd: das ist ja vollkommener Schwachsinn!

          Login om te reageren
        • Dutchdriftking zegt

          28 juni 2017 om 08:43

          @stationcar: Natuurlijk spreken veel Duitsers ook prima Engels. Maar als je Duits spreekt sta je meteen 2-0 voor. Ook doen we steeds meer met Oost-europa waar weinig Engels maar wel veel Duits gesproken word. Engels is voor iedereen belangrijk, zelfs voor de vuilnisman.

          Login om te reageren
      • lekbak zegt

        27 juni 2017 om 19:53

        @dutchdriftking: dat is natuurlijk grote onzin. Juist bij hogere banen is Duits minder belangrijk want alle belangrijke Duitse mensen spreken engels, Duits is ook verre van een wereldtaal. Dan is Spaans veel meer een wereldtaal.

        Uiteraard ga ik ervan uit dat je niet in Duitsland gaat werken maar gewoon in Nederland blijft.

        Login om te reageren
        • rw1994 zegt

          27 juni 2017 om 21:57

          @lekbak: Mispoes, de Duitse oem’ers gebruiken Duits als voertaal, hier heb je als R&D mee te dealen. (Ja er is altijd een weg om het in het Engels te doen, maar je in de Duitse taal begrijpbaar te maken is een heel groot voordeel)

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            28 juni 2017 om 08:21

            @rw1994: Duitsland is voornamelijk groot in de automobiel industrie. Nederland is relatief groot in heel veel meer sectoren zoals scheepvaart, lucht en ruimtevaart en nog veel meer. Uiteraard voegt het iets toe om Duits te kunnen maar Duits is net zo’n wereldtaal als Nederlands, niet dus. En het over overgrote deel van de banen op hbo of hoger niveau heeft niks met Duitsers te maken. En dus niks met de Duitse taal.

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 juni 2017 om 22:30

          @lekbak: maar in de autoindustrie is Duits nog steeds belangrijk. Onze Duitse klanten leveren ons specificaties in het Duits aan. Ook als de Konzernsprache egels is. Vergaderingen gaan in het Duits, soms ook als er gasten bij zijn die het Duits niet machtig zijn. Als Nederlander in Duitsland ben ik natuurlijk bevooroordeeld maar soms vind ik wel vreemd dat we in Nederland ons zo sterk op het Engels (en erger nog Amerikaans Engels) richten terwijl Duitsland onze grootste handelspartner is.

          Login om te reageren
          • spykerboy zegt

            27 juni 2017 om 23:43

            @mashell: omdat je met engels overal terecht kn, en met duits niet. Ik vind veel schrikbarender hoe weinig engels er in duitsland gesproken word. Zit er nu voor mn vakantie maar kan met bijna niemand communiceren (ik spreek ook geen woord duits, nooit echt op school gehad of wat dan ook)

            Login om te reageren
          • lekbak zegt

            28 juni 2017 om 08:25

            @mashell: het Engels opent een wereld van 6 miljard mensen, Duits opent een wereld van enkele tientallen miljoenen. We doen volgens mij nog steeds meer handel met de rest van de wereld dan met Duitsland. Het is zeker nuttig om Duits te kunnen maar de uitspraak dat je voor hbo of hoger persee Duits nodig hebt is onzin. Laat dat eens 10% van de banen zijn, dan heb je het echt wel gehad.

            Login om te reageren
  3. trustmeiamanengineer zegt

    27 juni 2017 om 16:17

    Kijk eens aan, eindelijk een serie waarbij ook de technici/specialisten eens in het zonnetje worden gezet, in plaats van altijd die ontwerpers.
    Leuke baan heeft Derk Jan!
    Maar iets meer dan 3 vragen met een kort antwoordje was misschien wel leuk geweest…

    Login om te reageren
    • viezefreddyw zegt

      27 juni 2017 om 16:31

      @trustmeiamanengineer: Wanneer ben jij aan de beurt?

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 juni 2017 om 16:46

        @viezefreddyw: Proest .. daar gaat mijn koffie ..

        Login om te reageren
  4. lincoln zegt

    27 juni 2017 om 16:20

    Kan het geneuzel over dat Bugatti Italiaans danwel Duits danwel Frans danwel Spaans is ook een keer stoppen ..

    Bugatti is een NL product ..

    Login om te reageren
    • hellocello zegt

      27 juni 2017 om 16:46

      @lincoln: nee

      Login om te reageren
      • lincoln zegt

        27 juni 2017 om 16:48

        @hellocello:

        Op de Zuid-as denken ze daar echt anders over ..

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          27 juni 2017 om 17:11

          @lincoln: op de Zuid As werken toch alleen postbodes om de brievenbussen van de postbusfirma’s te vullen?

          Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      27 juni 2017 om 21:48

      @lincoln: dat er voor sommige zaken Nederlandse diensten zijn gevraagd maakt het nog geen nl product. Maar je bedoelde het vast sarcastisch.

      Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    27 juni 2017 om 16:28

    Leuk idee! Ben benieuwd wie er nog meer gaan volgen.

    Login om te reageren
  6. mrrallycross zegt

    27 juni 2017 om 16:51

    Leuk om te volgen. Top dat jullie dit gaan doen

    Login om te reageren
  7. desjonnies zegt

    27 juni 2017 om 17:00

    ‘We werken in een klein team’
    Logisch, werk je met een groot team, krijg je dit :

    http://1.bp.blogspot.com/-P6tNTzrWayQ/UVuuXqCQ92I/AAAAAAAAOIg/0131-8rwzHQ/s1600/Screen+Shot+2013-04-03+at+12.00.22+AM.png

    Login om te reageren
  8. Edge zegt

    27 juni 2017 om 17:13

    Zou de Chief Aircastle Engineer van Spyker ook bereid zijn om mee te werken aan zo’n artikel?

    Login om te reageren
  9. allesmetturbo zegt

    27 juni 2017 om 17:42

    Toffe serie! Mag wel veel uitgebreider dit :)

    Login om te reageren
  10. hight96 zegt

    27 juni 2017 om 18:03

    Heeft ie ook een auto van de zaak? :p

    Login om te reageren
  11. Stijnson zegt

    27 juni 2017 om 18:19

    Ben ook wel benieuwd wat voor een auto ze rijden. Meest voor de handliggend is een Volkswagen lijkt mij of een ander VAG product.

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 juni 2017 om 18:33

      @stijnson: Een VW Caddy lijkt me het meest voor de hand liggen ..

      Login om te reageren
  12. jeppie zegt

    27 juni 2017 om 19:29

    Leuk concept wat ik zeker zal lezen. Ben benieuwd wie de volgende is

    Login om te reageren
  13. drdre1 zegt

    27 juni 2017 om 21:49

    Leuk artikel! Keep’em coming! :-)

    Login om te reageren
  14. cloverleaf zegt

    28 juni 2017 om 00:20

    Leuk idee. Maar mag van mij wel HEUL VEUL uitgebreider! Als je een 19 minuten lang filmpje kan maken over iemand en z’n 205 (no pun intended) dan mag je hier ook wel dieper op ingaan. Het liefst zelfs ga je er heen en maak je een interview en een filmpje van Derk Jan z’n werkzaamheden.

    Login om te reageren
  15. schuiftrompet zegt

    28 juni 2017 om 06:28

    Ik kan je vertellen dat tegenwoordig HTS automotive meer over elektro gaat dan over brandstofmotoren. Dat is in de loop der tijd helaas veranderd.

    Login om te reageren
  16. Diesel zegt

    28 juni 2017 om 11:35

    Leuk zo’n interview, mag van mij wel uitgebreider.

    Login om te reageren
  17. davelepeef zegt

    28 juni 2017 om 18:15

    Ik dacht dat de motoren van Veyron door AVL Schrick ontwikkeld en gebouwd werden. In hoeverre zit Bugatti daar dan nog aan?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North